Gå til innhold

Er Åndenes Makt ekte?

Ekte eller falskt?  

140 stemmer

1. 1. Ekte eller falskt?

• Ekte
      27
    • Falskt
      85
    • Usikker
      28

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, RoH skrev:

Hva mener du med bibelen? Det "gamle testamentet" eller "Det nye testamentet"? 

Bibelen består av 66 bøker, 39 i Det gamle testamente og 27 i Det nye testamente.

Førstnevnte består av en rekke skrifter som "jødene" anser som hellige, de første delene ble skrevet ned for over 3000 år siden. Nå avviker det gamle testamentet temlig mye fra det som "jødene" definerer som tanákh  Sistnevnte ble vedtatt som hellig av   Kirkemøtet i Nikea sommeren 325. Det esensielle på dette møtet var forholdet mellom Jesus og "Gud".

Så hva er eventyr i bøkenes bok? 

Jeg har ikke vært så heldig / eller uheldig at jeg har blitt religiøs. Men jeg har stor respekt for gammel kunnskap. Etter min mening bygger all vår nåværende sivilisasjon og kunnskap på gammel kunnskap og den videreutviklingen hver generasjon har evnet. Om en gidder og bruke tid på dette bunner det til syvende og sist ut i hvordan liv oppsto.  

Alt sammen! Det er selvsagt ikke bare eventyr som står der, men også lærerike tekster. Likevel er det kun en bok (flere, da) og jeg har null respekt for regler som ble laget for flere tusen år siden. Det gjelder Koranen også. Verden går fremover! 

Folk behandler andre dårlig fordi disse bøkene sier at det skal være sånn!

Bullshit!

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Folk behandler andre dårlig fordi disse bøkene sier at det skal være sånn!

Bullshit!

Folk behandler andre mennesker dårlig fordi de mangler visse typer kunnskap, de kan ha problemer med å kontrollere følelsene sine, eller de oppnår en fordel ved en hvis type adferd. Sikkert andre ting også.

At verden går fremover skyldes den kunnskapen vi alt besitter, vår egen evne til å videreutvikle denne kunnskapen. Og vår evne til og videreformidle det vi kan. Her har står nok bibelen i en særstilling enten vi liker den eller ikke. Den har selvfølgelig ikke samme betydning i dag som den hadde for 100 år siden eller for 200 år siden (i Norge). 

Tar meg en tur ut i solen. Håper du får en fin dag. :) 

Skrevet

Selvsagt tror jeg programmet er ekte. Jeg har jo sett det. Jeg har til og med sett opptak av det, så jeg nokså sikker på at det faktisk finnes. :fnise: 

Utover det er jeg  usikker. Jeg tror nok de fleste som melder inn spøkelseshus til programmet tror de har spøkelser i huset. Det jeg derimot stiller meg tvilende til er om de faktisk har det. Jeg blir også mer enn skeptisk når jeg hører forklaringene. Jeg kan til nød gå med på at det kan være sant dersom noen faktisk "kjenner igjen" spøkelset, men når mediumet begynner å hale inn tyskere fra WW2, samiske sjamaner og vikinger i et og samme hus så kjenner jeg at det blir for mye for meg. Alt det der på en gang nekter jeg absolutt å tro er mulig. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Cata skrev:

Selvsagt tror jeg programmet er ekte. Jeg har jo sett det. Jeg har til og med sett opptak av det, så jeg nokså sikker på at det faktisk finnes. :fnise: 

Utover det er jeg  usikker. Jeg tror nok de fleste som melder inn spøkelseshus til programmet tror de har spøkelser i huset. Det jeg derimot stiller meg tvilende til er om de faktisk har det. Jeg blir også mer enn skeptisk når jeg hører forklaringene. Jeg kan til nød gå med på at det kan være sant dersom noen faktisk "kjenner igjen" spøkelset, men når mediumet begynner å hale inn tyskere fra WW2, samiske sjamaner og vikinger i et og samme hus så kjenner jeg at det blir for mye for meg. Alt det der på en gang nekter jeg absolutt å tro er mulig. 

Jeg sliter også med å svelge enkelte greier som det der, haha! Men det er underholdende!

Likevel tror jeg på "spøkelser".

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker telepatisk med dyr, det kan også være døde dyr, så derfor ganske likt mediumskap.

Anonymkode: 63bb3...8fd

ååhh såpass. Er ikke i nærheten av slik kommunikasjon

Skrevet
8 timer siden, Mari Y skrev:

He he. Når det gjelder de som EGENTLIG snakker med dyr, så er det egentlig ganske så naturlig :fnise: 

De kalles f eks 'hestehviskere' osv. Men de har bare en annen måte å kommunisere med dyr på enn folk flest. De har vel gjerne en litt dypere måte å 'lese' dyrene på. Tror egentlig ikke det er noe overnaturlig ved dette. Noen mennesker har bare  et dypere forhold til dyr enn andre, og dyr er gjerne ikke dummere enn at de leser folks kroppsspråk, kanskje mer enn vi mennesker gjør. 

Virker fornuftig:)

AnonymBruker
Skrevet

Hun velger jo å henge ut folk på tv, og jeg tror ikke TVN hadde gått med på det hvis ikke det var sant (med vilje setter dem opp dørene når de har låst, og kaster ting etter dem).
Det er åpenbart at de som gjør det der er slemme og har behandlet Lilli og dem utrolig dårlig så de dem forteller om har vel fortjent det. Ofte er det eldre mennesker som holder på sånn, det syntes jeg er rart. Det handler ofte om at det er et innmari dårlig miljø så det er godt de tar tak i det.

Anonymkode: 07e48...c0d

Gjest Winza
Skrevet

Synes dere de andre versjonene virker mer reelle?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Winza/Jacklost skrev:

Synes dere de andre versjonene virker mer reelle?

Alle er like reelle, men de er åpenbart uenige om det meste. Alt i fra arbeidstider, retningen til diverse steder, hvordan gresset skal legges og ja, det meste. At de ikke har forståelse for at eldre folk kan gjøre sånn forundrer meg. Det er nesten alltid en dame eller en mann i 80-90 årene som gjør det påstår hun der Lilli Bendriss, hun der Ranehag er ofte enig i det, men er helt uenig i hvor dem oppfører seg verst. Lilli mener oppførselen er i fra noen på en pub, i mens Ranehag mener det er i fra bygda. Jeg tror dem er like ille mtp oppførselen sin både på bygda og på pubene.

AnonymBruker
Skrevet

Nei helt ærlig, det virker som et arveoppgjør som har gått skikkelig galt.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som bor på samme sted som meg, meldte seg på det for noen år siden. De lurte hele crewet med at det spøkte hos dem.. :P

Anonymkode: ad8fa...911

Jeg vet om 2-3 steder i norge der dem faktisk tror på sånt, men da er det ikke sånn at bestikk, kjeler og/eller stekepanner flyr vegge-mellom, eller at ting står i brann!

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, SnuskeLuska skrev:

Disse "dyretolkene" bruker den samme strategien som så kalt "synske" mennesker. De tyr til det som er den mest sannsynlige forklaringen og jobber seg framover til det som får deg til å kjenne deg mest mulig igjen i den "klarsyntes" rablinger. 

Atferdsterapauter (for mennesker OG dyr) bruker psykologi for å få en bedre forståelse for hvorfor man reagerer som man gjør og kan, i motsetning til disse "tolkene" og "klarsynte", faktisk hjelpe med å bedre tilværelsen og samspillet mellom mennesker (og dyr). 

Jeg har alltid vært flink til å lese dyr - men kaller meg ikke synsk fordi :)

Jeg har fortsatt "kontakt" med min avdøde katt og undulat, men det er vel mer savn og minner...

Anonymkode: cbade...516

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid vært flink til å lese dyr - men kaller meg ikke synsk fordi :)

Jeg har fortsatt "kontakt" med min avdøde katt og undulat, men det er vel mer savn og minner...

Anonymkode: cbade...516

Ha ha ha. :skratte: 
Ja, okey...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare vissvass

Anonymkode: 5d07e...ff4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare vissvass

Anonymkode: 5d07e...ff4

Ja, men det er liksom ikke en unnskyldning folk kan bruke for å plage folk. For det er det de som mener det der gjør. Det sier jo Lilli Bendriss. Det er direkte plagsomt. Å kaste ting etter henne for å la hun stå helt alene midt inni skogen oppi Finnmark kan ikke bortforklares liksom, og midt oppi det starter dem faen meg med at det spøker. Greie folk. :ironi: 

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å statuere et poeng. "Hei Lilli, kom inn, kom inn".
Bang, så kaster dem metall-ting mot henne og 3 andre jenter. Og som om ikke det er nok? Dem ber dem til og med rydde det opp. Det disse "gamle folkene" har gjort. Plukk opp etter dem. 

For et hyggelig restaurant-besøk. :roll: 

Skrevet
10 timer siden, Skrotnes skrev:

Usikker på om du bruker ironi eller ei her. 

Men altså, Åndenes Makt skriver jo selv at de er et underholdningsprogram. Dette burde jo reise noen antenner om man faktisk tror på det man ser der.

Nettopp😉

Skrevet
5 timer siden, Ulla Ullsokk skrev:

Dette sier du helt til den dagen du opplever det selv. Ja, mye kan forklares, absolutt! Men noe kan ikke, uansett hvor kreativ du er. Jeg synes det er helt naturlig at energier kan henge igjen. Jeg synes ikke det er merkelig at det finnes andre ting enn det rent håndfaste. Og jeg tror ikke på Gud en gang. Men jeg blånekter ikke, for jeg KAN ta feil. Selv om jeg føler meg 99% sikker på at det er fjas. Og uansett kan jeg ikke tro på en bok, ihvertfall, så bibelen er bare bullshit for meg. En eventyrbok.

Jeg har faktisk hatt det. Men man bør ikke utelukke at det finnes flere enn bare ett alternativ. 

AnonymBruker
Skrevet

Også sitter dem å veiver med armene og snakker om hvor dårlig aura folk har, eller hvor kaldt det er, så kaldt at hun nesten svimer av. Igjen, personen er gammel. Da står dem og veiver med armer og sånt i løse lufta og kan "ta" på lufta. Au, au, au, skriker hun fordi det er kaldt?
Hvorfor går det ikke litt unge freshe folk i programmet? Det er alltid to damer i 60-årene, eller eldre folk som er lutrygga og lei.

Skrevet

Personlig liker jeg heller gamle sagn og fortellinger. Men innebærer ikke at man skal tro på dem. 

Folk har jo dødd, og fortsetter å dø,som følge av folks overtro. Før i tiden brente man jo hekser, fordi man trodde de var besatt. Og noen steder gjør man det fortsatt. Jeg kan ikke skjønne at man skal tro på noe det ikke finnes solide bevis for. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...