Gå til innhold

Bør psykisk utviklingshemmede få lov til å få barn?

tirben

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
19 timer siden, slagelse skrev:

Det der var ikke saklig begrunnelse. Når det gjelder meg og det du kaller egne meninger så er det basert på erfaringer jeg har gjort meg. Så du kommer nok ingen vei med din grunnløse beskyldning om dobbeltmoral.

Helt greit det, jeg kan godt tro deg på at du har erfaring. Kan du tro meg på at jeg har godt nok innsyn i denne saken og kjenner de involverte godt nok til å uttale meg? Hvis ja, så er beskyldningen min om dobbeltmoral grunnløs, men hvis nei så er du i aller høyeste grad dobbeltmoralsk.

Alle spørsmålene dine handler om andre saker og generelle betraktninger rundt barnevernets jobb og det akter jeg ikke gå innpå her. Derfor svarer jeg ikke. Jeg uttaler meg om den saken jeg dro inn og kun den.

Anonymkode: b5ed7...787

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Axl Rose
På 21.3.2017 den 21.15, AnonymBruker skrev:

NEI!

Jeg tviler ikke på at de vil elske barna sine og vil ønske det beste for dem,men de vil ikke være i stand til å takle den rollen det er å oppdra et annet menneske på en forsvarlig måte. 

Anonymkode: 321a1...d65

De fleste gangene går det greit. Det de skal se etter er om barna har det godt og om foreldrene kan oppdra de! Det finnes alt for mange som ikke er psykisk utviklingshemmet som ikke kan oppdra barn. Barn blir ødelagt av for lite oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit det, jeg kan godt tro deg på at du har erfaring. Kan du tro meg på at jeg har godt nok innsyn i denne saken og kjenner de involverte godt nok til å uttale meg? Hvis ja, så er beskyldningen min om dobbeltmoral grunnløs, men hvis nei så er du i aller høyeste grad dobbeltmoralsk.

Alle spørsmålene dine handler om andre saker og generelle betraktninger rundt barnevernets jobb og det akter jeg ikke gå innpå her. Derfor svarer jeg ikke. Jeg uttaler meg om den saken jeg dro inn og kun den.

Spørsmålet mitt dreide seg om hvorfor du overprøver to psykologspesialister i den saken du snakket om. Der er det snakk om en familie hvor moren har mistet sitt barn på grunn av diagnose som viser seg feil ifølge TO psykologspesialister. De leide inn fordi at de ville få rettferdig og redelig utredning. Og dette fordi at vi vet at utredning av sakkyndige som tar oppdrag for barnevernet skriver negative rapporter på vegne av barnevernet. Har ikke familiene rett på redelig og rettferdig utredning? Har du da rett til å overprøve uavhengige psykologspesialisters faglige vurderinger? Også beskylder meg for dobbeltmoral. Jeg forventer din saklige begrunnelse på dette. 

Endret av slagelse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, slagelse skrev:

Du har fortsatt ikke besvart spørsmålet mitt. Jeg lurer fortsatt på hvorfor du har lov til å overprøve to psykologspesialisters faglige vurderinger.

Jeg kan ikke overprøve to psykologspesialisters faglige vurderinger, men jeg kan fortelle sannheten i akkurat denne saken; at kvinnen ikke er en egnet mor til ungen sin. Både fordi hun er lett tilbakestående men også fordi hun har andre utfordringer. Sistnevnte kan helt fint trumfe at hun er mindre psykisk utviklingshemmet enn først antatt. Det nytter ikke å ha normal IQ dersom man har upassende adferd som ikke er forenlig med å ta seg av barn.
Jeg kjenner denne saken, derfor uttaler jeg meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke overprøve to psykologspesialisters faglige vurderinger, men jeg kan fortelle sannheten i akkurat denne saken; at kvinnen ikke er en egnet mor til ungen sin. Både fordi hun er lett tilbakestående men også fordi hun har andre utfordringer. Sistnevnte kan helt fint trumfe at hun er mindre psykisk utviklingshemmet enn først antatt. Det nytter ikke å ha normal IQ dersom man har upassende adferd som ikke er forenlig med å ta seg av barn.

De to psykologspesialistene har konkludert med at hun ikke er psykisk utviklingshemmet. Så du overprøver du to psykologspesialisters faglige vurderinger. Der snakket du mot deg selv ettersom du sier at hun er utviklingshemmet. 

Endret av slagelse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Undrer meg over at de ikke har kommet hjem til Norge, men lever i Polen på Norske skattepenger og penger fra facebookgruppa.

Anonymkode: 73189...6b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Undrer meg over at de ikke har kommet hjem til Norge, men lever i Polen på Norske skattepenger og penger fra facebookgruppa.

Det her var ikke snakk om Natasha og Erik. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norske skattepenger? Tror du de mottar noe stønad fra kommunen i Polen? Og i såfall hvilken?

