Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Badet mitt er på 3,5 kvm. (Vegger, dusj, vask, skap og armaturer ble byttet i sommer da jeg ville selge, men ombestemte meg) 

• Gulvet må pigges opp 
  • Rør til dusj og vask må byttes
  • Nytt sluk som ikke trenger å flyttes 
  • Nytt toalett 
  • Legge varmekabler (En venn er elektriker og gjør det billigere) 
  • Legge fliser gulv og nederst på veggen i dusjen
  • Og selvsagt ny membran

Noen som har gjort tilsvarende og har peiling på pris? En tidligere kollega holder på å skal starte opp firma, og skal ikke fakturere med moms før han bikker 50.000,- i omsetning, og har tilbudt meg å være første kunde. :) 

Anonymkode: 64219...21a

Videoannonse
Annonse
Gjest EkteMannen
Skrevet

Jeg gjorde noe lignende, men med ganske mye rør arbeid. 50' ca til rørlegger og El. Resten gjorde jeg selv... 

Og du må betale moms.. Er ikke så enkelt 😁

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, EkteMannen skrev:

Jeg gjorde noe lignende, men med ganske mye rør arbeid. 50' ca til rørlegger og El. Resten gjorde jeg selv... 

TS her: 

Haha, godt det ikke er meg som starter firma! 

Da setter jeg av 60.000,- foreløpig:) 

Skrevet
2 minutter siden, EkteMannen skrev:

Om vennen enda ikke er momspliktig så trenger hun ikke å betale moms. All omsetning under 50 000 er unntatt moms, men med en gang omsetningen har bikket 50 000 så blir man momspliktig for dette beløpet. Viktig at man da feks ordner med en faktura for feks 49999 uten moms og en på resterende beløp med moms. Ellers kan man få problemer. 

Dersom vennen hennes tar betalt for moms uten å være momspliktig så bryter han faktisk loven...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Firmaet er ikke startet opp enda, så han er ikke momspliktig før han har fakturert for 50.000,- slik jeg forstår det. Så han kan jobbe hos meg uten å fakturere opp til 50.000,- og så må det beregnes moms? Det er ikke snakk om at han skal gjøre det svart, jeg skal tross alt selge leiligheten en gang;) 

AnonymBruker
Skrevet

Håper du får skikkelig dokumentasjon. FDV dokumentasjon, og at vennen din følger våtromsnormen.

Jeg hadde lagt av mer enn 60 000 for å si det sånn.. 

Anonymkode: 3c861...9c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du får skikkelig dokumentasjon. FDV dokumentasjon, og at vennen din følger våtromsnormen.

Jeg hadde lagt av mer enn 60 000 for å si det sånn.. 

Har du noen erfaring med å pusse opp bad, eller er dette bare en mening som er slengt ut? 

#Lei av alle meningsløse kommentarer på kvinneguiden. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok hvertfall ha satt av 100.000, blir det mindre så har jo du jo teknisk sett spart opp til en ferie eller en god buffer i tillegg ;)

Nei, men fra det ene til det andre, i mine yngre dager lå vi vel opptil 130.000 for oppussing av bad, da ble det bokstavelig talt rippet for alt, gulvet ble pigget og varmekabler ble lagt, nytt el-system i tak og diverse. Pappa gjorde noe selv, som å sette opp taket blant annet og fikse hull til selve spotter, men alt nytt, 130k. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pusset opp to bad, og begge kom på 300.000. En venninne bruker ca 100.000 på kosmetisk oppussing. 

Dersom du vurderer å selge i nærmeste fremtid, vil jeg anbefale at du får dokumenter på arbeidet og garanti på jobben. Som kjøper styrer jeg unna bad uten dokumentasjon fordi jeg er lite interessert i å betale for vannlekkasje ned til naboen. 

Anonymkode: a38c4...c86

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Badet skal ikke totalrenoveres, veggene skal ikke røres, og det elektriske er ferdig og på plass. (Utenom varmekabler som storebror elektriker fikser) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen erfaring med å pusse opp bad, eller er dette bare en mening som er slengt ut? 

Nei det er ikke bare noe som slenges ut. Om du er TS, eller hvem du nå måtte være. Et bad som som pusses opp skal ha godkjent elektriker, rørlegger, membran skal være av typegodkjent type lagt og montert av folk som har våtromsertefiktat. I tillegg kommer fliser / støp osv. Erfaringsmessig  er ikke 150. veldig mye for et bad. Om du planlegger og selge har du som selger ansvar for dette badet de neste 5 årene. Dette er forhold du lett leser deg opp på om du gidder og bruke det store internettet. Jeg hadde aldri starta med oppussing av bad med 50. Mulig om kun overflater skal oppgraders eller møblel skal byttes. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, RoH skrev:

Nei det er ikke bare noe som slenges ut. Om du er TS, eller hvem du nå måtte være. Et bad som som pusses opp skal ha godkjent elektriker, rørlegger, membran skal være av typegodkjent type lagt og montert av folk som har våtromsertefiktat. I tillegg kommer fliser / støp osv. Erfaringsmessig  er ikke 150. veldig mye for et bad. Om du planlegger og selge har du som selger ansvar for dette badet de neste 5 årene. Dette er forhold du lett leser deg opp på om du gidder og bruke det store internettet. Jeg hadde aldri starta med oppussing av bad med 50. Mulig om kun overflater skal oppgraders eller møblel skal byttes. 

Det er ingen krav til at utførende skal ha våtromssertifikat, kun en anbefaling.

Anonymkode: 36302...9d3

AnonymBruker
Skrevet

Her er TS

Jeg spør ikke om totalrenovering av bad, som jeg er fullt klar over at hadde kommet på rundt 100.000,- Grunnen til at jeg spør her, er fordi jeg ikke fant noe på det fantastiske internettet om oppussing av bad uten å gjøre det jeg fikk gjort i sommer. Og har du sett meg skrive at det ikke skal brukes profesjonelle? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe jeg slenger fra meg. Er tømrer og jobber som prosjektleder i et firma som utelukkende driver med totalrenoveringer og bygging av nye bad. Jobber tett med rørleggere og murere. 

Å pusse opp et bad er krevende. Folk får gjøre som de vil, men å bare ta deler av badet virker for meg meningsløst. Hvorfor bare ta gulvet? Er selvfølgelig best å ta hele badet for et sikkert resultat og da få trukket membranen godt oppover veggene.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte for øvrig nytt utstyr til mitt bad for litt siden (toalett, møbel og dusjvegger) og dette kom på ca 30 000,- og dette er innkjøpspris pluss et lite påslag.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe jeg slenger fra meg. Er tømrer og jobber som prosjektleder i et firma som utelukkende driver med totalrenoveringer og bygging av nye bad. Jobber tett med rørleggere og murere. 

Å pusse opp et bad er krevende. Folk får gjøre som de vil, men å bare ta deler av badet virker for meg meningsløst. Hvorfor bare ta gulvet? Er selvfølgelig best å ta hele badet for et sikkert resultat og da få trukket membranen godt oppover veggene.

Hadde du lest innlegget mitt, så hadde du fått med deg at vegger, dusj, vask, skap og armaturer ble byttet i sommer da jeg ville selge, men ombestemte meg. Jeg stoppet der og byttet heller vinduene som var fra 60-tallet. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte for øvrig nytt utstyr til mitt bad for litt siden (toalett, møbel og dusjvegger) og dette kom på ca 30 000,- og dette er innkjøpspris pluss et lite påslag.

Fullt klar over dette, da jeg kjøpte alt bortsett fra toalett i sommer, som kommer på et par tusen siden jeg ikke skal ha vegghengt.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du lest innlegget mitt, så hadde du fått med deg at vegger, dusj, vask, skap og armaturer ble byttet i sommer da jeg ville selge, men ombestemte meg. Jeg stoppet der og byttet heller vinduene som var fra 60-tallet. 

Det er ikke vanlig å ta vegger uten å ta gulvet. Membran skal smøres både på vegger og gulv. Og spesielt i skjøtene. 

At du har lappet på badet ditt før du skulle selge er en ting. Å pusse opp fra A til Å er en annen.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Badet mitt er på 3,5 kvm. (Vegger, dusj, vask, skap og armaturer ble byttet i sommer da jeg ville selge, men ombestemte meg) 

• Gulvet må pigges opp 
  • Rør til dusj og vask må byttes
  • Nytt sluk som ikke trenger å flyttes 
  • Nytt toalett 
  • Legge varmekabler (En venn er elektriker og gjør det billigere) 
  • Legge fliser gulv og nederst på veggen i dusjen
  • Og selvsagt ny membran

Noen som har gjort tilsvarende og har peiling på pris? En tidligere kollega holder på å skal starte opp firma, og skal ikke fakturere med moms før han bikker 50.000,- i omsetning, og har tilbudt meg å være første kunde. :) 

Jeg kan ikke forstå hvordan du skal få til dette på en god måte uten å ta *alt*.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanlig å ta vegger uten å ta gulvet. Membran skal smøres både på vegger og gulv. Og spesielt i skjøtene. 

At du har lappet på badet ditt før du skulle selge er en ting. Å pusse opp fra A til Å er en annen.

Nei, men jeg stod fritt til å gjøre ting på min måte, og jeg valgte å omprioritere for å slippe å ha maks 15 grader i leiligheten i vinter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...