Gå til innhold

Å bli storesøster - sjalu


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har nylig fått barn nr. 2 og storesøster på 7 år syntes det var veldig stas. 

Storesøster er mamma jente, og nå som jeg bruker mye tid på baby så har hun sett at jeg ikke har fått vært like mye tilstede for henne. Har fått tilbakemelding fra SFO at storesøster nå har søkt mer voksenkontakt og at hun har vært noe lei seg på skolen. De har ikke helt fått vite hva det skyldes, men jeg spurte henne om hun savnet å finne på ting med mamma, noe hun sa "ja" til. (hun trives ellers godt på skolen og har flere venner. Fått dette bekreftet av lærer, SFO og henne selv)

Jeg får så vondt, men samtidig så er det så krevende å ha en baby som sover veldig lite og jeg fungerer dårlig. Min mann og jeg har snakket sammen om at vi hver dag må sette av tid til lek o.l. med henne slik at vi ikke lar det fortsette. Jeg vet ellers ikke annen råd? 

Vi så på film sammen på søndag og koste oss, og i går satt vi å lekte sammen etter skolen. Hennes far tok henne med ut å lekte en god stund på lørdag. Andre tips? 

Anonymkode: 14b0c...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får hun være med på stell og sitte i sofaen med deg mens du ammer? Kan du amme og lese bok for henne samtidig? Tenker da at hun får være en del av noe av den tiden som brukes med babyen. 

Anonymkode: 14bd2...696

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er du helt låst til baby når hun er hjemme, eller kan du ta henne med på stell og mat av baby? Ammer du, så kan hun fint sitte sammen med deg, hun kan og gi flaske om barnet får mme.. Være med på stell, bading osv?

Det hjalp veldig her. Sånn at de fikk se at mamma fortsatt var mamma til de og, selv om baby krevde sitt.

Anonymkode: 5b3ab...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon med en 7-åring og en baby. Her var storesøster også lei seg fordi jeg ikke kunne være så mye sammen med henne som hun var vant til. Fikk så dårlig samvittighet! 

Jeg var også helt utslitt i begynnelsen og strevde mye med ammingen. Jeg kunne ikke ha noen ved siden av meg når jeg ammet, og slett ikke lese, for jeg hadde så utrolig vondt at tårene spratt.

Her ble det mye bedre med tiden, spesielt når han begynte å legge seg så tidlig som 18-19 på kvelden. Da hadde jeg plutselig tid til å prate litt og lese for storesøster igjen før hun skulle legge seg 20:30. Jeg, storesøster og lillebror i vogn går til skolen sammen om morgenen, og da får storesøster og jeg mulighet til å prate uforstyrret. I tillegg er lillebror av og til hjemme med pappa mens storesøster og jeg går på kafé. Nå er lillebror snart 5 måneder og vi har stort sett vent oss til situasjonen alle sammen 🙂 Nå er det naturlig at vi er fire i familien.

Jeg synes det høres ut som dere gjør mye riktig nå. Hvor gammel er baby?

Endret av Harlekin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er du helt låst til baby når hun er hjemme, eller kan du ta henne med på stell og mat av baby? Ammer du, så kan hun fint sitte sammen med deg, hun kan og gi flaske om barnet får mme.. Være med på stell, bading osv?

Det hjalp veldig her. Sånn at de fikk se at mamma fortsatt var mamma til de og, selv om baby krevde sitt.

Anonymkode: 5b3ab...84e

Ts her!

Ja, hun får lov til å være med på bading, gi flaske (mme), gi baby smokk/roe baby ned (Det er hun flink til og det har vi sagt). Føler at hun får lov og er med på disse tingene, men akkurat nå så tar baby mye tid på ettermiddagen/kveld når hun er hjemme, så det er jo en overgang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Harlekin skrev:

 

Jeg synes det høres ut som dere gjør mye riktig nå. Hvor gammel er baby?

Vår baby er 1,5 mnd, så jeg håper og tror det blir bedre. Vi har hatt noen "jente" turer sammen, og det syntes hun er stas. 

Godt å høre at det ikke bare er oss som opplever en slik sjalusi. Jeg får også vondt av at hun blir lei seg....!

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Mamma31 skrev:

Vår baby er 1,5 mnd, så jeg håper og tror det blir bedre. Vi har hatt noen "jente" turer sammen, og det syntes hun er stas. 

Godt å høre at det ikke bare er oss som opplever en slik sjalusi. Jeg får også vondt av at hun blir lei seg....!

