AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #1 Del Skrevet 23. mars 2017 Jeg og min samboer har vært sammen i to og et halvt år. Vi har ALDRI brukt beskyttelse under sex. Vi har jo hatt perioder der vi har hatt lite sex, men ogaå perioder hvor vi har hatt mye. Det er igrunnen ikke det at vi prøver å bli gravide, men jeg hadde blitt glad om jeg ble det. Faktisk veldig glad fordi jeg nå er redd for at noe er galt. Samboeren min har tidligere sagt at han tror han er steril og ikke kan få barn. Han har tidligere i livet drevet en del med narkotika og drukket mye alkohol. Dette er helt slutt på nå, men han startet tidlig i ungdommen. Så han sier jo det at han kanskje tror at dette kan være en årsak. Jeg tror han er forferdelig redd for å gå til lege å faktisk få vite at han er steril. Og det er jo jeg også.. Jeg føler egentlig at jeg er veldig klar for barn, og at jeg egentlig ikke vil vente noe særlig lenger. Jeg er 28 år og vil helst ikke være over 30 før jeg får barn. Vet rett og slett ikke helt hva jeg skal gjøre. En gang vi kranglet gav han uttrykk for at han syns det er veldig sårt at jeg ikke har blitt gravid ennå når vi har vært sammen såpass lenge. Jeg tror ikke jeg kan forsette resten av mitt liv uten barn. Jeg tror ikke det er jeg som er problemet ettersom jeg har vært gravid en gang tidligere. Jeg har lagt merke til at jeg syns han har ganske lite sæd ved utløsning i forhold til andre jeg har hatt sex med, men om dette har noe å si for at sædkvaliteten er dårlig det vet jeg jo ikke. Har lyst å prøve å få han til å sjekke dette hos lege, men det er som sagt vanskelig for han. Noen som har vært i samme situasjon? Anonymkode: 0a27a...2ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #2 Del Skrevet 23. mars 2017 Dere har ikke akkurat så mange valg da. Gå i fra hverandre og se om dere kan bli gravide med andre, eller få testet spermen og ta det derfra. Det nytter ikke å krysse fingrene og tro det ordner seg av seg selv alltid. Han bør testes først før eventuelt du også må sjekke din tilstand. Vil dere ha barn, så får dere komme dere til legen. Dere er ikke alene om situasjonen, og det er heller ikke et nederlag at kroppen ikke alltid fungerer slik man ønsker. Anonymkode: 2ba2c...02c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #3 Del Skrevet 23. mars 2017 Jeg tror neppe kjærestens fortid har påvirket dette. Dere er bare nødt til å få hjelp hos lege. Siden det enkleste er å sjekke sædkvaliteten, er det naturlig å begynne med at mannen går til lege. Du kan gjerne bli med han, så dere gjør dette sammen. Anonymkode: 17dc3...e63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trygdekontoret Skrevet 23. mars 2017 #4 Del Skrevet 23. mars 2017 (endret) Det virker ikke som dere har prøvd aktivt med ELtester eller i det hele tatt har timet det til eggløsning? Jeg kan ha(og har hatt) sex i årevis(som i 7 år første runde og 3 år før denne PP) - første prøverunde ble jeg gravid i PP9, og denne gangen fikk jeg en positiv test i PP6 som endte i SA. Men poenget mitt er: jeg har hatt ubeskyttet sex i tilsammen 10 år uten å bli gravid, mens når vi prøver aktivt gjennom å time det etter eggløsning/ta eggløsningstester så blir jeg jo gravid. Iallfall den ene gangen, denne runden vet jeg jo ikke enda. Den ene gangen det resulterte i en baby snakker vi om at det timet seg på klokkeslettet - ikke bare på dagen, men at vi faktisk også tilfeldigvis hadde sex det nøyaktige tidsrommet hvor muligheten var antatt å være aller høyest(type ettermiddag, ikke kveld/morgen). Så mitt første råd er at dere faktisk prøver aktivt i ett år, hvor du tar eggløsningstester eller temper. Om det ikke funker så er det grunn til å oppsøke lege. Det er faktisk ikke veldig stor sjanse for å bli gravid selv om man treffer akkurat på EL, så generell ubeskyttet sex kan være for ambisiøst å satse på. Dere må faktisk prøve aktivt. Og selvsagt kan han teste spermkvaliteten også underveis før det året er gått. Jeg skjønner jo at de fleste blir gravide lettere enn meg, men det er jo ikke en helt enkelt prosess å sette igang med IVF heller - man må faktisk prøve aktivt, og det er mye bedre å ha gjort enn å sette igang med masse bivirkninger av diverse preparater uten at det er en eventuelt grunn. Endret 23. mars 2017 av Trygdekontoret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forever22 Skrevet 23. mars 2017 #5 Del Skrevet 23. mars 2017 4 timer siden, Trygdekontoret skrev: Det virker ikke som dere har prøvd aktivt med ELtester eller i det hele tatt har timet det til eggløsning? Jeg kan ha(og har hatt) sex i årevis(som i 7 år første runde og 3 år før denne PP) - første prøverunde ble jeg gravid i PP9, og denne gangen fikk jeg en positiv test i PP6 som endte i SA. Men poenget mitt er: jeg har hatt ubeskyttet sex i tilsammen 10 år uten å bli gravid, mens når vi prøver aktivt gjennom å time det etter eggløsning/ta eggløsningstester så blir jeg jo gravid. Iallfall den ene gangen, denne runden vet jeg jo ikke enda. Den ene gangen det resulterte i en baby snakker vi om at det timet seg på klokkeslettet - ikke bare på dagen, men at vi faktisk også tilfeldigvis hadde sex det nøyaktige tidsrommet hvor muligheten var antatt å være aller høyest(type ettermiddag, ikke kveld/morgen). Så mitt første råd er at dere faktisk prøver aktivt i ett år, hvor du tar eggløsningstester eller temper. Om det ikke funker så er det grunn til å oppsøke lege. Det er faktisk ikke veldig stor sjanse for å bli gravid selv om man treffer akkurat på EL, så generell ubeskyttet sex kan være for ambisiøst å satse på. Dere må faktisk prøve aktivt. Og selvsagt kan han teste spermkvaliteten også underveis før det året er gått. Jeg skjønner jo at de fleste blir gravide lettere enn meg, men det er jo ikke en helt enkelt prosess å sette igang med IVF heller - man må faktisk prøve aktivt, og det er mye bedre å ha gjort enn å sette igang med masse bivirkninger av diverse preparater uten at det er en eventuelt grunn. For et svar! Dette tror jeg hjelper veldig mange. Jeg er ikke ts, men er i lignende situasjon, og jeg tror at man må teste med el og planlegge litt bedre. Vet om mange som aldri har gått på prevensjon, og heller ikke blitt gravid før de har begynt å teste etter el. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #6 Del Skrevet 24. mars 2017 12 timer siden, Trygdekontoret skrev: Det virker ikke som dere har prøvd aktivt med ELtester eller i det hele tatt har timet det til eggløsning? Jeg kan ha(og har hatt) sex i årevis(som i 7 år første runde og 3 år før denne PP) - første prøverunde ble jeg gravid i PP9, og denne gangen fikk jeg en positiv test i PP6 som endte i SA. Men poenget mitt er: jeg har hatt ubeskyttet sex i tilsammen 10 år uten å bli gravid, mens når vi prøver aktivt gjennom å time det etter eggløsning/ta eggløsningstester så blir jeg jo gravid. Iallfall den ene gangen, denne runden vet jeg jo ikke enda. Den ene gangen det resulterte i en baby snakker vi om at det timet seg på klokkeslettet - ikke bare på dagen, men at vi faktisk også tilfeldigvis hadde sex det nøyaktige tidsrommet hvor muligheten var antatt å være aller høyest(type ettermiddag, ikke kveld/morgen). Så mitt første råd er at dere faktisk prøver aktivt i ett år, hvor du tar eggløsningstester eller temper. Om det ikke funker så er det grunn til å oppsøke lege. Det er faktisk ikke veldig stor sjanse for å bli gravid selv om man treffer akkurat på EL, så generell ubeskyttet sex kan være for ambisiøst å satse på. Dere må faktisk prøve aktivt. Og selvsagt kan han teste spermkvaliteten også underveis før det året er gått. Jeg skjønner jo at de fleste blir gravide lettere enn meg, men det er jo ikke en helt enkelt prosess å sette igang med IVF heller - man må faktisk prøve aktivt, og det er mye bedre å ha gjort enn å sette igang med masse bivirkninger av diverse preparater uten at det er en eventuelt grunn. Jeg har prøvd å tatt eggløsningstest noen få ganger. Må helt ærlig innrømme at jeg ikke vet så mye om akkurat dette med eggløsning. Har fått positivt reultat på testene et par ganger. Har også en kalender-app hvor jeg legger inn dagene med mens, også får jeg beskjed sånn ca når jeg har eggløsning og tror dette stemmer ganske bra. Men akkurat dette med å vite akkurat når på dag, morgen/kveld osv, den skjønner jeg ikke helt. Må nok lese meg litt opp på dette. Temping har jeg såvidt hørt om. Men svaret ditt nå gav meg et lite håp, og skjønner at jeg må prøve mer aktiv for å kunne vite helt sikkert. Tusen takk for svar! Anonymkode: 0a27a...2ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #7 Del Skrevet 24. mars 2017 På tide med utredning. Menn blir ikke sterile av mye fyll og en del narkotika. Anonymkode: de6b4...556 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2017 #8 Del Skrevet 24. mars 2017 Jeg var i akkurat samme situasjon med eksen. 4.5 år sammen og ble ikke gravid en eneste gang. Vi brukte beskyttelse kun første året. Han var for stolt til å sjekke seg så han gjorde aldri det. Dette gikk tilslutt utover forholdet kraftig. I fylla sa han engang at han kanskje var staril pga smitte flere ganger med kjønnssykdom. Jeg tok tester og var heldigvis ikke smittet. Vi gjorde det slutt og jeg fant en ny. Dum som jeg var trodde jeg at jeg ikke kunne bli fort gravid. Med ny type ble jeg gravid etter 2 måneder. Og nå har vi vært sammen i 7 år og fått 2 nydelige unger. Anonymkode: 3977f...eae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trygdekontoret Skrevet 24. mars 2017 #9 Del Skrevet 24. mars 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd å tatt eggløsningstest noen få ganger. Må helt ærlig innrømme at jeg ikke vet så mye om akkurat dette med eggløsning. Har fått positivt reultat på testene et par ganger. Har også en kalender-app hvor jeg legger inn dagene med mens, også får jeg beskjed sånn ca når jeg har eggløsning og tror dette stemmer ganske bra. Men akkurat dette med å vite akkurat når på dag, morgen/kveld osv, den skjønner jeg ikke helt. Må nok lese meg litt opp på dette. Temping har jeg såvidt hørt om. Men svaret ditt nå gav meg et lite håp, og skjønner at jeg må prøve mer aktiv for å kunne vite helt sikkert. Tusen takk for svar! Anonymkode: 0a27a...2ed Jeg testet ikke første prøverunde, da brukte jeg kalkulator. Vi hadde sex nonstop, da - så skulle nok godt gjøres at vi ikke traff i selve perioden. Men denne gangen som jeg har testet ser jeg jo at kalkulatoren og testene ikke alltid har helt sammenheng, ofte har jeg symptomer selv og positive ELtester dagen etter at kalkulatoren viser det. Det er ingenting i veien for å testes underveis, men det mentale ved å bestille utredning/oppsøke lege osv for ikke å snakke om alle symptomene på diverse preparat skal man ikke underdrive den negative betydningen av rent psykisk. Dere er ikke i en alder hvor det betyr noe å vente ett år fra eller til, så jeg ser ikke poenget med å utsette seg for unødig stress tidlig i både forhold og prøvefase. Mannen din kan jo testes uansett, for om kvaliteten er helt OK men ikke optimal er det ting man kan gjøre for å øke kvaliteten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trygdekontoret Skrevet 24. mars 2017 #10 Del Skrevet 24. mars 2017 17 timer siden, Forever22 skrev: For et svar! Dette tror jeg hjelper veldig mange. Jeg er ikke ts, men er i lignende situasjon, og jeg tror at man må teste med el og planlegge litt bedre. Vet om mange som aldri har gått på prevensjon, og heller ikke blitt gravid før de har begynt å teste etter el. Flertallet blir nok gravide, men det er jo og mange som faktisk ikke blir det sånn helt uten videre. Og jeg tror nok mange ikke er helt klar over hvor mye jobb både pengemessig og psykisk det er å gå inn i utredningsfase og eventuelle forsøk med ditt og datt. En IVFunge koster jo kjapt 100.000, og da prøver jeg glatt en stund før jeg konkluderer med at det ikke virker altså. Iallfall den normale tidsperioden med aktiv prøving. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 24. mars 2017 #11 Del Skrevet 24. mars 2017 Han bør jo bare få seg sjekket hvis han tror han har lav kvalitet. Det er jo ingen krise om han har dårlig sædkvalitet, det er jo hjelp å få. Mye mer slitsomt å ikke vite men samtidig ha en mistanke. Alkohol og narkotika har ikke gjort han steril. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QBee Skrevet 24. mars 2017 #12 Del Skrevet 24. mars 2017 4 timer siden, Trygdekontoret skrev: Flertallet blir nok gravide, men det er jo og mange som faktisk ikke blir det sånn helt uten videre. Og jeg tror nok mange ikke er helt klar over hvor mye jobb både pengemessig og psykisk det er å gå inn i utredningsfase og eventuelle forsøk med ditt og datt. En IVFunge koster jo kjapt 100.000, og da prøver jeg glatt en stund før jeg konkluderer med at det ikke virker altså. Iallfall den normale tidsperioden med aktiv prøving. En IVF-unge på statens regning koster under en fjerdedel av det beløpet der, flertallet blir gravide i løpet av de forsøkene man får av det offentlige. Selv om dere ikke har gått all-in med prøvingen så tenker jeg at det er en god ide å iallfall starte utredning etter to år. Det tar tid, og det er kø for IVF-behandling også. Det er jo ingenting i veien for å prøve med el-tester og alt det der i mellomtiden. Men skulle det vise seg at barnløsheten skyldes ting som enkelt kan oppdages ved en sæd-/blodprøve eller ultralyd så er det jo sløsing av tid å bruke enda et år på hjemmeprøving. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trygdekontoret Skrevet 24. mars 2017 #13 Del Skrevet 24. mars 2017 (endret) 11 minutter siden, QBee skrev: En IVF-unge på statens regning koster under en fjerdedel av det beløpet der, flertallet blir gravide i løpet av de forsøkene man får av det offentlige. Selv om dere ikke har gått all-in med prøvingen så tenker jeg at det er en god ide å iallfall starte utredning etter to år. Det tar tid, og det er kø for IVF-behandling også. Det er jo ingenting i veien for å prøve med el-tester og alt det der i mellomtiden. Men skulle det vise seg at barnløsheten skyldes ting som enkelt kan oppdages ved en sæd-/blodprøve eller ultralyd så er det jo sløsing av tid å bruke enda et år på hjemmeprøving. Det stemmer sikkert, jeg har stort sett bare vært borti folk som har brukt rundt det beløpet. Skal sies at noen av dem har vært i Danmark. Endret 24. mars 2017 av Trygdekontoret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sisti Skrevet 25. mars 2017 #14 Del Skrevet 25. mars 2017 12 timer siden, Trygdekontoret skrev: Det stemmer sikkert, jeg har stort sett bare vært borti folk som har brukt rundt det beløpet. Skal sies at noen av dem har vært i Danmark. Vanlig beløp å bruke når man går privat. Får ca tre forsøk pluss medisiner for det beløpet i det private. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strawberrygirl Skrevet 25. mars 2017 #15 Del Skrevet 25. mars 2017 Ift mengde sæd ved utløsning; samboeren min har også lite ift andre jeg har erfaring med, men vi ble gravide kjapt. Så trur ikke det har noe å si.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2017 #16 Del Skrevet 25. mars 2017 På tide med en prat med partneren tenker jeg dersom det har vært en situasjon med frustrasjon over hvems "feil" det er tenker jeg at det er spesielt viktig! Og etter den praten bestemmer dere veien videre, å teste selv etter EL og finne sin syklus er uansett en grei start da de kommer til å spørre om det om dere velger be om utredning av deg / av begge. Anonymkode: 75300...9da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå