Gå til innhold

Bør psykisk utviklingshemmede få lov til å få barn?

tirben

Anbefalte innlegg

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingenting med noens psyke å gjøre. Psykisk utviklingshemning betyr at du er mentalt tilbakestående, at du er mentalt handikappet mao, men ikke mentalt psyk. Det har ulike grader fra lett til dyp, der lett betyr at du mentalt som en 12 åring og dyp som en 3 åring også er det noen grader i mellom. 

Anonymkode: f5794...0f1

Jeg ville kanskje gått for noe sånt som 'forsinket mental utvikling'. Lett psykisk utviklingshemning er IQ 69- 50. Deretter har man moderat, dyp og alvorlig psykisk utviklingshemmet, slik jeg har skjønt det, dog nå er det noen som mener at begrepet er mer utvidet og at det ikke bare gjelder IQ. Man kan angivelig ha usedvanlig lav IQ uten å være psykisk utviklingshemmet, og man kan ha høyere IQ og være psykisk utviklingshemmet. Fordi man har sett på andre områder utenom IQ. Men det kan jo sikkert være noe omdiskutert. På Engelsk heter det  jo f eks 'intellectual disability'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Utviklingshemning IQ-nivå Mental alder (år)
Lett 50 - 69 9 til under 12
Moderat 35 - 49 6 til under 9
Alvorlig 20 - 34 3 til under 6
Dyp under 20 mindre enn 3

Selvsagt kan ikke en person med mental alder under 12 år få ha foreldreansvaret for et barn! Det sier seg selv! Vi snakker ikke om lese- og skrivevansker her. Vi snakker om voksne som egentlig er barn! Barn skal ikke ha foreldreansvar for barn!! Barnet har rett på et ordenlig liv med oppegående foreldre med omsorgsevne!! Jeg er i mot sterilisering av psykisk utviklingshemmede nettopp pga feildiagnosering, men langvarig prevensjon (p-sprøyte, spiral, osv) bør være obligatorisk! Hvis personen ER egnet til å ta seg av et barn, så burde jo det ringt en bjelle hos hennes foreldre da hun utviklet seg til å bli mental voksen i stedet for mentalt under 12 år. Hallo?!?

Anonymkode: 77e61...971

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Hva om den andre forelderen er funksjonsfrisk? 

Anonymkode: 5ab7e...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På Friday, March 24, 2017 den 9.30, AnonymBruker skrev:
Utviklingshemning IQ-nivå Mental alder (år)
Lett 50 - 69 9 til under 12
Moderat 35 - 49 6 til under 9
Alvorlig 20 - 34 3 til under 6
Dyp under 20 mindre enn 3

Selvsagt kan ikke en person med mental alder under 12 år få ha foreldreansvaret for et barn! Det sier seg selv! Vi snakker ikke om lese- og skrivevansker her. Vi snakker om voksne som egentlig er barn! Barn skal ikke ha foreldreansvar for barn!! Barnet har rett på et ordenlig liv med oppegående foreldre med omsorgsevne!! Jeg er i mot sterilisering av psykisk utviklingshemmede nettopp pga feildiagnosering, men langvarig prevensjon (p-sprøyte, spiral, osv) bør være obligatorisk! Hvis personen ER egnet til å ta seg av et barn, så burde jo det ringt en bjelle hos hennes foreldre da hun utviklet seg til å bli mental voksen i stedet for mentalt under 12 år. Hallo?!?

Men i sakene i media har da ingen av mødrene hatt en mental alder på 12 år? De virker da oppegående og flere har fått barna tilbake. Tror ikke en voksen med mental a der på 12 ville fått ungen(e) tilbake.

Anonymkode: 7552e...652

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i sakene i media har da ingen av mødrene hatt en mental alder på 12 år? De virker da oppegående og flere har fått barna tilbake. Tror ikke en voksen med mental a der på 12 ville fått ungen(e) tilbake.

Anonymkode: 7552e...652

En mentalt voksen person hadde gått til legen for lenge siden for å rette opp i den åpenbart feilaktige diagnosen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

@slagelse

Hva tror du om denne saken da? Burde hun ha fått beholdt barnet?

http://www.tv2.no/a/8898812/

Anonymkode: b5ed7...787

Der kommer det jo frem fra to psykologspesialister at hun ikke er lett psykisk utviklingshemmet. Samtidig kommer det også frem at barnevernet avlyste samvær fordi at psykologspesialisten skulle komme og vurdere samspillet mellom mor og barn. Det kommer også frem at barnevernet har brutt flere menneskerettigheter i denne saken. Det er helt tydelig at barnevernet er redde for at det skal komme frem opplysninger om deres inkompetanse. 

Endret av slagelse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokater om barnevernet. De mener at barnevernet tar for mange barn. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/barnevernet/advokater-slaar-alarm-barnevernet-tar-for-mange-barn-fra-foreldrene/a/23467943/

Syns sakene i media om dette det siste året underbygger det advokatene sier her. Man skal ikke bruke falske diagnoser for ta barn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du dokumentasjon på disse påstandene?

Du er rapportert

Anonymkode: afdf5...258

Her er det psykologspesialist selv som uttaler seg om Natashasaken. Hun omtaler den som tvillingesaken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk utvikling kan være så mangt, alt fra lett til alvorlig grad. Når det kommer til spørsmålet om de skal ha lov til å ha barn, så tenker jeg generelt at foreldre som ikke er i stand til å ta vare på seg selv heller ikke er i stand til å ta vare på et barn, psykisk utviklingshemmet eller ei. 

For å ta et eksempel, en mor som er lett psykisk utviklingshemmet kan klare å ta bedre vare på sitt barn enn ei mor som f.eks har en alvorlig depresjon. Er mange som lider av depresjon hele livet.

For å nevne noe annet, hvorfor hører vi aldri om noen som blir fratatt sine barn pga personlighetsforstyrrelsen psykopati? Dette er personer som absolutt aldri skulle hatt barn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tutte skrev:

Psykisk utvikling kan være så mangt, alt fra lett til alvorlig grad. Når det kommer til spørsmålet om de skal ha lov til å ha barn, så tenker jeg generelt at foreldre som ikke er i stand til å ta vare på seg selv heller ikke er i stand til å ta vare på et barn, psykisk utviklingshemmet eller ei. 

For å ta et eksempel, en mor som er lett psykisk utviklingshemmet kan klare å ta bedre vare på sitt barn enn ei mor som f.eks har en alvorlig depresjon. Er mange som lider av depresjon hele livet.

For å nevne noe annet, hvorfor hører vi aldri om noen som blir fratatt sine barn pga personlighetsforstyrrelsen psykopati? Dette er personer som absolutt aldri skulle hatt barn.

Tenker dere at det er tilfellet i saker hvor foreldre evner å få saken sin ut i media?
Om dere tror det er enkelt, så tenker jeg det beviser mere omkring foreldrenes mentale muskler enn mye annet.

Endret av Askandmaybeitell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tutte skrev:

Takk for et interessant innlegg. :) Jeg stiller meg bak mye av dette. 

Angående psykopater, så er jeg helt enig! Jeg kjenner til flere psykopater og har erfaring med dette. Psykopater er meget intelligente, vet å snakke godt for seg og er dyktige skuespillere. De kan vise flere personligheter og er derfor godt likt blant naboer og venner. Når de kommer innenfor husets fire vegger privat innad i familie så er de monster. Derfor klarer mange å beholde sin familie til tross for at kone og barn skulle ha vært ute for lenge siden. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant diagnosen lett-psykisk utviklingshemming er riktig, bør disse personene ikke ha barn. Det er et for stort ansvar som innebærer mye mer enn å skifte bleier og lage tomatsuppe. Et barn skal ha omsorg og oppfølging gjennom hele barndommen av voksne, stabile personer som skal kunne veilede barnet i en vanskelig verden. En fjortenåring med tenåringsproblemer skal slippe å krangle med foreldre som mentalt sett er yngre enn tenåringen selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Askandmaybeitell skrev:

Tenker dere at det er tilfellet i saker hvor foreldre evner å få saken sin ut i media?
Om dere tror det er enkelt, så tenker jeg det beviser mere omkring foreldrenes mentale muskler enn mye annet.

Støttes fullt ut. Natasha og Erik var sterke og viste frem dokumenter i sin sak. De sa klart fra hvordan det lå an og beskyldte barnevernet for dokumentforfalskning. Hadde de turt det uten at det hadde vært et godt grunnlag for det? De hadde en knallsterk sak. Likevel ga ikke barnevernet seg og sto på sitt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, slagelse skrev:

Takk for et interessant innlegg. :) Jeg stiller meg bak mye av dette. 

Angående psykopater, så er jeg helt enig! Jeg kjenner til flere psykopater og har erfaring med dette. Psykopater er meget intelligente, vet å snakke godt for seg og er dyktige skuespillere. De kan vise flere personligheter og er derfor godt likt blant naboer og venner. Når de kommer innenfor husets fire vegger privat innad i familie så er de monster. Derfor klarer mange å beholde sin familie til tross for at kone og barn skulle ha vært ute for lenge siden. 

Ja, nettopp. Dette er personer som etter min mening er noe av det verste et barn kan vokse opp med. Men dessverre er de så flinke til å snakke for seg og blir som oftest trodd i alle saker. De hadde heller aldri godtatt hjelpetiltak og klarer å få alt til å se så bra ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Tutte skrev:

Ja, nettopp. Dette er personer som etter min mening er noe av det verste et barn kan vokse opp med. Men dessverre er de så flinke til å snakke for seg og blir som oftest trodd i alle saker. De hadde heller aldri godtatt hjelpetiltak og klarer å få alt til å se så bra ut.

Jammen grunnen til det er vel at personer med psykopatiske trekk er lite interessert i barn. Det er vel større fare for at de skubber mora ned en trapp for at hun skal abortere ungen hvis de hadde gjort noen gravid eller sender barnevernsmeldinger på seg selv om at de slår barnet hver dag for å kvitte seg med det gratis på statens regning og uten fengselsstraff..enn at de kjemper noen kamp for å beholde barnet. Det er jo bare i veien for en person uten empati og det er ingenting å hente i et barn for en psykopat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jammen grunnen til det er vel at personer med psykopatiske trekk er lite interessert i barn. Det er vel større fare for at de skubber mora ned en trapp for at hun skal abortere ungen hvis de hadde gjort noen gravid eller sender barnevernsmeldinger på seg selv om at de slår barnet hver dag for å kvitte seg med det gratis på statens regning og uten fengselsstraff..enn at de kjemper noen kamp for å beholde barnet. Det er jo bare i veien for en person uten empati og det er ingenting å hente i et barn for en psykopat? 

Det du så glemmer, er statusen og fasaden et barn bringer en psykopat...
Tenk at denne kan fremstå suksessrik og "normal" med en familie utad.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En psykopat er ikke interessert i menneske, men makt. Dessuten er psykopater det man kalle personer med flere personligheter. De er en person ute på gata og en annen hjemme innenfor husets fire vegger. De kan igjen være en annen hjemme hos andre i familie. Psykopater er fantastiske skuespillere og er meget intelligente. 

Så ja, du kan ha rett i at de skubber moren ned trappa for at de skal abortere. Eller de lar moren føde barnet for å ta fullstendig kontroll over barnet når det er kommet til verden. Vi vet ikke hva slags ønske de har, men motivet er klart: Makt og herskesyke
Du skal aldri tvile på hvem som er sjefen hjemme hos en familie hvor psykopaten er. De tåler ikke å tape. Men jeg vil ikke at mitt innlegg skal se ut som at kun menn er psykopater. Det er også kvinnelige som sådan. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Askandmaybeitell skrev:

Det du så glemmer, er statusen og fasaden et barn bringer en psykopat...
Tenk at denne kan fremstå suksessrik og "normal" med en familie utad.

Som hva da? Jeg mener: barn er ikke enkle å kontroller når de er små i det hele tatt. De kan ikke spise pent, griser masse, prumper og blir syke og er bare her helt ute av kontroll:) Jeg tror seriøst psykopater sjeldent får barn og er oftere å finne høyt i yrkeslivet enn i barnefamilielivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som hva da? Jeg mener: barn er ikke enkle å kontroller når de er små i det hele tatt. De kan ikke spise pent, griser masse, prumper og blir syke og er bare her helt ute av kontroll:) Jeg tror seriøst psykopater sjeldent får barn og er oftere å finne høyt i yrkeslivet enn i barnefamilielivet.

Der tar du feil. For psykopater er opptatt av fasaden og sin egen status blant folk. Det er høy status å ha familie og barn. Dette for at de skal tekkes sine kollegaer. Status er ikke bare vellykket jobb og god økonomi. Tro du meg, psykopater får også barn og har familier. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...