Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #1 Del Skrevet 16. desember 2004 Heisann;-) Jeg har fått et nytt kattemedlem i familien. Fra før har vi en sterilisert kattejente på ca 3,5 år, så har vi den ene sønnen hennes som er kastrert, han er 1,5 år. Og for en måned siden fikk vi en liten kattejente på litt over 12 uker (hun er nå litt over 16 uker da) Hunnkatten vi hadde fra før ville ikke vite av den lille de to første ukene og bare freste til henne, man holdt avstand så det gikk bra. Hannkatten har alltid vært snill av seg, og han tok i mot denne lille bokstavelig med åpne armer, han passet henne, vasket henne og koste med henne;-) Jeg syntes det var kjempekoselig i starten, helt til jeg oppdaget at han for et par uker siden forsøkte å "ha seg" med den lille. Jeg har sldri hatt så mange katter før og er usikker på hvordan de "skal/bør"oppføre seg mot hverandre, men syntes absolutt at det var for tidlig for den lille å ha sex. Jeg fjernet jo hannkatten, men har oppdaget at han har forsøkt seg senere også, men da blir den lille hissig på ham og løper vekk. Men jeg trodde at når hannkatten var kastrert så hadde han mistet instiktene sine?? noen som vet? Snakket med damen på veterinærkontoret men hun kunne ikke så mye om katteatferd, men hun sa at når jeg steriliserte den lille så ville nok interressen hans minke etterhvert. Og jeg kunne godt sterilisere henne allerede ved 5 mnd alder, helst før den første løpetid fordi det minket faren for brystsvulster. er det noen av dere der ute som vet noe mer om dette, når er det anbefalt? på forhånd takk for svar.....:-) (håper noen orker å svare meg) -zadine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 16. desember 2004 #2 Del Skrevet 16. desember 2004 Hei! Bra at du tar ansvar og steriliserer/kastrerer. Katter kan steriliseres fra 6 mnd alder(da er de kjønnsmodne). Se under www.dooa.no , klikk på Faktasider og Katt. Ellers har Mattilsynet laget en fin brosjyre om kattehold http://www.mattilsynet.no/multimedia/archi...ikk_h_9866a.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 16. desember 2004 #3 Del Skrevet 16. desember 2004 Brosjyren fra Mattilsynet nevner ikke noe om kastrering/sterilisering/øremerking. Det forbauser meg litt.... Les litt om det her http://home.no.net/huskatt/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Feline Skrevet 17. desember 2004 #4 Del Skrevet 17. desember 2004 Jeg vet noen vetrinærer anbefaler å vente til katten er 8 måneder for å være sikker på at den er utvokst, og ved den alderen er det lettere å sterilisere den også. Er den yngere, er alt så smått at det lettere kan oppstå komplikasjoner. Eventuelt kan man sette katten på p-piller frem til den blir gammel nok hvis den komemr i brunst før 8 måneders alder, selv om det sies at risikoen for kreft blir noe større ved bruk av p-piller. Forhør deg litt rundt med forskjellige vetrinærer og finn ut selv hva du vil gjøre til slutt. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scorpina Skrevet 17. desember 2004 #5 Del Skrevet 17. desember 2004 Jeg har en perser som i dag er 6 mndr gammel. Fikk høre hos dyrlegen at han kan kastreres fra ca 8-9 mnd. Eller, når han begynner å markere.... Regner med vi "snipp-snipp'er" bjellene før påske ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2004 #6 Del Skrevet 17. desember 2004 Tusen takk for svar;-) Jeg har nok bestemt meg for å ta henne så snart jeg kan, altså lytte til dyrelegekontoret som anbefalte det fra 5 mnd alder og opp. Har lest masse på linkene som ble lagt ut tidligere i svarene;-) Der anbefaler de å finne en annen dyrlege om han/hun ikke vil sterilisere før ved 8 mnd alder. Det er tross alt mange katteskjebner man risikerer om hun skulle nå å bli drektig før jeg når å sterilisere henne. Jeg har gitt bort kattunger før, og det var grusomt. Men jeg lurte litt på, hva med hannkatten min som jeg har beskrevet overfor, atferden hans når han forsøker å ha seg med henne. Er dette normal atferd for en hannkatt som er kastrert? er det normalt at de forsøker seg på så unge dyr? -zadine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå