Gå til innhold

Kan jeg kreve at eksmannen forsørger meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Outlander skrev:

HAHAHAHA - holy shit - må si at de fleste av dere som skriver inne på tråden her er mega-bitches og jeg kan garantere at hvis hver eneste av dere var i samme situasjon som TS ville dere ha kjempet med klør og nebb for å få så mye penge som mulig.  Jaysus.   Vil si dette-  Det er ganske mange familier som bestemmer å ha mødrene hjemme for å ta være på barna.  Min egen svigermor og de fleste eldre jeg kjenner gjorde dette frem til barna begynt på skolen - med 100% samtykke fra fedrene.  Men dere kvinner som vurdere dette burde lage en kontrakt med advokater for å beskytte dere i tilfelle det blir skilsmisse.  

Hun har krav på ganske mye faktisk - vet ingenting om ektefellebidrag - men delt formue og 1/2 parten av stigningen fra boligen skal hun få.  

 

Du har fått med deg at verden har gått framover de siste 50 årene, eller...?

Anonymkode: 92179...9c8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har åpenbart ingen respekt eller forståelse for at noen mennesker velger å leve livet sitt annerledes enn deg selv. Forstår du ikke at noen kvinner ønsker å være hjemme med barna sine til de begynner på skolen? Og at noen ganger kan mannen og kvinnen bli enig om at dette er den beste løsningen i det aktuelle tilfellet? Jeg forsvarer ikke TS fordi jeg syns hun har gjort et lurt valg, men jeg forsvarer TS fordi jeg mener at dette svaret er tåpelig og unødvendig. For det første har du ingen juridisk innsikt her, noe som var det egentlige spørsmålet til TS. For det andre så skriver du innlegget ditt som om det skal være en slem pekefinger mot et annet menneske du ikke kjenner. Hvis du leser tidligere i tråden så ser du at TS og mannen ble enige om at hun skulle være hjemme, da de flyttet til hans hjemby hvor det ikke var noen jobber til henne. Og at han jobbet turnus, noe som krevde mer av det huslige ansvaret i hennes hender. Kanskje følte de at det var den beste løsningen på dette tidspunktet. Si meg - er du et perfekt menneske som aldri har gjort feil? Og forresten, at du har vært hjemme med barn trenger ikke å bety at man har "sittet hjemme på ræva i 9 år". De har også et barn som trenger ekstra oppfølging, hvis du ikke fikk med deg det.

Anonymkode: 6495a...975

alle er ansvarlig for sin egen økonomi, den blemmen hun er i nå er hennes egen feil helt alene , uansett om mannen syns det var ok at hun var hjemme med barna, for han kan forsørge seg selv uansett. hun får barnebidrag av barnefar vist hun har ungene. men når hun ikke har betalt ned huslån eller bidratt med noe økonomisk har hun ikke krav på noe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Outlander skrev:

HAHAHAHA - holy shit - må si at de fleste av dere som skriver inne på tråden her er mega-bitches og jeg kan garantere at hvis hver eneste av dere var i samme situasjon som TS ville dere ha kjempet med klør og nebb for å få så mye penge som mulig.  Jaysus.   Vil si dette-  Det er ganske mange familier som bestemmer å ha mødrene hjemme for å ta være på barna.  Min egen svigermor og de fleste eldre jeg kjenner gjorde dette frem til barna begynt på skolen - med 100% samtykke fra fedrene.  Men dere kvinner som vurdere dette burde lage en kontrakt med advokater for å beskytte dere i tilfelle det blir skilsmisse.  

Hun har krav på ganske mye faktisk - vet ingenting om ektefellebidrag - men delt formue og 1/2 parten av stigningen fra boligen skal hun få.  

 

men det var jo hennes eget valg. ingen som har tvingt henne til å bli hjemmeværende. hun burde ikke få en eneste krone. jevla snylter

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2017 den 16.40, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke kreve at din eks skal forsørge deg, du kan heller ikke kreve verdistigningen på boligen, dersom han klart kan bevise at han har betalt ned på bolig. Dette er feiloppfatninger Høyestrettdommer har slått fast at er, nettopp feiloppfatninger. 

Anonymkode: e16f7...08b

Nja, les litt om husmorsameie. Når en av ektefellene har lagt ned betydelig arbeid i pass av felles barn og med det muliggjort den andres inntekter, så kan den som har vært hjemme med barna ha krav på noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Outlander skrev:

HAHAHAHA - holy shit - må si at de fleste av dere som skriver inne på tråden her er mega-bitches og jeg kan garantere at hvis hver eneste av dere var i samme situasjon som TS ville dere ha kjempet med klør og nebb for å få så mye penge som mulig.  Jaysus.   Vil si dette-  Det er ganske mange familier som bestemmer å ha mødrene hjemme for å ta være på barna.  Min egen svigermor og de fleste eldre jeg kjenner gjorde dette frem til barna begynt på skolen - med 100% samtykke fra fedrene.  Men dere kvinner som vurdere dette burde lage en kontrakt med advokater for å beskytte dere i tilfelle det blir skilsmisse.  

