AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #21 Skrevet 8. mars 2017 Vi har ikke/ skal ikke ha SFO, så her må barna være hjemme alene et par timer om morgenen og inntil en time på ettermiddagen. Vi har tilpasset arbeidstidene våre sånn at de ikke er så lenge alene om ettermiddagene + at vi får gjort lekser på en anstendig tid på dagen, før alle fritidsaktivitetene begynner. Eldste går i tredjeklasse og neste begynner i høst. Da får fjerdeklassingen ansvar for å få med seg førsteklassingen til skolen. Vi har begynt å la de være hjemme alene litt fra de har vært ca seks år. Typisk en halvtime mens vi er ute i ærend. Vi bor i en gate rett ved skolen, og ingen barn her går i SFO. De som har hatt SFO har sluttet raskt, siden de andre ungene går hjem og de vil gå hjem sammen. Det er som regel alltid en voksen hjemme i ett av husene, om det skulle være krise. I tillegg kan de ringe oss, og vi er hjemme ila ti minutt Anonymkode: afed5...f2a
absinthia Skrevet 8. mars 2017 #22 Skrevet 8. mars 2017 7 timer siden, sallyblue skrev: Det som skjer her er at jeg begynner å tenke på at dere som lar barna være alene hjemme, ikke tenker nøye gjennom noe som helst. Har dere i det hele tatt tenkt på pedofile som kommer dit du bor? Da burde man ihvertfall være mer redd for å la barn begynne med organisert idrett, enn å la de være litt alene hjemme. 2
Wit Skrevet 8. mars 2017 #23 Skrevet 8. mars 2017 Jeg skjønner at du syns det er skummelt og du er usikker på om de klarer dette, men jeg lover. Det gjør de. Barna slutter på SFO senest etter 4. klasse, og veldig mange før dette også. Foreldrene jobber, og barna lærer seg å bli selvstendige. Min datter sluttet på SFO i starten av 3. klasse, og begynte allerede i 2. klasse å ta bussen selv hjem hver fredag. Da var hun alene hjemme i ca 1 time før vi kom. Fra 3. klasse var hun en time alene om morgenen, og ca 2 timer om ettermiddagen. Hun gjorde lekser, spiste litt og hadde det helt fint. Det er vanskelig i starten, men når man ser hvor bra det går, så blir man tryggere. Så bare begynn å jobb. Start på å trene med å være borte allerede nå. La barna være alene når de kommer hjem fra skolen. Dette klarer de
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #24 Skrevet 8. mars 2017 Nå er en utrolig viktig ting vi må lære barna våre, det å være selvstendige. faktisk et problem på BUP, er barn som blir sydd så puter under armene. At de blir redd for alt. Den dagen de må være selvstendige. Her så sluttet alle barna på SFO, da de ble 9 år. Da må de være alene hjemme. Min 9 åring, er lite alene hjemme. Men iblant er han det, og han klarer seg veldig fint alene hjemme noen timer. Buss til skolen alene, har han tatt siden 1. klasse. Anonymkode: 896a5...65d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #25 Skrevet 8. mars 2017 Barna mine begynte å være hjemme alene fra 7 års alder. I begynnelsen var det bare snakk om små turer i butikken, nå er de 9 og 10 og er hjemme alene i 2-4 timer. De har telefon slik at de kan ringe hvis det er noe. Anonymkode: f3d57...12e
Outlander Skrevet 8. mars 2017 #26 Skrevet 8. mars 2017 Ja, mye ting kan skje der ute i det store blå. Men barna MÅ lære å være selvstendig for å fungere i det sosiale når de er eldre. Har en som er 11 som tar busen alene for å møte venner og hjemme igjen når han skal hjem. Kan ting skje...ja selvfølgelig. Men mye verre at de får angst som tenåringer fordi de har ikke vært alene i alle årene. 8 timer siden, sallyblue skrev: Det som skjer her er at jeg begynner å tenke på at dere som lar barna være alene hjemme, ikke tenker nøye gjennom noe som helst. Har dere i det hele tatt tenkt på pedofile som kommer dit du bor? hahahaha omg. Tja- pedofilene banker på døren våres hver andre tirsdag. Nå må du roe deg ned litt. De fleste barn er angrepet fra noen i familien eller noen de kjenner, så du må slutte å være paranoide om en random pedo kommer bankende på døren til en 11 åring som er hjemme alene.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2017 #27 Skrevet 8. mars 2017 Jeg kan ikke en gang huske en tid da mamma var hjemme og tok imot meg når jeg kom hjem fra skolen. Med mindre hun var syk, noe som var veldig sjeldent. Jeg og broren min (2 år eldre) var alltid alene frem til rundt klokka 4. Og vi bodde på gård, så det var alltid en del ting vi kunne skada oss på, men vi visste at vi ikke skulle gå inn i fjøset uten at en av foreldrene våre var med. Tror det verste som skjedde var en gang når en av sauene var skadet. Når vi kom hjem hørte vi mye mer lyd enn det som var vanlig fra sauefjøset, og da ringte vi pappa for å si ifra. Det var også stas når mamma ga meg i oppdrag å lage middag 1 gang i uken. Vi lærte ihvertfall en god del ansvarsfølelse, og det er bare en bra ting. Anonymkode: 45513...120 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå