Gå til innhold

Tipse om ulovlig utleie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi kjenner til et par som leier ut ulovlig. Årsaken til at det er ulovlig er at leiligheten ikke er godkjent fra kommunen på grunn av manglende tilrettelegging for sikkerhet og krav som takhøyde og størrelse på vinduer. Likevel leier de ut til intetanende studenter.

Det er jo ikke godkjent nettopp på grunn av sikkerhet ved brann osv. Vi vurderer å tipse kommunen om forholdet, problemet er at vi kjenner de godt. Jeg føler vi har ansvar for å si ifra til kommunen, men er redd for at de finner ut det er vi som har meldt i fra.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: fec70...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er du sikker på at studentene ikke vet det da? Har fått masse flotte tilbud gjennom som ikke har vært 100% lovlig, men er det billig så er det klart at folk slår til likevel i dagens marked!

Anonymkode: 52fc3...d66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vinduer i utleiebygg må kunne åpnes - er brann rømningsveier. Høyden under tak 2m. Om du melder fra til kommunen får vedkommende greie på at navnet til den som har gjort det. Men det kommer ikke til å skje noe fra kommunens side.  

Anonymkode: b06b6...f2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommunen løfter ikke en finger for sånt. 

Det er mange sånne leiligheter på Finn og leietakere blir opplyst om det på forhånd. Jeg bodde slik selv og leiligheten var ikke godtkjebt pga lav takhøyde (jeg er 160cm) og takhøyden var 198cm. 

Da var det noen fra kommunen som dukket opp og sa at leiligheten ikke var godkjent. Jeg trakk bare på skuldrene og det skjedde ikke noe mer etter besøket. Såvidt jeg vet så leier de ut enda. 

Anonymkode: 77693...3a0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ditt ansvar.

Anonymkode: 20ad2...c35

Er ikke TS, men dersom jeg visste om noen av venner eller familie som leide ut en leilighet som ikke var godkjent og det oppstod en brann hvor beboeren ikke kom seg ut i tide, så ville jeg sannelig ha følt på et viss ansvar. 

Anonymkode: 1db81...d6b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes du skal snakke med de du kjenner som leier ut først. Kanskje de bare ikke var klar over det.

Anonymkode: 0348f...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2017 den 13.04, AnonymBruker skrev:

Vi kjenner til et par som leier ut ulovlig. Årsaken til at det er ulovlig er at leiligheten ikke er godkjent fra kommunen på grunn av manglende tilrettelegging for sikkerhet og krav som takhøyde og størrelse på vinduer. Likevel leier de ut til intetanende studenter.

Det er jo ikke godkjent nettopp på grunn av sikkerhet ved brann osv. Vi vurderer å tipse kommunen om forholdet, problemet er at vi kjenner de godt. Jeg føler vi har ansvar for å si ifra til kommunen, men er redd for at de finner ut det er vi som har meldt i fra.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: fec70...84b

Sikker på at den ikke har blitt godkjent under amnestiet som kom?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommunen løfter ikke en finger for sånt. 

Det er mange sånne leiligheter på Finn og leietakere blir opplyst om det på forhånd. Jeg bodde slik selv og leiligheten var ikke godtkjebt pga lav takhøyde (jeg er 160cm) og takhøyden var 198cm. 

Da var det noen fra kommunen som dukket opp og sa at leiligheten ikke var godkjent. Jeg trakk bare på skuldrene og det skjedde ikke noe mer etter besøket. Såvidt jeg vet så leier de ut enda. 

Her stenger kommunen over en lav sko.

Anonymkode: 347eb...5be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror folk virkelig at de fleste boliger som har utleieenhet har en godkjent utleieenhet? Det er de virkelig ikke.. Har vært på boligjakt i et par år, også på denne typen boliger, og svært mange enheter har "hybel" eller "kjeller med separat inngang"

Dersom dette skulle blitt strengt fulgt opp hadde mange studenter og andre som ikke kan/vil kjøpe egen leilighet fått kjempeproblemer med å finne et sted å bo

Anonymkode: e40a0...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her stenger kommunen over en lav sko.

Anonymkode: 347eb...5be

Bor du i Oslo? 

Her ser kommunen som sagt mellom fingrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syntes du bør snakke litt med dine naboer om dette med rømningsvei. Om det skulle oppstå en situasjon der leieboer kommer i skade på grunn av brann eller lignende, og det viser seg å ikke ha vært rømningsvei, så kan naboen din også bli juridisk ansvarliggjort. 

Anonymkode: c3e30...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...