Gå til innhold

Bryllup rett etter fødsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min kommende mann planla bryllup og satte dato to år fram i tid fordi vi holdt på med barneforsøk og håpet å rekke en baby før bryllupet. Det var jo lenge til så det skulle jo gå bra. Vi satte dato, holdt av lokale og bestilte prest/kirke. 

Dessverre gikk ikke barneprøvingen (som allerede var godt i gang) som forventet og vi er nå kommet igjennom alle undersøkelser i forhold til prøverørsbehandling. Planlagt første forsøk er i mai, om ikke det går blir det nok et til før sommeren 2017. Dette gjør at fødsel og planlagt bryllupsdag begynner å komme farlig nært hverandre. 4,5 måneder siden fødsel i beste fall, 3,5 mnd eller "rett etter" i "verste fall". 

Mine bekymringer er "kommer jeg til å føle meg som en brud og klare og fokusere på det så kort tid etter en fødsel? Vekt er noe jeg sliter litt med fra før, og jeg er redd for at jeg skal føle meg tykk og utilpass på min egen bryllupsdag. På den andre siden har bryllupet liksom vært det eneste holdepunktet i et kaotisk liv av skuffelser den siste tiden, så det kjennes som et nederlag å skulle gi opp det også. 

Jeg tenker på om det er lurt å gjennomføre bryllupet som planlagt? Min forlovede sier vi godt kan utsette, men jeg ønsker folks innspill og erfaringeri forhold til saken. 

Takk

Anonymkode: 5c38f...03b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Drit i bryllupet og ta det på tinghuset med middag med de alle nærmeste :)

Anonymkode: ba95e...b05

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vil legge til at din tankegang skremmer meg. Etter min mening bør du verken ha mann eller barn.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil legge til at din tankegang skremmer meg. Etter min mening bør du verken ha mann eller barn.

Takk for ditt innspill. 

Skrevet

Dersom det knytter seg store forventninger og drømmer til bryllupet med kjole, fest osv for deg så er det kanskje upraktisk å ha det rett etter fødsel? Vekt er en ting, men baby noe annet, og kanskje en mer vesentlig faktor. Om det er en krevende baby med mye våkenetter så er det kanskje ikke så lett å fokusere på bryllup midt inn i det. Jeg er verken gift eller har barn, så er kanskje ikke den beste til å gi råd. Men tror vel at dersom bryllupet betyr veldig mye for deg så kan en utsettelse være noe å vurdere. Men hvis det er mulig å legge bekymringer omkring vekt og spebarn litt til side, og planlegge ut i fra de forutsetninger en fødsel og baby gir, så kan dere nok få et veldig fint og minneverdig bryllup. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Stjerneku skrev:

Dersom det knytter seg store forventninger og drømmer til bryllupet med kjole, fest osv for deg så er det kanskje upraktisk å ha det rett etter fødsel? Vekt er en ting, men baby noe annet, og kanskje en mer vesentlig faktor. Om det er en krevende baby med mye våkenetter så er det kanskje ikke så lett å fokusere på bryllup midt inn i det. Jeg er verken gift eller har barn, så er kanskje ikke den beste til å gi råd. Men tror vel at dersom bryllupet betyr veldig mye for deg så kan en utsettelse være noe å vurdere. Men hvis det er mulig å legge bekymringer omkring vekt og spebarn litt til side, og planlegge ut i fra de forutsetninger en fødsel og baby gir, så kan dere nok få et veldig fint og minneverdig bryllup. 

Enig, det kommer helt an på hvilke forventninger du har til bryllupet.,

Anonymkode: 5a8d4...a3b

Skrevet

Jeg ville utsatt bryllupet. Du vet aldri hva slags baby du får, det frister nok lite med bryllup om dere får en kolikk-baby f.eks. Eventuelt ville jeg hatt bryllupet til høsten/vinteren om du ikke blir gravid på første forsøket. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Stjerneku skrev:

Tusen takk! Ja, dette gav meg flere holdepunkter i min vurdering. Man vet jo aldri hvilken baby man får og det vil jo være dumt om bryllupet blir en belastning å skulle gjennomføre, heller enn en glede. Store forventninger knytter seg til bryllupet for meg ja, så takk for dine tanker, rundt tema. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, A4-livet skrev:

Jeg ville utsatt bryllupet. Du vet aldri hva slags baby du får, det frister nok lite med bryllup om dere får en kolikk-baby f.eks. Eventuelt ville jeg hatt bryllupet til høsten/vinteren om du ikke blir gravid på første forsøket. 

