AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #21 Del Skrevet 26. mars 2017 Det var da voldsomt med kake hver fredag og pizza (ofte?) ellers. Den usunne livsstilen der hadde ikke jeg giddet heller. Jeg hadde sannsynligvis vært høflig (og konfliktsky) nok til å betale uten å si noe, men jeg syns allikevel ikke det er riktig at vedkommende skal betale for ting hun ikke kan spise. Anonymkode: a6fa4...f10 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #22 Del Skrevet 26. mars 2017 TS her. Takk for svar! Dessverre er jeg ikke noe søndagstroll, men er som AB9d2 skriver. Det er jeg som ikke bidrar. Og nei. Det lages ikke noe jeg kan spise, og eneste stedet som leverer pizza eksempel har ikke glutenfri bunn uten melk. Så jeg må kjøpe egen mat og ta med, for jeg kan ikke forvente at de andre skal lage "spesialmat" som de kaller det. Det var min kakedag igjen på fredag, som endte i litt festlige menigsutvekslinger da jeg (enda en gang) ikke hadde tatt med noe, ei heller putta på disse 20 kronene (ikke at det blakker meg, det er bare blitt prinsipper). Hver gang jeg har prøvd å få litt forståelse på at dette ikke er greit, så får jeg høre at jeg må bidra til fellesskapet fordi det sosiale burde være viktigere, og jeg ikke bare må tenke på meg selv... Så jeg hadde lyst til å bare se at jeg virkelig ikke er på jordet og skal fortsette å stå på mitt. At det høres så tåpelig ut i andres hode som mitt egent... Anonymkode: 1797d...d7e 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #23 Del Skrevet 26. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var da voldsomt med kake hver fredag og pizza (ofte?) ellers. Den usunne livsstilen der hadde ikke jeg giddet heller. Jeg hadde sannsynligvis vært høflig (og konfliktsky) nok til å betale uten å si noe, men jeg syns allikevel ikke det er riktig at vedkommende skal betale for ting hun ikke kan spise. Anonymkode: a6fa4...f10 Hadde dette vært en reell "problemstilling" hadde jeg ikke syntes synd på Ts og resten av kollegaene som må gå EN HEL UKE i uten pizza og kake 😂😂 Anonymkode: 39b07...d84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melatonin Skrevet 26. mars 2017 #24 Del Skrevet 26. mars 2017 Tror det er en person som dikter opp historier for å provosere her på kg. Denne situasjonen er idiotisk. Og om en ikke ønsker å dytte I seg kake hver fredag og å spise pizza tit og ofte på jobb så er det hennes valg. 20kr I uka er over 1000 kr I året, det er mye penger for mat man ikke får glede av. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #25 Del Skrevet 26. mars 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar! Dessverre er jeg ikke noe søndagstroll, men er som AB9d2 skriver. Det er jeg som ikke bidrar. Og nei. Det lages ikke noe jeg kan spise, og eneste stedet som leverer pizza eksempel har ikke glutenfri bunn uten melk. Så jeg må kjøpe egen mat og ta med, for jeg kan ikke forvente at de andre skal lage "spesialmat" som de kaller det. Det var min kakedag igjen på fredag, som endte i litt festlige menigsutvekslinger da jeg (enda en gang) ikke hadde tatt med noe, ei heller putta på disse 20 kronene (ikke at det blakker meg, det er bare blitt prinsipper). Hver gang jeg har prøvd å få litt forståelse på at dette ikke er greit, så får jeg høre at jeg må bidra til fellesskapet fordi det sosiale burde være viktigere, og jeg ikke bare må tenke på meg selv... Så jeg hadde lyst til å bare se at jeg virkelig ikke er på jordet og skal fortsette å stå på mitt. At det høres så tåpelig ut i andres hode som mitt egent... Anonymkode: 1797d...d7e Er du ellers en lystløgner? Har du psykiske problemer? Sykt å sitte å finne opp en story om seg selv som tredjeperson.. Anonymkode: 