AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #1 Skrevet 30. mars 2017 Hei! Om to måneder skal jeg operere mandlene, og i den anledning må jeg også legges i narkose. Jeg har hørt at kombinasjonen overvekt og narkose ikke er en god match, og lurer på om e det er noen med erfaring her? Må jeg veies først? (Har angst for dette). Og finnes det i såfall en vektgrense for narkose? Er redd for at operasjonen kan bli utsatt pga for høy bmi. Er 173 og veier 125 kg. På forhånd takk Anonymkode: 5459b...e32
reiseglad Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 Om du ikke veies, så må du fortelle hvor tung du er, og være ærlig. Man regner ut dosen av smertestillende og sovemedisin i narkosen ut fra kroppsvekt. Estimerer du for lav vekt, så kan det hende du får for lite narkose. Ellers er overvekt regnet som en komplikasjon ved narkose, men det er neppe til hinder for en forholdsvis enkel tonsillectomi. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #4 Skrevet 31. mars 2017 Jeg er og relativt overvektig og jeg hadde aldri våget å bli lagt i narkose. Kun hvis det var livsviktig. Og som en som gikk med kronisk halsbetennelse i et år så er ikke mandlene god nok grunn for meg å bli lagt i narkose. Anonymkode: c8335...3f2 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #5 Skrevet 31. mars 2017 15 minutter siden, tdm900 skrev: Du blir veid og undersøkt før operasjonen Jeg er aldri blitt veid før en operasjon. Har bare fortalt hvor mye jeg veier (men kanskje det er enklere for legen å se på pasienten at vekten som oppgis er "riktig" når pasienten er normalvektig eller undervektig?) Anonymkode: 902d0...d30
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #6 Skrevet 31. mars 2017 Du må ikke nødvendigvis veies hvis du vet hva du veier, men du må ikke gå i fristelsen for å si for lav vekt, for som nevnt over beregnes alle medisiner ut fra vekten din. Overvekt er en risiko ifm narkose, og du er ikke bare overvektig, du er faktisk smellfeit med en bmi på over 40. Det er vanskeligere med intubasjon pga mye fett i svelget, og det er vanskeligere med distribuasjonsvolum av medikamenter pga høy fettprosent i kroppen. Men det går som regel bra, og du blir undersøkt før operasjonen av anestesilege for planlegging av narkose. Jeg er feit selv, med en bmi på 31, og jeg hadde aldri "lagt meg" i narkose uten at det var helt, helt nødvendig. Anonymkode: 89d49...360 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #7 Skrevet 31. mars 2017 Åh faen, jeg skal fjerne mandlene om noen måneder og er 90-100kg og 165 cm burde jeg avlyse..? Anonymkode: 41c57...c41
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #8 Skrevet 31. mars 2017 Jeg har bmi på 40 og har blitt lagt i narkose 2 ganger, ingen av gangene sto det om livet og ingen av gangene ble vekten min tatt opp som et hinder. Jeg ble ikke veid, men spurt om hvor mye jeg veide. Anonymkode: e7d53...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #9 Skrevet 31. mars 2017 ble også operert da jeg var massiv, fikk ingen kommentarer på det. Måtte ikke veies, fortalte bare selv hvor høy og tung jeg var. 172 og 122 kg. Anonymkode: e0d5e...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #10 Skrevet 31. mars 2017 Hva er komplikasjonene med overvekt og narkose? Ble ikke så mye mindre nervøs nå.. Anonymkode: 5459b...e32
Leo Skrevet 31. mars 2017 #11 Skrevet 31. mars 2017 Jeg synes dere skal slappe av og overlate disse vurderingene til legene. De vet hva de driver med og legger overvektige i narkose hver eneste dag. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #12 Skrevet 31. mars 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ikke nødvendigvis veies hvis du vet hva du veier, men du må ikke gå i fristelsen for å si for lav vekt, for som nevnt over beregnes alle medisiner ut fra vekten din. Overvekt er en risiko ifm narkose, og du er ikke bare overvektig, du er faktisk smellfeit med en bmi på over 40. Det er vanskeligere med intubasjon pga mye fett i svelget, og det er vanskeligere med distribuasjonsvolum av medikamenter pga høy fettprosent i kroppen. Men det går som regel bra, og du blir undersøkt før operasjonen av anestesilege for planlegging av narkose. Jeg er feit selv, med en bmi på 31, og jeg hadde aldri "lagt meg" i narkose uten at det var helt, helt nødvendig. Anonymkode: 89d49...360 Og du er en drittsekk. Fy faen så unødvendig. Anonymkode: d317f...a0d 14
hjertesukka Skrevet 31. mars 2017 #13 Skrevet 31. mars 2017 Av forfengelighetsgrunner så oppga jeg for liten vekt en gang jeg skulle opereres. (opererer småledd av og til) De var litt i farta så de veide meg ikke og stolte på det jeg sa. Aldri mer om jeg skal gjøre det! Så pass på å vær ærlig om vekten sier jeg bare!
