AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #1 Skrevet 30. mars 2017 Om hun har tillatelse fra barnets far? Anonymkode: 1e740...009
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #2 Skrevet 30. mars 2017 Det er jeg ikke sikker på, men vil tro man trenger tillatelse fra begge foreldre. Anonymkode: 9e540...42c 3
Calleia Skrevet 30. mars 2017 #3 Skrevet 30. mars 2017 Mine barns besteforeldre har tatt med barna til legen uten problemer. Kanskje du trenger en fullmakt fra far? 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #4 Skrevet 30. mars 2017 Hvis barnet er sykt, kan vel hjem som helst ta det med til lege, men legen vil nok kontakte foreldrene. Anonymkode: 2e6a1...4a7 18
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #5 Skrevet 30. mars 2017 Tante tok med vårt barn til legen en gang. Ser ikke forskjellen om det er stemor, tante eller bestemor som gjør det. Anonymkode: 1a4ad...f09 14
Kara W Skrevet 30. mars 2017 #6 Skrevet 30. mars 2017 Selvfølgelig, hvem som helst kan ta med et sykt barn til legen. Det finnes dog visse behandlinger og lengre utredninger som trenger godkjenning fra foresatte før man kan sette igang. 17
Maiava88 Skrevet 30. mars 2017 #7 Skrevet 30. mars 2017 Jeg gjorde det en gang. Far hadde ringt og bestilt time. Jeg ble ikke spurt om mitt forhold til jenta en gang 3
Gjest GoldenLioness Skrevet 30. mars 2017 #8 Skrevet 30. mars 2017 Om det er er type akutt lege/ambulanse så vil barnet blir tatt med uavhengig, men pga at legen er taushetsbelagt så må du ha begge foreldrenes fullmakt.
Humlemora Skrevet 30. mars 2017 #9 Skrevet 30. mars 2017 På 3/30/2017 den 21.59, AnonymBruker skrev: Om hun har tillatelse fra barnets far? Anonymkode: 1e740...009 Selvfølgelig. Viktigste er vel at barnet kommer seg til lege hvis det trenger det? 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #10 Skrevet 30. mars 2017 Ikke det samme kanskje men her har stefar tatt med kidden til tannlegen. Helt ok for far. Tenker at en må ha en avtale på det foreldrene imellom hva det er ok steforeldre tar med barna på. Usikker på om det er noe reglement på det men det må vel i såfall være ifhr legens taushetsplikt. Anonymkode: 7d5b0...0d6 1
skruf Skrevet 30. mars 2017 #11 Skrevet 30. mars 2017 Det vil jeg tro. Her har både stefar og stemor vært med barnet til legen hvis det har vært vanskelig for faren eller meg å få fri. Stemor og stefar sto også oppført på skolen sin ringeliste hvis noe skjedde. En gang fikk ikke skolen tak i hverken meg eller faren og da var det stemor som kom på skolen og ble med barnet til lege da jenta besvimte og slo på seg hjernerystelse. Vil tro at det er naturlig at alle omsorgspersoner som barnet har følger til både lege og tannlege. 13
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #12 Skrevet 30. mars 2017 Kommer nok an på både hva som er bakgrunnen for legebesøket og om foreldrene har delt foreldreansvar etc. Hvis det er for en spesiell medisinering/utredning/behandlig vil jeg tro man må ha fullmakt fra begge foreldre. Barnets helseopplysninger er jo taushetsbelagt ovenfor andre enn foreldrene. Er barnet akutt sykt så drar man selvfølgelig med barnet til lege uavhengig av hvem man er, men høres ikke ut som det er tilfellet her. Anonymkode: 9e540...42c
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #13 Skrevet 30. mars 2017 Ikke uten godkjennelse fra begge foreldre ved en timebestilling. Anonymkode: ebb95...45f 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #14 Skrevet 30. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om hun har tillatelse fra barnets far? Anonymkode: 1e740...009 Nei, det har hun heldigvis ikke lov til. Kun barnets foreldre, altså mor og far, har innsyn i sitt barns sykehistorikk/journal epikrise har med barnets helse å gjøre. Godt er det! Ps! Barn under 13 år har gjerne samme fastlege som moren sin, fra dengang da barnet ble født. Her foreligger et tillitsforhold som ikke kan brytes uten fullmakt fra begge foreldre. Anonymkode: 5d953...830 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #15 Skrevet 30. mars 2017 Tar med stedatteren min på de fleste legetimene fordi jeg er student og det er derfor lettere for meg å ta meg fri. Står også på ringeliste i bhg. Aldri måttet ha med fullmakt fra foreldrene, men mor har sa ifra første gangen jeg tok henne med. Anonymkode: a7639...583 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #16 Skrevet 30. mars 2017 1 time siden, skruf skrev: Det vil jeg tro. Her har både stefar og stemor vært med barnet til legen hvis det har vært vanskelig for faren eller meg å få fri. Stemor og stefar sto også oppført på skolen sin ringeliste hvis noe skjedde. En gang fikk ikke skolen tak i hverken meg eller faren og da var det stemor som kom på skolen og ble med barnet til lege da jenta besvimte og slo på seg hjernerystelse. Vil tro at det er naturlig at alle omsorgspersoner som barnet har følger til både lege og tannlege. Fullstendig uaktuelt. Hvis barnets mor er utilgjengelig må far stille opp og vice versa. Barnets epikrise er taushetsbelagt. Helseforhold, medisiner og annet er taushetsbelagt og forbehold foreldrene. Anonymkode: 5d953...830 2
Gjest Coolaid Skrevet 30. mars 2017 #17 Skrevet 30. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om hun har tillatelse fra barnets far? Anonymkode: 1e740...009 Dersom hun er en omsorgs person som har tilknytting til barnet så klarer far fint vurdere om det er greit å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #18 Skrevet 30. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fullstendig uaktuelt. Hvis barnets mor er utilgjengelig må far stille opp og vice versa. Barnets epikrise er taushetsbelagt. Helseforhold, medisiner og annet er taushetsbelagt og forbehold foreldrene. Anonymkode: 5d953...830 Man må da ikke gi ut en epikrise til den som følger barnet til legen. Det r snakk om å ta med barnet til legen ikke gå detaljert inn i hele journalen. Anonymkode: 756a1...83f 14
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #19 Skrevet 30. mars 2017 1 time siden, Kara W skrev: Selvfølgelig, hvem som helst kan ta med et sykt barn til legen. Det finnes dog visse behandlinger og lengre utredninger som trenger godkjenning fra foresatte før man kan sette igang. Virkelig? Hvis fars nye elskerinne tar med barnet til legen uten mors tillatelse og det er mor som kjenner til syke-og helsehistorikken, så vil jo ikke elskerinnen kunne svare på viktige spørsmål. Hvis mors fullmakt ikke er tilstede såkan ikke frøken Random ta med andres barn til legen. Anonymkode: 5d953...830 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2017 #20 Skrevet 30. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Virkelig? Hvis fars nye elskerinne tar med barnet til legen uten mors tillatelse og det er mor som kjenner til syke-og helsehistorikken, så vil jo ikke elskerinnen kunne svare på viktige spørsmål. Hvis mors fullmakt ikke er tilstede såkan ikke frøken Random ta med andres barn til legen. Anonymkode: 5d953...830 Jo hun kan det. Men legen kan ikke dele informasjon med henne. Det er legen som er bundet her, ikke personen som leverer barnet hos legen. Anonymkode: 756a1...83f 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå