Gå til innhold

Hvorfor blir man så mislikt om man er sjenert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, marengsi skrev:

Enkelte introverte kan være ganske kjedelig, dersom de aldri stiller spørsmål eller klarer å føre en samtale.

Jeg jobber sammen med 3-4 slike.  Jobbet i årevis sammen men jeg kjenner de overhodet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ser mange snakker om det å være introvert og ekstrovert som kanskje ikke helt vet hva det innebærer. Det å være introvert har ingenting med det å være sjenert. Det handler bare om at man blir fort sliten av sanseinntrykk og det å være for mye sosial med andre. Det som hjelper en introvert å "lade batteriet" igen, er å være alene. Selv er jeg introvert og elsker å være sosial og blir lett kjent med andre mennesker, men blir fort sliten av det og trenger da tid for meg selv hjemme for å få mer energi.

For ekstroverter er det motsatt, de får engergi av å være sosial og være der mye skjer. 😉 

Personlig liker jeg godt sjenerte mennesker, like mye som usjenerte mennesker. Tar man for mye plass derimot, så trekker jeg meg tilbake 😊

Anonymkode: 78475...b59

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På en måte er jeg sjenert og utadvendt på samme tid. Liker å treffe folk og kommer lett i kontakt med andre. Samtidig er jeg ikke den som roper høyest. Det kan nok føre til at jeg ikke alltid blir lagt merke til i like stor grad som det andre kan bli, på den fronten der. Er ganske ensom til tider, og forstår godt hvordan du har det! Vit at du ikke er alene.

Anonymkode: 87aaf...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men...dere må jo forstå at vi som virker så sosiale og utadvendte, ikke alltid har verdens beste selvtillit? Jeg er delvis utadvendt, liker å prate med folk og vil gjerne prøve å inkludere alle i samtalen. Samtidig har jeg ganske dårlig selvtillit, og kan lett føle meg dum hvis den/de jeg snakker med ikke gir noe særlig respons f eks. Og det koster jo noe å være sosial, kan bli ganske sliten av sosiale settinger med folk utover de nærmeste kjente, selv om det er hyggelig så føles det noen ganger som en kraftanstrengelse. Jeg kan ofte gå hjem og føle at ting ble feil eller angre på ting jeg sa, osv. Det er ikke sånn at alle som tør å snakke er en slags eksklusiv klubb av sosialt vellykkede og bekymringsløse mennesker...

Jeg var også VELDIG sjenert i tenåra, så jeg har vært den kjedelig og stumme. Kom meg heldigvis over det, og må si det er mye morsommere å være mer utadvendt. Å snakke med andre og få innblikk i andres liv, tanker og interesser vender fokuset bort fra meg selv og kan være inspirerende! Men det betyr jo ikke at det er så uanstrengt å være sosial som jeg kanskje trodde da jeg var yngre...

Anonymkode: 656a3...8b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjenerte blir da ikke mislikt, det tar bare lenger tid å bli kjent med oss. Derfor tar det også lenger tid før man blir invitert på ting. Jeg er moderat sjenert og blir ofte misforstått grunnet det, fler tror jeg grinete før de blir kjent med meg. Det tok med 2 år før jeg var ordentlig inne i miljøet på jobb, nå blir jeg invitert på det aller meste. Jeg fortsår de da. Jeg skal feire bursdagen min snart, har invitert venner og kollegaer, men bare de kollegaene jeg liker. Jeg inviterer jo ikke mennesker jeg ikke kjenner hjem til meg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Inwe skrev:

Sjenerte blir da ikke mislikt, det tar bare lenger tid å bli kjent med oss. Derfor tar det også lenger tid før man blir invitert på ting. Jeg er moderat sjenert og blir ofte misforstått grunnet det, fler tror jeg grinete før de blir kjent med meg. Det tok med 2 år før jeg var ordentlig inne i miljøet på jobb, nå blir jeg invitert på det aller meste. Jeg fortsår de da. Jeg skal feire bursdagen min snart, har invitert venner og kollegaer, men bare de kollegaene jeg liker. Jeg inviterer jo ikke mennesker jeg ikke kjenner hjem til meg selv. 

Jeg har ofte blitt sånn at jeg gir litt opp fordi jeg ikke tror at folk liker meg på grunn av at jeg er sjenert, men da blir det vel sånn at de tror at jeg ikke liker dem :P Blir en ond sirkel, men veldig fint å lese om sånne ting som dette.

Det gir meg mer håp nå, og at jeg ikke skal gi opp og bare fortsette å prøve nå selv om det tar lengre tid for meg å bli kjent med folk og komme inn i miljøet. Jeg begynte på nytt studie i fjor høst, og ser at mange andre bare sklir rett inn og prater med alle, men denne gangen har jeg bestemt meg for å bare fortsette og prøve.

Anonymkode: 06d41...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg mistolker ofte sjenerte mennesker og tror de er sure eller ikke liker meg. 

Anonymkode: 2a340...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ofte blitt sånn at jeg gir litt opp fordi jeg ikke tror at folk liker meg på grunn av at jeg er sjenert, men da blir det vel sånn at de tror at jeg ikke liker dem :P Blir en ond sirkel, men veldig fint å lese om sånne ting som dette.

Det gir meg mer håp nå, og at jeg ikke skal gi opp og bare fortsette å prøve nå selv om det tar lengre tid for meg å bli kjent med folk og komme inn i miljøet. Jeg begynte på nytt studie i fjor høst, og ser at mange andre bare sklir rett inn og prater med alle, men denne gangen har jeg bestemt meg for å bare fortsette og prøve.

Anonymkode: 06d41...bb5

Det eneste som hjelper er å fortsette. Tenker at ved neste jobb blir det hakket lettere. Utfordrer meg selv en del for å komme over litt av sjenertheten, jeg er egentlig veldig sosial av meg bare er redd for at folk ikke skal like meg. Skulle ønske jeg kom over den skrekken, og jeg kommer lenger og lenger for hver dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble dumpa så jævlig hardt og brutalt fordi jeg ikke turte å treffe familien hans😭 

Man må bare ta seg selv i nakkeskinnet og late som man er noe annet enn det man er. Hjelper ikke å være verdens søteste utseendemessig. Mannfolka vil ha hardcore damer som kun gir sex. 

Anonymkode: 240d0...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig sjenert. Med noen personer så er jeg ikke sjenert i det hele tatt, men det er veldig få personer. Noe av det verste jeg vet er å være med mange som er veldig utadvendte for da sitter jeg bare der og lytter til samtalen. Har så veldig lyst til å si noe, og være en del av samtalen, men får det bare ikke til. Ganske slitsomt og dette har gjort at jeg er en del ensom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...