Hun har krav på ganske mye faktisk - vet ingenting om ektefellebidrag - men delt formue og 1/2 parten av stigningen fra boligen skal hun få.  

 

Nei, ikke i dagens Norge. Dersom man gjør det bør man uansett sikre seg økonomisk. Kjøpe seg inn i boligen for eksempel. Det er ren idioti å velvillig være hjemmeværende uten et sikkerhetsnett. Ved brudd kan man ikke garantere at mannen vil være særlig raus og samarbeidsvillig. Dumskap. 

Anonymkode: b73b2...b88

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått med deg at verden har gått framover de siste 50 årene, eller...?

Anonymkode: 92179...9c8

Nooo...Really?  Du har fått med deg at det er mange foreldre der ute som ØNSKER å være hjemme med barna sine NÅ. i 2017?  Jeg er ikke en av de - jeg hadde lyst å jobbe, men jeg dommer ingen som velge, sammen med pappaen til barna, å være hjemme.   Får et snev av bra burning feminister i denne tråden lol.   

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke i dagens Norge. Dersom man gjør det bør man uansett sikre seg økonomisk. Kjøpe seg inn i boligen for eksempel. Det er ren idioti å velvillig være hjemmeværende uten et sikkerhetsnett. Ved brudd kan man ikke garantere at mannen vil være særlig raus og samarbeidsvillig. Dumskap. 

Anonymkode: b73b2...b88

Dette er jeg faktisk enig i - som er derfor jeg skrev at folk som velger dette burde skrive opp en kontrakt for å beskytte seg selv.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, brownbrown skrev:

men det var jo hennes eget valg. ingen som har tvingt henne til å bli hjemmeværende. hun burde ikke få en eneste krone. jevla snylter

Det var et valgt tatt av begge. Tror du virkelig at hun har vært hjemme i 9 år uten å samarbeide med mannen?  Ja, DE valgte at det vare bedre for henne å være hjemme. Med 4 barn - lord knows dette er et fulltids jobb i seg selv.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha skummet denne tråden er det liten tvil om at mange her skal få seg en stor overraskelse ved skilsmisse dersom de tror at barnepass, klesvask og middagslaging rettferdiggjør halvparten av ektefellens formue og inntekt. Dette er ikke USA folkens, selv om det ikke er skrevet ekteskapsavtale eller særeie så er det mye lovverk som kontrollerer verdier før, under og etter ekteskapet. Det er også greit om folk ikke automatisk antar at mor skal ha barna bare fordi hun har vært hjemmeværende. Det beste ts kan gjøre her er å skaffe seg en advokat, og deretter en jobb eller studieplass så hun kan få seg en jobb. Søknadsfristen for samordna opptak er første april ts, du ler kanskje av meg nå, men tviler på du vil gjøre det på sikt. Du har krav på mindre enn du tror, mye mindre. Skaff deg jobb og egen inntekt og lær å stå på egne ben. Du har gått i en klassisk felle, og nå er det på tide å jobbe for å komme seg ovenpå på egen hånd, og ikke minst skaffe seg inntekt så du har fremtidige trygderettigheter. 

Anonymkode: 825bc...3c1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA DET KAN DU KREVE! DET FINNES MANGE EKSEMPLER PÅ NETTET OGSÅ, MEN HER ER NOE INFORMASJON.

DU KAN KUN KREVE DET I OPPTIL 3 ÅR ETTER SKILSMISSE OG HELT FREM TIL DU GIFTER DEG PÅ NY.

DET KAN OGSÅ GJELDE MENN, OG IKKE BARE KVINNER. ALTSÅ EN MANN SOM HAR DÅRLIGERE ØKONOMI ENN EKSKONEN KAN OGSÅ SØKE

https://www.jusstorget.no/ektefellebidrag-ved-separasjon-og-skilsmisse/

Beklager for "Caps Lock", men jeg ville vekke TS's oppmerksomhet, med tanken på hvor mange teite kommentarer det var i denne tråden. Folk gjetter seg til hva de tror er rett her, eller så ser dere på gammelt informasjon. Men dette har vært en mulighet så lenge jeg kan huske og vi har lært om dette på vg2 i samfunnsfag også. 

