Gå til innhold

Ekte eller falskt?  

142 stemmer

1. 1. Ekte eller falskt?

• Ekte
      27
    • Falskt
      86
    • Usikker
      29

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I en leilighet jeg bodde begynte plutselig tvn å skifte kanaler selv.

Det viste seg at naboen hadde en fjernkontroll som også virket på vår tv :)
Så ser jeg en av mine fb-venner skriver at hun er livredd for tvn skiftet kanaler av seg selv. Jeg vet hun bor vegg i vegg (tremannsbolig) - så her har nok samme greia skjedd. Jeg sier det til henne, men hun bare avblåser meg, nei det må være spøkelser. 

Anonymkode: cbade...516

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På tv2 i helgen kåret de tidenes beste underholdningsprogram gjennom tidene, og Åndenes makt kom på 2.plass. Der fortalte de at programmet startet i 2005, dvs det har gått stadige episoder på skjermen i hele 12 år. Tolv sesonger med 10 episoder hver gang- dvs 120 episoder med ulike mennesker som like skremte har opplevd det de mener er uforklarlig.

Jeg tenker som følger; det er gjerne en familie med i hvert program, 4 stykker, og ofte har de med venner av familien eller slektninger som verifiserer rare episoder.. HVIS dette hadde vært løgn og oppspinn, hvordan hadde tvNorge klart å regissere alle involverte parter  i hvert eneste program? Hvordan har de klart å få ALLE disse menneskene til å holde tett om at det er løgn i så mange år? Hvor store summer måtte de ikke ha betalt fr det? Og hvor utrolig gode skuespillere må ikke alle deltakerne ha vært for å huske alt sammen og fortelle med så god innlevelse, om de ikke hadde opplevd dette? Og alle barna som er involvert, hvordan har de klart å skjule dette, hvis det virkelig ikke var sant? 

Nei, jeg synes faktisk ideen om at alt dette er scam er vanskeligere å svelge enn innholdet i programmene. Jeg tenker folk virker oppriktig redde når de deltar, slitne, fortvilte. De forteller om barn som har endret atferd og som snakker om skikkelser som ikke er der. Og til og med dyr som endrer atferd og blir rolige etter husrensen. De har jo til og med fått på tape noen tilfeller hvor ting flyr gjennom lufta så Tom strømnæss hopper. Han sier selv han var skeptisk til å være programleder, men at han har sett og hørt så mye nå at han er mer ydmyk til disse fenomenene enn de aller fleste andre..

Jeg er sikker på at det finnes mer enn vi ser og hører i hverdagen. Jeg synes nesten det er litt naivt å tro at det IKKE er en åndelig dimensjon to this game called life.

Anonymkode: 872d1...bd8

Dette. Den mest sannsynlige forklaringen er faktisk at det foregår noe uforklaring og at disse menneskene fornemmer det. Alle andre forklaringer, som at alle lyver, alle er gale etc. er de minst sannsynlige. Så skeptikerne her har faktisk de mest fantasifulle forklaringene...

Anonymkode: 63bb3...8fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Den mest sannsynlige forklaringen er faktisk at det foregår noe uforklaring og at disse menneskene fornemmer det. Alle andre forklaringer, som at alle lyver, alle er gale etc. er de minst sannsynlige. Så skeptikerne her har faktisk de mest fantasifulle forklaringene...

Nei, det mest sannsynlige er at det finnes en naturlig forklaring. Sannsynligvis er forklaringen sammensatt og litt ulik for hvert tilfelle. Men det er for komplisert for enkelte å tenke på. Faktisk søker de fleste hjerner enkle svar, fordi det koster så mye mindre energi. Så når man kan sette to streker under et lettvint svar man kan bruke på alle tilfeller, så blir svaret overnaturlige krefter. Ferdig. Aaah, det var godt gitt.

Anonymkode: 3e9cd...d67

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg det som vises på Åndenes Makt er ekte? Absolutt ikke. Det er TV, det er underholdning. Hva er sjansen for at de alltid får en overnaturlig hendelse av et visst kaliber på film liksom? Jeg vil anta minimal. 

Tror jeg deltakerne på Åndenes Makt tror på at det de opplever er ekte? I de aller fleste tilfeller, ja. 

Tror jeg på spøkelser? Kanskje? Jeg tror at det er mer i denne verden enn vi selv vet, spøkelser eller noe annet. Jeg liker tanken på at de vi er glad i følger med på oss etter vi har gått bort og at vi får se dem igjen. Men jeg vet ingenting. Det er mulig at spøkelser er ekte, men det meste kan bortforklares med utallige logiske grunner. Det eneste jeg er sikker på er at vi ikke kan vite noe av dette sikkert på dette tidspunktet, men hva vi tror på er individuelt. 

Anonymkode: 58a0e...215

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det mest sannsynlige er at det finnes en naturlig forklaring. Sannsynligvis er forklaringen sammensatt og litt ulik for hvert tilfelle. Men det er for komplisert for enkelte å tenke på. Faktisk søker de fleste hjerner enkle svar, fordi det koster så mye mindre energi. Så når man kan sette to streker under et lettvint svar man kan bruke på alle tilfeller, så blir svaret overnaturlige krefter. Ferdig. Aaah, det var godt gitt.

Og det er nettopp det du gjør. "Det fins ikke" er et veldig enkelt svar. Det er ingenting som er "overnaturlig", alt er naturlig, men det er ikke alt vi har kartlagt enda. Det er ikke et enkelt svar.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og det er nettopp det du gjør. "Det fins ikke" er et veldig enkelt svar. Det er ingenting som er "overnaturlig", alt er naturlig, men det er ikke alt vi har kartlagt enda. Det er ikke et enkelt svar.

"Det fins ikke" er ikke mitt svar. Mitt svar er at det finnes mangfoldige forskjellige grunner til at noen tror de ser spøkelser, og de grunnene er sannsynligvis sammensatte og litt ulike i hvert tilfelle. Men vi har forklaringer på det som skjer. Det kan forklares.

Hvorfor akkurat ånder? Hvorfor ikke usynlige romvesen eller alver? Det finnes like lite bevis for noen av delene. Men det finnes som sagt veldig mange kjente grunner til at noen tror de ser spøkelser.

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

På tv2 i helgen kåret de tidenes beste underholdningsprogram gjennom tidene, og Åndenes makt kom på 2.plass. Der fortalte de at programmet startet i 2005, dvs det har gått stadige episoder på skjermen i hele 12 år. Tolv sesonger med 10 episoder hver gang- dvs 120 episoder med ulike mennesker som like skremte har opplevd det de mener er uforklarlig.

Jeg tenker som følger; det er gjerne en familie med i hvert program, 4 stykker, og ofte har de med venner av familien eller slektninger som verifiserer rare episoder.. HVIS dette hadde vært løgn og oppspinn, hvordan hadde tvNorge klart å regissere alle involverte parter  i hvert eneste program? Hvordan har de klart å få ALLE disse menneskene til å holde tett om at det er løgn i så mange år? Hvor store summer måtte de ikke ha betalt fr det? Og hvor utrolig gode skuespillere må ikke alle deltakerne ha vært for å huske alt sammen og fortelle med så god innlevelse, om de ikke hadde opplevd dette? Og alle barna som er involvert, hvordan har de klart å skjule dette, hvis det virkelig ikke var sant? 

Nei, jeg synes faktisk ideen om at alt dette er scam er vanskeligere å svelge enn innholdet i programmene. Jeg tenker folk virker oppriktig redde når de deltar, slitne, fortvilte. De forteller om barn som har endret atferd og som snakker om skikkelser som ikke er der. Og til og med dyr som endrer atferd og blir rolige etter husrensen. De har jo til og med fått på tape noen tilfeller hvor ting flyr gjennom lufta så Tom strømnæss hopper. Han sier selv han var skeptisk til å være programleder, men at han har sett og hørt så mye nå at han er mer ydmyk til disse fenomenene enn de aller fleste andre..

Jeg er sikker på at det finnes mer enn vi ser og hører i hverdagen. Jeg synes nesten det er litt naivt å tro at det IKKE er en åndelig dimensjon to this game called life.

Jeg syns det er rart at de aldri får noen av disse hendelsene på film.  Man hører om ting som flytter på seg ol. Men de greier aldri å filme slike ting, merkelig. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Boomonster skrev:

Jeg syns det er rart at de aldri får noen av disse hendelsene på film.  Man hører om ting som flytter på seg ol. Men de greier aldri å filme slike ting, merkelig. 

Jo det har de jo fått!! Som jeg skrev i innlegget du akkurat siterte! På dette programmet i helgen der Åndenes makt ble omtalt, viste de et klipp der tom strømnæss intervjuer en mann på en restaurant det spøkte på, og en tung boks med gafler kommer plutselig farende ut av hylla bak Tom så både han og intervjuobjektet og kameramannen hopper! De viste det i sakte film også, og man ser bare kassa komme ut av hylla av seg selv. Ganske sprøtt-

Og igjen- du kan ikke ha en eneste liten realityepisode uten å få spoilere og lekkasjer med en gang; hvordan har de fått så mange hundre mennesker til å skulle holde kjeft om at dette skulle vært løgn i så mange år? nei, det er bare for fantastisk!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er en fin blanding. Hendelsene er sikkert ekte, men jeg tror det er en del overdriveser for å gjøre det interessant nok for tv. Men historiene om de som bodde der før er jo ekte, og det er nesten mest spennende, synes jeg :P

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: fe49d...b7e

Gjest Winza
Skrevet

Anonymkode: fe49d...b7e

AnonymBruker
Skrevet

Nei dette er bare oppspinn. I 12 år har titalls på titalls av mennesker over det ganske land løyet på tv for millioner av seere. Rett og slett fordi dem elsker å drite seg ut, unge som gamle. I 12 år har alle ansatte i tv Norge holdt kjeft om at dette er konspirasjon, for ikke å snakke om de klarsynte, og alle de som har medvirket i serien.  Egentlig helt utrolig at denne konspirasjonsteorien ikke har lekket ut. Ikke en eneste sjel har røpet noe som helst..

Og for de som ikke skjønte det, så var dette ironi. Selvfølgelig er det mer mellom himmel og jord enn hva man kan ta og føle på, eller se med det blotte øyet.

Samtidig er det viktig å være enig om å være uenig. Noen tror, noen ikke. Noen har opplevd, noen ikke. Det er ikke så vanskelig. Det handler om å respektere andre mennesker, uansett hva de tror på eller ikke!

Anonymkode: c507d...9cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei dette er bare oppspinn. I 12 år har titalls på titalls av mennesker over det ganske land løyet på tv for millioner av seere. Rett og slett fordi dem elsker å drite seg ut, unge som gamle. I 12 år har alle ansatte i tv Norge holdt kjeft om at dette er konspirasjon, for ikke å snakke om de klarsynte, og alle de som har medvirket i serien.  Egentlig helt utrolig at denne konspirasjonsteorien ikke har lekket ut. Ikke en eneste sjel har røpet noe som helst..

Og for de som ikke skjønte det, så var dette ironi. Selvfølgelig er det mer mellom himmel og jord enn hva man kan ta og føle på, eller se med det blotte øyet.

Samtidig er det viktig å være enig om å være uenig. Noen tror, noen ikke. Noen har opplevd, noen ikke. Det er ikke så vanskelig. Det handler om å respektere andre mennesker, uansett hva de tror på eller ikke!

Anonymkode: c507d...9cf

Når de fleste som er ferdige med barneskolen forstår at det er tull, da er det ikke akkurat snakk om noen "konspirasjon". Synes jeg ser det på forsiden av avisene. Person som var med på Åndenes Makt står frem: "Det var jeg som laget lyden!" Skandale for TVNorge! :ironi:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når de fleste som er ferdige med barneskolen forstår at det er tull, da er det ikke akkurat snakk om noen "konspirasjon". Synes jeg ser det på forsiden av avisene. Person som var med på Åndenes Makt står frem: "Det var jeg som laget lyden!" Skandale for TVNorge! :ironi:

Hehe, helt enig. Folk flest der ute skjønner at det bare er tull, juks, fantasier og underholdning (og en del utnytting av enkle sjeler, dessverre). Det er ikke slik at det akkurat har noen nyhetsverdi om noen skulle *gisp!* "lekke" at det faktisk bare er TV! Nettopp fordi de fleste skjønner at det bare er nettopp det - lett underholdning.

Anonymkode: 1eb18...81b

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror definitivt på gjenferd, da jeg har sett tre stykker da jeg var i 11-13 årsalderen. To av dem (så to samtidig) så jeg med to venninner. Vi så akkurat det samme. På lyse dagen om sommeren. Driter i om andre ikke tror på det. Vi vet hva vi så! 

Men Åndenes makt :fnise:... Vel det blir noe helt annet. Det klarer jeg virkelig ikke tro på, til tross for egne paranormale opplevelser. 

Husker jeg leste for noen år tilbake at de som melder seg på Åndenes makt må beskrive hvilken farge de har på huset. Og andre "småting" som gjør at medium og programleder finner ut av bostedet de skal til. Så ser vi hun synske synse seg fram om at hun ser for seg akkurat det huset, som hun er på vei til. 

Dessuten er ikke mediumene de bruker særlig troverdige. Ikke at jeg har møtt eller brukt et medium før på den måten, men de "synske" de bruker i Åndenes makt, trykker jo trynet sitt fram i media så ofte som mulig. Skrive bok har flere av dem gjort også. PR = penger ;)  

Noen som så det programmet (husker ikke navnet dessverre) med han der som avdekker myter eller hva det var? På NRK. Han skulle blant annet intervjue Lilli Bendris & Gro-Helen Tørum (begge kjent fra Åndenes makt) og da dreit de begge seg ut. Spesielt sistnevnte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, smartbimbo skrev:

Noen som så det programmet (husker ikke navnet dessverre) med han der som avdekker myter eller hva det var? På NRK. Han skulle blant annet intervjue Lilli Bendris & Gro-Helen Tørum (begge kjent fra Åndenes makt) og da dreit de begge seg ut. Spesielt sistnevnte. 

Man må få med seg at NRK har en agenda med å drite ut absolutt alt som finnes som er alternativt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, smartbimbo skrev:

Vi vet hva vi så!

Hva er, etter din mening, forskjellen på tro og kunnskap?

Anonymkode: 32c27...510

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er, etter din mening, forskjellen på tro og kunnskap?

Anonymkode: 32c27...510

Tror du at man kan ha kunnskap om alt? Og hvis ikke man har kunnskap (les: vitenskapelige tester som beviser det hinsides enhver tvil) så er det innbilning?

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke ekte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...