Gå til innhold

Kan jeg kreve at eksmannen forsørger meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

9 timer siden, Elena87 skrev:

Ja, men det kan være like vanskelig å finne seg en jobb og skaffe økonomisk stabilitet for ei som har vært hjemmeværende i 9 år eller 30 år, om de bor i "feil" kommunne, hvor det er vanskelig å få seg jobb. 

1. De fleste vil foretrekke å ansette en 37-åring som har vært hjemme i 9 år, fremfor en 61-åring som aldri reelt har vært ute i arbeidslivet.

2. Overgangen til arbeidslivet vil være langt større for en som har vært hjemme "bestandig" og i tillegg har en utdatert utdannelse og nærmer seg pensjonsalder.

At det er "like vanskelig" å finne jobb for disse to faller på sin egen urimelighet, selv om antallet ledige jobber på Finn.no er det samme for begge.

Anonymkode: ec2ac...978

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - han har forsørget TS i 9 år, og derfor har hun krav på videre bidrag? Han har gitt deg alt du trenger av mat, klær, lommepenger, fornøyelser, ferier, bolig og annet i 9 år, mens du har vært hjemmeværende med felles barn. Og derfor har du krav på ektefellebidrag og andel av verdistigning?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2017 den 17.44, AnonymBruker skrev:

Du kan like det eller ikke, men jeg har altså krav på halvparten av verdistigningen. Jeg har muliggjort hans økonomiske bidrag. Det er mitt bidrag. 

 

TS

Anonymkode: 4ea1f...1a3

Har han jobbet veldig mye? Langt over 100% og/eller mye overtid? Hvis ikke så hadde jo du også kunnet jobbe uten at hans økonomiske bidrag hadde blitt mindre.

Anonymkode: b0f93...1e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Nei, men det stod i mitt innlegg som TS her svarer på. Med hele mente heg hele tråden :)

Kan ikke holde kontroll på din tråder, så jeg svare heller på enkelt innlegg. Har nok med å holde kontroll på min tråd og det jeg har skrevet til TS.

Anonymkode: 7a102...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. De fleste vil foretrekke å ansette en 37-åring som har vært hjemme i 9 år, fremfor en 61-åring som aldri reelt har vært ute i arbeidslivet.

2. Overgangen til arbeidslivet vil være langt større for en som har vært hjemme "bestandig" og i tillegg har en utdatert utdannelse og nærmer seg pensjonsalder.

At det er "like vanskelig" å finne jobb for disse to faller på sin egen urimelighet, selv om antallet ledige jobber på Finn.no er det samme for begge.

Anonymkode: ec2ac...978

Ts skriver at utdannelsen hennes nå er utdatert, og at hun har vært ute av arbeidslivet i "over 9 år." Hun ikke kan finne jobb der hun bor nå, og jeg viler på om NAV kommer til å kreve at en 4 barns mor skal flytte til et annet sted for å finne seg jobb...

 

TS har ingenting å tape på å søke ektefellebidrag, kan godt være hun får det en periode...

Endret av cattleya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, cattleya skrev:

Ts skriver at utdannelsen hennes nå er utdatert, og at hun har vært ute av arbeidslivet i "over 9 år." Hun ikke kan finne jobb der hun bor nå, og jeg viler på om NAV kommer til å kreve at en 4 barns mor skal flytte til et annet sted for å finne seg jobb...

 

TS har ingenting å tape på å søke ektefellebidrag, kan godt være hun får det en periode...

Selvsagt kommer NAV til å kreve at hun flytter for å få jobb, kanskje ikke umiddelbart, men de kommer ikke til å la hun sitte på rumpa resten av livet. Evt kan de kanskje hjelpe med utdanning eller påfyll til den hun allerede har.

Anonymkode: 15832...18f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cattleya skrev:

Ts skriver at utdannelsen hennes nå er utdatert, og at hun har vært ute av arbeidslivet i "over 9 år." Hun ikke kan finne jobb der hun bor nå, og jeg viler på om NAV kommer til å kreve at en 4 barns mor skal flytte til et annet sted for å finne seg jobb...

Det var egentlig bare et svar til brukeren jeg siterte, om at jo- det er forskjell på de to tilfellene hennes.

Men selv om det er vanskelig for TS å skaffe seg jobb, så er det jo et spørsmål om hvem som eier det problemet. Er det eksmannen hennes, på den måten at han må forsørge henne? Eller er det henne selv? Jeg synes det er åpenbart at hun står utrolig svakt for å få tilkjent hustrubidrag, til det er hun for ung og ekteskapet har vart for kort. Hovedregelen er rimelig klar: gjensidig forsørgerplikt for hverandre opphører ved samlivsbrudd. Så er det laget en veldig, veldig snever unntaksadgang for hjelpeløse skipsrederfruer på 60+ som har bidratt aktivt til mannens karriere (utover barnepass)- for å bruke forelesningseksempelet, som selvsagt er satt på spissen men likevel sier noe om hva som må til for å få tilkjent bidrag til voksne mennesker ETTER at et forhold har tatt praktisk og juridisk slutt. Og jeg tror ikke TS har sjans i havet til å få det tilkjent, men for all del, hun må jo gjerne forsøke seg og se hvordan det går.

At hun har rett på halvparten av verdistigningen er jo en helt annen sak, og i så måte kan hun helt klart hevde at hun har bidratt ved å ta vare på barna. Men hustrubidrag? Det tror jeg bare det er TS som klarer å se logikken i.

Anonymkode: ec2ac...978

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt det er en kvinnes rett og få penger av menn.

Anonymkode: 0ba6a...6dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvsagt det er en kvinnes rett og få penger av menn.

Anonymkode: 0ba6a...6dd

Det er bare koner som mener dette. Vi andre klarer oss selv.

Anonymkode: 15832...18f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var egentlig bare et svar til brukeren jeg siterte, om at jo- det er forskjell på de to tilfellene hennes.

Men selv om det er vanskelig for TS å skaffe seg jobb, så er det jo et spørsmål om hvem som eier det problemet. Er det eksmannen hennes, på den måten at han må forsørge henne? Eller er det henne selv? Jeg synes det er åpenbart at hun står utrolig svakt for å få tilkjent hustrubidrag, til det er hun for ung og ekteskapet har vart for kort. Hovedregelen er rimelig klar: gjensidig forsørgerplikt for hverandre opphører ved samlivsbrudd. Så er det laget en veldig, veldig snever unntaksadgang for hjelpeløse skipsrederfruer på 60+ som har bidratt aktivt til mannens karriere (utover barnepass)- for å bruke forelesningseksempelet, som selvsagt er satt på spissen men likevel sier noe om hva som må til for å få tilkjent bidrag til voksne mennesker ETTER at et forhold har tatt praktisk og juridisk slutt. Og jeg tror ikke TS har sjans i havet til å få det tilkjent, men for all del, hun må jo gjerne forsøke seg og se hvordan det går.

At hun har rett på halvparten av verdistigningen er jo en helt annen sak, og i så måte kan hun helt klart hevde at hun har bidratt ved å ta vare på barna. Men hustrubidrag? Det tror jeg bare det er TS som klarer å se logikken i.

Anonymkode: ec2ac...978

Begge to, vil jeg si, det er jo derfor ordninger som ektefellebidrag har blitt opprettet.

Hun har ikke sagt noe omhvor gammel hun er eller hvor lenge hun har vært gift. Vi må kanskje regne med at hun ikke er mye over 50 ettersom hun fremdeles har barn i førskolealder.

Denne skippsrederfruen din er bare ett eksempel, og hun har ingenting å tape på å søke. Det er ikke utrolig om det går igjennom, da hun, i følge henne selv, fyller de formelle kravene.

 Hvis en av ektefellene ikke har vært i inntektsgivende arbeid i løpet av samlivet, forventes det at han/hun utnytter sin arbeidsevne ved et samlivsbrudd. Hvis en ektefelles evne til og mulighet for å sørge for et passende underhold har blitt dårligere som følge av omsorgen for felles barn eller fordelingen av felles oppgaver under samlivet, kan den andre ektefellen pålegges å betale bidrag. For øvrig kan det pålegges ektefellebidrag bare dersom særlige grunner taler for det. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/ektefellebidrag#chapter-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, dette ble sannelig en lang tråd... jeg har lest alt med stor interesse, jeg har selv tatt valg som ts gjorde, og kunne kanskje (?) kommet i samme situasjon? Jeg jobbet deltid da barna var små, mannen min jobbet mye og vi var begge enige i at jeg skulle prioritere bort jobben en periode og heller "gi alt" for AS familie... Jeg hadde dog en tanke om at det var greit å holde en VISS kontakt med arbeidslivet, ettersom ingen vet hva fremtiden bringer.. Da barna var tenåringer opp søkte jeg full stilling etter å ha hatt en "fritidssyssel-jobb" i mange år, jeg fikk jobben og følte (føler!) meg heldig som fikk en såpass kvalifisert jobb etter å ha vært i realiteten utenfor arbeidslivet i så mange år. Tror jeg kunne blitt bitter hvis han hadde gått fra meg i den perioden jeg i felles forståelse med ham jobbet lite, men krevd at han skulle forsørge meg? Nei, tror ikke det...  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma mia, så mye om og men og hvorfor og hvordan det var her da? Spm var: Kan jeg kreve at eksmannen forsørger meg?

Nei, det kan du ikke, fordi dere nå er skilt. Basta bom. Du har ditt eget liv og han har fått sitt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, tussi680 skrev:

Mamma mia, så mye om og men og hvorfor og hvordan det var her da? Spm var: Kan jeg kreve at eksmannen forsørger meg?

Nei, det kan du ikke, fordi dere nå er skilt. Basta bom. Du har ditt eget liv og han har fått sitt.

Helt greit at du syntes det, men det er altså ikke noe annet enn din personlige mening. Jussen er åpen for andre løsninger. Hvorfor uttaler du deg så bastant om noe du tydeligvis ikke kan noe om?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden bør stå til skrekk og advarsel til unge jenter som synes det høres ut som en god ide å være hjemmeværende! 

Ts kommer til å ende opp som fattig minstepensjonist på leiemarkedet

Anonymkode: e5539...c62

Nope, tråden er et godt eksempel for alle som ønsker fokus på å bringe barn til verden om at de må se på sparing / pensjon ved siden av :) slik sett super tråd der TS belyser et viktig tema.

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snu litt på det da. Hun har gått hjemme og blitt forsørget i årevis. Alt dekket for å kose seg sammen mrd egne barn.

Nå har gubben sagt opp abonementet og plutselig er hun et offer?!  9 års pause fra pendling og pes. Fyre i ovnen og slappe av 

Sette på en klesvask, oppvaskmaskin, støvsuge litt og slappe av med daytimetv i 5-6 timer.  Offer faktisk.

Hadde jeg levd på kona i 9 år hadde vel jeg fått beskjed om å ta meg sammen. Skaff deg jobb. Ikke saksøke kona for at jeg ville bli forsørget resten av livet. For det vil jeg lizzom.....

Målet i livet er å bli offer for noe slik at andre må betale mitt livsopphold...

Anonymkode: dd8a3...7ed

Nesten synd på mennesker som deg som har så liten forståelse og empati for egne barn og egen familie, for andres ve og vel osv. Ganske leit at du er så avstumpet. Når man er to som velger starte en familie sammen, velger å prioritere som TS og mannen så kan ikke han bare "si opp" når han går lei og forvente at alt ansvar for familien opphører - livet fungerer heldigvis ikke sånn i den virkelige verden - man har faktisk et ansvar selv om man "går lei" og det at man tar valg betyr ikke at man er et offer.

Ærlig talt.

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg gikk på jussen brukte forelesningen "skipsrederfrue på 60 pluss" som et eksempel på et eksempel der hustrubidrag kanskje ville være et holdbart krav juridisk sett. Altså en kvinne som gjennom flere tiårs ekteskap hadde hatt "jobb" som hjemmefrue, vært ledsager/vertinne i mannens karriere og i den forbindelse hatt en betydelig støtterolle (holde middager, være med på forretningsreiser etc), og at hun i tillegg var for gammel til å kunne forventes å omskolere seg.

Hvis vi skal anta at professoren hadde greie på hva han snakket om, er det nok få av dagens kvinner som faller i denne kategorien.

Anonymkode: ec2ac...978

i 2010 jeg tok juridisk eksamen ved UiB lærte vi noe annet og jeg hadde en meget anerkjent proffesor, just saying :)

 

13 timer siden, brownbrown skrev:

hvorfor skal han betale deg en eneste krone ? at du har sittet på ræv i 9 år er da ikke hans feil. han skal betale , huse og forsørge deg når dere er sammen og når dere ikke er sammen lengre skal han også betale deg ?

so much for strong independent women:fnise:

håper ikke du får en eneste krone, men heller en reality check

Har du forsøkt hjemmeværende med barn? Da sitter man ikke mye :fnise: så du slår ihjel alle dine egne (dårlige) argumenter her altså..

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel bare levert barna i barnehage du da? Mens TS passer de selv. Det er en viktig forskjell!

Er du sunnmøring?

Anonymkode: f7543...01c

Hey! ikke alle sunnmøringer er gnien :fnise:

43 minutter siden, tussi680 skrev:

Mamma mia, så mye om og men og hvorfor og hvordan det var her da? Spm var: Kan jeg kreve at eksmannen forsørger meg?

Nei, det kan du ikke, fordi dere nå er skilt. Basta bom. Du har ditt eget liv og han har fått sitt.

Jeg ELSKER når bastante mennesker tar feil :D

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Carrot skrev:

i 2010 jeg tok juridisk eksamen ved UiB lærte vi noe annet og jeg hadde en meget anerkjent proffesor, just saying :)

 

Dersom kvinner som TS har rett på ektefellebidrag hadde dette vært mer utbredt i dag. Det er mange kvinner som har vært dårligere stilt enn dette som ikke har hatt krav på bidrag fra eksmannen. 

Anonymkode: b73b2...b88

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom kvinner som TS har rett på ektefellebidrag hadde dette vært mer utbredt i dag. Det er mange kvinner som har vært dårligere stilt enn dette som ikke har hatt krav på bidrag fra eksmannen. 

Anonymkode: b73b2...b88

Hvem sier at det ikke er utbredt? Hvis det stemmer som en over her hevder at 10% av fraskilte på sørlandet (nå greide jeg ikke finne sitatet igjen) får dette bidraget så vil jeg jo si at det ikke er en helt ubetydelig anndel mennesker. Det er uansett snakk om en middlertidig overgangsløsning.

Endret av cattleya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, mener du seriøst at du synes du har krav på hustrubidrag fra din eks etter samlivsbruddet, med den begrunnelse at han har forsørget deg så lenge dere bodde sammen?

Mener du seriøst at du eier halve verdistigningen i hans hus som han bragte med seg inn i forholdet, til tross for at du ikke har bidratt med én krone i forbindelse med nedbetaling av lån?

Mener du seriøst at du er ute av stand til å ta noen som helst jobb resten av livet, fordi utdannelsen din har gått ut på dato i løpet av ni år? 

Mener du seriøst at du ikke kan jobbe mens dine barn er i barnehage eller på skole, som de fleste andre barn i Norge er? Til sammenligning har jeg en venninne med et multihandicappet barn, hun jobber fulltid mens barnet er på skolen og på sfo.

Det er selvsagt din rett å drømme og håpe, men det finnes nok ikke en rettssal i Norge som vil gi deg medhold i dette. Tvert imot, du vil få beskjed om at du må skaffe deg jobb for å forsørge deg selv og dine barn, som alle andre alenemødre må. Det er ingen menneskerett å være forsørget og hjemmeværende husmor i 2017. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cattleya skrev:

Helt greit at du syntes det, men det er altså ikke noe annet enn din personlige mening. Jussen er åpen for andre løsninger. Hvorfor uttaler du deg så bastant om noe du tydeligvis ikke kan noe om?

Ja, det gjør jeg, selv om du mener at jeg ikke kan noe om emnet. Jeg har aldri hørt,lest eller vært borti noen som har blitt forsørget av sin eks etter en skilsmisse.

Og tar jeg feil. vel så tar jeg feil men pointet er jo at en er nødt til stå på egne ben etter en skilsmisse. Da får vedk.henvende seg andre steder for å bli forsørget for en stund. Ho spør jo om hun kan kreve....hvordan skal det da bli med alle de menn som ikke kan forsørge seg selv midt oppi et sånt dilemma? Også kommer eks dama og lurer på dette? Du verden hvor mange prbl det da vil oppstå i tillegg? Eller?

Endret av tussi680
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nøyaktig derfor de startet med dette i USA (og andre land) for rundt 150 år siden. Kvinnene var hjemme og forsørget barn, mens mannen jobbet. Da mannen betalte for alle dyre eiendeler, satt kvinnene igjen med tomme hender. 

Men, nå er et ikke slik i Norge. 

Så la dette være en lærepenge til alle hjemmeværende kvinner: Skaff dere deltidsjobb, eller gå skole på deltid. Med jobb kan du i det minste betale inn på boliglån, og dokumentere det. Pluss at du får erfaring, dersom du må ut i arbeid. Samme med skole. 

Surt, men slik er det. Den gyldne regel ved skilsmisse er å få opp alle regninger på innbetalinger. 

Anonymkode: e700b...22d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...