Gå til innhold

Typisk hverdag i en familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er en typisk hverdag i en familie? Jeg skal ha en framføring om familie, og da lurer jeg på hvordan dere har hverdagen deres og hvordan dere ''tilpasser'' dere hverandre.

Anonymkode: 99279...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta utgangspunkt i din egen fam/oppvekst

Er ingen "normale" familier all tid alle løser tingene forskjellig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir veldig vanskelig å skulle beskrive en "normal" familie. Alle er så forskjellige, og har veldig ulike hverdager. Bare se på disse nye programmene på TV som viser familier i hverdagssituasjonen. Du har f.eks. programmet "Kjære mamma" som jeg syns er et fint program. Bare fra dette programmet ser du hvor uendelig forskjellige familier er, og hvor ulike rutiner foreldre har for barna sine, etc. Men du kan kanskje ta inspirasjon herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica

Vår : 

Opp kl 0630 i ukedagene. Ordne seg, spise og gå hver vår vei. Møtes igjen rundt 1600. Middag er enten ordet kvelden før eller satt fort sammen samme dag. Vi fokuserer mye på avslapping og ro og spiser rundt 1700.

 

1730 er Det fri lek og familietid. De minste ser på barnetv med oss foreldrene. Eldste er på rommet og gjør lekser og vi bytter litt på hvem som går inn og hjelper med lekser. 

1900 er det tid for kveldsmat og her også er det mye fokus på ro selv om det av og til er helt umulig. 

De minste er i seng rundt 1930. Da er det tid med eldste hvis h*n ønsker. Ellers er vi voksne i full arbeid med å legge fram lunch og klær til dagen etterpå, ordner til middag og legger fram yttertøy. Vi rydder og tar praktiske oppgaver. 

2100 er det to stk slitne foreldre og da går tiden til tv, spise og prate sammen eller se hver vår ting på tv. 

Helgene daffer vi ofte rundt i pysjen og spiser mye deilig mat. Tar det rolig og legger til noen små opplevelser. Som kino med den eldste mens de yngste er på lekeland 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss,

0630 står mann og eldste opp og kler på seg. Begge har ferdigsmurte frokoster som far spiser i bilen og barn spiser når hen kommer i bhg.

0800 står jeg opp med babyen ( er i permisjon) og ordner oss for dagen, spiser frokost og ordner for dagens utflukt hvis vi har en. 9.30 skal baby sove igjen, og mens hen sover gjør jeg husarbeid. Baby våkner ca 12, og etter lunsj, går vi ofte ut og triller. På slutten av trilleturen drar vi og henter eldste i bhg. (Ca 1430-1500) 

Eldste og jeg lager middag sammen, og spiser når far kommer hjem kl 1615. Etterpå er det kaffepause for mor og far mens ungene leker. 1700 bader ungene hvis det trengs, evnt leker de eller vi spiller spill sammen. 1800 er det Barne-TV med kveldsmat, og 1830 går eldste på badet for kveldsstell. 1900 er hen i seng. 20.00 legger baby seg.

Etter det blir det ofte TV for mor og far, vi ser serier sammen eller snakker litt. Noen ganger drar en av oss bort på besøk til venner, eller drar ut og trener. Jeg smører matpakker og frokost før jeg legger meg.

I helgene drar ofte far og eldste på skitur, eller vi besøker nærmeste slekt og leker med fettere og kusiner. På sommeren er vi mye ute i skogen.

Anonymkode: 3f134...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hverdagene: står opp ca kl.7. Spiser frokost, dusjer, ungene ser litt barne-TV hvis de rekker det. Far og unger kjører i barnehage/skole litt før kl.8. Jeg rydder sv bordet og drar på jobb like etterpå. 

Jeg henter i barnehage og SFO ca kl.15. Drar hjem. Ungene slapper av, jeg lager middag som vi spiser mellom 16-16.30. Noen av dagene er det aktiviteter etterpå, og da følger enten jeg eller pappaen, mens den andre er hjemme med en eller to av de andre ungene. 