Takk! Det er vanskelig å tenke seg hvor mye den lille påvirker en når man ikke har barn. Vinterbryllup er jo nydelig det også da. Takk for ditt innspill.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drit i bryllupet og ta det på tinghuset med middag med de alle nærmeste :)

Hvordan er det ikke bryllup?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor du mener det? 

Anonymkode: 851dc...516

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva i all verden :klo:

Skjønner deg godt, TS. Taper dere masse penger på å endre dato, depositum og sånn? 

Anonymkode: 27a17...0f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man vet ikke hva skal baby man får, nei - særlig når man ikke engang er gravid ennå. Jeg mener ikke å være slem, altså, men å ta så for gitt at man blir gravid på de to første forsøkene at man utsetter et planlagt bryllup på grunn av det setter en vanvittig fallhøyde for skuffelse og nedturer. Jeg ville heller satset på bryllup som planlagt 3,5 måned etter fødsel (som ikke er så kort tid, tross alt - veldig mange planlegger og gjennomfører f.eks dåp/navnefest i den perioden) enn å risikere å sitte på det som skulle vært bryllupsdagen min og hverken ha fest eller baby, eller sitte høygravid på et utsatt bryllup. 

Det er ikke alt man planlegge og forutse, men man takler det meste når man først står i det.

Anonymkode: 7f620...1af

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hva i all verden :klo:

Skjønner deg godt, TS. Taper dere masse penger på å endre dato, depositum og sånn? 

Anonymkode: 27a17...0f0

Vi taper sånn 5-6 tusen, så ikke alt for ille, men klart, det kjennes jo, spesielt med utgiftene man må påberegne med baby og ikke minst prøverørsbaby. Mye er støttet av staten (vi er heldige), men ikke alt, så blir for 10 000 for å bli gravid også.

Man kan vel tenke at det at jeg tenker på dette er veldig overfladisk og "first world problem", så kanskje derfor jeg ikke fortjener hverken det ene eller andre i følge den personen. Ikke vet jeg.

Takk for det du skrev!

Skrevet

En venninne giftet seg da babyen var ca fire måneder, og det gikk helt fint. Hun hadde ordnet med barnevakt i god tid på forhånd, som tok barnet med på et lite besøk under middagen, ellers holdt de seg på et hotellrom i samme bygg som bryllupsmiddagen. Babyen hadde truffet barnevakten flere ganger før (tror hun var niese av brudgommen), og brudeparet hadde mobilene klar, i tilfelle de trengtes. 

Skrevet

Jeg ville ikke utsatt bryllupet enda, i tilfelle du ikke blir gravid når du forventer. Dersom du utsetter bryllupet og prøverørsforsøkene feiler er fallhøyden temmelig stor. Jeg ville ventet til du faktisk er gravid og vurdert det på nytt da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke utsatt bryllupet. Som flere sier her, hva om du ikke blir gravid? Da kan jeg forestille meg at verdenen din faller fort når det hverken ble baby eller bryllup. Jeg tror det går fint å ha bryllupet noen mnd etter fødsel, det har mye med innstilling å gjøre og dine forventninger til det hele. Ikke legg lista superhøyt.

Anonymkode: a2d1d...5a2

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar og refleksjoner, dere har hjulpet meg med flere elementer jeg kan tenke på. Jeg har hvertfall bestemt meg for å utsette en eventuell utsettelse av bryllupet så lenge som mulig. Dumt å gjøre det før man er gravid i det minste. 

Takk 

AnonymBruker
Skrevet

Neineinei hadde aldri orket bryllup rett etter fødsel. Man er helt i sin egen bobble og bare baby som betyr noe.. Tror du vil få veldig lite ut av dette bryllupet.. Ville utsatt det eller ev gifte meg mens jeg var gravid om formen er fin..

Anonymkode: 0491e...130

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...