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #14 Skrevet 31. mars 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og du er en drittsekk. Fy faen så unødvendig. Anonymkode: d317f...a0d Hvis du ser det jeg skriver så er jeg rimelig feit sjøl. Å beskrive seg selv om overvektig når du veier det dobbelte av det du burde er totalt misvisende. Anonymkode: 89d49...360
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #15 Skrevet 31. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ser det jeg skriver så er jeg rimelig feit sjøl. Å beskrive seg selv om overvektig når du veier det dobbelte av det du burde er totalt misvisende. Anonymkode: 89d49...360 Din personlige mening om henne er helt irrelevant jo. Jeg kan jo komme med mange slengbemerkninger om deg og, siden du er større enn meg, men hvorfor skal jeg det? Slemt. Anonymkode: d317f...a0d 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #16 Skrevet 31. mars 2017 Jeg har, dessverre, ligget i narkose mange ganger, både som overvektig og undervektig. Det gikk fint når jeg hadde BMI på 38,5 og det samme når jeg hadde BMI på 17,1. Som sies over: Vær ærlig og overlat resten til anestesipersonalet. De gjør dette hver dag. For de er det ikke unormalt å legge overvektige mennesker i narkose. De kan sine saker! Lykke til Anonymkode: ef73a...ad4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #17 Skrevet 31. mars 2017 Jeg trodde jeg veide mer enn jeg gjorde og har pga det fått altfor mye narkose flere ganger. Anbefales ikke. Har du sett my 600 lb life? Når de kan legges i narkose kan du trygt også det Anonymkode: f5c18...afd
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #18 Skrevet 31. mars 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ikke nødvendigvis veies hvis du vet hva du veier, men du må ikke gå i fristelsen for å si for lav vekt, for som nevnt over beregnes alle medisiner ut fra vekten din. Overvekt er en risiko ifm narkose, og du er ikke bare overvektig, du er faktisk smellfeit med en bmi på over 40. Det er vanskeligere med intubasjon pga mye fett i svelget, og det er vanskeligere med distribuasjonsvolum av medikamenter pga høy fettprosent i kroppen. Men det går som regel bra, og du blir undersøkt før operasjonen av anestesilege for planlegging av narkose. Jeg er feit selv, med en bmi på 31, og jeg hadde aldri "lagt meg" i narkose uten at det var helt, helt nødvendig. Anonymkode: 89d49...360 Hyggelig du er da. Dette var veldig unødvendig og bare slemt. Anonymkode: 5f49a...2aa 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #19 Skrevet 31. mars 2017 Jeg er 164 høy og veier 105 kg. Ligget i narkose to ganger, å legen var overrasket over hvor fort jeg kom meg etterpå. Så jeg tror du skal la legene gjøre jobben sin nytter ikke å sitte her inne med "liksomspesialister" som tror de har fasiten på alt her i livet Anonymkode: cc898...834
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #20 Skrevet 31. mars 2017 Altså. Hadde legene syntes det var for risikofylt i fht at det ikke er en kritisk nødvendig operasjon så hadde de ikke gjennomført det. Dette trenger du ikke tenke på selv. Lykke til Anonymkode: 7de6a...907 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå