Gå til innhold

Mirakel?


hjortesvin

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, linsejesus skrev:

Men det som vi ser i kristenheten i dag er ikke det samme som står beskrevet i bibelen. Der er det mirakler og helbredelser over en lav sko, og det ser vi rett og slett ikke i dag. Det hender det skjer ting vi ikke kan forklare, men det betyr ikke at det er Gud som er forklaringen. Men jeg vet som sagt hvordan det er, man har så uendelig lyst til å få det bekreftet, og nøler ikke med å gi Gud kred for hver minste lille positive ting som skjer. Som ikke-troende har jeg erfart at det ikke er noen forskjell. Det skjer akkurat like mange kjipe og positive ting som før, og bønn utgjør ingen forskjell.

Jeg har lest mange av bladene hans, hundrevis av bøker og vært på tusenvis av møter. Jeg trodde fullt og fast på det. Grunnen til at jeg tviler er nettopp at jeg har sett, gang på gang, at bønn og tro IKKE hjelper. For hver påståtte helbredelse var det minst hundre bønner som IKKE ble besvart. Og de helbredelsene som skjedde, var som sagt alltid av det vage slaget. Aldri amputerte lemmer som vokste ut, f.eks, eller noen som faktisk var permanent lammet som plutselig kunne gå igjen. Jeg vet om noen ytterst få hendelser der folk har blitt friske mot alle odds, og der ingen vet forklaringen ut over at noen har bedt for dem. Men det er så ekstremt sjelden at det ikke kan tas til inntekt for kristen tro. Jeg har ikke tall på alle håndspåleggelsene, bønnemøtene, velsignelsene, bønnedukene og salvelsene jeg har vært med på. En suksessrate på kanskje 0,0001%, likevel sto vi der og ropte ut vår tro og "sto på løftene" og "proklamerte seier" og "bare løser ut helbredelse i YyyyyyyEEEEsssuu navn, ammeeenh!"

Jeg savner for så vidt å tro på det, men jeg fant ut at jeg måtte tørre å være ærlig, og tørre å ikke ta alt for god fisk bare fordi det kom ut av munnen på en troende.

 La ingen villede dere på noen måte! For først må frafallet komme og den lovløse vise seg, han som er fortapelsens sønn.  4 Han står imot og opphøyer seg over alt som kalles gud og helligdom. Ja, han tar sete i Guds tempel og utroper seg selv til gud.  5 Husker dere ikke at jeg sa dette da jeg var hos dere?  6 Dere vet hva som nå holder igjen, slik at han først åpenbarer seg når hans tid er inne.  7 Lovløsheten virker allerede med sin kraft, men i hemmelighet. For han som ennå holder igjen, må først bli ryddet av veien. 8 Da skal den lovløse åpenbare seg, han som Herren Jesus skal utrydde med pusten fra sin munn og tilintetgjøre den dagen han kommer i herlighet.  9 Når den lovløse kommer, har han sin kraft fra Satan og virker med stor makt og med under og falske tegn. 10 Med all slags urett forfører han dem som går fortapt, fordi de ikke ville elske sannheten så de kunne bli frelst. 11 Derfor sender Gud over dem en villfarelse som gjør at de tror løgnen. 12 Slik skal de få sin dom, alle de som ikke trodde sannheten, men hadde sin glede i uretten. (2.Tess 2)                                                                                                           (Frafallet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, hjortesvin skrev:

 La ingen villede dere på noen måte! For først må frafallet komme og den lovløse vise seg, han som er fortapelsens sønn.  

Hva mener du med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, linsejesus skrev:

Hva mener du med dette?

At me lever i ei fråfallstid. (Sjå nedenfor.) Og at mennesker tar feil og gjer feil, inkl. kristne. Vår kamp er ikkje mot kjøtt og blod, men mot makter og myndigheter, mot verdens herrer i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet, osv. Det er kun Jesus som er perfekt. Ser me på oss sjøl blir me fortvila, ser me på andre inkl. kristne/"kristne" blir me forvirra, ser me på Jesus blir me inspirert og forvandla. Den lovløse er vel sønnen til satan. Men har ikkje fått så masse lys i Guds Ord om detaljane ang. Antikrist, den falske profet, dyret, dyrets merke, Babylon den store skjøgen, Harmageddon, +++ (Joh. Åp.). Me forstår stykkevis og delt. Her står det også om frafallet:                                                                                            

Da Emanuel Minos holdt møter i Valdres i 1968, delte en 90 år gammel dame en profeti med ham. 30 år etter tok han den ut av skuffen, og ble overrasket.

– Jeg skrev ned synet, men da jeg kom hjem til Oslo, anså både jeg og min kone at det var så radikalt og merkelig at det ikke kunne offentliggjøres, sa Emanuel Minos til Magazinet i april 1998. Det var da noen år siden han hadde tatt frem et gulnet ark som han hadde funnet i en skuff hjemme og begynt å dele innholdet da han forkynte.

– Først er det svært viktig for meg å understreke at jeg på ingen måte tillegger en menneskelig profeti den samme verdi som Skriften. Det står at én profeterer, og to og tre prøver det. Men det er mange interessante ting i dette synet som er svært aktuelt i vår tid, sa evangelisten ifølge Magazinet. Minos var opptatt av oppfyllelsen av de bibelske profetiene, blant annet den som knyttet seg til etableringen av staten Israel. Den folkekjære predikanten døde lørdag 15. november.

Fred

Den gamle damen så verden som en slags globus, og hun så land etter land i Europa, deriblant Norge. Synet hennes bestod av fire scener eller bolker. I den første så hun at det ville være en periode med fred og avspenning like før Jesus kom tilbake. Folk ville derfor ikke være forberedt på Den tredje verdenskrig. Den skulle starte på «en måte som ingen hadde ventet» og «komme fra uventet hold».

I den neste scenen var de kristne i fokus. Blant dem kom det til å oppstå en lunken holdning «uten sidestykke», og «et frafall fra sann og levende kristendom».

– Kristne kommer ikke til å være åpne for ransakende forkynnelse like før Jesus kommer igjen. De vil ikke, som før i tiden, høre om synd og nåde, lov og evangelium, bot og bedring, gjenfortalte Minos.

Lykkekristendom skulle erstatte det gamle evangelium:

– Det gjelder å bli vellykket. Det gjelder fremgang. Det gjelder materielle goder, ting som Gud aldri har lovet oss på den måten, refererte vekkelsespredikanten.

Han fikk også høre at underholdning, kunst og kultur skulle erstatte vekkelses- og botsmøter.

Protesterte

Den tredje scenen handlet om moraloppløsning. Den gamle kvinnen beskrev at folk ville leve som gifte uten å være gift. I tillegg skulle det være «synder mot naturen». Da hun delte synet sitt med Minos var samboerskap så lite utbredt at begrepet ikke var i bruk, fortalte evangelisten senere. Han viste også til at homoseksualitet var straffbart frem til 1972.

På TV skulle det bli mange tilbud slik det var på radio, fortalte den gamle, som selv kun hadde erfaring med én kanal, NRK.

– De verste scener av mord (...) og de mest intime ting som foregår i et ekteskap kommer til å bli vist på skjermen, fortalte Valdres-kvinnen.

Emanuel Minos hadde protestert da hun fortalte det. Han viste til at det var lover i Norge som forbød den slags.

– Det kommer til å skje, og du får se det, svarte hun.

– Som jødene før krigen

Det siste bildet gjaldt folkevandring i stor stil til Europa. Den 90 år gamle kvinnen fortalte at folk fra fattige land kom til å strømme til Europa, Skandinavia og Norge.

– Det blir såpass mange av dem at folk kommer til å mislike dem og være harde mot dem. De vil bli behandlet slik som jødene før krigen.

Emanuel Minos hadde igjen protestert, men den gamle kvinnen gråt og sa:

– Jeg får ikke se det, men du får se det.

Videre forklarte hun at Jesus skulle komme igjen og Den tredje verdenskrig bryte løs. Krigen skulle være kort og avsluttes med en atombombe.

– Luften kommer til å bli så forurenset at en ikke kan puste i den, sa kvinnen. Hun fortalte at de rike som overlevde ville da flykte til de fattige land. Der ville de bli like dårlig behandlet som de fattige var blitt hos oss.

– Men når tiden nærmer seg, må du ta mot til deg og si dette, sa hun til Emanuel Minos.

Oppfyllelse

Da pinseevangelisten i 2010 talte på Sommerstevnet til Troens bevis, nevnte han Valdres-profetien igjen. Han sa:

– Slike ting som mennesker ser i vår tid må man ta med en klype salt.

Samtidig henviste Minos til Paulus sine ord om at «alt må prøves» og at «en ikke må ringeakte det profetiske ord».

Han opplevde at mye hadde gått i oppfyllelse da han 30 år senere hadde tatt frem profetien igjen.

Til tilhørerne på Troens bevis trakk han frem seks tegn fra Jesu forkynnelse: Økologiske tegn (Lukas 21,25), moralske tegn (Matt. 24,38), naturvitenskapelige tegn, (Matt 24,7), materialistiske tegn (Luk.17,28), sosiale tegn (Matt 24,7) og vekkelsestegn (Matt. 25,10).

– Jeg opplever at mange av Jesu profetier har gått i oppfyllelse. Det passer godt inn i den tiden vi lever i, sa Emanuel Minos til Dagen da.                                                                                                                                     (Her er noko bibelvers også :       Vi må alltid takke Gud for dere, søsken, som rett er. For troen deres vokser seg stadig rikere, og kjærligheten dere har til hverandre, blir større hos hver og en av dere.  4 Når vi forteller om dere i Guds menigheter, kan vi derfor være stolte over den utholdenhet og tro dere viser i alle de forfølgelser og trengsler dere må tåle.  5 Dette er et varsel om Guds rettferdige dom. Når den kommer, skal dere finnes verdige til Guds rike, som dere nå lider for.  6 For dette er rettferdig i Guds øyne: Når noen volder dere trengsler, skal han gjengjelde med trengsler,  7 og dere som møter trengsler, skal han gi lindring sammen med oss. Slik blir det når Herren Jesus åpenbarer seg fra himmelen sammen med sine mektige engler 8 i flammende ild og straffer dem som ikke kjenner Gud, og dem som ikke er lydige mot vår Herre Jesu evangelium.  9 Straffen deres blir en evig fortapelse borte fra Herrens ansikt og fra hans herlighet og makt, 10 den dagen han kommer for å bli lovprist blant sine hellige og hyllet av alle som tror. Og dere har trodd det vitnesbyrdet vi ga dere. 
   
 11 Derfor ber vi alltid for dere at vår Gud må gjøre dere verdige til det kallet dere har fått, og fylle dere med all vilje til det gode og med en tro som med kraft viser seg i gjerning. 12 Da skal vår Herre Jesu navn bli æret hos dere og dere få ære av ham, ved nåden fra vår Gud og Herren Jesus Kristus. (2.Tess. 1)

Endret av hjortesvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, linsejesus skrev:

Hva mener du med dette?

Det har også sammenheng med dette som står her :       Da han satt på Oljeberget og disiplene var alene med ham, kom de og spurte: «Si oss: Når skal dette skje, og hva er tegnet på ditt komme og verdens ende?»
   
  4 Jesus tok til orde og sa: «Pass på at ikke noen fører dere vill!  5 For mange skal komme i mitt navn og si: ‘Jeg er Messias!’ Og de skal villede mange.  6 Dere skal høre om kriger, og det skal gå rykter om krig. Se da til at dere ikke lar dere skremme! For dette må skje, men ennå er ikke enden kommet.  7 Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være hungersnød og jordskjelv mange steder.  8 Men alt dette er bare begynnelsen på fødselsriene.
   
  9 Da skal de utlevere dere til forfølgelse og slå dere i hjel; ja, dere skal hates av alle folkeslag for mitt navns skyld. 10 Da skal mange falle fra, og de skal angi hverandre og hate hverandre. 11 Mange falske profeter skal stå fram og føre mange vill.12 Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste. 13 Men den som holder ut til enden, skal bli frelst. 14 Og dette evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme. 
Den store trengsel 
15 Når dere ser at det motbydelige som ødelegger, det som profeten Daniel har talt om, står på hellig sted – la den som leser opp, tyde det! 16 – da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene. 17 Den som er på taket, må ikke gå ned for å ta med seg noe i huset, 18 og den som er ute på markene, må ikke vende hjem for å hente kappen sin. 19 Ve dem som venter barn og dem som gir bryst i de dager!20 Men be om at dere slipper å flykte om vinteren eller på sabbaten. 21 For da skal det komme en trengselstid så stor som det aldri har vært fra verdens begynnelse og til nå, og som det heller aldri skal bli. 22 Om disse dagene ikke ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld skal disse dagene forkortes. 
Når Menneskesønnen kommer 
23 Om noen da sier til dere: ‘Se, her er Messias’ eller: ‘Der er han’, så tro det ikke! 24 For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for om mulig å føre selv de utvalgte vill. 25 Nå har jeg sagt dere det på forhånd! 26 Om de altså sier til dere: ‘Se, han er ute i ødemarken’, så gå ikke dit ut, eller: ‘Se, han er i et rom der inne’, så tro det ikke. 27 For slik som lynet går ut fra øst og lyser like til vest, slik skal det være når Menneskesønnen kommer. 28 Hvor åtselet er, vil gribbene samles.
   
