Gå til innhold

Hva er Norges 2 fineste bunader ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Den aller fineste er mamma sin, for den har en sånn fin grønnfarge som skiller seg ut blant alle de lokale røde og blå, og den har en slik stor og varm kape som en liten en kan stå under når det blir litt for hustrig å se på toget. Sjalet har slike fine frynser i mange farger som er så fine å dra fingrene gjennom når talene blir for kjedelige. Broderiene er også fine å se på når talene blir lange, en kan følge dem rundt og rundt stakken. Fasongen gjør mamma enda vakrere enn vanlig, alle mammakiloene bare renner vekk når hun tar den på. Sølvet rasler så fint når hun går, og hvis sola titter frem glitrer det.

Tilfeldigvis en grønn nordlandsbunad, men det er ikke så viktig.

Den nest fineste er bunaden mormor lagde til 17.mai i 1947. Nå som unge damer ikke har vært gjennom en 5 års slankekur er den bare en pikebunad, for det fantes ikke stoff nok til vide sømmon. Den er også mye lettere enn tilsvarende bunader, for det var ikke stoff til masse folder og stor kø. Stoffet er grovt, men 70 år har gjort det ganske mykt. Fargen er en nydelig grønnlig blåfarge som ikke finnes på nyere bunader. Foret i livet og lomma er deilig og mykt, og var en gang en herreskjorte brukt akkurat nok til å få den slitte mykheten brukte klær har. Skjorta har en søm tvers over brystet og ryggen, som viser akkurat hvor mye av den som helt sikkert vises over livet, og dermed hvor det ikke er nødvendig å stryke.

Tilfeldigvis en blå Malobunad.

Dette er selvfølgelig helt individuelt, disse to bunaden er spesielle for meg pga det de betyr for meg. En hvilken som helst annen Nordlandsbunad, Malobunad eller annen bunad vil i mine øyne ikke være like vakre. Det er ikke mulig å kåre hvilke bunader som er vakrest, nettopp fordi det er så mye annet enn estetikk som gjør en bunad vakker.

Når det er sagt er alle brudebunader jeg har sett veldig vakre, så skulle jeg valgt ut to måtte det vært blant dem.

Anonymkode: 2d6d6...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Beltestakk fra telemark og "Den broderte Vestfoldbunaden"/segerbrandtbunaden

Anonymkode: 120a9...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig glad jeg er fra Telemark, for jeg syns Beltestakken er en av de fineste. 

Anonymkode: bad5e...1fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen. Bunad er Harry og mainstream. Like Harry som Tesla og hemmaljungavogner. 

Anonymkode: 8d927...e4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker altfor mange bunader, men liker min spesielt godt (selv om man strengt tatt skal kalle den en drakt), Røyken. 

I tillegg liker jeg Setesdalsbunad, bare fordi den er kort, og kul! Og Lundeby, for hvis jeg skal ha en til, vil jeg ha den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 13.3.2017 den 19.20, AnonymBruker skrev:

Hvertfall ikke nordlandsbunad :)

Anonymkode: 2001d...b20

Enig. Den vinner alle "kåringer" (avstemninger)  hvert år, men det må jo komme av at det er den flest folk har, noe annet kan jeg ikke forstå. Den er ikke stygg heller, men absolutt ikke i nærheten av beltestakken fra Telemark, Hardangerbunaden og Åmlibunaden. 

Selv er jeg også glad i bunaden fra Hallingdal. Den har jo riktignok ikke det mest flatterende snittet, i alle fall ikke hvis man er litt bred over brystet, men den er veldig spesiell og de som først kler den godt blir veldig fine i den.

Anonymkode: 79727...d04

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ordentlig, historisk korrekt beltestakk med dufsesko og sommertrøye! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2017 den 9.12, AnonymBruker skrev:

Enig. Den vinner alle "kåringer" (avstemninger)  hvert år, men det må jo komme av at det er den flest folk har, noe annet kan jeg ikke forstå. 

Anonymkode: 79727...d04

Hver gang det er noe som skal stemmes over som går på det nasjonale mobiliseres det voldsomt i de nordligste fylkene. De har nok et slags mindreverdighetskompleks som ligger i ryggraden så de føler de MÅ hevde seg der de kan. Resultatet er bla. at Nordlandsbunaden er Norges "vakreste" og Hammerfest er Norges "sommerby".

Helt tåpelig, men slik er det. 

Endret av Antoinette
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Det er jo så mange flotte bunader, men jeg har alltid syntes Romerriksbunaden er så vakker. Enkel og ren. Rørosdrakten er også nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beltestakken er unektelig veldig vakker. Synes også Sunnmørsbunaden, Sognebunaden, Rogaland og Bergensbunad er vakkert. Ble mer enn bare to det her, men det er jo så mange fine :-)

Anonymkode: 83502...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎13‎.‎03‎.‎2017 den 11.41, Minlillesky skrev:

Jeg synes Åmli bunaden og Trønderbunaden er fineste :) Alle bunader er fine og spesielle på sin måte, men mine favoritter er de jeg nevnte. Sparer til Åmli bunad for tiden faktisk. Klarer nesten ikke vente med å bruke bunaden :) 

Den er jo grusom, kan liksom ikke komme på et mindre flatterende snitt enn trønderbunaden.

Jeg syns Hardangerbunaden er aller finest, synd jeg er trønder. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Øst-Telemarksbunad og Beltestakk fra Telemark! 

Anonymkode: 6c392...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vest-Telemarksbunad og beltestakk frå Telemark (spesielt den raude og blå). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fineste bunadene er de som er virkelig forseggjorte, med fantastisk håndverk og mange detaljer. Hardangerbunaden og Beltestakken troner øverst der for meg. Setesdalsbunaden er også nydelig og særegen.

Det finnes mange andre nydelige bunader også. De jeg liker minst, er de som er kjedelige og pregløse i mengden, som f.eks. Sunnmørsbunaden.

Anonymkode: 2489a...8fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15.3.2017 den 15.07, AnonymBruker skrev:

Ser de blir nevnt, men jeg ville også sagt beltestakk fra Telemark, den lilla, og blå Nordlandsbunad. Ellers liker jeg Oslo Jubeleumsdrakt godt også, men det er vel ikke bunad, sånn strengt tatt. :)

Anonymkode: c6dde...b69

Skal man pirke er ikke beltestakken en bunad heller

Anonymkode: ea6df...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...