AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #1 Skrevet 20. mars 2017 Er det noen flere her inne som har gitt barna sine bare mors etternavn, eller mors etternavn til slutt og med fars i midten? For meg er det viktig at barna våre får mitt til slutt fordi det er 32 stykker i Norge som bærer mitt etternavn, sammenlignet med samboer sitt som det er over 700 stykker som har, men også fordi hans har to stavelser, mens mitt har fire, altså er hans det korteste og mitt det lengste. Anonymkode: c1a89...b61 2
Arkana Skrevet 20. mars 2017 #2 Skrevet 20. mars 2017 Våre barn har mitt etternavn som etternavn og mannens etternavn som mellomnavn. Begge navnene våre er uvanlige (dog er det likevel dobbelt så mange som har hans navn som mitt), så sjeldenhet var sånn sett ikke et argument da vi pratet om hvilket navn barna skulle få. Vi valgte det slik fordi det klinger best på den måten i forhold til uttale og antall stavelser. 1
juliane Skrevet 20. mars 2017 #3 Skrevet 20. mars 2017 Vårt barn har hans som mellomnavn og mitt som etternavn. For meg har det alltid vært viktig å skulle hete det samme som barna mine. Jeg ville veldig gjerne vært gift før vi fikk barn, og hadde det skjedd kan det godt hende jeg hadde tatt hans navn i tillegg til mitt mellomnavn. (Jeg likte ikke mitt gamle etternavn.) Men siden han ikke ville gifte seg var det ikke noe annet alternativ for meg enn å gi henne mitt navn som etternavn (jeg byttet rekkefølge på navnene mine slik at mitt gamle mellomnavn nå er vårt etternavn) og bruke hans som mellomnavn. Mannen skjønte nok fort at dette var en diskusjon han ville tapt uansett, for det var ingen protester fra hans side. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #4 Skrevet 20. mars 2017 Vi valgte ut fra samme premisser som dere og valgte å bruke det lengste + mest sjeldne. Og siden navnene passet dårlig sammen så brukte vi kun ett. Dette navnet er hans etternavn. Vi er gift, og jeg har ikke byttet. Anonymkode: 4a32c...52a
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #5 Skrevet 20. mars 2017 Jeg kjenner flere som har valgt å ha mors etternavn som familienavn. Både pga av sjeldne navn og andre valg. Og man kan som voksen fint bytte etternavn uten å være gift forresten, hvis man ønsker at hele familien skal ha samme navn. Anonymkode: 2664c...be0 1
Synne-Marie Skrevet 20. mars 2017 #6 Skrevet 20. mars 2017 Mine barn har mitt etternavn, og fars etternavn som mellomnavn. Mitt etternavn er et svært sjeldent med kun 10 brukere, så det var viktig for meg å føre det videre. 1
Fru Uperfekt Skrevet 20. mars 2017 #7 Skrevet 20. mars 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen flere her inne som har gitt barna sine bare mors etternavn, eller mors etternavn til slutt og med fars i midten? For meg er det viktig at barna våre får mitt til slutt fordi det er 32 stykker i Norge som bærer mitt etternavn, sammenlignet med samboer sitt som det er over 700 stykker som har, men også fordi hans har to stavelser, mens mitt har fire, altså er hans det korteste og mitt det lengste. Anonymkode: c1a89...b61 Vi har valgt å mitt som mellomnavn og hans som etternavn selv om det bare er 2 son har mitt etternavn her i landet.
Sushi Skrevet 20. mars 2017 #8 Skrevet 20. mars 2017 Barna våre har mitt etternavn. Mange tråder om dette for tida, jeg synes det er bra at det ikke lenger er selvsagt at mannens navn blir etternavn. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #9 Skrevet 20. mars 2017 Barnet vårt har bare mitt. Anonymkode: db885...a94
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2017 #10 Skrevet 20. mars 2017 Jeg og søsknene mine har bare min mors etternavn. Faren min sitt etternavn er veldig vanlig, så foreldrene mine landet på å bare bruke mamma sitt, som er mye mer sjeldent. Anonymkode: 98d99...874
Apple45 Skrevet 20. mars 2017 #11 Skrevet 20. mars 2017 Jepp, både jeg, min mann og barn har mitt etternavn.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2017 #12 Skrevet 21. mars 2017 Jeg har min mors og det vil mine barn også få. Det er noe jeg nekter å gi meg på. Vi er kun 3 som kan bære det videre. Anonymkode: 9f76a...bc9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå