Gå til innhold

Steforeldre=familie


Glød

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som er familie er; mor, far og disses søsken og foreldre (barnas besteforeldre). Det er familien. 

Hvis det skulle bli brudd burde alle gjøre som de ressurssterke gjør: bosett dere i samme nabolag med 50/50 (forutsetning er da at dere er venner og har god dialog)  og ikke/aldri ta ny partner inn i boligenheten.

La barna få bo alene sammen med mor og med far. 

Partnere er ekstras, de er noe som selvsagt ikke er i familien. 

 

 

Anonymkode: e478f...1ae

Nå er ikke jeg skilt, men ble enke i ung alder.

Mener du virkelig at ikke mine barn fra første ekteskap skulle fått bodd sammen med sin fantastisk flinke stefar (som de kaller far)

Det å få barn er ikke en dom og hvordan folk løser det må være opp til de så lenge barna ikke blir skadelidende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I vår bok har man den familien man laget - man lager ikke flere utenom.

Man er lojal til det/de barnet/barna man har med den ene personen - og bir det brudd så er det 50/50, nære venner og bor i samme nabolag - og får man ny "kjæreste" så bor denne i egen bolig. Man lager da ikke nye barn. Ens barn skal få slippe halv-søsken og den slags, men få bevare sin mor og far nær hverandre uten "nye barn". 

 

Slik er det hos oss og i vårt nettverk sekt :-)

Anonymkode: e478f...1ae

Sånn, nå høres det mer riktig ut.

Anonymkode: fc034...5a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser mye av disse steforeldre/barn trådene her inne så innser jeg hvor utrolig heldig jeg har vært hva angår familie! 

Mine foreldre gikk fra hverandre da jeg var 8, men de hadde et ryddig brudd og jeg var også hos en person (antageligvis terapaut) i den forbindelse. Mamma traff min bonuspappa da jeg var 9, og jeg husker jeg ble glad da hun fortalte det - begge jobbet som drosjesjåfører på den tiden og jeg mener jeg hadde møtt ham allerede. Det kom nok litt brått på faren min, og jeg kan huske en litt sår kommentar, men etter det så har samarbeidet vært fenomenalt, rett og slett, både hva angår foreldrene mine, og min far og bonuspappa. En gang klassen min skulle overnatte på skolen så var det pappa og bonuspappa som var vaktene :fnise: Vi har feiret bursdager og jul sammen, konfirmasjonen min, etc. Og familiene går godt sammen (mors, fars OG stefars), aldri opplevd en eneste negativitet. Vi ER en familie.

Anonymkode: b148e...b88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på stefamilie som familie. Mer som nære venner av familien. Bare familie er familie. Om det blir brudd med stefamilie så fordufter de, slik er det ikke med familie i de fleste tilfeller. Derfor ser jeg på de som nære venner av familien.

Anonymkode: 02e25...fa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min familie består av mor, far, stemor, stefar, søsken og halvsøsken, min mann, mine barn og stebarn. 

Besteforeldre (stebestemor), oldemor, tanter og onkler (både biologiske og inngifte) og søskenbarn er slekt for meg. 

At steforeldre ikke er familie er opp til hver enkelt å definere, men at steforeldre skal utelukkes fra selskaper o.l fordi de ikke er biologisk familie mener jeg er feil. Ser man det slik må inngifte tanter og onkler også utelukkes. Samt kjærester/samboere/koner/menn av søsken og andre det måtte angå.

Anonymkode: ce574...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.3.2017 den 11.55, AnonymBruker skrev:

Tror nok stebarnet hadde syntes det var litt stusselig å ha en enslig mor og far å forholde seg til, sett i å ha to fungerende familier og søsken.

Anonymkode: 92704...38d

Hos de vi kjenner er det motsatt: barna elsker sine to stabile hjem med far og mor single i hver din bolig i samme gate/vei. Hvis andre skulle flytte inn i barnas hjem ville det bli traumatisk for alle. 

 

Anonymkode: e478f...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12. mars 2017 den 13.56, AnonymBruker skrev:

De som er familie er; mor, far og disses søsken og foreldre (barnas besteforeldre). Det er familien. 

Hvis det skulle bli brudd burde alle gjøre som de ressurssterke gjør: bosett dere i samme nabolag med 50/50 (forutsetning er da at dere er venner og har god dialog)  og ikke/aldri ta ny partner inn i boligenheten.

La barna få bo alene sammen med mor og med far. 

Partnere er ekstras, de er noe som selvsagt ikke er i familien. 

 

 

Anonymkode: e478f...1ae

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12. mars 2017 den 23.20, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke på stefamilie som familie. Mer som nære venner av familien. Bare familie er familie. Om det blir brudd med stefamilie så fordufter de, slik er det ikke med familie i de fleste tilfeller. Derfor ser jeg på de som nære venner av familien.

Anonymkode: 02e25...fa6

bare slekt er slekt, men familie er dynamisk.. Ved skilsmisse kan man si:Mor og far var familie- de er ikke det etter skilsmissen- men, de har felles barn som vil være en del av en /to ny(e) familie(r) som da vil bestå av mor og stefar og far og stemor ..

syns det ville vært feil om en stemor  kom med tre unger der en var fars særkullsbarn og sa : bare a og b er min familie.. C er bare a og b'halvbror  så nei - han hører ikke til familien..

Så om far danner familie med stemor så er hans barn med i familien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos de vi kjenner er det motsatt: barna elsker sine to stabile hjem med far og mor single i hver din bolig i samme gate/vei. Hvis andre skulle flytte inn i barnas hjem ville det bli traumatisk for alle. 

 

Anonymkode: e478f...1ae

Neida, det trenger da ikke å være noen traume. Steforeldre kan være veldig gode ressurser de, det er slett ikke alltid at det biologiske opphavet er det.

Anonymkode: b97d0...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos de vi kjenner er det motsatt: barna elsker sine to stabile hjem med far og mor single i hver din bolig i samme gate/vei. Hvis andre skulle flytte inn i barnas hjem ville det bli traumatisk for alle. 

 

Anonymkode: e478f...1ae

En ting som er litt rart. Det er godt gjort at av de du kjenner som er skilt, har ALLE 50/50, naboer og gåavstand til hverandre, og INGEN av dem har nye samboere. Lurer på hvilket boligfelt dere bor i?

Anonymkode: ce574...4fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har en stemor. Og selv JEG ser på henne som min familie på lik linje med hans biologiske foreldre.

Anonymkode: 49d17...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos de vi kjenner er det motsatt: barna elsker sine to stabile hjem med far og mor single i hver din bolig i samme gate/vei. Hvis andre skulle flytte inn i barnas hjem ville det bli traumatisk for alle. 

Anonymkode: e478f...1ae

 

Foreldrene mine ble skilt da jeg var yngre. Tror du virkelig ikke at jeg ble glad på foreldrene mine sine vegne da de fant seg ny kjæreste og var glade og lykkelige? ;) Hvorfor skulle jeg ha noe i mot det? Fordi jeg var usikker eller sjalu av no slag? Skjønner virkelig ikke.

Anonymkode: 0a270...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Foreldrene mine ble skilt da jeg var yngre. Tror du virkelig ikke at jeg ble glad på foreldrene mine sine vegne da de fant seg ny kjæreste og var glade og lykkelige? ;) Hvorfor skulle jeg ha noe i mot det? Fordi jeg var usikker eller sjalu av no slag? Skjønner virkelig ikke.

Anonymkode: 0a270...0a9

Du kan ikke forvente å forstå alt.

Anonymkode: e478f...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker på barna mine tenker jeg at mine stebarn er en del av familien deres. Når jeg tenker på min egen familie er det ikke naturlig å tenke at stebarna er en del av den siden vi ser dem så sjeldent. Ikke noe vondt ment, er bare på impuls antar jeg. Hadde sikkert vært annerledes om de bodde hos oss eller hvis vi hadde mye samvær.

Av nysgjerrighet: hvilken annen tråd?

Anonymkode: 73e69...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...