Gå til innhold

Jeg ble sendt rett ned i kjelleren av dette, barnløshet, prøveperiode. Være så snill og svar hvis du kan:)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Amaha skrev:

Det er ikke alle som er overvektige, men mange overvektige kan ha/utvikle Pco eller Pcos...som igjen kan gjøre de overvektige...osv

Første gangen jeg fant koblingen var helt tilfeldig. Jeg hadde hatt en skikkelig hard influensa og dårlig matlyst  i lang tid(flere uker). Jeg husker jeg spiste lite og det gikk i knekkebrød, grønnsaker  og salt kjøtt (av alle ting). Det gikk tre måneder fra jeg ble "syk" til jeg ble gravid, før det hadde vi prøvd i tre år. Jeg hadde på forhånd fått påvist Pcos, egg hadde jeg men de slapp ikke og jeg fikk beskjed om at det ville bli vanskelig å bli gravid.

Andre gangen spiste jeg igjen mindre og ikke noe med mye sukker, det gikk to måneder så var jeg gravid igjen.

Siste gangen gikk det også to måneder. Alle gangene har jeg kjent at kroppen er fornøyd med lite sukker, jeg føler meg kvikkere og mer opplagt. Jeg har ikke noe forklaring rent fysiologisk, men det er neppe tilfeldig at jeg gikk fra "egg som ikke slipper til vanlig" til "eggene slipper når jeg har en viss diett". Jeg har ikke blitt gravid utenom disse "sukkerfrie periodene". 

Det er mye sukker i frukt, sunt sukker da men fortsatt sukker. Det er slettes ikke sikkert dette virker på andre, men det er i hvert fall helt ufarlig og koster ingenting...mens man prøver:) 

Det hadde jo vært superfint om dette hjalp deg og andre med Pco/pcos også, masse lykke til :lillesky2:

Så jeg burde ikke spise så mye frukt heller da? Mtp fruktsukker 

Uansett så kan det jo være verdt og prøve. Men igjen, vil man bli gravid når man ikke har mensen? Tenker da på eggene osv?

Jeg vet at når jeg tok blodprøver i Desember sa legen at jeg var midt i en syklus. 

Anonymkode: 73cf5...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg burde ikke spise så mye frukt heller da? Mtp fruktsukker 

Uansett så kan det jo være verdt og prøve. Men igjen, vil man bli gravid når man ikke har mensen? Tenker da på eggene osv?

Jeg vet at når jeg tok blodprøver i Desember sa legen at jeg var midt i en syklus. 

Det er viktig å få i seg nødvendige mengder proteiner, vitaminer og mineraler, men det får du dekket gjennom grønnsaker,kjøtt, fisk osv. også så frukt kan kuttes ned på i en periode. Husk folat.

En syklus er jo hele perioden i hver måned. Eggløsning skjer ca 14 dager før menstruasjon, men ikke alle har eggløsning og ikke alle har menstruasjon. Du kan ha eggløsning uten menstruasjon som fører til vellykket graviditet ja :)

Gjør et forsøk da vel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for at du har regelmessig eggløsning uten menstruasjon er liten. Å gå på en Pergotimekur hjelper en del med pcos, sjansen for å få tvillinger er bittelitt økt, men om du blir fulgt opp med UL så ser gynekologen hvor mange egg som har modnet og man kan da velge å avslutte forsøket om man absolutt ikke ønsker tvillinger. Men man har ingen garanti for at eggene blir befruktet heller, selv om man har eggløsning.

Anonymkode: c72a7...152

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjansen for at du har regelmessig eggløsning uten menstruasjon er liten. Å gå på en Pergotimekur hjelper en del med pcos, sjansen for å få tvillinger er bittelitt økt, men om du blir fulgt opp med UL så ser gynekologen hvor mange egg som har modnet og man kan da velge å avslutte forsøket om man absolutt ikke ønsker tvillinger. Men man har ingen garanti for at eggene blir befruktet heller, selv om man har eggløsning.

Anonymkode: c72a7...152

Ok, så pergotimekur, er muligens de pillene jeg nevnte for gynekologen? 

For da snakket hun noe om trigge eggstokkene, og da trengte man nøye oppfølgning og da må man evt gå til privat gyn, siden offentlig ikke har kapasitet til så tett oppfølgning. - sa gynekologen til oss. 

Jeg har en pakke med Provera, som jeg gikk på i 10 dager for å sette igang mensen. 

Men er det noe forsøk og ta 10 dager med provera nå for å og evt få eggløsning og mensen? Sånn uten og ha snakket med lege🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Amaha skrev:

Det er viktig å få i seg nødvendige mengder proteiner, vitaminer og mineraler, men det får du dekket gjennom grønnsaker,kjøtt, fisk osv. også så frukt kan kuttes ned på i en periode. Husk folat.

En syklus er jo hele perioden i hver måned. Eggløsning skjer ca 14 dager før menstruasjon, men ikke alle har eggløsning og ikke alle har menstruasjon. Du kan ha eggløsning uten menstruasjon som fører til vellykket graviditet ja :)

Gjør et forsøk da vel:)

Så folat kan jeg bare ta nå mens vi prøver på egenhånd? B9 vitaminer liksom?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så folat kan jeg bare ta nå mens vi prøver på egenhånd? B9 vitaminer liksom?:)

Folat er et B-vitamin ja, dette får du vanligvis dekket av et vanlig variert kosthold. Tilskudd av Folat er viktig for at foster skal utvikle seg normalt,  jeg begynte med tilskudd før graviditet og 3-4 måneder i svangerskap før dosen ble redusert. Dette bør legen opplyse om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er litt og lese igjenom, jeg setter utrolig stor pris på svar! Dette gjelder barnløshet og prøveperiode. 

Hei, ja. Jeg og mannen min har vært på første time hos gynekolog pga barnløshet. Jeg har pcos. Og ble egentlig sendt rett ned i kjelleren igjen. 

Nå må vi venter på svar ang blodprøver og gyn skal snakkke med legen osv for å vite hva "neste steg" blir. 

Jeg har jo hørt om at man kan få noen piller, men da er risken stor for evt tvillinger/trillinger. 

Og i værstefall hvis jeg ikke kan få piller for å trigge eggstokkene(?)iom at det visstnok er risikabelt pga noe polysocker eller hva hun kalte det i egglederene(?), så må jeg ha en kikhullsopperasjon. 

Jeg føler selv at alt håpet er ute, og siden jeg har pcos så er det vel ment til at jeg ikke skal få barn av en eller annen grunn da? Og det er så tungt når venner og familie går barn, både en og flere. Ikke ta meg feil, jeg blir glad på dems veiene, selvfølgelig. Men det er liksom ett nytt slag i magen hver gang.

Og gynekolog sa til oss at "dere må jo bare forsette og prøve på egenhånd", da tenker jeg; Eh hva faen tror du vi har gjort i flere år nå? Vi hadde jo for faen ikke bedt om time hvis det skjedde naturlig.. Så for min del, hva er vitsen med å si det? Er hun helt jævla tjukk i hodet? 

Og det irritere meg at noe som egentlig er "gratis" å lage, vil sikkert koste oss mange tusen! 

Noe jeg lurer på er til dere som evt har pcso eller pco? For det er vel ganske likt? Hvordan var det for dere? Hvor lang tid tok det for dere og bli gravide? Hvilken "løsning" fikk dere tilbud om? Hvor mye i egenandel måtte dere ut med totalt for prøveperioden?

Hei:hug: Jeg har hatt PCOS, fikk vite det da jeg var 18. Fikk diagnosen etter å ha hatt store problemer med hud og hår, i tillegg til å hatt kun en menstruasjon da jeg var 15. Ellers var det småspotting som varte i uker av gangen.

Vi forsøkte i ett år uten å bli gravid, så ble jeg operert med laparaskopi, fikk brent bort disse cystene. Startet etterpå på pergotime. Disse brukte jeg i 3 mnd og måtte slutte pga jeg har depresjoner og pergo ødela effekten av medisin. Så ga jeg opp. Gadd ikke mer... Så også alle rundt meg få barn, dette førte med seg endel angst og vonde følelser.

Det gikk et par år, da oppdaget jeg at blødninger (mensen) komm regelmessig. Mengde økte over tid. Ett år etter dette startet begynte jeg å lure så dro til gynekolog. UL viste at det var ingen cyster og normale hormonverdier! Ble raskt gravid etterpå:) Det kan visst skje at det "brenner bort med alderen", både PCOS og PCO. Mange med disse diagnosene blir lettere gravid når de bli eldre!  

Vil på det varmeste anbefale laparaskopi, har en venninne som fikk dette sammen med pergo etterpå og fødte en sønn ikke lenge etterpå. Operasjon høres skummelt ut, men det er verdt det når du sitter med barnet ditt i armene.

Anonymkode: 3e7fb...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rettelse: Da jeg slet med kviser og behåring sendte lege meg til gynekolog, UL viste masse cyster og blodverdier viste ingen EL og høye verdier av testosteron

Anonymkode: 3e7fb...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil dele historien vår og håper det hjelper. Jeg fikk diagnosen PCOS etter å ha gått på P-piller i flere år. Jeg fikk ikke mensen i det hele tatt etterpå. Blodprøvene var litt tvilsomme men hos Gyn så vi på UL at det var mange cyster på begge eggstokkene. Jeg ble også ganske deppa av dette og følte vi aldri kom til å ha barn.

Gyn prøvde kombinasjonen primulot (får blødning) og dobbeltkur Pergotime (for EL) men jeg fikk ikke EL så ble henvist til lap. De brente ca 12 hull i cyster i hver eggstokk og egglederne så fine ut. 

Fikk endelig mensen tilbake etter lap (dog litt lange sykluser) og ble gravid i ca 2-3pp. Ble en fin baby av dette :).

Ønsker deg lykke til. Det kan være tøft når "alle" klarer det men det er flere som sliter enn sier det. Når det kommer til penger tok vi alt offentlig og betalte kun egenandel (fikk frikort etterhvert) så mange tusen var det ikke. 

Vil forresten tipser om Femar som jeg fikk nylig anbefalt av Gyn for å hjelpe med EL, hvis vi sliter med neste barn. Det skal visst ikke gi høyere sjanser for tvillinger.

Anonymkode: 52e88...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nylig fått påvist pcos. Ble satt på Metformin for 3 uker siden, og jaggu fikk jeg endelig menstruasjon :-) Er spent på å se om syklusene nå blir stabile. Håper selvfølgelig at mensen uteblir neste mnd, men da pga graviditet :-) Det var 7 måneder siden forrige menstruasjon, så øyner et lite håp igjen nå ♡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pcos selv, men en venninne har det. Hun prøvde naturlig i ett år før hun testet et preparat. Da hun ikke ble gravid etter 3 mnd, fikk hun et nytt, mulig det het Metformin. Fikk mensen raskt etter oppstart. Gravid mnd etter. Kunne ikke tro det, men sant var det! Gikk ikke på prevensjon i 2.5 år, startet på Metformin igjen og var gravid mnd etter. Hun er meget fornøyd og takknemlig! Og familielykken er komplett! Ønsker dere lykke til <3 

Anonymkode: 8df76...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er litt og lese igjenom, jeg setter utrolig stor pris på svar! Dette gjelder barnløshet og prøveperiode. 

Hei, ja. Jeg og mannen min har vært på første time hos gynekolog pga barnløshet. Jeg har pcos. Og ble egentlig sendt rett ned i kjelleren igjen. 

Nå må vi venter på svar ang blodprøver og gyn skal snakkke med legen osv for å vite hva "neste steg" blir. 

Jeg har jo hørt om at man kan få noen piller, men da er risken stor for evt tvillinger/trillinger. 

Og i værstefall hvis jeg ikke kan få piller for å trigge eggstokkene(?)iom at det visstnok er risikabelt pga noe polysocker eller hva hun kalte det i egglederene(?), så må jeg ha en kikhullsopperasjon. 

Jeg føler selv at alt håpet er ute, og siden jeg har pcos så er det vel ment til at jeg ikke skal få barn av en eller annen grunn da? Og det er så tungt når venner og familie går barn, både en og flere. Ikke ta meg feil, jeg blir glad på dems veiene, selvfølgelig. Men det er liksom ett nytt slag i magen hver gang.

Og gynekolog sa til oss at "dere må jo bare forsette og prøve på egenhånd", da tenker jeg; Eh hva faen tror du vi har gjort i flere år nå? Vi hadde jo for faen ikke bedt om time hvis det skjedde naturlig.. Så for min del, hva er vitsen med å si det? Er hun helt jævla tjukk i hodet? 

Og det irritere meg at noe som egentlig er "gratis" å lage, vil sikkert koste oss mange tusen! 

Noe jeg lurer på er til dere som evt har pcso eller pco? For det er vel ganske likt? Hvordan var det for dere? Hvor lang tid tok det for dere og bli gravide? Hvilken "løsning" fikk dere tilbud om? Hvor mye i egenandel måtte dere ut med totalt for prøveperioden?

Det er veldig vanskelig å få sympati med deg når du er så til de grader i angrepspossisjon. 

Å gå igjennom ønske om barn og forsøk på å få til å lage barn er ikke noe noen gynekolog i Norge ordner i en fei. Det er en psykisk påkjenning med mange opp og nedturer man skal være sterk for å takle. Lite hjelper det å kjefte og klage over at det tar tid, koster penger og er urettferdig. Verden er urettferdig, det er en del av det å leve i verden og å være menneske. 

Lær deg en ting, de tre T-ene, ting tar tid. Noen prøver i mer enn ti år før det plutselig blir barn.hvor mye penger vi har brukt på å få hjelp, vil vi ikke tenke på - fordi verden er urettferdig. Enda ,er urettferdig er det å sitte igjen med en død mann, når barna endelig kom. 

Anonymkode: 2acbd...e74

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på adopsjon, TS? Det er ikke et alternativ for alle, men hvis du såpass tidlig i prosessen synes at det fysiske er vanskelig, så finnes det jo et alternativ. For eksempel her eller her. Som du ser er det ikke så lang ventetid på mange land, og da kan du droppe alle problemstillinger rundt det fysiske. Mamma blir du uansett.

Anonymkode: eba56...b93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanskelig å få sympati med deg når du er så til de grader i angrepspossisjon. 

Å gå igjennom ønske om barn og forsøk på å få til å lage barn er ikke noe noen gynekolog i Norge ordner i en fei. Det er en psykisk påkjenning med mange opp og nedturer man skal være sterk for å takle. Lite hjelper det å kjefte og klage over at det tar tid, koster penger og er urettferdig. Verden er urettferdig, det er en del av det å leve i verden og å være menneske. 

Lær deg en ting, de tre T-ene, ting tar tid. Noen prøver i mer enn ti år før det plutselig blir barn.hvor mye penger vi har brukt på å få hjelp, vil vi ikke tenke på - fordi verden er urettferdig. Enda ,er urettferdig er det å sitte igjen med en død mann, når barna endelig kom. 

Anonymkode: 2acbd...e74

Det forstår jeg. Men tingen er at, jeg fikk beskjed i 2015 at jeg har pcos. Så sier fastlegen min til meg i Desmber 2016 at jeg ikke har pcos, så jeg følte da at det var litt større håp. Så og da få beskjed igjen at jeg har pcos var som ett slag i fjeset. 

Jeg holder så klart motet oppe og håper først og fremst at vi kan få ett biologisk barn, fremfor og evt adoptere. 

Det hørtes veldig trist ut at mannen din gikk bort når barnet kom😓<3

Også har jeg lang sykehistorier fra før, så det baller liksom på seg hele tiden, er det ikke det ene så er det det andre. Jeg var også ganske nede når jeg skrev innlegge, og det går bedre idag når man får summet tankene. De fleste som har svart, er jo positive og har oppnås graviditet, om det så går på første forsøk eller iløpet sv 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All erfaring viser at PCOS blir svakere dersom man lever på lavkarbokosthold samt går ned i vekt, aller helst til nedre del av normal BMI.

Anonymkode: dd891...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...