Søgni Skrevet 30. mars 2017 #21 Skrevet 30. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virkelig? Hvis fars nye elskerinne tar med barnet til legen uten mors tillatelse og det er mor som kjenner til syke-og helsehistorikken, så vil jo ikke elskerinnen kunne svare på viktige spørsmål. Hvis mors fullmakt ikke er tilstede såkan ikke frøken Random ta med andres barn til legen. Anonymkode: 5d953...830 "Fars nye elskerinne." "Elskerinnen." "Frøken random." Tør jeg anta at du er en av disse som tenker at en steforelder (..eller, la oss være ærlige: en stemor) aldri kan bli en omsorgsperson og ressurs i stebarnets liv, aldri kan ha gode intensjoner eller føre noe godt med seg, automatisk aldri kan skape og pleie en langvarig relasjon til verken partner eller stebarn, og kun er en parasitt som forelderen (eller, faren) har påtvunget barnet? 18
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #22 Skrevet 30. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo hun kan det. Men legen kan ikke dele informasjon med henne. Det er legen som er bundet her, ikke personen som leverer barnet hos legen. Anonymkode: 756a1...83f Ingen kan ta med et barn til legen uten foreldrenes fullmakt. Snakker selvsagtikke om kriser/katastrofer/ulykker. Anonymkode: 5d953...830 1
Gjest supernova_87 Skrevet 30. mars 2017 #23 Skrevet 30. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virkelig? Hvis fars nye elskerinne tar med barnet til legen uten mors tillatelse og det er mor som kjenner til syke-og helsehistorikken, så vil jo ikke elskerinnen kunne svare på viktige spørsmål. Hvis mors fullmakt ikke er tilstede såkan ikke frøken Random ta med andres barn til legen. Anonymkode: 5d953...830 Du klarer da vel å se forskjell på "fars nye elskerinne" og stemor som etter hvert bør bli en trygg omsorgsperson for barnet. Du skriver at "godt er det" at barnet ikke kan dra til lege med stemor, for noe tull. Barn er heldige hvis begge foreldrene får partnere som ønsker å være omsorgspersoner for dem, og inni dette inngår nettopp å følge opp til lege om de andre foreldrene ikke kan. På samme måte som man kjører til fotballtrening, står på sidelinja og heier på fotballkamp og trøster når man slår seg. Det er ikke snakk om foreldrenes kortvarige affærer, det er snakk om en "steMOR", altså en person som er blitt en del av familien. Og som enten den fraskilte partneren ønsker det eller ikke kommer til å bli en del av barnets liv, og forhåpentligvis en viktig og trygg del.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #24 Skrevet 30. mars 2017 1 minutt siden, Rainstorm skrev: Du klarer da vel å se forskjell på "fars nye elskerinne" og stemor som etter hvert bør bli en trygg omsorgsperson for barnet. Du skriver at "godt er det" at barnet ikke kan dra til lege med stemor, for noe tull. Barn er heldige hvis begge foreldrene får partnere som ønsker å være omsorgspersoner for dem, og inni dette inngår nettopp å følge opp til lege om de andre foreldrene ikke kan. På samme måte som man kjører til fotballtrening, står på sidelinja og heier på fotballkamp og trøster når man slår seg. Det er ikke snakk om foreldrenes kortvarige affærer, det er snakk om en "steMOR", altså en person som er blitt en del av familien. Og som enten den fraskilte partneren ønsker det eller ikke kommer til å bli en del av barnets liv, og forhåpentligvis en viktig og trygg del. Uavhengig av hvor mye "mor" fars nye tenker at hun er, og uavhengig av hvor stor plass hun har fått i fars bolig, så kan hun ikke ta med barn til legen uten begge foreldrenes fullmakt. Anonymkode: 5d953...830 1
Gjest supernova_87 Skrevet 30. mars 2017 #25 Skrevet 30. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uavhengig av hvor mye "mor" fars nye tenker at hun er, og uavhengig av hvor stor plass hun har fått i fars bolig, så kan hun ikke ta med barn til legen uten begge foreldrenes fullmakt. Anonymkode: 5d953...830 Lolzzz. "hvor mye "mor" fars nye tenker at hun er" og "hvor stor plass hun har fått i fars bolig". Det virker jaggu som du har forakt mot stemødre. Ved delt bosted må man ha fullmakt fra begge foreldre, det er riktig. Det var ikke den delen jeg reagerte eller svarte på. Jeg synes det er smålig å uttale seg som at det er forferdelig skremmende at en stemor, en omsorgsperson, skal hjelpe et barn til legen. Når en stemor har blitt en fast del av en familie, og barnet er trygg på denne personen (og selv synes det er greit å bli fulgt av steforelder), burde en slik fullmakt fra mor/far til at stefar og stemor kan følge til legen være en selvfølge.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #26 Skrevet 31. mars 2017 Det er kun den/de som innehar foreldreansvar som har juridisk rett til å følge opp og bestemme medisinsk behandling for barnet. Verken stemor, stefar, onkler, besteforeldre eller andre har noen myndighet eller rett til informasjon eller til å bestemme medisinsk over barnet. Så nei, stemor kan ikke ta med stebarn til planlagt legetime, med mindre hun har fått fullmakt fra den/de som innehar foreldreansvar. Anonymkode: 74cec...941 1
Vox_populi Skrevet 31. mars 2017 #27 Skrevet 31. mars 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ps! Barn under 13 år har gjerne samme fastlege som moren sin, fra dengang da barnet ble født. Her foreligger et tillitsforhold som ikke kan brytes uten fullmakt fra begge foreldre. Sært! Samme lege i 13 år? Her kommer det ny lege et par ganger i året, heldigvis.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #28 Skrevet 31. mars 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Om hun har tillatelse fra barnets far? Anonymkode: 1e740...009 Det kommer helt an på situasjonen og barnets alder. Foreldrene er barnas verger og den som etter pasientrettighetsloven skal ta avgjørelser om barns helse. Slår eller skader barnet seg og stemor er den eneste til å bringe det til akutt helsehjelp så gjelder det å skaffe barnet helsehjelp uavhengig av hvem man er i forhold til et barn. Et barnet tenåring kan det selv bestemme om stemor skal være med. Anonymkode: 0611b...c51
skruf Skrevet 31. mars 2017 #29 Skrevet 31. mars 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Fullstendig uaktuelt. Hvis barnets mor er utilgjengelig må far stille opp og vice versa. Barnets epikrise er taushetsbelagt. Helseforhold, medisiner og annet er taushetsbelagt og forbehold foreldrene. Anonymkode: 5d953...830 Hvis hverken mor eller far kan bli med så ser jeg ikke problemet med at en annen omsorgsperson følger barnet til lege eller tannlege. Har ungen en urinveisinfeksjon eller halsbetennelse så er det ikke så veldig farlig om stemor eller stefar henter ut antibiotika på apoteket liksom..så lenge foreldrene sier det er greit. Vil tro at et menneske som bor sammen med barnet og som barnet har en tett relasjon til allerede vet om barnet sine medisiner og helseforhold. Eller om barnet faller stygt på skolen/barnehagen og stemor/stefar/besteforeldre/tanter/onkler er de eneste som kan komme på kort varsel. Det er stemor eller stefar det er snakk om her, en person som barnet har et forhold til, ikke mors elsker eller fars elskerinne. Må skille snørr fra bart. 4
skruf Skrevet 31. mars 2017 #30 Skrevet 31. mars 2017 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Virkelig? Hvis fars nye elskerinne tar med barnet til legen uten mors tillatelse og det er mor som kjenner til syke-og helsehistorikken, så vil jo ikke elskerinnen kunne svare på viktige spørsmål. Hvis mors fullmakt ikke er tilstede såkan ikke frøken Random ta med andres barn til legen. Anonymkode: 5d953...830 Her er det snakk om barnets stemor eller stefar, ikke fars elskerinne eller mors elsker. Vesentlig forskjell. En person som far eller mor nettopp har møtt og som de er i datingfasen med kvalifiserer ikke tittelen og tilliten stemor/stefar. Endret 31. mars 2017 av skruf 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #31 Skrevet 31. mars 2017 Ts her. Jeg hadde tenkt til å tilby meg å kjøre barnet til legen, (en enkel konsultasjon) siden jeg uansett er hjemme på dagen. Kjenner barnet veldig godt, vi har vært en familie lenge. Jeg trodde helt ærlig at det ikke skulle være noe problem , jeg tenkte egentlig at jeg bare var snill som gjorde det, samtidig som jeg føler at jeg ønsker å bidra . Jeg er veldig glad i barnet! Barnet ville veldig gjerne at jeg ble med. (11 år) Han sa at det var kjempefint, for da slapp mamma å ta seg fri fra jobb. Mammaen klikket og barnet er helt knust.. hun bruker alle metoder , også igjennom barnet, for å markere territorium. Jeg har (igjennom far) sagt at hun må gjerne ta timen, og bli med barnet . Men det passet ikke, så da måtte vi avlyse timen. Jeg blir bare så oppgitt, jeg har sendt barna mine med både besteforeldre og tante til både lege og tannlege når det har krasjet med andre ting, og det har aldri vært noe problem. Det er jo ikke som jeg vil se hele journalen til barnet, jeg ønsker jo bare å stille opp.. Anonymkode: 1e740...009 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #32 Skrevet 31. mars 2017 Jeg jobber mye natt, derav en del fri på dagtid. Stebarnet mitt har diabetes, og jeg har vært med ham på årskontroller på sykehuset hvis det ikke har passet for foreldrene. Jeg har til og med fått opplæring i bytte av pod, hvor mye insulin som skal gis osv. Der er jeg nok på nivå med foreldrene kunnskapsmessig. Har også hentet ut insulin og medisiner for barnet på apoteket. Når man er involvert i barn som en familie, er det ikke mye som står i journalen man ikke vet. Så dét er et tynt argument. Mine barn har også vært med sin stemor til lege. Ser ikke problemet, hun kjenner dem så godt at hun vet alt om dem likevel. Anonymkode: eb23a...188 1
Ulrikke Skrevet 31. mars 2017 #33 Skrevet 31. mars 2017 Jeg har hatt med alle mine stebarn til lege, tannlege, spesialist osv. De har en annen fastlege enn jeg har, null problem. Tror aldri jeg har blitt spurt om hvem jeg er... Hva regelen egentlig er her aner jeg ikke, men her er vi fire voksenpersoner ( barna har også en stefar) som deler på det når mor og far er forhindret. Har aldri vært noe problem. 2
Gjest Newroz Skrevet 31. mars 2017 #34 Skrevet 31. mars 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen kan ta med et barn til legen uten foreldrenes fullmakt. Snakker selvsagtikke om kriser/katastrofer/ulykker. Anonymkode: 5d953...830 Virker jo sånn om du leser svarene i denne tråden?
Gjest Newroz Skrevet 31. mars 2017 #35 Skrevet 31. mars 2017 Jeg syns det virker logisk og helt ok at andre enn foreldrene tar med barna til et legebesøk, men jeg syns det er litt rart at man ikke blir spurt om hvem man er. Kan jo tenke meg at det ville vært relevant å loggføre? Sånn tilfelle det skjer noe osv?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #36 Skrevet 31. mars 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke uten godkjennelse fra begge foreldre ved en timebestilling. Anonymkode: ebb95...45f Det er tull. Jeg blir aldri spurt hvem jeg er når jeg bestiller time. Anonymkode: dafd4...4e1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #37 Skrevet 31. mars 2017 Jeg kjenner tankene kverner angående dette nå😋 Hadde aldri syntes det hadde vært greit at stemor hadde tatt med barnet mitt til legen dersom jeg selv kunne dratt. Men nå er situasjonen ganske annerledes da. Jeg har 85% samvær, og er fleksibel i jobb, så får alltid flyttet rundt på ting. Når barnet blir eldre og dersom far har mer samvær, og jeg selv ikke hadde hatt mulighet til å være med hadde saken vært en annen. Ønsker jo å samarbeide. Men grunnen til at JEG kverner om dette nå er at JEG aldri har blitt spurt om hvem jeg er når jeg er med barnet til legen. Og det kan jo si at stemor kunne vært med uten at jeg får beskjed... Synd at mor var så vanskelig, TS, og synes du skal ha pluss i margen for å ha prøvd. Bra du og barnet har et godt forhold:) kan jeg spørre hva mor argumenterte med? Anonymkode: 9b6cd...36f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #38 Skrevet 31. mars 2017 17 timer siden, Vox_populi skrev: Sært! Samme lege i 13 år? Her kommer det ny lege et par ganger i året, heldigvis. "Samme lege som mor" betyr ikke at mor ikke bytter fastlege (r) underveis: mor kan fint bytte lege hvert 2.-4.år - og barnet følger med. Anonymkode: 5d953...830 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #39 Skrevet 31. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er tull. Jeg blir aldri spurt hvem jeg er når jeg bestiller time. Anonymkode: dafd4...4e1 Bor du i en fjellbygd? Jeg blir alltid spurt om jeg kan bekrefte min fødselsdato og navn ved hver bestilling. Noe annet er hårreisende! Anonymkode: 5d953...830
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2017 #40 Skrevet 31. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor du i en fjellbygd? Jeg blir alltid spurt om jeg kan bekrefte min fødselsdato og navn ved hver bestilling. Noe annet er hårreisende! Anonymkode: 5d953...830 Jeg bor midt i svarteste fjellbygda, vi må også opplyse om fødselsdato og navn Anonymkode: 47cb2...f3b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå