Sol-2 Skrevet 31. mars 2017 #41 Skrevet 31. mars 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen kan ta med et barn til legen uten foreldrenes fullmakt. Snakker selvsagtikke om kriser/katastrofer/ulykker. Anonymkode: 5d953...830 Ja, det kan hun. Mor og far skal ikke begge måtte ringe til legen for få en lege time, når de er skilt. Jeg har tatt mine stebarn til lege, tannlege, helsesøster og annen behandling, uten å måtte gå gjennom mor i forkant.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #42 Skrevet 31. mars 2017 Kan nok ikke uten tillatelse fra de som har foreldreansvar. Derimot tror jeg legen fullstendig driter i dette,de vil bare bli ferdig med pasientene sine. Anonymkode: a6355...9c6 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #43 Skrevet 31. mars 2017 17 timer siden, Vox_populi skrev: Sært! Samme lege i 13 år? Her kommer det ny lege et par ganger i året, heldigvis. Hva er så sært med det? Jeg har hatt samme lege siden de begynte med fastelegeordningen i 2001. Heldigvis. Anonymkode: 822a1...1b2 1
Kara W Skrevet 31. mars 2017 #44 Skrevet 31. mars 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor du i en fjellbygd? Jeg blir alltid spurt om jeg kan bekrefte min fødselsdato og navn ved hver bestilling. Noe annet er hårreisende! Anonymkode: 5d953...830 Jeg bor i en by, og har aldri blitt bedt om å identifisere meg hos hverken fastlegen eller på sykehus, blir kun bedt om barnets navn og fødselsdato. Er faktisk ikke engang sikker på om vi ble bedt om det da sønnen vår ble innlagt på sykehus for operasjon, men da var det så mye som foregikk at jeg sikkert bare har glemt det. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #45 Skrevet 31. mars 2017 Selvfølgelig kan man det! Hvis det er noen som sier noe annet, er det garantert en vanskelig far eller mor som ikke klarer å akseptere det Men alle har "lov", være seg tante, onkel, søsken, besteforeldre, barnevakt, steforeldre, nabo osv Anonymkode: 959db...9ae
Vox_populi Skrevet 31. mars 2017 #46 Skrevet 31. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Samme lege som mor" betyr ikke at mor ikke bytter fastlege (r) underveis: mor kan fint bytte lege hvert 2.-4.år - og barnet følger med. Det BETYR ikke det. Men isolert sett KAN uttrykket bety det; det er riktig nok. Dog ikke i denne sammenhengen, som du løgnaktig nok utelater: "Barn under 13 år har gjerne samme fastlege som moren sin, fra dengang da barnet ble født. Her foreligger et tillitsforhold som ikke kan brytes uten fullmakt fra begge foreldre." Har de byttet fastlege flere ganger siden barnet ble født, er det snakk om mange tillitsforhold, ikke ett.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #47 Skrevet 31. mars 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det har hun heldigvis ikke lov til. Kun barnets foreldre, altså mor og far, har innsyn i sitt barns sykehistorikk/journal epikrise har med barnets helse å gjøre. Godt er det! Ps! Barn under 13 år har gjerne samme fastlege som moren sin, fra dengang da barnet ble født. Her foreligger et tillitsforhold som ikke kan brytes uten fullmakt fra begge foreldre. Anonymkode: 5d953...830 Ikke nødvendigvis "heldigvis". Man trenger ikke nødvendigvis innsyn i journalen til barnet, selv om man tar dem til lege hvis barnet er sykt Da min svoger og svigerinne passet sønnen min da vi var bortreist, og han ble veldig dårlig (astma), mener du da at de ikke hadde lov å ta han til lege, eller at lege ikke hadde lov å behandle ham pga taushetsplikt? Vi var i utlandet og hadde ingen mulighet til å gi fullmakt, og vi var ikke forberedt på at dette kunne skje. Anonymkode: 959db...9ae
Vox_populi Skrevet 31. mars 2017 #48 Skrevet 31. mars 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er så sært med det? Jeg har hatt samme lege siden de begynte med fastelegeordningen i 2001. Heldigvis. Mitt inntrykk er at det er vanlig å bytte fastlege, enten på grunn av at legen flytter eller slutter, du selv flytter, eller at du er misfornøyd. Dessuten er det nyttig for både lege og pasient at nye, friske øyne iblant kan overta kasuset. Både lege og tannlege bør rutinemessig byttes med noen års mellomrom.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #49 Skrevet 31. mars 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det har hun heldigvis ikke lov til. Kun barnets foreldre, altså mor og far, har innsyn i sitt barns sykehistorikk/journal epikrise har med barnets helse å gjøre. Godt er det! Ps! Barn under 13 år har gjerne samme fastlege som moren sin, fra dengang da barnet ble født. Her foreligger et tillitsforhold som ikke kan brytes uten fullmakt fra begge foreldre. Anonymkode: 5d953...830 Ikke nødvendigvis "heldigvis". Man trenger ikke nødvendigvis innsyn i journalen til barnet, selv om man tar dem til lege hvis barnet er sykt Da min svoger og svigerinne passet sønnen min da vi var bortreist, og han ble veldig dårlig (astma), mener du da at de ikke hadde lov å ta han til lege, eller at lege ikke hadde lov å behandle ham pga taushetsplikt? Vi var i utlandet og hadde ingen mulighet til å gi fullmakt, og vi var ikke forberedt på at dette kunne skje. Anonymkode: 959db...9ae
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #50 Skrevet 31. mars 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg hadde tenkt til å tilby meg å kjøre barnet til legen, (en enkel konsultasjon) siden jeg uansett er hjemme på dagen. Kjenner barnet veldig godt, vi har vært en familie lenge. Jeg trodde helt ærlig at det ikke skulle være noe problem , jeg tenkte egentlig at jeg bare var snill som gjorde det, samtidig som jeg føler at jeg ønsker å bidra . Jeg er veldig glad i barnet! Barnet ville veldig gjerne at jeg ble med. (11 år) Han sa at det var kjempefint, for da slapp mamma å ta seg fri fra jobb. Mammaen klikket og barnet er helt knust.. hun bruker alle metoder , også igjennom barnet, for å markere territorium. Jeg har (igjennom far) sagt at hun må gjerne ta timen, og bli med barnet . Men det passet ikke, så da måtte vi avlyse timen. Jeg blir bare så oppgitt, jeg har sendt barna mine med både besteforeldre og tante til både lege og tannlege når det har krasjet med andre ting, og det har aldri vært noe problem. Det er jo ikke som jeg vil se hele journalen til barnet, jeg ønsker jo bare å stille opp.. Anonymkode: 1e740...009 Er du i familie med barnet? Anonymkode: 5d953...830
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #51 Skrevet 31. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du i familie med barnet? Kom du sist i køen? Den du spør er trådstarter, og ifølge trådtittelen er hun stemor. Så svaret er ja. Anonymkode: 8edfd...39d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #52 Skrevet 6. mai 2017 Vi bor i storby og jeg spurte fastlegen om dette siste jeg var der. Hun svarte at ved dette legesenteret er det kun foreldre som tar med barn til legen. Ved timebestilling på nett eller telefon må mor eller far taste inn/gi private opplysninger som fødselsdato/personnummer og det ligger i kortene at historikken med barn og foreldre ved hvert besøk fra barnet er lite danner en historikk, både personlig i møtene og i epikrisene. Min fastlege (som også er barnets) sa at hun ville ha spurt hvem vedkommende er/dets relasjon til barnet og om barnets mor og far er inneforstått/kjent med besøket med barnet, i og med at legen ikke har denne informasjonen med samtykke. Godt å høre,for det var også dette jeg hadde forventet! Anonymkode: 5d953...830 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #53 Skrevet 6. mai 2017 På 4/1/2017 den 1.20, AnonymBruker skrev: Kom du sist i køen? Den du spør er trådstarter, og ifølge trådtittelen er hun stemor. Så svaret er ja. Anonymkode: 8edfd...39d Barnets mor og far er foreldre og familie. Mors eller/og fars nye partner er ikke i familie/slekt med barnet. Anonymkode: 5d953...830 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #54 Skrevet 6. mai 2017 På 3/31/2017 den 22.10, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis "heldigvis". Man trenger ikke nødvendigvis innsyn i journalen til barnet, selv om man tar dem til lege hvis barnet er sykt Da min svoger og svigerinne passet sønnen min da vi var bortreist, og han ble veldig dårlig (astma), mener du da at de ikke hadde lov å ta han til lege, eller at lege ikke hadde lov å behandle ham pga taushetsplikt? Vi var i utlandet og hadde ingen mulighet til å gi fullmakt, og vi var ikke forberedt på at dette kunne skje. Anonymkode: 959db...9ae Det er lov å bruke fornuften...er man i utlandet og barnet får et astmaanfall eller annet akutt gir det seg selv at hvem som helst kan ta med barnet til sykehuset. Liv og død er selvsagt noe annet enn bestilling av timer i Norge. Anonymkode: 5d953...830
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #55 Skrevet 6. mai 2017 På 3/31/2017 den 21.50, Vox_populi skrev: Det BETYR ikke det. Men isolert sett KAN uttrykket bety det; det er riktig nok. Dog ikke i denne sammenhengen, som du løgnaktig nok utelater: "Barn under 13 år har gjerne samme fastlege som moren sin, fra dengang da barnet ble født. Her foreligger et tillitsforhold som ikke kan brytes uten fullmakt fra begge foreldre." Har de byttet fastlege flere ganger siden barnet ble født, er det snakk om mange tillitsforhold, ikke ett. Tillitsforholdet avspeiles uansett i journalene/epikrisene - og de er kjent for legen(e) og foreldrene, eventuelt barnet avhengig av alder. Anonymkode: 5d953...830
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #56 Skrevet 6. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi bor i storby og jeg spurte fastlegen om dette siste jeg var der. Hun svarte at ved dette legesenteret er det kun foreldre som tar med barn til legen. Ved timebestilling på nett eller telefon må mor eller far taste inn/gi private opplysninger som fødselsdato/personnummer og det ligger i kortene at historikken med barn og foreldre ved hvert besøk fra barnet er lite danner en historikk, både personlig i møtene og i epikrisene. Min fastlege (som også er barnets) sa at hun ville ha spurt hvem vedkommende er/dets relasjon til barnet og om barnets mor og far er inneforstått/kjent med besøket med barnet, i og med at legen ikke har denne informasjonen med samtykke. Godt å høre,for det var også dette jeg hadde forventet! Anonymkode: 5d953...830 Jeg har bestilt legetimer til både mine barn, stebarnet og til utallige mennesker gjennom jobb. Aldri har jeg fått et spørsmål om hvilken relasjon jeg har til vedkommende. Jeg har også vært med min farmor og bonusbestemor til legen. De har ikke en mor eller far som kan være med dem lengre Hvis foreldrene ikke har mulighet til å være med på en legetime, er det vel bedre enn at stemor/stefar/bestemor/tante kan være med. Anonymkode: 1a4ad...f09
SiMa Skrevet 6. mai 2017 #57 Skrevet 6. mai 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også vært med min farmor og bonusbestemor til legen. De har ikke en mor eller far som kan være med dem lengre Anonymkode: 1a4ad...f09
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #58 Skrevet 6. mai 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bestilt legetimer til både mine barn, stebarnet og til utallige mennesker gjennom jobb. Aldri har jeg fått et spørsmål om hvilken relasjon jeg har til vedkommende. Jeg har også vært med min farmor og bonusbestemor til legen. De har ikke en mor eller far som kan være med dem lengre Hvis foreldrene ikke har mulighet til å være med på en legetime, er det vel bedre enn at stemor/stefar/bestemor/tante kan være med. Anonymkode: 1a4ad...f09 Vel, vel,deg om det, så fint for deg. Jeg er meget glad for at det ikke er slik hos oss. I vår verden er det slik at det er mor eller far som bestiller timer for/med barnet, og da er det jo aldri snakk om "kan ikke bli med". Man tar seg jo selvsagt tid til det. Hvis mor eller far mot all formodning plutselig ikke kan bli med, så avbestiller vi og får ny time. Mor og far har avtale om og er enige om at kun de er med barnet til en legetime Anonymkode: 5d953...830
skruf Skrevet 6. mai 2017 #59 Skrevet 6. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnets mor og far er foreldre og familie. Mors eller/og fars nye partner er ikke i familie/slekt med barnet. Anonymkode: 5d953...830 Stemor og stefar er ikke i slekt med barnet, men de er så absolutt i familie med barnet. Det trenger ikke være blodsbånd tilstede for å være en familie. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #60 Skrevet 6. mai 2017 1 minutt siden, skruf skrev: Stemor og stefar er ikke i slekt med barnet, men de er så absolutt i familie med barnet. Det trenger ikke være blodsbånd tilstede for å være en familie. Dette er det nok ikke noe fasitsvar på. Enkelt vil sikkert kalle naboen sin for familie, fordi de har kjent hverandre så lenge og er så gode venner, Andre vil definere kun sin slekt som sin familie, Der må du nok spørre det enkelte individ, hvordan det definerer "familie". Anonymkode: 5d953...830
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå