Carrot Skrevet 12. mars 2017 #1 Skrevet 12. mars 2017 Hvorfor er menn generelt imot å ta kvinnens etternavn mens de forventer at hun skal ta hans? En bekjent har et etternavn som er uvanlig og som følge av at de er tre jenter iferd med å "dø ut" så hun ønsker at familien skal ha hennes etternavn, noe kjæresten er helt imot. At han ikke tar hennes er hun helt OK med, men at evt barn ikke skal kunne ha det er hun uforstående til og ganske bestemt på at hun ønsker, og ikke som mellomnavn men som etternavn. Etterhvert har dette blitt et ganske betent tema for dem og det er stadig små kommentarer dem mellom noe som forteller at det er sårt. Så, hvorfor tror dere det er slik at menn er så imot å føre kvinners etternavn videre når vi er så likestilt på mye annet? 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #2 Skrevet 12. mars 2017 Ekte menn tar ikke kvinnens etternavn. Anonymkode: c6d96...449 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #3 Skrevet 12. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ekte menn tar ikke kvinnens etternavn. Anonymkode: c6d96...449 Hvorfor ikke? Anonymkode: b11b4...689 18
Gjest bergenrosa Skrevet 12. mars 2017 #4 Skrevet 12. mars 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ekte menn tar ikke kvinnens etternavn. Anonymkode: c6d96...449 Samboer er akkurat like dan... Han synes at det er en selvfølge at damen skal ta hans... blir så provosert av den holdningen der
Carrot Skrevet 12. mars 2017 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ekte menn tar ikke kvinnens etternavn. Anonymkode: c6d96...449 Hva kjennetegner en ekte mann da? Bortsett fra at han har issues med etternavn? 32
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #6 Skrevet 12. mars 2017 Akkurat nå, bergenrosa skrev: Samboer er akkurat like dan... Han synes at det er en selvfølge at damen skal ta hans... blir så provosert av den holdningen der Ser ingen grunn til at kvinner skal ta mannes etternavn. Anonymkode: c6d96...449 14
Gjest bergenrosa Skrevet 12. mars 2017 #7 Skrevet 12. mars 2017 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ingen grunn til at kvinner skal ta mannes etternavn. Anonymkode: c6d96...449 Ikke jeg heller!. Han sier han forventer det når dagen kommer å han frir... Sa det ganske fint at det kan han stikke langt oppi..... Endret 12. mars 2017 av bergenrosa
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #8 Skrevet 12. mars 2017 Jeg tok ikke min manns etternavn, og han tok ikke mitt. Vi heter hvert vårt. Hvis han nekter å la våre unger hete mitt etternav så nekter jeg også gå gravid og føde. Hans valg Anonymkode: 95b43...bb2 16
Citpensacola Skrevet 12. mars 2017 #9 Skrevet 12. mars 2017 Det blir vel mindre og mindre vanlig å ta hverandres navn hvis man gifter seg? Personlig ser jeg heller ikke greia, og synes det er mye mer fornuftig at alle bare beholder navnene sine. 5
Hedy Lamarr Skrevet 12. mars 2017 #10 Skrevet 12. mars 2017 Å ta mannens etternavn er selvutslettende. Selvsagt beholder jeg mitt eget. Og fordi de er så sjeldent at det ikke kan brukes av andre uten at alle med dette etternavnet godkjenner at det tas i bruk (noe som jeg aldri hadde godkjent), skal barnefaren ha et tilsvarende sjeldent etternavn før det i hele tatt skal diskuteres om barna skal ha hans etternavn. Jeg kan strekke meg til hans etternavn-bindestrek-mitt etternavn, hvis han setter seg på bakbena. 4
Sushi Skrevet 12. mars 2017 #11 Skrevet 12. mars 2017 Det er jo rart å skulle endre noe som er en så stor del av identiteten (for mange) som etternavnet. Damer som er veldig tradisjonelle har kanskje tenkt på å ta mannens navn siden de ble sammen med vedkommende, mens menn neppe tenker på det samme - i og med at det er uvanlig å ta navnet til kona. Jeg har aldri drømt om å gifte meg, og det er uaktuelt å ta navnet til samboeren min, uansett om vi skulle gifta oss. Han har heller ikke noe behov for å ta mitt navn, og det er ikke viktig for meg at vi heter det samme. Ungene har mitt etternavn. (Jeg synes nesten det er litt merkelig at ektepar skal ha samme etternavn... de er jo forhåpentligvis ikke i nær slekt. ) 5
Bergtatt Skrevet 13. mars 2017 #12 Skrevet 13. mars 2017 9 timer siden, Amawhatsnot skrev: Å ta mannens etternavn er selvutslettende. Selvsagt beholder jeg mitt eget. Og fordi de er så sjeldent at det ikke kan brukes av andre uten at alle med dette etternavnet godkjenner at det tas i bruk (noe som jeg aldri hadde godkjent), skal barnefaren ha et tilsvarende sjeldent etternavn før det i hele tatt skal diskuteres om barna skal ha hans etternavn. Jeg kan strekke meg til hans etternavn-bindestrek-mitt etternavn, hvis han setter seg på bakbena. Selvutslettende er å ta litt hardt i🙂 Men er enig i at en beholder sitt eget og at barna får navnet som er unikt/sjeldent. Spesielt hvis partner har typen Hansen eller Olsen som etternavn. Men jeg liker ikke tanken på bindestrek. For det er så få som passer til navnet mitt.
Carrot Skrevet 13. mars 2017 Forfatter #13 Skrevet 13. mars 2017 Men barna - som jo på en måte da bringer slektsnavnet videre, i denne familien ønsker mor at hennes slektsnavn som er uvanlig skal vike for Olsen som er ganske vanlig noe kjæresten er sterkt uenig i. Han mener det får være godt nok å ha hennes navn som mellomnavn, noe hun ser på som at slektsnavnet dør ut med henne. I en slik setting, hvis det var ditt etternavn, hva ville du gjort?
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #14 Skrevet 13. mars 2017 Dette er en viktig grunn til at jeg er imot ekteskap. Mitt barn har mitt etternavn og det mener jeg er helt naturlig. Jeg kommer ikke til legge meg opp i om det er han el barnemor som får føre sitt navn videre om han en gang får barn. Menn får finne andre måter å føle seg "mann" på enn å eie kvinne og barn. Anonymkode: bd8ef...9e3 9
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #15 Skrevet 13. mars 2017 11 timer siden, Carrot skrev: Hvorfor er menn generelt imot å ta kvinnens etternavn mens de forventer at hun skal ta hans? En bekjent har et etternavn som er uvanlig og som følge av at de er tre jenter iferd med å "dø ut" så hun ønsker at familien skal ha hennes etternavn, noe kjæresten er helt imot. At han ikke tar hennes er hun helt OK med, men at evt barn ikke skal kunne ha det er hun uforstående til og ganske bestemt på at hun ønsker, og ikke som mellomnavn men som etternavn. Etterhvert har dette blitt et ganske betent tema for dem og det er stadig små kommentarer dem mellom noe som forteller at det er sårt. Så, hvorfor tror dere det er slik at menn er så imot å føre kvinners etternavn videre når vi er så likestilt på mye annet? Er kvinne og sterkt imot at menn tar kvinnens etternavn. Da blir mannen en feminin og myk dott. Anonymkode: c27b7...d38
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #16 Skrevet 13. mars 2017 I situasjonen du beskriver Carrot ville jeg tatt det som en selvfølge at barna får mors navn, hvis far insisterer kan de ha Olsen som mellomnavn. Men er det en presedens på dette, hvilket navn får barnet hvis mor og far ikke blir enig? Er de gift? For 30-40 år siden var det i hvert fall slik at barn av ugifte mødre får automatisk hennes navn, så sant hun ikke søker om annet. (Jeg og broren min hadde mammas pikenavn helt til mamma og pappa giftet seg da jeg var 6 mnd, da skiftet vi alle til hans etternavn). Og hadde det stått hardt mot hardt hadde jeg benyttet det som pressmiddel om jeg måtte. Jeg og min mann kom til et kompromiss da vi giftet oss. Vi hadde som utgangspunkt at begge ønsket å ha samme navn, han hadde et ganske uvanlig mellomnavn og et supervanlig etternavn. Jeg hadde et relativt vanlig etternavn (men som subjektivt sett var det fineste av de tre.) For meg var det helt og absolutt uaktuelt at jeg eller barna skulle hete hans etternavn. For han var det nok like uaktuelt at han skulle ha mitt etternavn (han vil ikke være en dott (et idiotisk argument, men vanskelig å tvinge han til å ta et navn han ikke vil ha)). I tillegg var det en del av argumentasjonen at jeg ikke var så veldig knyttet til mitt etternavn (skilte foreldre, og dårlig forhold til pappas familie,) mens mannen er veldig knyttet til sitt navn (mellomnavnet kom fra hans morfars familie, som var det store forbildet i livet hans.) Han foreslo også at han skulle beholde hele sitt navn, mens jeg og barna tok hans mellomnavn, da sa jeg at hvis han ikke var villig til å skifte, kom jeg og barna til hete kun mitt navn. Da ble kompromisset at vi alle skulle hete hans mellomnavn, mot at min stemme skulle telle mer enn hans på fornavn på barna. Anonymkode: dd3c3...f5d
Carrot Skrevet 13. mars 2017 Forfatter #17 Skrevet 13. mars 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er kvinne og sterkt imot at menn tar kvinnens etternavn. Da blir mannen en feminin og myk dott. Anonymkode: c27b7...d38 Hvorfor? Hvis han har Olsen som 48833 andre i Norge mens hennes er det færre enn fire av? Hvorfor er det da feminint å bruke hennes etternavn? 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: I situasjonen du beskriver Carrot ville jeg tatt det som en selvfølge at barna får mors navn, hvis far insisterer kan de ha Olsen som mellomnavn. Men er det en presedens på dette, hvilket navn får barnet hvis mor og far ikke blir enig? Er de gift? Anonymkode: dd3c3...f5d de er ikke gift, de er heller ikke gravide ennå så det er et tenkt tilfelle enn så lenge men det får meg til å lure på hvorfor det er så viktig for mannen å tviholde på sitt mens kvinner oftere "gir seg" ? Spesielt som her nå hennes etternavn er så sjeldent og hans så vanlig.. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #18 Skrevet 13. mars 2017 2 timer siden, Carrot skrev: Men barna - som jo på en måte da bringer slektsnavnet videre, i denne familien ønsker mor at hennes slektsnavn som er uvanlig skal vike for Olsen som er ganske vanlig noe kjæresten er sterkt uenig i. Han mener det får være godt nok å ha hennes navn som mellomnavn, noe hun ser på som at slektsnavnet dør ut med henne. I en slik setting, hvis det var ditt etternavn, hva ville du gjort? Fordi det er en sterk tradisjon som henger igjen. Folk forventer det. Synes det er jævlig rart de ikke har diskutert dette før hvis det liksom er så viktig? Hvordan unngår man å diskutere slikt? Kan umulig være så viktig da. Jeg har min mors etternavn og det dør ut om ikke jeg og mine to søskenbarn bærer det videre. Det er og blir uaktuelt for meg å la det skje. Det er såpass viktig for meg at jeg ikke hadde vært interessert i en mann som ikke skjønte det. Anonymkode: a3689...3c0
Carrot Skrevet 13. mars 2017 Forfatter #19 Skrevet 13. mars 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er en sterk tradisjon som henger igjen. Folk forventer det.Synes det er jævlig rart de ikke har diskutert dette før hvis det liksom er så viktig? Hvordan unngår man å diskutere slikt? Kan umulig være så viktig da. Jeg har min mors etternavn og det dør ut om ikke jeg og mine to søskenbarn bærer det videre. Det er og blir uaktuelt for meg å la det skje. Det er såpass viktig for meg at jeg ikke hadde vært interessert i en mann som ikke skjønte det. Anonymkode: a3689...3c0 før hva? De er kjærester og diskuterer dette nå FØR de planlegger barn og en fremtid, man kan ikke diskutere det så mye tidligere enn det (snakk om å fyre fra hoften..) Din situasjon er jo lik hennes, derfor er dette viktig for henne - derfor diskuterer de det nå, og derfor syns jeg det er rart at menn generelt er så imot, ergo - tråd på KG 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2017 #20 Skrevet 13. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er kvinne og sterkt imot at menn tar kvinnens etternavn. Da blir mannen en feminin og myk dott. Anonymkode: c27b7...d38 Min mann er en stor og sterk kar, men tok mitt etternavn da vi var to i Norge med etternavnet. Han tok det med glede. Og INGEN vil si at han er ''en myk dott'', hvis en kar er det har det INGENTING med navnet å gjøre. Anonymkode: 4536a...379 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå