Gå til innhold

Lav utdannelse og overvekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sammenheng mellom lav utdannelse og overvekt?

Anonymkode: 9b00d...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, selvfølgelig. Det er forsket på og bekreftet mange ganger, verden over, i alle mulige kulturer.

Anonymkode: df343...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en drøss tykke sjefer og toppledere og:fnise:

Anonymkode: 2869f...b45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns også at mange rike menn bruker være overvektige...

Anonymkode: a21d6...b6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet bare at det er en sammenheng mellom overvekt og jobb. Det er vanskeligere for overvektige å få seg jobb vs normakvektig. Det er vanskeligere å bli forfremmet om du er overvektig vs slank. Årsaken til det er at er du overvektig vil mange sjefer tro at du kommer til å være mye borte fra jobb osv siden overvekt kan føre med seg komplikasjoner. Det handler om risiko for arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsministeren vår er ikke spesielt slank....

Anonymkode: 1da74...604

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unntakene dere nevner er nettopp det. Unntak. Generelt henger utdanningsnivå og overvekt sammen, sånn er det faktisk bare. Uavhengig av om vi har en tykk statsminister.

Anonymkode: df343...0ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var feit i flere år, før jeg tok utdannelse, men det er ikke på grunn av utdannelsen at jeg ble tynn igjen.

Jeg var kjempesyk og fikk medisiner som gjorde at jeg bare este ut 40 kg på kort tid. Slik så jeg ut i ca 10 år før jeg sluttet med medisinene igjen, ble frisk og kunne så ta utdannelse. Er i dag svært høyt utdannet. Kiloene rant av igjen av seg selv da jeg kuttet ut medisiner.

Jeg kan godt skjønne en del mekanismer og årsaker som gjør at det er en sammenheng mellom overvekt og lav utdanning. Sykdom og medisiner som gjør det vanskeligere, lav utdanning gir mindre status, mindre penger, mer stress ved alle aspekter av hverdagen (økt kortisol) som også fører til at man lettere velger usunn mat, ikke har råd til ordentlig, næringsrik mat (nei, sunn mat er ikke alltid billigst) osv... 

Blir helt oppgitt over de som mener at feit bare = lat og mindre intelligent. 

Anonymkode: aca1b...ff1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mastergrad og er overvektig. Jeg kan konkludere med at du, ts, tar feil.

Anonymkode: a1d99...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig. Det er forsket på og bekreftet mange ganger, verden over, i alle mulige kulturer.

Anonymkode: df343...0ca

Referanser til forskningen ? 

Anonymkode: 21bd3...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Har dere sett hvordan arbeiderklassefolk mellom 15 og 30 spiser? Det er mye kebab, pizza og øl for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statsministeren vår er ikke spesielt slank....

Anonymkode: 1da74...604

Statistikk på en person er alltid bra.:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Referanser til forskningen ? 

Anonymkode: 21bd3...158

Du kan starte på pubmed. Finnes utrolig mye statistikk og forskning rundt dette temaet. Det er ikke akkurat en drøy påstand jeg fremmer, det er en ganske så etablert sannhet i grunnen.

Anonymkode: df343...0ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mastergrad og er overvektig. Jeg kan konkludere med at du, ts, tar feil.

Anonymkode: a1d99...562

Hvis du har mastergrad burde du klare å gjøre noen enkle søk som sier at du tar feil.

Merkelig at en med mastergrad gjør en slik metodisk feil som du gjør når du tar utgangspunkt kun i deg selv og din situasjon.

Anonymkode: df343...0ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan starte på pubmed. Finnes utrolig mye statistikk og forskning rundt dette temaet. Det er ikke akkurat en drøy påstand jeg fremmer, det er en ganske så etablert sannhet i grunnen.

Anonymkode: df343...0ca

Har du ikke noen favorittreferanser? 

Anonymkode: 21bd3...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du ikke noen favorittreferanser? 

Anonymkode: 21bd3...158

I grunnen ikke, da jeg stadig leser nye studier.

Anonymkode: df343...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sammenheng mellom lav utdannelse og overvekt?

Anonymkode: 9b00d...704

Se på Erna Solberg, Trine S. Grande, og en hel rekke andre kjente personer med høy utdannelse, hva ser du da? Det er lov å reflektere litt selv. 

Anonymkode: 192c5...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man skille mellom alle, og snittet. 

Ja - i snitt i Norge (og de fleste land) er det mer overvekt blant lavt utdannede. Men det betyr ikke at alle med høy utdannelse er normalvektige. 

Årsakene er sammensatte. Fra hvilke forutsetninger man har fått med seg i livet (arv og miljø), til hvem omgangskretsen består av, til at manglende utdannelse og jobb ofte henger sammen med sykdom. 

Anonymkode: c9a04...502

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har mastergrad burde du klare å gjøre noen enkle søk som sier at du tar feil.

Merkelig at en med mastergrad gjør en slik metodisk feil som du gjør når du tar utgangspunkt kun i deg selv og din situasjon.

Anonymkode: df343...0ca

Merkelig sier du? Vel, denne og andre tråder om overvekt er opprettet kun for å hetse overvektige. Det florerer av slike tråder nå på kg. Patetisk.

Anonymkode: a1d99...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mastergrad og er overvektig. Jeg kan konkludere med at du, ts, tar feil.

Anonymkode: a1d99...562

Vist du har mastergrad, så bør du forstå statistikk så pass at du skjønner at selv om noen er feit og har mastergrad, så betyr ikke det noe for korrelasjonen.

Anonymkode: 58172...370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...