Gå til innhold

Bør psykisk utviklingshemmede få lov til å få barn?

tirben

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, slagelse skrev:

Hvorfor svarer du ikke på spørsmålene? Og hvorfor skal barnevernet få bruke falske diagnoser for å ta barn fra foreldre? Hvorfor skal ikke barnevernet være ydmyke nok til å innrømme sine feil? Svar på spørsmålene. Jeg forventer saklig begrunnelse. 

Jeg svarer på alle spørsmålene dine. Les igjen.

Barnevernet bruker ikke falske diagnoser. De bruker diagnoser satt av fagfolk gjerne mange år før vedkommende ble med barn. Samme diagnoser som i flere tilfeller er brukt for offentlig støtte. 

Barnevernet skal ikke innrømme feil fordi det ikke er feil av dem å bruke diagnoser satt av fagfolk i sin undersøkelse. De kan ikke undersøke diagnosene videre fordi de fleste ikke har utdannelsen/kvalifikasjonen til å sette/endre på diagnoser og kan derfor ikke konkludere med om legen/psykiateren har satt feil/riktig diagnose. De må bare gå utifra de opplysningene de blir presentert av lege. 

Svar på mine spørsmål da. Hvorfor mener du foreldre skal få offentlig støtte for diagnoser de mener de ikke har? Hvorfor mener du barnevernet skal sette egne diagnoser på folk uten å være kvalifisert til det? For det er jo det du sier, at de har undersøkelsesplikt og må undersøke diagnosene. Du ser jo i blant annet denne tråden holdningene til at psykisk utviklingshemmede skal få barn, hvorfor har du et så sterkt behov for å la barn vokse opp i hjem som ikke fungerer? Hvorfor vil du fjerne sikkerheten til barn? 

Endret av mjauritz
  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, mjauritz skrev:

Jeg svarer på alle spørsmålene dine. Les igjen.

Barnevernet bruker ikke falske diagnoser. De bruker diagnoser satt av fagfolk gjerne mange år før vedkommende ble med barn. Samme diagnoser som i flere tilfeller er brukt for offentlig støtte. 

Barnevernet skal ikke innrømme feil fordi det ikke er feil av dem å bruke diagnoser satt av fagfolk i sin undersøkelse. De kan ikke undersøke diagnosene videre fordi de fleste ikke har utdannelsen/kvalifikasjonen til å sette/endre på diagnoser og kan derfor ikke konkludere med om legen/psykiateren har satt feil/riktig diagnose. De må bare gå utifra de opplysningene de blir presentert av lege. 

Svar på mine spørsmål da. Hvorfor mener du foreldre skal få offentlig støtte for diagnoser de mener de ikke har? Hvorfor mener du barnevernet skal sette egne diagnoser på folk uten å være kvalifisert til det? For det er jo det du sier, at de har undersøkelsesplikt og må undersøke diagnosene. Du ser jo i blant annet denne tråden holdningene til at psykisk utviklingshemmede skal få barn, hvorfor har du et så sterkt behov for å la barn vokse opp i hjem som ikke fungerer? Hvorfor vil du fjerne sikkerheten til barn? 

Når det viser seg at diagnosen er feil, så er det en falsk diagnose. Dette visste barnevernet i Natashasaken. Likevel fortsatte de argumentasjonen. Er det greit å bruke falske diagnoser for å ta barn? 

Dessuten kommer du med løgn om at jeg mener at barn skal vokse opp i hjem som ikke fungerer. 

Jeg forventer saklig begrunnelse på hvorfor begge deler er greit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, slagelse skrev:

Når det viser seg at diagnosen er feil, så er det en falsk diagnose. Dette visste barnevernet i Natashasaken. Likevel fortsatte de argumentasjonen. Er det greit å bruke falske diagnoser for å ta barn? 

Dessuten kommer du med løgn om at jeg mener at barn skal vokse opp i hjem som ikke fungerer. 

Jeg forventer saklig begrunnelse på hvorfor begge deler er greit. 

Svar på hva jeg spør om da. Du svarer jo ikke saklig på mine spørsmål. 

Vi vet ikke hvilken informasjon barnevernet satt på i Natashasaken. Du får kun servert hva private innleide psykologer og advokater + dem selv og deres familie sier. Av de nøytrale kommer dette frem:

Psykologspesialisten kritiserer foreldrenes samspill med barna under samvær og legger blant annet vekt på at Natasha har sannsynlige ubearbeidede psykiske traumer.

Og hvem er det som sier at diagnosen ikke eksisterer? Hun har hatt diagnosen i mange år, og fordi en psykolog mener det er feil så fjerner ikke det automatisk diagnosen. Så lenge diagnosen står på papiret så er den relevant.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mjauritz skrev:

Svar på hva jeg spør om da. Du svarer jo ikke saklig på mine spørsmål. 

Vi vet ikke hvilken informasjon barnevernet satt på i Natashasaken. Du får kun servert hva private innleide psykologer og advokater + dem selv og deres familie sier. Av de nøytrale kommer dette frem:

Psykologspesialisten kritiserer foreldrenes samspill med barna under samvær og legger blant annet vekt på at Natasha har sannsynlige ubearbeidede psykiske traumer.

Og hvem er det som sier at diagnosen ikke eksisterer? Hun har hatt diagnosen i mange år, og fordi en psykolog mener det er feil så fjerner ikke det automatisk diagnosen. Så lenge diagnosen står på papiret så er den relevant.

Så da mener du at det er kun psykologene som barnevernet bruker vi skal stole på? Da er det altså greit å putte diagnoser på folk selv om det ikke stemmer. Og enda verre, når en lege setter en diagnose uten å utrede så er altså diagnosen relevant? Er ikke barnevernet da forpliktet til å undersøke om dette er korrekt? Er en falsk diagnose relevant? Er dette til barnas beste? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke uttale meg om noen av diagnosene er riktig eller ei, men jeg mener det er urovekkende dersom det stemmer at noen blir feildiagnostisert som lett psykisk utviklingshemmet som barn. 

Jeg tror det generelt er så lett å misforstå barn. Eksempelvis så henger ikke alltid svake skoleprestasjoner som barn sammen med svake evner. Ting som påvirker psykisk helse, som mobbing, omsorgssvikt, en annen uoppdaget diagnose etc. kan også virke inn på skoleprestasjonene. Etter min mening burde man hatt en rutine på å reteste disse barna etter noen år for å dobbeltsjekke. 

Anonymkode: fd3b3...5df

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tirben skrev:

Men hvorfor tror du de har fått diagnosen? Jeg tenker det må være noe foreldrene har bedt om. Det er ikke slik at hvem som helst kan få en slik diagnose.  Foreldrene må ha bedt om at barnet deres skal utredes. De må ha søkt om hjelp av en eller annen grunn? Hvorfor har de i så fall  bedt om hjelp? 

Ikke alltid en diagnose stilles av dem som er spesialister, dessverre. 

Det er mange som har blitt feil- diagnostisert i Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de burde få barn varierer av graden av det. De med lettere psykisk utviklingshemning vil i mange tilfeller ha god omsorgsevne mens de som er har stor grad av psykisk utviklingshemning vil ikke engang forstå hva omsorg innebærer. Jeg er familie med noen som er lettere psykisk utviklingshemning. Denne personen har to døtre. Hun gir dem mat,. Følger de opp på skole og sfo, er der for dem i tykt og tynt og viser god omsorg ovenfor barna. Eneste er at hun ikke fungerer så godt sosialt, og at hun mentalt sett til tider er en 12 åring. Men dette går utover henne selv først og fremst og ikke barna. 

Hadde hun derimot vært moderert til hardt psykisk utviklingshemmet kunne hun ha vært alt fra 3 til 9 år i hodet. Det kunne gått utover ting som at hun ikke hadde skjønt at hun må gi de mat og klær,. Ikke klare å kle på seg eller barna etc. Da snakker vi om at omsorgen ikke er tilstede. Slike personer må selvfølgelig ikke få barn. 

Endret av tussi84
Skrive feil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke uttale meg om noen av diagnosene er riktig eller ei, men jeg mener det er urovekkende dersom det stemmer at noen blir feildiagnostisert som lett psykisk utviklingshemmet som barn. 

Jeg tror det generelt er så lett å misforstå barn. Eksempelvis så henger ikke alltid svake skoleprestasjoner som barn sammen med svake evner. Ting som påvirker psykisk helse, som mobbing, omsorgssvikt, en annen uoppdaget diagnose etc. kan også virke inn på skoleprestasjonene. Etter min mening burde man hatt en rutine på å reteste disse barna etter noen år for å dobbeltsjekke. 

Anonymkode: fd3b3...5df

Jeg tror du er inne på noe der. Jeg mener å huske at det er mange barn som har vært diagnostisert med ADHD, der det viste seg å være omgivelsene. Og motsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, slagelse skrev:

Så da mener du at det er kun psykologene som barnevernet bruker vi skal stole på? Da er det altså greit å putte diagnoser på folk selv om det ikke stemmer. Og enda verre, når en lege setter en diagnose uten å utrede så er altså diagnosen relevant? Er ikke barnevernet da forpliktet til å undersøke om dette er korrekt? Er en falsk diagnose relevant? Er dette til barnas beste? Saklig begrunnelse - på forhånd takk. 

Hvorfor fikk hun den diagnosen da hun var 13 år? Hvorfor reagerte ikke foreldrene hennes da?  

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari Y skrev:

Ikke alltid en diagnose stilles av dem som er spesialister, dessverre. 

Det er mange som har blitt feil- diagnostisert i Norge. 

Hva???? I disse sakene er diagnosene stilt av leger! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tirben skrev:

Hvorfor fikk hun den diagnosen da hun var 13 år? Hvorfor reagerte ikke foreldrene hennes da?  

Vi vet ikke om de var klar over diagnosen. Om de ikke visste om diagnosen er det enda mer sjokkerende. Det er ikke alle som leser journalene sine og saksmapper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, mjauritz skrev:

Til punkt 2.

Hvorfor mener du at barnevernet skal beklage for at de grep inn når en forelder er feildiagnosert? Det er da ikke barnevernet som diagnoserer, og i de fleste tilfeller jeg har lest om har denne diagnosen blitt satt lenge før vedkommende fikk barn. 
Natasha saken:
"Diagnosen psykisk utviklingshemmet fikk Natasha av en lege på Sykehuset Innlandet da hun var 13 år gammel, i forbindelse med en søknad om trygdeytelser.
Han benyttet følgende diagnose: Uspesifisert psykisk utviklingshemming med betydelige atferdsproblemer."
(
http://www.tv2.no/a/8211538/)

Så det var altså helt i orden å få trygdeytelser for å være psykisk utviklingshemmet, men at samme diagnosen ble brukt negativt mot henne ble plutselig et problem? Det var ikke barnevernet som satt diagnosen når hun var 13 år for å "kidnappe" hennes fremtidige barn. Barnevernet skal ikke unnskylde seg for at Natasha (eller familien) ønsket diagnose for trygdeytelser - uansett om den ble satt feil eller ikke.
Tonje sin diagnose ble også satt før hun fikk barn. Altså, ikke barnevernet som har satt diagnosen. Hvorfor skal barnevernet unnskylde seg for å ha undersøkt saken?

Her er det jo to eksempler på en diagnose som har ført til trygdeytelser, og da var det visst ingen problem å ha denne diagnosen, men så fort den blir brukt i en annen sammenheng enn goder for vedkommende så mener de at den er feil og at barnevernet er korrupte. Ærlig talt!

Dette! Jeg er så enig som det er mulig å bli!

Anonymkode: 3a438...2a5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, for hvis ikke får TV3 problemer når de skal lage Paradise Hotel om 20 år.

Anonymkode: d691c...404

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, psykisk utviklingshemmede har nok med å ta vare på seg selv, og mange klarer ikke det en gang.

Hvis diagnosen er feilaktig satt for å få trygdeytelser, bør der rettes et krav til personene som søkte om dette på vegne av barnet + erstatningskrav på ressurser som har blitt brukt oppover årene på et helt normalt barn!

Anonymkode: 77e61...971

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tirben skrev:

Hva???? I disse sakene er diagnosene stilt av leger! 

Men de er  ikke nødvendigvis spesialister. Sjekk fakta! Stor forskjell. De som er spesialister jobber gjerne innen BUP e l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, psykisk utviklingshemmede har nok med å ta vare på seg selv, og mange klarer ikke det en gang.

Hvis diagnosen er feilaktig satt for å få trygdeytelser, bør der rettes et krav til personene som søkte om dette på vegne av barnet + erstatningskrav på ressurser som har blitt brukt oppover årene på et helt normalt barn!

Jeg tviler faktisk på at man stiller en diagnose bare for å få trygdeytelser. Det høres egentlig litt søkt ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, slagelse skrev:

Du legger ord i munnen på meg, og nekter å svare på hva jeg skriver til deg. Hvis du ikke klarer å holde en diskusjon, så burde du la være å bastant komme med disse bastante løgnaktige påstandene uten noen form for rot i virkeligheten. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo faktisk folk som har fått skrevet at de er psykisk utviklingshemmede i papirer bare for å få trygd:laugh: Det var jo en sak om det for litt siden, barna ble tatt fra jenta pga det. Men hun hadde fått det skrevet i papirene bare for å få trygd. En kan jo begynne å lure på hva som farer i hodet til de menneskene.

Jeg drister meg til å påstå at det alene er en grunn til at de burde vurdere om hun kan ha barna da hun virkelig syns det var en god løsning å late som hun var utviklingshemmet.. 

Anonymkode: b4f83...d04

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...