Ts

Dette kommer til å ordne seg med tiden, baby er fortsatt liten og "altoppslukende". Jeg synes det begynte å bli bedre etter 2-3 måneder når ammeproblemene ga seg, baby sovnet tidligere og vi fikk rutiner på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanskelig overgang det der. Her var storesøster 5 år da minstemann ble født. Jeg var så glad for at vi ikke merket noe uttalt sjalusi, helt til jeg en dag begynte å tenke at det var lenger siden storesøster hadde virket ordentlig glad. Hun var mye lei seg og tilsynelatende sur, noe jeg egentlig bare tror handlet om en reaksjon på situasjonen, uten at hun kunne sette ord på det. Jeg måtte passe på at jeg ikke forventet for mye av henne fordi hun var den eldste (hun ble plutselig veldig stor ift de andre), og av og til kunne jeg se at tålmodigheten vår var litt brukt opp på de to andre, sånn at det var henne vi ble irriterte på, selv om det egentlig ikke handlet om det hun gjorde (f.x når de to andre styret veldig om kveldene, og vi var slitne etter det. Da tålte vi ikke så mye av storesøster hvis hun også begynte å tulle). Det hjalp oss å bli litt mer bevisste på dette, og etterhvert som babyen ble litt mindre avhengig av meg, kunne jeg være med storesøster mens pappaen tok babyen og kanskje den mellomste. 

Anonymkode: 697de...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en god mor som bryr seg mye om begge barna sine :) kunne det kanskje hjulpet å snakke med henne om det? Hvis du ikke har gjort det alt.. Forklare at når en baby er nyfødt, så kreves det litt ekstra av mamma og at det ikke vil være sånn for alltid. Sånn var det med storesøster da hun var baby også, og nå er det sånn med lillebror. Synes det er bra at dere fokuserer på å tilbringe tid med henne alene, det kommer nok til å gå seg til.

Anonymkode: 6bb95...1af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Vi har nylig fått barn nr. 2 og storesøster på 7 år syntes det var veldig stas. 

Storesøster er mamma jente, og nå som jeg bruker mye tid på baby så har hun sett at jeg ikke har fått vært like mye tilstede for henne. Har fått tilbakemelding fra SFO at storesøster nå har søkt mer voksenkontakt og at hun har vært noe lei seg på skolen. De har ikke helt fått vite hva det skyldes, men jeg spurte henne om hun savnet å finne på ting med mamma, noe hun sa "ja" til. (hun trives ellers godt på skolen og har flere venner. Fått dette bekreftet av lærer, SFO og henne selv)

Jeg får så vondt, men samtidig så er det så krevende å ha en baby som sover veldig lite og jeg fungerer dårlig. Min mann og jeg har snakket sammen om at vi hver dag må sette av tid til lek o.l. med henne slik at vi ikke lar det fortsette. Jeg vet ellers ikke annen råd? 

Vi så på film sammen på søndag og koste oss, og i går satt vi å lekte sammen etter skolen. Hennes far tok henne med ut å lekte en god stund på lørdag. Andre tips? 

Anonymkode: 14b0c...66f

Litt intensiv mammatid kan være bra, selv om det kanskje bare er noen minutter her og der når babyen er så liten. Eksempel: Far tar på seg en bæresele og rydder inn etter middagen mens han har babyen. Du og storesøster sitter i sofaen og leser et eventyr. Hvis babyen er komfortabel med vogn (og far) kan kanskje han gå en en tyve minutters tur i nabolaget mens du og storesøster ...lager bolledeig, perler en figur, kler dere ut. Det å vise at dere fortsatt har et spesielt bånd selv om det har kommet en til, er ganske viktig.

Anonymkode: 61e72...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt intensiv mammatid kan være bra, selv om det kanskje bare er noen minutter her og der når babyen er så liten. Eksempel: Far tar på seg en bæresele og rydder inn etter middagen mens han har babyen. Du og storesøster sitter i sofaen og leser et eventyr. Hvis babyen er komfortabel med vogn (og far) kan kanskje han gå en en tyve minutters tur i nabolaget mens du og storesøster ...lager bolledeig, perler en figur, kler dere ut. Det å vise at dere fortsatt har et spesielt bånd selv om det har kommet en til, er ganske viktig.

Anonymkode: 61e72...f9a

Det var et bra forslag; intensiv mammatid. 

TS

Anonymkode: 14b0c...66f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar jeg meg av leggingen av storesøster 90% av tiden, slik at vi alltid får en kosestund der sammen og en avsluttning av dagen sammen.  Ellers ser jeg at mammatid er gull verdt om enn bare 20 .minutter sammen på lekeplassen. Jeg må også tåle at hun trenger mer kos og nærhet nå, selv om hun mulig ikke spørr etter det og plutselig sitter 5-åringen min mye på fanget igjen. 

Siden hun søker mer voksenkontakt i skolen ville jeg gitt henne nettopp mer av det, klemmer koser og tid sammen. Positiv oppmerksomhet, i form av ros for hvilken god jentee hun er yvor heldig du er som har akkurat henne osv hjelper nok også. Overøs!!! hver gang du ser hun gjør noe positivt. 

Anonymkode: 3f5d5...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...