Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dro aldri til legen, og i går opplevde jeg å bli plutselig nummen i høyre hånd og tunga mens jeg stod i dusjen. Har opplevd nummenhet i tunga par ganger før. Synet ble også forstyrret i forkant, men ga seg raskt og jeg klarte ikke se tydelig på dataskjermen. Samtidig opplevde jeg en temmelig voldsom forvirring som var skremmende mens jeg satt og leste på nett. Fikk for eksempel problemer med å oppfatte hvem Sylvia Listhaug er selv om jeg var klar over at jeg visste det. Hadde også svak hodepine. I det siste har jeg vært svimmel, men har vært plaget med svimmelhet siden barndommen i forbindelse med virus på balansenerven. I vinter fikk jeg store problemer med å komme meg opp bakken på vei hjem, var kraftløs og redd jeg skulle svime av. Det bedret seg når jeg kom inn og fikk lagt meg ned litt, men det var ikke vanlig svimmelhet. Blodet fra øret tilskriver jeg at jeg har klort meg mens jeg sov selv om det var flere flekker på puta.

Nummenheten og forvirringen ga seg etter en halv time i går kveld, og jeg fikk telefon fra en venninne. Hun ringte nå igjen og oppfordret meg til å dra til lege. Jeg fikk satt opp time på onsdag. Hun var likevel ikke fornøyd og mente jeg bør ringe legevakta i dag. Eksen hennes hadde flere små drypp uten å vite det og han beskrev mye av det jeg har opplevd, med forvirring, nummenhet og hodepine. Jeg har lett for å bagatellisere alt, men forvirringen gjorde meg skremt. Jeg har lovet å ringe legevakta. Takk for svar i denne tråden.

Ts

Anonymkode: 356a6...0fc

TS, du bør virkelig høre på venninna di. Du kan jo ta time i dag, du får garantert time på dagen. Har en venn som er sterkt preget av migrene, og da kan slike symptomer komme. Nummenhet, forvirring osv. Men du bør virkelig utredes. Vær så snill, søk hjelp. Beskriv akkurat de tingene som du har skrevet her. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ringte legevakta, og de mente det var for lenge å vente til onsdag. Derfor drar jeg dit nå. Til dere som tror at dette er en trolletråd. Det er det selvfølgelig ikke. Jeg hentet frem tråden for å dobbeltsjekke hvilke symptomer jeg hadde for par uker siden. Jeg må ta en valium for å klare å dra dit, men sier til meg selv at dette skal gå bra. Er redd jeg kan bli innlagt i par dager, og må kanskje pakke ned en bag. Nå føler jeg sterk motvilje, men skal gjennomføre det.

Ts

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ringte legevakta, og de mente det var for lenge å vente til onsdag. Derfor drar jeg dit nå. Til dere som tror at dette er en trolletråd. Det er det selvfølgelig ikke. Jeg hentet frem tråden for å dobbeltsjekke hvilke symptomer jeg hadde for par uker siden. Jeg må ta en valium for å klare å dra dit, men sier til meg selv at dette skal gå bra. Er redd jeg kan bli innlagt i par dager, og må kanskje pakke ned en bag. Nå føler jeg sterk motvilje, men skal gjennomføre det.

Ts

Lykke til TS, bra at du ringte. 

• Liker 3
Skrevet

Håper du oppdaterer oss. Lykke til hos legevakten :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ringte du legevakta?

Anonymkode: c81a8...0af

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ringte du legevakta?

Anonymkode: c81a8...0af

Noen ganger lønner det seg å scrolle oppover...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos legevakta og ble sendt videre til sykehuset. Det viste seg at det ikke var så alvorlig og at jeg har noe de kaller migrene med aura og den kan opptre også uten sterk hodepine. Det er en diagnose jeg ikke har hørt om. De tok CT, ultralyd, EKG, blodprøver og jeg ble undersøkt av en nevrolog. Alle prøvene var heldigvis fine. 

http://www.digidexo.com/QRg8ZJlW.html

Ts

• Liker 1
Skrevet

Så bra at det ikke var noe alvorlig, men at de sjekket deg grundig. At de sendte deg videre til sykehus viser jo at symptomene du har kunne være alvorlige. 

• Liker 2
Skrevet

Så bra at alt står bra til 👍 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, lillsunshine skrev:

Så bra at det ikke var noe alvorlig, men at de sjekket deg grundig. At de sendte deg videre til sykehus viser jo at symptomene du har kunne være alvorlige. 

48 minutter siden, sweety pie skrev:

Så bra at alt står bra til 👍 

Takk. De tok det på alvor og jeg var i de beste hender. Migrene med aura kan jeg leve med. Jeg tror jeg har hatt anfall tidligere, men har oversett det. 

Ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. De tok det på alvor og jeg var i de beste hender. Migrene med aura kan jeg leve med. Jeg tror jeg har hatt anfall tidligere, men har oversett det. 

Ts

Migrene med aura kan være veldig ubehagelig, særlig når en ikke vet hva som feiler en. Jeg trodde også jeg kanskje hadde fått slag eller noe første gangen jeg fikk aura. Jeg fikk plutselig synsforstyrrelser med svarte flekker foran synsfeltet som ikke forsvant og som etterhvert utviklet seg til sikk-sakk-mønster foran øynene som ikke sluttet, og jeg klarte ikke å se klart. Jeg trodde jo noe var alvorlig galt. Heldigvis var jeg hjemme hos mamma og jeg fortalte om det, og hun bare "slapp av, du har sikkert fått migrene med aura, bare vent, snart kommer hodepinen". Og hun hadde rett. Litt senere kom den. Hadde jeg vært alene og mamma ikke hadde fortalt meg det så tror jeg at jeg hadde ringt legevakten på flekken. Så var bare å legge seg ned i et mørkt rom og sove. Når jeg fikk hodepinen ble jeg lettet fordi jeg skjønte at mamma hadde rett. Skjønner godt at det må ha vært ubehagelig når du har hatt aura-symptomer uten den hodepinen, men det er godt at det bare er det og at du ble sjekket :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, lillsunshine skrev:

Migrene med aura kan være veldig ubehagelig, særlig når en ikke vet hva som feiler en. Jeg trodde også jeg kanskje hadde fått slag eller noe første gangen jeg fikk aura. Jeg fikk plutselig synsforstyrrelser med svarte flekker foran synsfeltet som ikke forsvant og som etterhvert utviklet seg til sikk-sakk-mønster foran øynene som ikke sluttet, og jeg klarte ikke å se klart. Jeg trodde jo noe var alvorlig galt. Heldigvis var jeg hjemme hos mamma og jeg fortalte om det, og hun bare "slapp av, du har sikkert fått migrene med aura, bare vent, snart kommer hodepinen". Og hun hadde rett. Litt senere kom den. Hadde jeg vært alene og mamma ikke hadde fortalt meg det så tror jeg at jeg hadde ringt legevakten på flekken. Så var bare å legge seg ned i et mørkt rom og sove. Når jeg fikk hodepinen ble jeg lettet fordi jeg skjønte at mamma hadde rett. Skjønner godt at det må ha vært ubehagelig når du har hatt aura-symptomer uten den hodepinen, men det er godt at det bare er det og at du ble sjekket :) 

Håper ikke jeg får hodepinen. :) Har lest meg litt opp på det, og bekymrer meg litt for eufori og depresjon i forkant. Men når jeg tenker etter har jeg ofte opplevd det, og har lurt på om jeg kan være bipolar selv om jeg ikke har vært så veldig plaget. 

http://www.felleskatalogen.no/medisin/sykdom/migrene

Hvor ofte får du migrene og er det noe som hjelper forebyggende?

Ts

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper ikke jeg får hodepinen. :) Har lest meg litt opp på det, og bekymrer meg litt for eufori og depresjon i forkant. Men når jeg tenker etter har jeg ofte opplevd det, og har lurt på om jeg kan være bipolar selv om jeg ikke har vært så veldig plaget. 

Ts

Det kan jo kanskje være greitt å ta det opp med legen disse følesene du får i forkant? Plager det deg veldig mye?

Jeg har ikke migrene veldig ofte, så jeg har ikke gjort noe forebyggende mot det enda. Jeg har bare hatt det sånn 4 ganger i mitt liv. De første to gangene hadde jeg de uten aura. Dette er sikkert 10 år siden. Da ble jeg bare litt lyssky i forkant før den dundrende hodepinen slo inn. Så tok det mange år uten migrene før jeg plutselig fikk denne migrenen med aura, dette var vel i august for snart 2 år siden. Jeg hadde akkurat kommet hjem fra sydenferie, det var varmt, jeg hadde sovet lite og jeg fikk en følelsesmessig reaksjon på noe jeg så på sosiale medier (med en eks). Siste gangen var i mai i fjor. Jeg kjente en stund i forkant at jeg kom til å få migrene, merket at jeg var lysømfintelig og at det var noe aura på veg, men det tok litt lenger tid før det slo inn. Det var fryktelig varmt og klamt den dagen, rommet mitt ble overoppheta og det hjalp ikke å lufte. Jeg var veldig stressa da også pga. studier. Dette er den verste migrenen jeg hadde, for jeg ble så dårlig at jeg spydde og det hjalp ikke på at jeg måtte ligge i et glovarmt rom mens det pågikk. Felles for de siste to gangene virker å være at det er følesesmessige reaksjoner som  stress og varme som utløser det hos meg. 

Men, jeg har ei venninne som er veldig plaget og som går på forebyggende migrenemedisin. Når hun får det kan hun i tillegg ta en tablett. Det virker som du er mye mer plaget enn meg, så jeg synest du bør ta det opp med legen din om du kan få medisin, om ikke nevrologen allerede nevnte det?

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Jeg synes du tildeler deg selv stadig nye "diagnoser" og sykdommer.... du må ikke innbille deg så mye rart! Først var det slag, så var det egentlg migrene, og nå er det bipolar. Slutt med det. Nøy deg med migrenediagnosen du har fått av helsepersonell.

For å forebygge migrene, må man vite hva som utløser migreneanfall hos den enkelte person. Dette kan variere veldig. Noen får migrene av f.eks. rødvin eller sjokolade. Andre får migrene av stress. Og andre igjen får migrene på visse tidspunkter i menstruasjonssyklusen. Selv tilhører jeg siste kategori, men også med noen stressutløste anfall. Under min mens-syklus får jeg migrene et par dager under eggløsning, 5-6 dager etter siste mens. Så er det stille en stund, inntil dagen før mensen. Da får jeg migrene på nytt, og den varer som regel nesten hele mens-uken, kanskje med en "fridag" eller to fra migrenen i spedd der. Hvis jeg er heldig.

Nå er jeg kommet i overgangsalderen, og har nesten ikke hatt migrene det siste året. Kun ett eller to anfall. Helt utrolig, tatt i betraktning at jeg hadde minst 10-11 migrenedager i måneden før, da jeg menstruerte regelmessig. Stress kunne utløse ekstra migreneanfall, i tillegg til de som var menstruasjons-relaterte.

Du må nesten føre dagbok for å kartlegge over tid hva du kan ha gjort/følt/spist hver dag, sånn at du kan gå tilbake og sjekke hva som skjedde i forkant av migreneanfallene dine. Var du f.eks veldig stresset og bekymret over noe dagen før eller tidligere samme dag? Skriv det ned. Alt sammen.

Det er ikke sikkert du finner noe mønster heller, kanskje de bare dukker opp helt vilkårlig hos deg.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...