Lykke til TS :-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Elena87 skrev:

JA DET KAN DU KREVE! DET FINNES MANGE EKSEMPLER PÅ NETTET OGSÅ, MEN HER ER NOE INFORMASJON.

DU KAN KUN KREVE DET I OPPTIL 3 ÅR ETTER SKILSMISSE OG HELT FREM TIL DU GIFTER DEG PÅ NY.

DET KAN OGSÅ GJELDE MENN, OG IKKE BARE KVINNER. ALTSÅ EN MANN SOM HAR DÅRLIGERE ØKONOMI ENN EKSKONEN KAN OGSÅ SØKE

https://www.jusstorget.no/ektefellebidrag-ved-separasjon-og-skilsmisse/

Beklager for "Caps Lock", men jeg ville vekke TS's oppmerksomhet, med tanken på hvor mange teite kommentarer det var i denne tråden. Folk gjetter seg til hva de tror er rett her, eller så ser dere på gammelt informasjon. Men dette har vært en mulighet så lenge jeg kan huske og vi har lært om dette på vg2 i samfunnsfag også. 

Lykke til TS :-)

 

Du forstår forhåpentligvis at det er forskjell på en 60 år gammel kvinne som har vært hjemmeværende i 35 år, og ts som er ung og har vært hjemmeværende i kun 9? Siden det er det eksempelet du drar frem her. Og så er det jo nesten søtt at du baserer kunnskapen din på noe du lærte i et vgs fag når ts har fått svar av folk her inne med juridisk utdannelse...

Anonymkode: 825bc...3c1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, March 14, 2017 den 19.52, AnonymBruker skrev:

Men hva har TS gjort som alle andre kvinner gjør? Har hun vasket klær og tørket støv? For det gjør nemlig alle. Har TS derimot bygd på huset 30m2 med sine egne hender, DA snakker vi om at hun har bidratt til felleskapet i husholdningen. Men det å gå hjem å surre betegnes IKKE som betydelig innsats. 

Anonymkode: 54480...3fc

Du har vel bare levert barna i barnehage du da? Mens TS passer de selv. Det er en viktig forskjell!

1 time siden, brownbrown skrev:

men det var jo hennes eget valg. ingen som har tvingt henne til å bli hjemmeværende. hun burde ikke få en eneste krone. jevla snylter

Er du sunnmøring?

Anonymkode: f7543...01c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår forhåpentligvis at det er forskjell på en 60 år gammel kvinne som har vært hjemmeværende i 35 år, og ts som er ung og har vært hjemmeværende i kun 9? Siden det er det eksempelet du drar frem her. Og så er det jo nesten søtt at du baserer kunnskapen din på noe du lærte i et vgs fag når ts har fått svar av folk her inne med juridisk utdannelse...

Anonymkode: 825bc...3c1

Ja, men det kan være like vanskelig å finne seg en jobb og skaffe økonomisk stabilitet for ei som har vært hjemmeværende i 9 år eller 30 år, om de bor i "feil" kommunne, hvor det er vanskelig å få seg jobb. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Elena87 skrev:

Ja, men det kan være like vanskelig å finne seg en jobb og skaffe økonomisk stabilitet for ei som har vært hjemmeværende i 9 år eller 30 år, om de bor i "feil" kommunne, hvor det er vanskelig å få seg jobb. 

Da flytter man til der det finnes jobber. 

Anonymkode: b73b2...b88

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da flytter man til der det finnes jobber. 

Anonymkode: b73b2...b88

Ja det kan vel de på 60 år gjøre også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
4 minutter siden, Elena87 skrev:

Ja det kan vel de på 60 år gjøre også :-)

Men de på 60 har mye vanskeligere for å få en jobb enn en person på 30-40! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Elena87 skrev:

Ja det kan vel de på 60 år gjøre også :-)

Så med andre ord evner du ikke å se forskjellen. Jeg håper virkelig ikke at brukernavnet ditt indikerer alderen din. 

Anonymkode: b73b2...b88

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kvinner har krav på å bli forsørget :alice:

Anonymkode: 046a0...c18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn rent juridisk, det jeg har forstått etter litt googling, er at du ikke har rett på halvparten av verdistigningen. Din mann eide huset+lån  før ekteskapet, han har betalt ned på lånet av sine egne penger, som han har tjent. Ergo er huset hans, og hans alene.

Anonymkode: ca171...f32

Mannen har betalt ned på lånet fordi han har jobbet. Hun har muliggjort hans jobbing ved å passe barn. Det kan innebære at hun har gitt et betydelig bidrag til at han har kunnet jobbe, noe som kan gi henne krav på visse verdier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...