Og det er jo et problem når de stadig er siktet for omsorgsunndragelse, selv om de hadde omsorgen på reise tidspunktet og reiste fra et frivillig opphold... Så de frykter vell den manglende rettsikkerheten som er i Norge....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Askandmaybeitell skrev:

Norske skattepenger? Tror du de mottar noe stønad fra kommunen i Polen? Og i såfall hvilken?

Og det er jo et problem når de stadig er siktet for omsorgsunndragelse, selv om de hadde omsorgen på reise tidspunktet og reiste fra et frivillig opphold... Så de frykter vell den manglende rettsikkerheten som er i Norge....

Jeg har hørt et sted at i sånne saker kan barnevernet gjenoppta saken før det er gått seks måneder fra domsavsigelse når familie på rømmen i utlandet er kommet hjem. Men dette er noe jeg ikke vet med sikkerhet. Uansett forstår jeg at de frykter for manglende rettssikkerhet. Det jeg vet sikkert om saken er at de har ikke levd på norsk lønn mens de har vært i Polen. Barnevernet klarte å sørge for at utbetaling av trygd/stønader ble stoppet når de rømte. 

En annen ting er jo det at de må avvikle bil og bolig. Deretter skaffe seg bolig i Norge. De må begynne på nytt. Om de frykter for manglende rettssikkerhet så er det fullt ut forståelig. Barnevernet i Norge har dummet seg ut. 

Endret av slagelse
Setningoppbyggelse.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎03‎.‎2017 den 1.37, AnonymBruker skrev:

Det har ingenting med noens psyke å gjøre. Psykisk utviklingshemning betyr at du er mentalt tilbakestående, at du er mentalt handikappet mao, men ikke mentalt psyk. Det har ulike grader fra lett til dyp, der lett betyr at du mentalt som en 12 åring og dyp som en 3 åring også er det noen grader i mellom. 

Anonymkode: f5794...0f1

Dyp psykisk utviklingshemming gir vel en kognitiv alder ala 18 måneder eller yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God beskrivelse av hvordan det er å være offer for barnevernets maktmisbruk. Alle som har kjempet en urettferdig kamp mot barnevernet vet dette. Legger til at de som ikke har opplevd dette har ikke evnen til å sette seg inn i det. Derfor ber jeg om dyp respekt. 

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/hvorfor-alt-sinne-mot-barnevernet-de-vil-jo-bare-hjelpe-1.950161

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...
AnonymBruker skrev (På 24.3.2017 den 9.30):
Utviklingshemning IQ-nivå Mental alder (år)
Lett 50 - 69 9 til under 12
Moderat 35 - 49 6 til under 9
Alvorlig 20 - 34 3 til under 6
Dyp under 20 mindre enn 3

Selvsagt kan ikke en person med mental alder under 12 år få ha foreldreansvaret for et barn! Det sier seg selv! Vi snakker ikke om lese- og skrivevansker her. Vi snakker om voksne som egentlig er barn! Barn skal ikke ha foreldreansvar for barn!! Barnet har rett på et ordenlig liv med oppegående foreldre med omsorgsevne!! Jeg er i mot sterilisering av psykisk utviklingshemmede nettopp pga feildiagnosering, men langvarig prevensjon (p-sprøyte, spiral, osv) bør være obligatorisk! Hvis personen ER egnet til å ta seg av et barn, så burde jo det ringt en bjelle hos hennes foreldre da hun utviklet seg til å bli mental voksen i stedet for mentalt under 12 år. Hallo?!?

Anonymkode: 77e61...971

Ihht loven saa kan de det, Jo. Det de derimot ikke kan  gjoere er og aa ha barn dersom de ikke har egen omsorgsevne, men det maa alltid avgjoeres individuelt. Det er ikke IQ som avgjoer om hvorvidt man kan ta vare paa barn; det er omsorgsevne.

kilde:

https://www.ung.no/oss/cCzbKeeGb2ctNlTBIYSgbA

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner to stykk som møttes på barnet bedrift som fikk barn. Hun hadde psykisk utviklingshemming og han hadde Asperger. Barnevernet stod klar på fødestua og tok ungen med en gang. Faren har noe samvær i huset til sin mor. Tror det var til det beste. 

Anonymkode: bf5d3...4bf

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2017 den 23.46):

Tenker at det sier seg litt selv. Ved moderat, alvorlig og dyp psykisk utviklingshemning er det nok lite gunstig med barn, siden de selv har mental alder under 9 år..

Ved lett psykisk utviklingshemning kan nok enkelte ta seg av barn. Spesielt om en har drevet å feildiagnostisert dette i 6 år..

Men jeg lurer på om dette er et reellt problem? De fleste av dem har vel verge uansett?

Anonymkode: f5794...0f1

Hva i alle dager mener du at det å ha verge skal ha å si for denne problemstillingen? 

Anonymkode: f61d2...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å vokse av seg symptomene på både autisme og ADHD, og sikkert også psykisk utviklingshemming. Noen av utfordringene vil nok alltid være der, men ikke gjennomgripende nok til at man ville satt en diagnose. Så om diagnosen et satt i barndommen så er det ikke sikkert at vedkommende er uegnet til å ha barn.

Litt det samme som at skoletrøtte ungdommer likevel kan vokse opp til å gjøre det godt i arbeidslivet. Det er ikke sånn at den du et som 13 nødvendigvis representerer den du er som 30.

Vissheten om at du blir overvåket kan i seg selv føre til dårligere samspill, pga stress. Men vet ikke helt hvordan man ellers burde løse slike mistanker.

Hvis diagnosen er gammel så burde foreldrene bli sendt til ny utredning før endelig avgjørelse. Men det psykiske helsevesenet her til lands er utfordrende å manøvrere selv for personer med IQ godt over snittet.

Anonymkode: 539a7...1f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
tirben skrev (På 21.3.2017 den 21.12):

Nok en barnevernskritisk sak på tv2 i kveld. Denne gang om psykisk utviklingshemmede bør få barn eller bør få beholde barna dersom de blir gravide. Hva synes dere? 

Bør verken få barn, eller beholde dem dersom de er gravide. Kan man ikke ta vare på seg selv, så kan man ikke ivareta barn.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 13.56):

Det er mulig å vokse av seg symptomene på både autisme og ADHD, og sikkert også psykisk utviklingshemming. Noen av utfordringene vil nok alltid være der, men ikke gjennomgripende nok til at man ville satt en diagnose. Så om diagnosen et satt i barndommen så er det ikke sikkert at vedkommende er uegnet til å ha barn.

Litt det samme som at skoletrøtte ungdommer likevel kan vokse opp til å gjøre det godt i arbeidslivet. Det er ikke sånn at den du et som 13 nødvendigvis representerer den du er som 30.

Vissheten om at du blir overvåket kan i seg selv føre til dårligere samspill, pga stress. Men vet ikke helt hvordan man ellers burde løse slike mistanker.

Hvis diagnosen er gammel så burde foreldrene bli sendt til ny utredning før endelig avgjørelse. Men det psykiske helsevesenet her til lands er utfordrende å manøvrere selv for personer med IQ godt over snittet.

Anonymkode: 539a7...1f1

Psykisk utviklingshemming tror jeg er ganske varig. Derimot er det litt spesielt med alle disse 'sofa- ekspertene' her inne. En psykisk utviklingshemming avgjøres ikke av IQ ene og alene; man tar utgangspunkt i adaptive ferdigheter i tillegg. En person kan fint ha lav IQ og ikke en psykisk utviklingshemming. Det og å ta avgjørelser når man jobber med barnevernssaker er ofte ingen enkel avgjørelse, heller. De kan ikke bare ta over ansvaret for et barn uten god grunn, og de kan ikke bare ta ut et barn selv om de er koblet inn. Alt dette her er ikke vanskelig og å finne ut av. 

https://nhi.no/sykdommer/barn/vekst-og-utvikling/psykisk-utviklingshemning/

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/steriliseringsloven-med-kommentarer/om-psykisk-utviklingshemming

https://snl.no/utviklingshemming

Barnevernet:

https://naku.no/kunnskapsbanken/foreldre-med-utviklingshemming-gjenkjennelseskompetanse

(Og, ja, noen psykisk utviklingshemmede klarer fint og å ta vare på seg selv, stikk i strid med hva folk i kommentarfeltene her inne hevder). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Barnevernloven (§1-3) vektlegger at ved handlinger og avgjørelser som berører barn, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn. Videre presiseres det at hva som er barnets beste, må avgjøres etter en konkret vurdering. Barn har i henhold til barnevernloven §1-5, rett til omsorg og beskyttelse, fortrinnsvis i egen familie. I andre ledd vektlegges det også at barnevernets tiltak ikke skal være mer inngripende enn nødvendig.

Forskning tyder på at mange av foreldrene har gode muligheter for å utvikle sine omsorgsferdigheter gjennom individuelt tilpassede hjelpetiltak. Stortingsmelding nr. 8 (s. 118, 2022-2023) påpeker at mange foreldre med utviklingshemming eller kognitive vansker kan har utfordringer med blant annet å organisere hverdagen, følge opp skolearbeid, gi barnet tilstrekkelig oppmerksomhet og forebygge ulykker i hjemmet. Mange vil også ha vanskeligheter med å nyttiggjøre seg generelle tiltak fra barnevernet og andre instanser. Det innebærer at mange av foreldrene har behov for tett oppfølging og omfattende hjelp og tilrettelegging for å sikre barnets beste'

https://naku.no/kunnskapsbanken/foreldre-med-kognitive-vansker-lovverk-og-statlige-føringer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...