Gå til innhold

Kan jeg kreve at eksmannen forsørger meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var jo det jeg skrev. Vi VALGTE å ikke sende i barnehage. Og så beskrev jeg hvorfor vi valgte det. 

Det er vel der vi ser det forskjellig. Jeg mener ikke det burde være 'mitt ansvar alene' når vi var to om den beslutningen. Jeg kommer definitivt til å søke.  

 

Ts

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Det er du som nå må leve med konsekvensene, som er at du ikke har jobb og en utdatert utdannelse, og ikke har sikret deg i forhold til pensjonspoeng osv mens du har vært hjemmeværende.

Siden det ikke er noen jobber der må du uansett belage deg på å flytte. For jeg regner med du ikke har tenkt å fortsette å være hjemmeværende? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Det er du som nå må leve med konsekvensene, som er at du ikke har jobb og en utdatert utdannelse, og ikke har sikret deg i forhold til pensjonspoeng osv mens du har vært hjemmeværende.

Siden det ikke er noen jobber der må du uansett belage deg på å flytte. For jeg regner med du ikke har tenkt å fortsette å være hjemmeværende? 

Det er jo også en mulighet at han også må 'ta konsekvensene', det får vi bare se på etter at jeg har søkt om bidrag. Ja på sikt må jeg selvsagt flytte. 

 

Ts

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo også en mulighet at han også må 'ta konsekvensene', det får vi bare se på etter at jeg har søkt om bidrag. Ja på sikt må jeg selvsagt flytte. 

 

Ts

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Nei, han må ikke ta konsekvensene på samme måte som deg, det sier seg selv. Om du skulle få tilkjent ektefellebidrag så vil ikke det være i størrelsesorden av en vanlig lønn.

Flytte må du jo uansett, siden det er hans hus. Da kan du jo like gjerne flytte til et sted hvor jobbmulighetene er bedre med en gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2017 den 16.33, AnonymBruker skrev:

Det som ikke skulle skje har skjedd og mannen min har funnet en ny. Jeg har vært ca. 100% hjemmeværende de siste 9 årene med våre barn. Det er derfor svært vanskelig for meg å få meg ny relevant jobb. Kan det være jeg har krav på ektefellebidrag? Jeg har ikke  teknisk sett kjøpt meg inn i boligen hans, men jeg har vel krav på verdistigningen som har vært de årene vi har vært sammen? 

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Skal vi se, etter å ha bladd meg gjennom tråden. Kan ikke fatte at han har funnet seg en ny, du høres jo ut som en skikkelig fangst. Du har vært hjemmeværende i ni år fordi at du heller ville støvsuge teppene og få lommepenger enn å gjøre noe med livet ditt, ikke en gang en deltidsjobb har vært godt nok for deg. Du har et stort hull i CV'en din i et tøft arbeidsmarked, du eier ingenting som kan hjelpe deg videre. Hva skal du leve av? Skal barna bo hos han eller deg? Om de skal bo hos deg, hvordan skal du skaffe dem tak over hodet og mat på bordet? Mat og tak over hodet koster penger. Selv med ektefellebidrag, barnetrygd og barnebidrag så vil du slite økonomisk. 

Anonymkode: d55bd...499

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Nei, han må ikke ta konsekvensene på samme måte som deg, det sier seg selv. Om du skulle få tilkjent ektefellebidrag så vil ikke det være i størrelsesorden av en vanlig lønn.

Flytte må du jo uansett, siden det er hans hus. Da kan du jo like gjerne flytte til et sted hvor jobbmulighetene er bedre med en gang.

Jeg sa aldri 'på samme måte som meg' ikke legg ord i munnen min. Jeg har heller aldri nektet for at jeg må flytte. 

 

Ts

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa aldri 'på samme måte som meg' ikke legg ord i munnen min. Jeg har heller aldri nektet for at jeg må flytte. 

 

Ts

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Nei, for all del. Jeg bare baserer meg på at du i utgangpunktet sa at eksen skulle brødfø deg istedenfor deg selv eller NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, ArtyFarty skrev:

Nei, for all del. Jeg bare baserer meg på at du i utgangpunktet sa at eksen skulle brødfø deg istedenfor deg selv eller NAV.

Han burde bidra ja. Han har vært like delaktig som meg i å skape denne situasjonen og bør være med på å ordne opp.

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han burde bidra ja. Han har vært like delaktig som meg i å skape denne situasjonen og bør være med på å ordne opp.

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Tittel på tråden er "kan jeg kreve at eksmannen forsørger meg". Ikke bidra, men forsørge. 

 

Jeg burde slutte å la meg forundre over kvinner som ikke tar ansvar for sitt eget liv og egne handlinger..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gjør vi. Det er ingen jobber her. Mannen min jobber heller ikke her. Det er sikkert vanskelig for folk fra sentrale strøk å tro, men drt er en god del plasser i Norges land der det ikke finnes jobber. 

'Legge skylden over på mannen min'? Vi er begge 'skyldige' for hvordan vi har valgt å organisere vårt felles familieliv. 

 

Ts

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Men det er du som står på bar bakke, ikke han. Du har gått i den klassiske kvinnefella. Èn ting er at dere bestemte dette sammen, men at du gikk med på dette uten noe som helst sikkerhetsnett får jeg helt bakoversveis av. 

Det skal mye til før man før ektefellebidrag. Dere hadde mulighet til barnehage. Dere hadde mulighet til å flytte et annet sted. Du hadde mulighet til å jobbe. Hvordan du står nå er med andre ord en konsekvens av hva dere har valgt. Nå som situasjonen har endret seg fordrer det at du også endrer din jobbsituasjon, og det vil Nav også mene. :) Du bør heller bruke denne tiden på å søke etter jobber. 

Anonymkode: b73b2...b88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi se, etter å ha bladd meg gjennom tråden. Kan ikke fatte at han har funnet seg en ny, du høres jo ut som en skikkelig fangst. Du har vært hjemmeværende i ni år fordi at du heller ville støvsuge teppene og få lommepenger enn å gjøre noe med livet ditt, ikke en gang en deltidsjobb har vært godt nok for deg. Du har et stort hull i CV'en din i et tøft arbeidsmarked, du eier ingenting som kan hjelpe deg videre. Hva skal du leve av? Skal barna bo hos han eller deg? Om de skal bo hos deg, hvordan skal du skaffe dem tak over hodet og mat på bordet? Mat og tak over hodet koster penger. Selv med ektefellebidrag, barnetrygd og barnebidrag så vil du slite økonomisk. 

Anonymkode: d55bd...499

Tror du må lese tråden en gang til jeg, du har nemlig enten ikke lest den eller ikke lest en godt nok. Kanskje du over ser totalt hva TS skriver ?

Anonymkode: b73f9...7f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Rosalie skrev:

Du kunne fint hatt en 8-4-jobb. Eller i hvert fall deltidsjobb på dagtid mens ungene var små, i tillegg til at fu holdt deg oppdatert faglig. 

Hva er poenget å kverulere på dette? Nå valgte Ts OG mannen at hun skulle gå hjemme og det er gjort og et ønske de har for livet sitt. Alle lever ikke livet sitt nøyaktig likt. Om andre har deltidsjobber, hun kunne ha tatt delidsjobb eller 8-4 jobb er jo ikke relevant da de valgte sammen en annen måte å leve livet. 

Det er jo tydelig at det ikke var det smarteste akkuratt når situasjonen ble slik den ble, men det betyr ikke deres valg ikke var rett for DEM. 

Anonymkode: b73f9...7f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget å kverulere på dette? Nå valgte Ts OG mannen at hun skulle gå hjemme og det er gjort og et ønske de har for livet sitt. Alle lever ikke livet sitt nøyaktig likt. Om andre har deltidsjobber, hun kunne ha tatt delidsjobb eller 8-4 jobb er jo ikke relevant da de valgte sammen en annen måte å leve livet. 

Det er jo tydelig at det ikke var det smarteste akkuratt når situasjonen ble slik den ble, men det betyr ikke deres valg ikke var rett for DEM. 

Anonymkode: b73f9...7f7

Ja, det virker jo som dette valget var helt rett for dem ut ifra hvordan TS sitter i klisteret nå. Det går an å tenke langsiktig, og ikke basere avgjørelser på hva som er mest behagelig i øyeblikket. 

Anonymkode: b73b2...b88

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er mange kvinnefientlige svar på denne tråden. Det er typisk kvinner 😉

Ekkelt når kvinner er kvinnehatere og krever at alle kvinner lever livene sine etter et oppsatt formel. 

Seriøst, så lenge det er kvinner som bærer frem barn og ammer og fortsatt er kvinner,  så vil det finnes mødre. Og så lenge vi er mange forskjellige variante av mennesker, vil alle varianter finnes. 

Kanskje best å begynne med ettbarns politikk? 

Har man ikke krav på bidrag i slike situasjoner, så bør man ha det! Ellers lever vi i en manns verden der kvinner er mindre verd. 

Menn som forsørger både kone og barn bør få skattelettelser også. 

Anonymkode: 60265...ab1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.3.2017 den 16.33, AnonymBruker skrev:

 

Det som ikke skulle skje har skjedd og mannen min har funnet en ny. Jeg har vært ca. 100% hjemmeværende de siste 9 årene med våre barn. Det er derfor svært vanskelig for meg å få meg ny relevant jobb. Kan det være jeg har krav på ektefellebidrag? Jeg har ikke  teknisk sett kjøpt meg inn i boligen hans, men jeg har vel krav på verdistigningen som har vært de årene vi har vært sammen? 

 

Det kan du bare glemme med dette du her forteller, forsørgerbidrag fra tidligere mann får du bare etter lange ekteskap der du har vært hjemme og passet unger og hjem over mange år. Sjekket selv dette ut ovenfor min tidligere kone som jeg fryktet ville kreve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er mange kvinnefientlige svar på denne tråden. Det er typisk kvinner 😉

Ekkelt når kvinner er kvinnehatere og krever at alle kvinner lever livene sine etter et oppsatt formel. 

Seriøst, så lenge det er kvinner som bærer frem barn og ammer og fortsatt er kvinner,  så vil det finnes mødre. Og så lenge vi er mange forskjellige variante av mennesker, vil alle varianter finnes. 

Kanskje best å begynne med ettbarns politikk? 

Har man ikke krav på bidrag i slike situasjoner, så bør man ha det! Ellers lever vi i en manns verden der kvinner er mindre verd. 

Menn som forsørger både kone og barn bør få skattelettelser også. 

Anonymkode: 60265...ab1

For en merkelig logikk. 

Anonymkode: b73b2...b88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er mange kvinnefientlige svar på denne tråden. Det er typisk kvinner 😉

Ekkelt når kvinner er kvinnehatere og krever at alle kvinner lever livene sine etter et oppsatt formel. 

Seriøst, så lenge det er kvinner som bærer frem barn og ammer og fortsatt er kvinner,  så vil det finnes mødre. Og så lenge vi er mange forskjellige variante av mennesker, vil alle varianter finnes. 

Kanskje best å begynne med ettbarns politikk? 

Har man ikke krav på bidrag i slike situasjoner, så bør man ha det! Ellers lever vi i en manns verden der kvinner er mindre verd. 

Menn som forsørger både kone og barn bør få skattelettelser også. 

Anonymkode: 60265...ab1

Kvinner og menn er likeverdige, og nettopp derfor bør man forvente at også kvinner forsørger seg selv. Sammen kan de forsørge barna. Det er derimot når kvinnen ikke er i stand til å forsørge seg selv at man forringer kvinnens verd, når man mener seg avhengig av en mann for å leve.

Om man sammen blir enige om at en av partene skal være hjemme med barna så skal man også sikre den hjemmeværende parten med en skriftlig avtale, som blant annet overfører pensjonspoeng fra den som er i jobb. Noe annet er ganske naivt tatt i betraktning at så stor andel av ekteskap og samboerforhold går dukken. Slike avtaler inngås best i fredstid, ikke når en konflikt først har oppstått.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.3.2017 den 22.47, AnonymBruker skrev:

Nei vel? Fortell meg hvorfor disse paragrafene ikke gjelder da?

§ 58.Likedeling og gjeldsfradrag.

Ektefellenes samlede formuer skal som utgangspunkt deles likt etter at det er gjort fradrag for gjeld etter andre og tredje ledd (felleseie). Er ektefellene sammen ansvarlig for gjeld, kan hver gjøre fradrag for den delen som faller på ham eller henne etter forholdet mellom ektefellene. (...)

§ 59. Skjevdeling.

Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen.(...)

Anonymkode: b58a4...0f9

Dere har jo felleseie så alle midler skal i utgangspunktet deles likt. Problemet er at han eide huset før dere giftet dere. Da kan han i utgangspunktet skjevdele etter den bestemmelsen jeg har sitert her, paragraf 59. Men siden huset ikke var fullt nedbetallt da dere giftet dere slår paragraf 31 inn,  og sier at det man erverver sammen eies også sammen, og i den vurderingen skal det legges vekt på ektefellens innsats i hjemmet. Ditt arbeid i hjemmet har dermed gitt deg eierskap i huset. Vi lærte iallfall at rettspraksis viser at eierskapet ofte blir satt til halvparten, men dette kan nok variere,  blant annet ut fra lengden på ekteskapet, og dere har ikke vært gift SÅ lenge. Men i mitt hode har du eierskap, iallfall ut fra det vi lærte i arve og familierett. Men det er ikke snakk om eierskap i verdistigningen som sådan, det er snakk om generelt eierskap i boligen.  Boligen kan i teorien ha steget kroner null i verdi, eller kanskje til og med (i teorien) ha sunket i verdi. Så det er ikke krav på verdistigning det er snakk om, men generelt krav på eierskap i boligen i seg selv. 

Merk også at paragraf 59 om rett til å skjevdele, så inneholder den flere ledd, og der blir det fastslått i annet eller tredjeledd at unntak fra retten til å skjevdele kan skje dersom skjevdeling blir urimelig. Men jeg tviler på at du har en sjanse der, blant annet fordi ekteskapet er relativt kort. Men eierskap etter paragraf 31 mener iallfall jeg at du har, men dette er advokatmat og det er viktig at du skaffer en advokat som er kyndig på feltet. 

Når det kommer til bidrag så tviler jeg på at du har sjanse da denne bestemmelsen typisk er for gamle rederfruer, som noen andre her skrev. Men alt dette er advokatmat uansett så du må som sagt finne deg en kyndig advokat. 

Anonymkode: 578ea...dfa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... dere bor i gokk, det er ingen jobber - og boligen deres er verdt SEKS millioner? Her er det noe som lukter... troll.

Anonymkode: afe04...564

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

... dere bor i gokk, det er ingen jobber - og boligen deres er verdt SEKS millioner? Her er det noe som lukter... troll.

Anonymkode: afe04...564

Hahaha, det var faktisk det første som slo meg også. En verdidobling på huset, attpåtil i tremillionersklassen, på et sted hvor det ikke er noen jobber overhodet?

 

Anonymkode: c9cd4...6e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det virker jo som dette valget var helt rett for dem ut ifra hvordan TS sitter i klisteret nå. Det går an å tenke langsiktig, og ikke basere avgjørelser på hva som er mest behagelig i øyeblikket. 

Anonymkode: b73b2...b88

Når jeg tenker over det nå så angrer jeg faktisk ikke. Selv om økonomien går til helvete så ville jeg gjort det samme igjen. Ville nok hatt en klarere avtale med min mann, men de årene jeg har vært sammen med mine barn angrer jeg ikke et sekund på. 

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...