Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen krav til at utførende skal ha våtromssertifikat, kun en anbefaling.

Anonymkode: 36302...9d3

Det er krav til at de som legger membran skal ha fagkunnskap om det de gjør. Meg bekjent er våtromsnormen det nærmeste vi kommer.  Det  det går an og gjøre ting svart, lure unna. Skjøte membraner osv. Det kalles useriøst på fagspråket. Har omtrent samme bakgrunn som en annen kar som kommenterer pluss våtromsnorm sertifikat for utførsel og prosjektering, mesterbrev, teknisk fagskole, ingeniørhøgskolen  pluss div andre greier. Jobber som byggeleder og har gjort det en årrekke. Etter min mening er det alt for mye totalt useriøst som foregår i bransjen vår.Men for all del. Ikke hør på råd fra fagfolk, det blir sikkert bra. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pusset opp 3,5 kvm bad for 8 mnd siden. Gjorde det samme som du beskriver + membran og fliser på vegg (altså en totalrenovering, det du beskriver er snublende nært en totalrenovering). 

Her kan du finne godkjente våtromsbedrifter (som kan gi deg dokumentasjon som er gull verd ved salg av leilighet): http://ffv.no/godkjente-vatromsbedrifter/  

Hvis vi holder armaturer, vask og dusj etc utenom, betalte jeg ca 230.000kr for selve jobben. Da har jeg dokumentasjon fra totalentreprenør og 10 års garanti. Anbudene jeg fikk varierte fra ca 300.000 til 210.000 for jobben. Firmaet jeg valgte gav et anbud på ca 250.000 for hele jobben, alt inkludert (og det var også det jeg betalte til sammen). 

Det er sikkert litt billigere å ikke bruke totalentreprenør, og du kan spare på å ikke ta vegger og el til lamper etc (men det er ikke det som drar mest kostnader), men jeg ville for sikkerhets skyld satt av litt mer enn 60.000. Hvis du skal skifte sluk bør du også legge inn eventuelle kostnader til søknad til PBE ( i tilfelle dere er uheldige og bryter et brannskille, det kan visst fort skje ), det koster visst litt.

Ta bilder underveis i prosessen slik at du kan dokumentere nøyaktig hva som er gjort og hvordan overfor eventuell kjøper (av leiligheta), da du ikke vil få garanti eller total dokumentasjon dersom du velger å leie inn håndtverkere separat til de ulike delene av oppussinga. Da kan kjøper sjekke opp med egne fagfolk og føle seg tryggere, og du har ditt på det tørre ved en eventuell klage etter salget.

Tungt å bruke mye penger på oppussing før man skal flytte, men et skikkelig oppusset bad får du jo faktisk igjen for i verdien på boligen! Lykke til!

Anonymkode: d538b...4bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...