 29 Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelens krefterskal rokkes. 30 Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, da skal alle folkeslag på jorden bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet. 31 Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene enden av himmelen til den andre. 
Lær av fikentreet 
32 Lær en lignelse av fikentreet: Når det får sevje i greinene og skyter blad, da vet dere at sommeren er nær. 33 Slik skal også dere vite, når dere ser alt dette, at han er nær og står for døren. 34 Sannelig, jeg sier dere: Denne slekten skal ikke forgå før alt dette skjer. 35 Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå. 36 Men den dagen og timen kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, bare Faderen. 
Våk 
37 Som i Noahs dager, slik skal det være når Menneskesønnen kommer. 38 For i tiden før storflommen spiste og drakk de, giftet seg og giftet bort, helt til den dagen Noah gikk inn i arken, 39 og de skjønte ingenting før flommen kom og tok dem alle. Slik skal det være når Menneskesønnen kommer. 40 Da skal to menn være ute på markene; én blir tatt med, én blir igjen. 41 To kvinner skal male sammen på kvernen; én blir tatt med, én blir igjen.
   
 42 Så våk da! For dere vet ikke hvilken dag deres Herre kommer. 43 Men det skal dere vite: Dersom husherren visste når på natten tyven kom, ville han våke og ikke la ham bryte seg inn i huset.44 Derfor må også dere være forberedt! For Menneskesønnen kommer i den time dere ikke venter det.
   
 45 Hvem er da den tro og kloke tjeneren som herren har satt over de andre tjenerne for å gi dem mat i rett tid? 46 Lykkelig er den tjeneren som herren finner i arbeid med dette når han kommer tilbake! 47 Sannelig, jeg sier dere: Herren skal sette ham over alt han eier. 48 Men sett at dette er en dårlig tjener som sier til seg selv: ‘Det varer lenge før herren min kommer’, 49 og så gir seg til å slå de andre tjenerne og spise og drikke sammen med drukkenbolter. 50 Da skal tjenerens herre komme en dag han ikke venter og en time han ikke kjenner, 51 og hugge ham ned og la ham dele skjebne med hyklerne, der de gråter og skjærer tenner. (Matt. 24)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner godt til profetien fra Valdres og versene du siterer. Personlig tror jeg endetidsprofetiene passer bedre på andre verdenskrig enn dagens samfunn, evt. at det handler om Jerusalems ødeleggelse av keiser Nero. Det er mye, spesielt i Joh. Åp. som passer på det som skjedde da. De som mener det gikk i oppfyllelse da kalles gjerne preterister.

Det er naturlig nok vanskelig å se mitt eget frafall som bevis på at bibelen er sann. Det er for få ting i bibelen jeg får til å stemme med virkeligheten. Jeg har erfart at alt jeg opplevde som gudsbevis hadde mer sannsynlige forklaringer, og det er en del paradokser og spørsmål som bare feies under teppet av de troende. Jeg skal ikke kjede deg med min vei fra tro til vantro/agnostisisme, men på generelt grunnlag vil jeg anbefale å være kritisk og reflektere over hvorfor du tror det du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg kjenner godt til profetien fra Valdres og versene du siterer. Personlig tror jeg endetidsprofetiene passer bedre på andre verdenskrig enn dagens samfunn, evt. at det handler om Jerusalems ødeleggelse av keiser Nero. Det er mye, spesielt i Joh. Åp. som passer på det som skjedde da. De som mener det gikk i oppfyllelse da kalles gjerne preterister.

Det er naturlig nok vanskelig å se mitt eget frafall som bevis på at bibelen er sann. Det er for få ting i bibelen jeg får til å stemme med virkeligheten. Jeg har erfart at alt jeg opplevde som gudsbevis hadde mer sannsynlige forklaringer, og det er en del paradokser og spørsmål som bare feies under teppet av de troende. Jeg skal ikke kjede deg med min vei fra tro til vantro/agnostisisme, men på generelt grunnlag vil jeg anbefale å være kritisk og reflektere over hvorfor du tror det du tror.

Eg trur på Jesus fordi Han gjer meg lykkelig 😊 "Sannheten skal frigjøre dere." Når eg fyller meg med GOD / bibelsk forkynnelse blir eg tilfredsstilt av Han 😊 "Herren er min hyrde. Jeg mangler ingenting." Har fått MASSE bønnesvar 😊 "Når me ber om noko etter Hans vilje hører Han oss." 😊 Når eg fyller meg med Guds Ord, inkl. bibel lesning, lærer eg noko nytt heile tida. "Ditt Ord er ein lykt for min fot og eit lys på min sti." 😊 Merker også fellesskapet og broderkjærligheten i Ånden med andre troande som lever nærme Gud 😊 Det negative med å vera kristen er at ein kjem i motsetningsforhold til verden som ligger i det onde. Men Jesus er verdt lidelsane. "Undre dere ikke om verden hater dere. Vit at den hatet Meg før dere." Eg er opptatt av sannheten og ikkje løgna. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...