Gå til innhold

Onde mennesker og narsissisme

WubWub

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan jeg skal reagere. Selv tenker jeg at jeg bør isolere meg fra familien. 

Har en stor familie og jeg blir invitert hit og dit til familieselskap. Når jeg ankommer åstedet så finner jeg meg en stol eller sofa i et rom utenfor hvor jeg kan sitte i fred og ro. Det pleier da å komme kvinnelige familiemedlemmer bort til meg for å skravle ;

Hver gang noen oppsøker meg så sier de før dialogen er avsluttet "hyggelig å prate med deg igjen! vi må finne på noe en dag, du må komme på middag snart :)", men de mener det ikke seriøst. Men jeg som ikke har noen venner blir glad når jeg blir invitert til god mat og drinker. Så jeg tar oppfordringen alvorlig. F.eks ; jeg sender så melding på facebook senere "hei du inviterte meg på middag, passer det at jeg kommer på lørdag?" og de kan svare "ja det hadde vært kjempe hyggelig!", så kommer helgen og så sender de meg melding "beklager så mye men er opptatt idag", jeg skriver i retur "ok men invitasjonen er fremdeles gjeldende? du ba meg jo på middag. neste helg da?" og de svarer "ja det blir bra!" , så kommer neste helg så får jeg en ny unnskyldning. 

Så er det ei annet familiemedlem som har blitt syk - hun skriver masse til meg på facebook ; hun prater mye om sykdommen sin og hun gråter og hun klager. Jeg støtter og jeg trøster. Hun har en alvorlig fysisk sykdom - men nav sender henne rundt hit og dit. Nå er hun sendt til en skjermet bedrift som ligger 30 sekunder unna leiligheten min. Så jeg sa "lyst til å finne på noe? hva er favoritt retten din?" og hun sa "ja! hva med på onsdag så kan jeg komme til deg etter jobb. " så fortalte hu om favorittretten sin - vi avtalte at hun skulle komme til meg på onsdag 16:00. Jeg brukte 1000 kr på å kjøpe inn matvarer , stod på kjøkkenet å kokkelerte i 1 time. Men hun kom aldri den dagen, jeg satt å ventet time etter time. 

Og så har vi min kusine som er borderline. Hun skriver til meg på facebook hver gang hun er syk eller lurer på noe enten det gjelder finans, psykiatri , somatiske lidelser osv. Hun ble f.eks lagt inn på dps og i forkant så spurte hun masse om psykiatri og dps, jeg satt å skravlet med henne fra 20:00 på kvelden til 07:00 på morgenen. 

Nå skal jeg selv bli lagt inn og dette er det jeg fikk i retur ;

2znvj0w.png

Is kald. 

Så da lurer jeg på , har jeg fått feil diagnose? Jeg er klinisk diagnostisert med narsissistisk personlighetsforstyrrelse. 

Men en narsissist vil alltid vinkle samtaler opp imot seg selv - men jeg gjør det motsatte, alle mine samtaler på facebook handler om andre mennesker og deres situasjon og ikke meg. Og jeg hjelper folk når de sliter eller har det vondt. En narsissist driter en lang marsj i om folk sliter.

Alle mennesker utnytter meg for min godhet , de holder ikke avtaler og de manipulerer meg. Så jeg lurer på om jeg skal konfrontere disse onde menneskene eller om jeg skal slette de og og ignorere de når jeg er i familieselskap?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dårlig gjort av mennesker å komme med sånn overfladisk pjatt om middag.  

Det kan godt hende du har fått feil diagnose, men har ikke du en psykolog du skryter veldig av? Eller er det en annen du snakker om? 

Jeg synes du bare skal ignorere dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan vel godt ha fått feil diagnose, det skjer jo hele tiden. Kan også godt hende at familien din er en gjeng med egoister - de fleste er jo hovedpersonen i sitt eget liv, og mange er interessert i en vennskapsrelasjon så lenge de får prate ivei om seg og sitt. Mitt råd: Slutt å stille opp for folk rundt deg som hobbypsykolog. Du skal være bra nok for dem når de ikke har problemer, ikke være en som de lemper all dritten sin på, og ikke har tid til når ting går bra. Det er bare du som kan sette ned foten for deg selv. Samme om det er familie eller hva det er. De får komme til deg når de har avtalt det, ikke la dem behandle deg sånn. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, etnavn skrev:

Ja, du kan vel godt ha fått feil diagnose, det skjer jo hele tiden. Kan også godt hende at familien din er en gjeng med egoister - de fleste er jo hovedpersonen i sitt eget liv, og mange er interessert i en vennskapsrelasjon så lenge de får prate ivei om seg og sitt. Mitt råd: Slutt å stille opp for folk rundt deg som hobbypsykolog. Du skal være bra nok for dem når de ikke har problemer, ikke være en som de lemper all dritten sin på, og ikke har tid til når ting går bra. Det er bare du som kan sette ned foten for deg selv. Samme om det er familie eller hva det er. De får komme til deg når de har avtalt det, ikke la dem behandle deg sånn. Lykke til!

folk skriver bare til meg om de har noen problemer. så ringer jeg rundt til de jeg kjenner som har fagekspertise rundt problemet som blir servert over på meg. 

jeg hjelper og jeg trøster. 

det er jo åpenbart at jeg har fått feil diagnose (narsissist) da narsissister ikke eier empati eller medmenneskelighett - jeg derimot har mye mer empati og omsorg enn 99% av alle mennesker. Prater aldri om meg selv, jeg trøster og jeg hjelper mennesker i nød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå skriver du jo lange tråder her om at du hjelper og trøster folk for å fremheve deg selv på en positiv måte. Så å si at du aldri prater om deg selv er jo på ingen måte rett, selv om du ikke nødvendigvis prater om deg selv til de du hjelper.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du skriver i denne tråden viser jo at du er en narssisist, du fremstiller kategorisk deg selv som fantastisk og empatisk og andre mennesker som onde og kalde.

Anonymkode: 60114...d18

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, cloudsinger skrev:

Men nå skriver du jo lange tråder her om at du hjelper og trøster folk for å fremheve deg selv på en positiv måte. Så å si at du aldri prater om deg selv er jo på ingen måte rett, selv om du ikke nødvendigvis prater om deg selv til de du hjelper.

altså - hvordan kan jeg være narsissist om jeg aldri prater om meg selv? både her på KG og på facebook så er postkassen min fylt med syt , gråting og klager fra kvinner som bare prater om seg selv. jeg klager aldri over mitt liv med mindre jeg blir presset til det, jeg prater ikke om meg selv. jeg trøster og jeg hjelper. 

har i det siste lurt på om jeg burde bli slemmere da mennesker utnytter min empati

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver i denne tråden viser jo at du er en narssisist, du fremstiller kategorisk deg selv som fantastisk og empatisk og andre mennesker som onde og kalde.

Anonymkode: 60114...d18

men det er jo sant, jeg er et godt menneske med masse gode holdninger og empati - og dette utnytter andre seg av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde du gått profesjonsstudium selv, så hadde du ikke tatt alt de sier for så god fisk. 

Anonymkode: 99e97...20f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt uvirkelig og absurd at kvinner sitter å griner til meg på pm da 3 psykologer har sagt at ; min adferd er dysfunksjonell, antisosial og dyssosial. 

Så skal jeg sitte å trøste ei sippetryne uten å få noe i retur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, WubWub skrev:

altså - hvordan kan jeg være narsissist om jeg aldri prater om meg selv? både her på KG og på facebook så er postkassen min fylt med syt , gråting og klager fra kvinner som bare prater om seg selv. jeg klager aldri over mitt liv med mindre jeg blir presset til det, jeg prater ikke om meg selv. jeg trøster og jeg hjelper. 

har i det siste lurt på om jeg burde bli slemmere da mennesker utnytter min empati

Det er akkurat det du gjør nå, prater om deg selv og klager på andre. Og du fremstår på ingen måte som empatisk. Stol på diagnosen din du, eller ta det opp med psykologen din. Det er uansett ingen her som får gjort noe med det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, WubWub skrev:

det er helt uvirkelig og absurd at kvinner sitter å griner til meg på pm da 3 psykologer har sagt at ; min adferd er dysfunksjonell, antisosial og dyssosial. 

Så skal jeg sitte å trøste ei sippetryne uten å få noe i retur? 

Problemet ditt er at du ikke forstå hvordan andre mennesker fungerer og tror det fungerer slik at du skal få noe i retur. De fleste er ganske så egoistiske, og vennskap og selskapeligheter bygger i stor grad på rutine. Når noen har rutine for å invitere deg, så blir du invitert. Når de ikke har rutine for det, er det mest small talk. Man lærer seg hvem som driver med slikt small talk og ignorerer det, man tar da ikke invitasjonen seriøst. Man kan alltids kommentere på det til dem, det er egentlig velfortjent.

Du lar folk bruke deg og så blir du sint. Istedenfor å begrense selv hvor mye du gidder å høre på sippetrynene. Nå har jo jeg "hørt" (lest) ganske så mye fra deg, forventer faktisk ingenting tilbake.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cloudsinger skrev:

Det er akkurat det du gjør nå, prater om deg selv og klager på andre. Og du fremstår på ingen måte som empatisk. Stol på diagnosen din du, eller ta det opp med psykologen din. Det er uansett ingen her som får gjort noe med det.

jeg har sent noen sinte meldinger til psykiater og spesialistpsykolog til morgen idag. 

blir så jævlig provosert når folk utnytter min empati. 

jeg fikk svar; dette må vi snakke om. vi hadde egentlig time om 2 uker men jeg vil gjerne prate med deg på torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet ditt er at du ikke forstå hvordan andre mennesker fungerer og tror det fungerer slik at du skal få noe i retur. De fleste er ganske så egoistiske, og vennskap og selskapeligheter bygger i stor grad på rutine. Når noen har rutine for å invitere deg, så blir du invitert. Når de ikke har rutine for det, er det mest small talk. Man lærer seg hvem som driver med slikt small talk og ignorerer det, man tar da ikke invitasjonen seriøst. Man kan alltids kommentere på det til dem, det er egentlig velfortjent.

Du lar folk bruke deg og så blir du sint. Istedenfor å begrense selv hvor mye du gidder å høre på sippetrynene. Nå har jo jeg "hørt" (lest) ganske så mye fra deg, forventer faktisk ingenting tilbake.  

Om du inviterer meg hjem på middag så skal jeg komme hjem til deg på middag. Om du sier du skal komme hjem til meg etter jobb så skal du komme til meg etter jobb. En avtale er en avtale og dette kan man ikke vike fra med mindre man ønsker såre meg. Og ønsker du såre meg så blir du fienden min. Et vennskap blir altså til et fiendskap og dette valgte de selv der de sitter å utnytter og juger meg opp etter trynet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, WubWub skrev:

Om du inviterer meg hjem på middag så skal jeg komme hjem til deg på middag. Om du sier du skal komme hjem til meg etter jobb så skal du komme til meg etter jobb. En avtale er en avtale og dette kan man ikke vike fra med mindre man ønsker såre meg. Og ønsker du såre meg så blir du fienden min. Et vennskap blir altså til et fiendskap og dette valgte de selv der de sitter å utnytter og juger meg opp etter trynet

De fleste rasjonelle mennesker har litt fleksibilitet i forhold til at ting kommer i veien. Men, ja, i utgangspunktet er man forventet å holde avtaler, det er uhøflig når man ikke gjør det. Men nå virker det slik at halve slekta di har alvorlig mental lidelse, og da kan det vel bli litt hips om haps hva som skjer. Noe som er mer energy-efficient er å bare ignorere dem og heller finne andre mennesker som deler dine interesser og verdier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fleste rasjonelle mennesker har litt fleksibilitet i forhold til at ting kommer i veien. Men, ja, i utgangspunktet er man forventet å holde avtaler, det er uhøflig når man ikke gjør det. Men nå virker det slik at halve slekta di har alvorlig mental lidelse, og da kan det vel bli litt hips om haps hva som skjer. Noe som er mer energy-efficient er å bare ignorere dem og heller finne andre mennesker som deler dine interesser og verdier. 

de fleste i slekta er friske. men jeg blir rasende når jeg blir utnyttet. har sendt sms om situasjonen jeg føler på idag til psykiater og psykolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, WubWub skrev:

de fleste i slekta er friske. men jeg blir rasende når jeg blir utnyttet. har sendt sms om situasjonen jeg føler på idag til psykiater og psykolog. 

Har du sendt melding til de som ditchet deg også? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du sendt melding til de som ditchet deg også? 

nei , de som har blitt godt kjent med blir redde. men jeg ønsker ikke skremme noe så jeg sier ikke et pip til de. 

derfor lurer jeg på hva jeg skal gjøre nå da familiemedlemmer har utnyttet meg lenge - skal jeg vise de mitt sanne ansikt? om jeg gjør det så brenner jeg alle broer men jeg vil i det minste slippe høre på sipping på facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, WubWub skrev:

Du må lære deg å ta ansvar for deg selv og ditt eget liv. Det er ingen som utnytter deg, du lar deg utnytte. Folk kan ikke lese dine tanker, og gir du noe, så er det ditt eget valg. Man gir ikke for å få noe tilbake. Det var nok ikke noens formål å såre deg, det var bare en uheldig bieffekt av å gjøre ting slik de ønsket for seg selv. Og det er ikke snillt gjort, men det gjør dem ikke særlig onde heller. Du gjør lurt i å lære deg hvor ubetydelige mennesker er, både dem og deg selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, WubWub skrev:

nei , de som har blitt godt kjent med blir redde. men jeg ønsker ikke skremme noe så jeg sier ikke et pip til de. 

derfor lurer jeg på hva jeg skal gjøre nå da familiemedlemmer har utnyttet meg lenge - skal jeg vise de mitt sanne ansikt? om jeg gjør det så brenner jeg alle broer men jeg vil i det minste slippe høre på sipping på facebook

Har du hørt om å ignorere? Det som er konstruktivt er å unngå/ignorere det som ikke er bra for deg, og fokusere på det som er bra for deg og andre. Slik sparer du deg selv masse hodebry, ved å søke til mennesker som er lik deg, på likt sted som deg i livet og som ønsker de samme tingene. Da får man til et bedre samarbeid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...