Kveldsmat og legging starter kl.18.15 og sistemann er i seng kl.20. Etterpå er det rydding, klesvask, forberede neste dag (f.x legge fram klær etc). Vi voksne legger oss senest kl.23.

I helgene bytterett vi voksne på å sove ut litt. Lang frokost, ungene får sløve med litt TV el.l før vi etterhvert kler på oss og drar ut, enten på en aktivitet, besøk eller på butikken. Søndager er vi som regel ute på tur. 

Anonymkode: cfb7f...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jobber far turnus så alt avhenger av om han jobber tidlig eller sent. Jobber han tidlig står han opp mellom klokka 04-05. Jobber han sent står han opp sammen med sine to eldste kl. 07.30. De spiser frokost og drar på skolen kl. 08.00.

Jeg ligger i senga sammen med babyen til Evt. Storesøster kommer ned til oss. Hun står gjerne opp samtidig som de to eldste. Så ordner vi oss på badet og spiser en god lang frokost, gjerne foran tv'n før vi kler på oss og går til barnehagen. Er det pent vær så triller vi, og jeg og baby triller en lengre tur etterpå. Ellers så bæres baby i bæreselen.

Hjemme igjen så får baby pupp og leker litt før hun skal sove igjen. Da forbereder jeg middag og gjør husarbeid. Så går dagen med på bleieskift, mating, kos og lek før vi går og henter storesøster i barnehagen. Baby sover da i vognen når vi kommer hjem. De ukene vi har de to eldste er middagen klar til de kommer hjem. De andre ukene spiser vi en time senere.

Samboeren min kommer hjem fra jobb til middag, men hvis han jobber sent drar han like før, så da får han med seg det som er klart av mat (han sendt med han rå poteter noen ganger ja😂) 

Så går resten av dagen til å kjøre de eldste på treninger, lekser og lek med de to minste. Kl. 17 bades det ved behov, kveldsmat og Barne-TV kl. 17.30-18.30, sengetid for storesøster kl. 18.45. De to eldste legger seg kl. 21. Baby har en liten dupp på kvelden, og så spiser hun kveldsmat og legger seg samtidig som meg rundt kl. 21.30-22.00.

 

Anonymkode: f0a90...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familie på fem

0700 står alle opp. Ungene må mases på, men er gjerne oppe innen 0730. Da starter kampen om påkledningen som alltid foregår i snegletempo. Siden spises det og ut av døren innen 08.05 til skole og jobb. Hvis mor(deltidsarbeidende) har fri, har minstemann enten fri fra barnehage eller begynner senere. 

13-15 Hjem fra skole. Leksegjøring og/eller besøk av venner. Minstemann blir hentet i barnehage om han er der. 

15-16 det lages middag

16.00 Far kommer hjem. Middag.

Noen fritidsaktiviter begynner 1600, ungene kommer seg dit selv. 

1630-19.00 I denne perioden foregår organiserte  fritidsaktiviteter, trening for de voksne, Evt vi går tur eller handler nødvendigheter. 

19.00 kveldsmat. Minstemann legger seg. 

20.30 De eldste barna legger seg, dusjer etc. 

21.30 alenetid for foreldre. Vi ser på TV, spiller ps, voksenprat og kos.  

23.00 Tidligst i sengetid for oss voksne, tid for sex og sengekos. 

 

 

Anonymkode: 9af8f...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo bare meg og to barn. 

Står opp ca 07.00 spiser frokost og sender barna på skolen. De kommer hjem kl. 13 da er det tid for lekser og lunsj.

Så og så alle ukedager går med til trening, dans og kor, og den dagen det ikke er noen aktivitet slapper vi av hjemme eller de er ute og leker.

Middag spises før eller etter trening/kor/dans kl 15.30 eller kl 18.30.

Helgene går stort sett med til turneringer/bursdager eller andre aktiviteter for ungene.

Anonymkode: d7647...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er en typisk hverdag i en familie? Jeg skal ha en framføring om familie, og da lurer jeg på hvordan dere har hverdagen deres og hvordan dere ''tilpasser'' dere hverandre.

Anonymkode: 99279...ef9

Det er nok helt forskjellig fra familie til familie. For hva er egentlig en familie? 

Det er jo ikke bare mor, far og barn. Det kan være mor og 1 barn, mor og flere barn, det samme bare bytt ut mor med far. Det kan være far og far med barn, mor og mor med barn, det kan være mor, far, far med barn, far, mor, mor med barn, han og hun uten barn osv osv

Anonymkode: 49fc0...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke lærebøker på skolen lenger? Det er vel meningen at du skal ha lært noe på skolen - som du nå skal vise at du kan anvende. Hvis du ikke har lært det du skal, og klarer å bruke hodet ditt til å reflektere over det, må jo det bare komme fram i oppgaven...

Anonymkode: dc95b...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er jo bare meg og to barn. 

Står opp ca 07.00 spiser frokost og sender barna på skolen. De kommer hjem kl. 13 da er det tid for lekser og lunsj.

Så og så alle ukedager går med til trening, dans og kor, og den dagen det ikke er noen aktivitet slapper vi av hjemme eller de er ute og leker.

Middag spises før eller etter trening/kor/dans kl 15.30 eller kl 18.30.

Helgene går stort sett med til turneringer/bursdager eller andre aktiviteter for ungene.

Anonymkode: d7647...57a

Dette er ganske likt som for meg. Er du alene og hjemmeværende? 

Kan jeg spørre hvordan du får det til økonomisk? For jeg synes der begynner å bli trangt. 

Anonymkode: 48519...d87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vi tilpasser oss hverandre? I en familie med barn tilpasses jo mye barna med tanke på at de skal ha hjelp til det meste fra de står opp: Vekkes, minnes på å gå på badet, evt hjelp med påkledning, frokost, niste, minnes på å pakke sekker og påkledning og å følge dem ut døra/til barnehage. Skolebarn klarer seg litt mer selv. Så er det mange som må ha tilpasset arbeidstid (litt redusert) for å rekke å hente barn igjen, og å lage (evt barnetilpasset) middag. Hjelp med lekser. Hele familien tilpasser seg jo hverandre når det gjelder støynivå/musikk/tv/bruke av "fellesarealer", vi må rydde etter oss og vi må være hyggelige mot hverandre. Vi spiser alltid middag sammen, noen ganger blir det sent, pga en eller annens jobb eller fritidsaktivitet. jeg tror du må være litt mer konkret, familier er jo så forskjellige? Men standard familieliv i hverdagen med småbarn/barn er at det er ganske hektisk.

Anonymkode: 23a21...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ganske likt som for meg. Er du alene og hjemmeværende? 

Kan jeg spørre hvordan du får det til økonomisk? For jeg synes der begynner å bli trangt. 

Anonymkode: 48519...d87

Jeg er på AAP.

Holder på å bli gal av å være hjemme! Både pga jeg alltid har vondt og fordi vi har lite penger... elsker at ungene har aktiviteter nesten hver dag, på den måten tvinges jeg/vi ut, selv om jeg egentlig bare vil være hjemme i senga. Og jeg får stilt behovet for sosial omgang med andre voksne.

Nå på AAP har jeg mye tid og lite penger, om jeg jobber 100% har jeg lite tid men mer penger. Nå er jeg jo vant med å leve på 66% av vanlig lønn, så sånn sett kan jeg jo finne en 80% stilling og fortsatt tjene mer enn jeg gjør nå, så det er det jeg håper på. Evt en 20-50% stilling og resterende AAP, det er nok mest realistisk med tanke på helsa 🙄

Anonymkode: d7647...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er en typisk hverdag i en familie? Jeg skal ha en framføring om familie, og da lurer jeg på hvordan dere har hverdagen deres og hvordan dere ''tilpasser'' dere hverandre.

Anonymkode: 99279...ef9

Jeg vil heller gi deg et tips til oppgaveskriving :

Begynn med en innleding hvor du definerer "familie". Alt da vil du se at en familie er veldig mangfoldig : en forelder, flere foreldre/steforeldre, foreldre av likt kjønn/ulikt kjønn, familier med barn/uten barn, adoptiv-familier, osv osv. 

Hva er familiens funksjon ? Hva er det som gjør at vi kaller en gruppe mennesker for en familie og ikke et kollektiv ? 

Så må du begrense. Hvilken "familie" er det du vil konsentrere deg om ? Ta da utgangspunkt i en "familie" du kjenner, nemlig din egen. Hvordan er din families hverdag ? Hvordan tilpasser dere hverandre ? Hva gjør din familie annerledes enn naboens ?

Ta gjerne med noe om familiens rolle i samfunnet. 

Avslutningsvis summerer du opp det du har skrevet, og kanskje hvorfor du er glad for at du har din familie, hva din familie betyr for deg.

 

Lykke til !!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alenemor i 100% jobb, barn på 2,5 år. 

Står opp 0550, ordner meg selv og barnet, kjører til bhg 0650, deretter drar jeg til jobb. Hjemme fra jobb og bhg kl 17. Da er vi sammen på barnets premisser til middag kl 18 (har stort sett alltid noe ferdig laget i fryseren som det bare er å varme opp). Middag og barnetv, deretter kveldsstell og seng for barnet kl 19.

Jeg gjør så klar mat, klær og sekker til neste dag, husarbeid og deretter hva jeg vil. Tv, strikke, trene, surfe. Lage middager, bake brød hvis det trengs. Slike ting. 

Anonymkode: 85103...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk hverdag hos oss med tre barn (en på mellomtrinnet, en på ungdomskolen og en på vgs): 

Guttene står opp selv mellom kl. 6.30 og 7.30. Mannen og jeg står opp rundt kl. 7 (bortsett fra en periode nå når mannen er satt ut av spill). En av guttene dekker frokostbordet og de spiser og lager seg niste. Kl. 7.15 går eldste ut for å ta bussen. Kl. 7.40 kjører jeg de to andre til t-banen slik at de rekker skolen. Jeg er på jobb mellom kl. 7.55 og 8.10 de fleste dager. Jobber til 15.30-16.30 - alt etter som. Stresser hjem. Som regel skal en av guttene på trening og jeg er innom for å plukke ham opp og kjøre. De trener i en nabokommune så det er for langt til at de kan komme seg dit på egenhånd. Etter å ha kjørt førstemann er jeg ofte innom, lager middag, spiser middag med de som er hjemme før jeg kjører nestemann på trening. Eller henter en av dem (vi samkjører, så stort sett bare en vei per barn).

Fordi mannen er satt ut av spill i ganske mange uker nå har jeg all logistikk, alt av husarbeid og matlaging i tillegg til at jeg må ivareta ham. I helgene er det kamper nå i sesongen. Innimellom har vi vakter og dugnader for fritidsaktivitetene.

Når gutta er ivaretatt prøver jeg selv å pusle på plass egen trening, målet er 2-3 treninger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familie på tre. 

Jeg drar 06.30, og guttene mine drar 07.00. Jeg henter sønnen vår på skolen 16.30. Mannen kommer hjem 17.15. Spiser middag sammen kl 17.30. Så er det familietid med spill/tv/lek/samtaler til kl 19.30, da legger han seg. Vi voksne er stort sett hjemme på kveldene, vi ser på serier, eller snakker, og litt husarbeid. 

Lekser gjøres i helgene. Ingen av oss har noen faste aktiviteter på kveldstid. 

Anonymkode: 31a19...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...