9d6da...64a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #26 Del Skrevet 26. mars 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar! Dessverre er jeg ikke noe søndagstroll, men er som AB9d2 skriver. Det er jeg som ikke bidrar. Og nei. Det lages ikke noe jeg kan spise, og eneste stedet som leverer pizza eksempel har ikke glutenfri bunn uten melk. Så jeg må kjøpe egen mat og ta med, for jeg kan ikke forvente at de andre skal lage "spesialmat" som de kaller det. Det var min kakedag igjen på fredag, som endte i litt festlige menigsutvekslinger da jeg (enda en gang) ikke hadde tatt med noe, ei heller putta på disse 20 kronene (ikke at det blakker meg, det er bare blitt prinsipper). Hver gang jeg har prøvd å få litt forståelse på at dette ikke er greit, så får jeg høre at jeg må bidra til fellesskapet fordi det sosiale burde være viktigere, og jeg ikke bare må tenke på meg selv... Så jeg hadde lyst til å bare se at jeg virkelig ikke er på jordet og skal fortsette å stå på mitt. At det høres så tåpelig ut i andres hode som mitt egent... Anonymkode: 1797d...d7e Hvorfor er du uærlig? Respektløst.. Anonymkode: 3952f...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #27 Del Skrevet 26. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du ellers en lystløgner? Har du psykiske problemer? Sykt å sitte å finne opp en story om seg selv som tredjeperson.. Anonymkode: 9d6da...64a 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du uærlig? Respektløst.. Anonymkode: 3952f...89f ... Nei. Å sette argumentasjonen på hodet for å få frem et poeng er ikke det samme som å være lystløgner, uærlig, respektløs eller å ha psykiske problemer. Anonymkode: 5a008...056 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aragorn II Elessar Skrevet 26. mars 2017 #28 Del Skrevet 26. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En kollega vil ikke bidra til fellesskapet og sosiale ting vi har på jobben, og vi tenkte å ta det opp igjen med henne i morgen. Men lurer på hvordan gjøre det! Hver fredag har vi kake, og hvem som er ansvarlig for å lage kake går på rundgang. Men hun tar ikke med kake når det er hennes tur. Vi betaler også inn 20 kroner per person til en felleskasse en gang i uken, som går til evt annet kos. Som å bestille pizza og slikt. Dette nekter hun også å betale inn til. Siden hun har cøliaki og er allergisk mot melk har vi sagt at hun må sørge for egen mat, siden vi ikke kan forlange at alle andre skal ta hensyn til henne. Men i og med at både kake og pengene går til sosiale ting, så mener vi hun skal bidra på samme måte som oss andre. Så hvordan burde vi ta det opp med henne i morgen? Alle skal jo bidra? Anonymkode: 1797d...d7e Jeg synes at dere oppfører dere som tåpelige idioter. Det er ikke hun som gjør noe galt her, det er dere. Hvorfor i svarte skal hun betale for noe hun ikke spiser. Nei dette blir for dumt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #29 Del Skrevet 26. mars 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du ellers en lystløgner? Har du psykiske problemer? Sykt å sitte å finne opp en story om seg selv som tredjeperson.. Anonymkode: 9d6da...64a Ha ha! Det var også en konklusjon! Grunnen er at jeg har tatt opp dette et par ganger fra mitt ståsted (ikke på kg), og jeg får de samme svarene. Så denne gangen tenkte jeg å bare vri det litt rundt. Litt respektløst kanskje, men ingen lider last akkurat av å sette problemstillingen på hodet... Men av og til er det greit å høre andres meninger! Situasjonen er jo lik uansett, fredagskaffe i "syklubben" (som noe lengre oppe mente en jobb ikke skal være). Og dette maset om fellesskapet alle skal bidra til... (og nei, pizza hver uke blir det ikke, det kommer ikke så mye penger inn med de 20 kronene de andre bidrar med). Anonymkode: 1797d...d7e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2017 #30 Del Skrevet 26. mars 2017 5 minutter siden, Balian de Ibelin skrev: Jeg synes at dere oppfører dere som tåpelige idioter. Det er ikke hun som gjør noe galt her, det er dere. Hvorfor i svarte skal hun betale for noe hun ikke spiser. Nei dette blir for dumt 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar! Dessverre er jeg ikke noe søndagstroll, men er som AB9d2 skriver. Det er jeg som ikke bidrar. Og nei. Det lages ikke noe jeg kan spise, og eneste stedet som leverer pizza eksempel har ikke glutenfri bunn uten melk. Så jeg må kjøpe egen mat og ta med, for jeg kan ikke forvente at de andre skal lage "spesialmat" som de kaller det. Det var min kakedag igjen på fredag, som endte i litt festlige menigsutvekslinger da jeg (enda en gang) ikke hadde tatt med noe, ei heller putta på disse 20 kronene (ikke at det blakker meg, det er bare blitt prinsipper). Hver gang jeg har prøvd å få litt forståelse på at dette ikke er greit, så får jeg høre at jeg må bidra til fellesskapet fordi det sosiale burde være viktigere, og jeg ikke bare må tenke på meg selv... Så jeg hadde lyst til å bare se at jeg virkelig ikke er på jordet og skal fortsette å stå på mitt. At det høres så tåpelig ut i andres hode som mitt egent... Anonymkode: 1797d...d7e Anonymkode: d8b2e...9d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 27. mars 2017 #31 Del Skrevet 27. mars 2017 Jeg er, utrolig nok, dels enig i at det sosiale er det viktigste. Først og fremst for egen del. Ikke misforstå meg. Jeg står også på kravene i møte med urettferdighet. Men sosiale kodekser, etablerte rutiner på arbeidsplasser og det å tilpasse seg, er en viktig del av å bli inn sosialt i enhver sammenheng. Ikke minst på en arbeidsplass der kollegaene ikke er valgt. Jeg har bidratt til kaffekasser, bidrat på baby- og bryllupsgaver herfra til evigheten, baker til kakefredag selv om jeg ikke spiser selv. Og setter med ned når resten har kaffepause selv om jeg har det kjempetravelt, om så bare for fem minutter. Resultatet er at man får et godt forhold med sine kollegaer. Man er en del av fellesskapet. Det neste som skjer er at de ser at du ikke spiser pizza, og gjør noe med det. At en og annen spør hva slags "fredagskake" du kan spise. Det er mye lettere å glefse "du får ta med noe selv" til en kollega som oppleves som litt sær og vanskelig. Alternativet er å ta en prinsipiell diskusjon. Men da bør du også ha praktiske løsninger på dette. Hva ønsker du egentlig? At maten som kjøpes inn er Cøliakivennlig? At alle som baker tar med noe du kan spise? Eller vil du at alle som kan skal kunne reservere seg mot disse ordningene? Uansett - kommuniser tydelig. Det å bare nekte fører kun til dårlig stemning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #32 Del Skrevet 27. mars 2017 Vi har fredagskaffe med vinlotteri hver fredag, og da er det også litt frukt, sjokolade, nøtter eller noe annet å bite i. Dette kjøpes inn for overskuddet i vinlotteriet. Vi hadde en kollega som var avholds og hadde cøliaki, og da var det en selvfølge at det iallfall var noe uten gluten å bite i, og et alkoholfritt alternativ i lotteriet. Nå har jeg en arbeidsplass hvor det er viktig at alle føler seg inkludert og ivaretatt, og vi har et veldig godt arbeidsmiljø. Anonymkode: 56433...f4e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #33 Del Skrevet 27. mars 2017 Drikkepress er et velkjent problem i enkelte sammenhenger, men de fleste er vel enige i at det er en uting – når de får tenkt seg om. En bør ha full anledning til å avstå fra alkoholinntak, uten å måtte argumentere eller unnskylde seg. Dessverre er saken ikke like selvsagt når det gjelder spisepress. Jeg har diabetes mellitus, og bør være forsiktig med inntak av sukker og fint mel, ellers sier kroppen tydelig ifra. Likevel skal fremmede absolutt nøde meg – "du kan vel ta et lite kakestykke? Og jeg har hørt at diabetikere trenger ikke være så nøye lenger?" Ja, det er forsåvidt sant det, litt kan en unne seg, noe har en å gå på. Men saken er den at jeg har valgt å ikke spise kaker. Det er da heller ikke noe stort offer, synes jeg. Skal jeg unne meg noe godt, vil jeg heller ta et glass øl, for eksempel. Det er faktisk et problem for meg at det så ofte skal være nødvendig å "slåss" om dette. Det virker som om kos = kake, og vil du ikke ha kake, men sitter ved bordet og bare drikker svart kaffe, er du utmeldt av koseklubben. Er jeg urimelig? Anonymkode: 0d835...300 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A4-livet Skrevet 27. mars 2017 #34 Del Skrevet 27. mars 2017 Skriv ut noen oppskrifter på gluten- og melkefri kaker og del ut til kollegaene dine. Kanskje de ser at det ikke er så vanskelig å finne gode kaker uten gluten og melk. Si at når de begynner med slike kaker skal du også bidra Jeg har en kollega som ikke tåler gluten, og jeg lager selvfølgelig alltid kake hun kan spise. Hun har opplevd tidligere at hun ikke kunne spise noen av kakene på sin egen avslutning engang, folk er så dårlige på å ta hensyn.... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #35 Del Skrevet 27. mars 2017 Er hun med på det sosiale da?? Dere kan ikke kreve at hun skal betale om hun ikke kan spise det dere lager. Anonymkode: 38b6b...954 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attami Skrevet 27. mars 2017 #36 Del Skrevet 27. mars 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: En kollega vil ikke bidra til fellesskapet og sosiale ting vi har på jobben, og vi tenkte å ta det opp igjen med henne i morgen. Men lurer på hvordan gjøre det! Hver fredag har vi kake, og hvem som er ansvarlig for å lage kake går på rundgang. Men hun tar ikke med kake når det er hennes tur. Vi betaler også inn 20 kroner per person til en felleskasse en gang i uken, som går til evt annet kos. Som å bestille pizza og slikt. Dette nekter hun også å betale inn til. Siden hun har cøliaki og er allergisk mot melk har vi sagt at hun må sørge for egen mat, siden vi ikke kan forlange at alle andre skal ta hensyn til henne. Men i og med at både kake og pengene går til sosiale ting, så mener vi hun skal bidra på samme måte som oss andre. Så hvordan burde vi ta det opp med henne i morgen? Alle skal jo bidra? Anonymkode: 1797d...d7e Dere mener at hun skal være med å sponse kaker og pizza hun selv ikke kan spise? Hallo, hva med å endre litt kurs å ta hensyn til henne som ikke tåler mel og inkludere henne også i fellesskapet? Frukt og/eller glutenfrie kaker og pizza og/eller salat? Da vil hun nok være med å betale muligens. Det gjelder å tenke litt utenom boksen og snu litt på det. Lykke til👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lou Salome Skrevet 27. mars 2017 #37 Del Skrevet 27. mars 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar! Dessverre er jeg ikke noe søndagstroll, men er som AB9d2 skriver. Det er jeg som ikke bidrar. Og nei. Det lages ikke noe jeg kan spise, og eneste stedet som leverer pizza eksempel har ikke glutenfri bunn uten melk. Så jeg må kjøpe egen mat og ta med, for jeg kan ikke forvente at de andre skal lage "spesialmat" som de kaller det. Det var min kakedag igjen på fredag, som endte i litt festlige menigsutvekslinger da jeg (enda en gang) ikke hadde tatt med noe, ei heller putta på disse 20 kronene (ikke at det blakker meg, det er bare blitt prinsipper). Hver gang jeg har prøvd å få litt forståelse på at dette ikke er greit, så får jeg høre at jeg må bidra til fellesskapet fordi det sosiale burde være viktigere, og jeg ikke bare må tenke på meg selv... Så jeg hadde lyst til å bare se at jeg virkelig ikke er på jordet og skal fortsette å stå på mitt. At det høres så tåpelig ut i andres hode som mitt egent... Anonymkode: 1797d...d7e Men hvorfor tok du ikke med en glutenfri kake til alle som du selv kunne spise? Og pleier du å ta med egen mat ellers? Hvorfor ikke hvis du ikke gjør det? Jeg ville ikke bidratt med de 20 kronene, jeg ville tatt med noe eget når andre har kake, og jeg ville bidratt med kake selv når det var min tur. Poenget med slike ordninger er at det skal være sosialt, ikke at folk får mat i grunnen. Men møtes, nettopp fellesskapet. Hvis du var en naturlig del av felleskapet som alltid deltok, ville nok de andre også begynt å ta med noe du kan spise også, i hvert fall av og til. Og kanskje kjøpt inn frukt og sånt i stedet for pizza noen ganger, helt av seg selv. Nå har de jo ingen grunn til det, du deltar jo ikke, du har aldri med kake til dem, hvorfor skal de ta med kake til deg? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 27. mars 2017 #38 Del Skrevet 27. mars 2017 Jeg hadde ikke puttet penger i felleskassa, men jeg hadde tatt med noe til kaffen når det var min fredag. Fruktsalat, f.eks. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2017 #39 Del Skrevet 27. mars 2017 5 timer siden, Athene skrev: Jeg er, utrolig nok, dels enig i at det sosiale er det viktigste. Først og fremst for egen del. Ikke misforstå meg. Jeg står også på kravene i møte med urettferdighet. Men sosiale kodekser, etablerte rutiner på arbeidsplasser og det å tilpasse seg, er en viktig del av å bli inn sosialt i enhver sammenheng. Ikke minst på en arbeidsplass der kollegaene ikke er valgt. Jeg har bidratt til kaffekasser, bidrat på baby- og bryllupsgaver herfra til evigheten, baker til kakefredag selv om jeg ikke spiser selv. Og setter med ned når resten har kaffepause selv om jeg har det kjempetravelt, om så bare for fem minutter. Resultatet er at man får et godt forhold med sine kollegaer. Man er en del av fellesskapet. Det neste som skjer er at de ser at du ikke spiser pizza, og gjør noe med det. At en og annen spør hva slags "fredagskake" du kan spise. Det er mye lettere å glefse "du får ta med noe selv" til en kollega som oppleves som litt sær og vanskelig. Alternativet er å ta en prinsipiell diskusjon. Men da bør du også ha praktiske løsninger på dette. Hva ønsker du egentlig? At maten som kjøpes inn er Cøliakivennlig? At alle som baker tar med noe du kan spise? Eller vil du at alle som kan skal kunne reservere seg mot disse ordningene? Uansett - kommuniser tydelig. Det å bare nekte fører kun til dårlig stemning. Da kan jo fellesskapet legge litt mer innsats i å være inkluderende. Det koster ikke så mange kalorier ekstra å kjøpe med seg noe som er glutenfritt, mange butikker har det i dag. Eller å bestille på nett. Anonymkode: 33118...a55 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvalitet Skrevet 27. mars 2017 #40 Del Skrevet 27. mars 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du ellers en lystløgner? Har du psykiske problemer? Sykt å sitte å finne opp en story om seg selv som tredjeperson.. Anonymkode: 9d6da...64a Jeg syns ts vinkling er helt innafor. Hun skisserer en problemstilling ved å snu på rollene i historien. På den måten kan en få litt mer ærlige svar. Tror menge gjør som ts her. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå