AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #1 Skrevet 5. mars 2017 Har dere noen "prinsipper" for sammensetning av menyen? Fortalte om våre ukemenyer til en kollega og hun synes det hørtes rart ut at vi hadde et fast mønster i hvordan vi bygger den opp. Våre menyer inneholder tre fiske/sjømatmiddager. En vegetarrett, to med kylling/kalkun og en dag med rødt kjøtt. Noen ganger blir det mer av det ene og mindre av det andre, men dette er normen. Er vi så sære som kollegaen min mente? Anonymkode: d804c...113
exictence Skrevet 5. mars 2017 #2 Skrevet 5. mars 2017 Det spiller jo ingen rolle hva andre synes om hvordan dere velger å ha det. Jeg synes det er flott at dere lager en ukesmeny. Vi prøver å gjøre det, og gjør det en del. Det er da gjerne mye sunnere og vi sparer utrolig med tid ved å handle inn bare en gang i uken. Nei, dere er ikke sære i det hele tatt. Høres ut som en flott og variert god planlegging med det innholdet. Vi har kanskje to fiskemiddager, en kyllingmiddag, og ellers vegetar. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #3 Skrevet 5. mars 2017 Jeg gjør det samme som dere, men istedetfor rødt kjøtt har jeg en suppe-dag. Symes det er mye enklere å finne på hva jeg skal ha når jeg følger en slags mal. Anonymkode: 5a6cb...b7e 2
Athene Skrevet 5. mars 2017 #4 Skrevet 5. mars 2017 Til en viss grad. Vegetarsk 1-2 ganger i uka, gjerne en suppedag. Fisk 3-4 ganger i uka. En dag med kylling/kalkun, og en dag med oksekjøtt. Jeg synes det er utelukkende positivt å sette opp en plan der man sikter mot å spise mest mulig vegetarsk og fisk, og begrense inntaket av rødt kjøtt. 1
Wenda Skrevet 5. mars 2017 #5 Skrevet 5. mars 2017 Jeg har ikke et fast mønster mtp antall måltider med fisk/kjøtt/vegetar osv, men jeg har et fast mønster mtp muligheten for å bruke ev restemat osv i måltidet neste dag slik at det blir minst mulig svinn. Hater å kaste mat 1
Pringle Skrevet 5. mars 2017 #6 Skrevet 5. mars 2017 Ukesmeny er genialt. Jeg skulle ønske jeg hadde "oppdaget" det da jeg var tjue! Måtte bli dobbelt så gammel før mynten datt ned, gitt. Jeg får oversikt, struktur, variasjon, balanse, forutsigbarhet, sparer penger, reduserer stress, unngår svinn. Hva er sært med det? Jeg har i prinsippet faste typer middager på faste dager, men jeg er fleksibel. Det blir normalt to dager med suppe eller gryterett (ofte vegetarisk), en dag med hvitt kjøtt, en med rødt kjøtt, en med fisk, en med pannekaker/ostesmørbrød/pizza, og en dag åpen for akkurat hva som helst. Jeg har dermed normalt ikke fisk til middag mer enn gang i uka, men det blir fisk til middag hver uke, så jeg er kjempefornøyd.
Arkana Skrevet 5. mars 2017 #7 Skrevet 5. mars 2017 (endret) Vi har ingen faste regler for hvordan vi setter sammen ukemenyen. Vi ønsker ikke å låse oss til noe fast mønster og har heller ikke faste retter på faste dager (som tacofredag og pizzalørdag, så utrolig kjedelig), men lager det som passer oss og som vi har lyst på og også etter hvor god tid vi har de enkelte dagene og om vi f.eks. har ingredienser som bør brukes opp. De fleste uker blir det en god blanding helt av seg selv. Endret 5. mars 2017 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2017 #8 Skrevet 5. mars 2017 Jeg syns ikke det høres sært ut. Vi gjør noe av det samme, om ikke helt fast. En typisk uke hos oss er vegetarrett mandag og tirsdag, stort sett suppe eller gryterett. Onsdag og torsdag er fiskedager. Fredag, lørdag og søndag er litt friere, for da er vi ofte bortreist eller har besøk hjemme, men typisk blir en kyllingdag og to dager med rødt kjøtt. Enkelte uker har vi rester av helgemiddagen på mandag, og da forskyves planen. Jeg syns det er genialt å lage ukesmeny, og vi har mye mer varierte middager nå enn før vi begynte med det. Anonymkode: 7fe8b...bf2
Sariou Skrevet 5. mars 2017 #9 Skrevet 5. mars 2017 Nei, men det blir jo ofte litt sånn likevel da. Vi spiser mye mer fisk enn kjøtt og nesten aldri kylling. Spiser ofte fisk hver dag eller 50-50 fisk/vegetar. 1
Sool Skrevet 6. mars 2017 #10 Skrevet 6. mars 2017 (endret) Hei! Jeg pleier å sette opp en ukesmeny av det jeg har i fryseren og i kjøleskapet. Setter opp 5-7 retter og skriver det ned. Og plasserer dem på ulike dager Om jeg har mye fisk blir det fisk 4 dager i uken. Har jeg varierte råvarer blir det variasjon. Men vi spiser mye fisk og jeg prøver å lage fisken selvfølgelig på forskjellige måter så det blir godt Lørdag/Søndag er alltid usikre dager da vi ofte kanskje er invitert på middag, eller er ute på restaurant og diverse. Men jeg har alltid 2 middager plantet i hodet for de dagene sånn i tilfelle. Du er ikke sær! Jeg begynte med dette da jeg var 24-25 er nå 27 og jeg sparer veldig mye på dette. Pluss jeg får utnyttet alle råvarene mine, og oppdager gode retter hver uke. Blir litt mer oppgitt av de som ikke orker lage middag, og spiser ferdigmat eller takeaway hver dag. Syns du har en god plan Vi spiser ikke kylling. Eller veldig sjeldent. Går mer i fisk/kjøtt/Vegetar, men man lager etter smak og behag, så lenge menyen din gjennomføres og går opp så er det jo perfekt. Endret 6. mars 2017 av Sool
pulverheksa Skrevet 6. mars 2017 #11 Skrevet 6. mars 2017 Vi har som regel to dager med vegetarmat, to med fisk og pizzafredag, de to andre dagen kan være hva som helst. Vi lager menyen og handleliste torsdag/fredag og handler lørdag ettermiddag. Når vi lager meny og handleliste går vi gjennom hva vi har i skapet, om vi har noe i frysen som kan danne grunnlag osv. Vi bruker kokebøker og nett for inspirasjon og legger opp til å få brukt opp grønnsaker og ende med minimalt med rester. Og jeg må bare dele mitt favoritt pizzafyll for tiden. 1/2 boks snøfrisk, smøres på en vanlig pizza bunn(lag den bunne du liker) 1 middels stor purreløk 1 potte fersk timian 1 sitron en håndfull valnøtter litt bacon i terninger litt revet parmesan skjær purren i tynne ringer og surres blank i panne med litt smør, ha i masse frisk hakket timian( jeg bruker hele potta) og en god skvis sitron. Fordel purren oppå snøfriskosten på pizzabunnen og strø over grovhakka valnøtter, bacon, riv over litt parmesan. Stek som vanlig pizza. Hvis du vil kan du skippe baconet og ha over spekeskinke i skiver etter steking.
Millimani Skrevet 6. mars 2017 #12 Skrevet 6. mars 2017 Ukemeny hver uke, men er ikke så nøye på et direkte fast mønster. Har fisk minst en gang i uka, og grøt hver lørdag. Ellers passer jeg på at det ikke blir mer enn to dager etter hverandre med kjøtt
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #13 Skrevet 6. mars 2017 Nei, men du er sær som går inn på et forum for å spørre om du er "så sær som en kollega mente", kanskje hun ikke mente at dere egentlig var så sære engang. Anonymkode: d36a5...2cb
Fru Uperfekt Skrevet 6. mars 2017 #14 Skrevet 6. mars 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Har dere noen "prinsipper" for sammensetning av menyen? Fortalte om våre ukemenyer til en kollega og hun synes det hørtes rart ut at vi hadde et fast mønster i hvordan vi bygger den opp. Våre menyer inneholder tre fiske/sjømatmiddager. En vegetarrett, to med kylling/kalkun og en dag med rødt kjøtt. Noen ganger blir det mer av det ene og mindre av det andre, men dette er normen. Er vi så sære som kollegaen min mente? Anonymkode: d804c...113 Nei dere er ikke sære. Vi har og et fast oppsett, samt at tilbehøret skal kunne brukes til flere retter.
Fru Uperfekt Skrevet 6. mars 2017 #15 Skrevet 6. mars 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men du er sær som går inn på et forum for å spørre om du er "så sær som en kollega mente", kanskje hun ikke mente at dere egentlig var så sære engang. Anonymkode: d36a5...2cb Hva er sært med det? Forumet her er jo for å spørre om alt mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2017 #16 Skrevet 6. mars 2017 Hovedsaken er jo at dere trives med det og at næringsinnholdet er bra, og det høres jo sånn ut fra det du skriver her. Vår er bygget opp på lignende vis. Jeg ser at når vi ikke planlegger så blir det mye mer av det samme og vi klarer ikke å bruke opp rester osv. Anonymkode: 37cd4...2c9
Gjest carmabell Skrevet 12. mars 2017 #17 Skrevet 12. mars 2017 Vi har også fast mønster. Søndag og onsdag er for eksempel suppedager.
NewInTown Skrevet 15. mars 2017 #18 Skrevet 15. mars 2017 Jeg følger bare et prinsipp, og det er å få brukt opp alt i kjøleskapet og fryseren i løpet av uka. På den måten bruker jeg minst mulig penger, og det blir minst mulig matsvinn.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2017 #19 Skrevet 22. mars 2017 jeg lager ukesplanen for typen og meg - først ser jeg hva vi har i kjøleskap, frys og skap - sjekker hva vi skal de forskjellige dagene. trening, jobb ol vil ha påvirkning - prøver å ikke spise samme type mat to dager på rad. altså ikke fisk to dager på rad selv om det er forskjellig type fisk - sjekker mattilbud appen for gode tilbud - prøver å ikke spise potetmos to dager på rad ( vi er blitt lei kokte poteter så da blir det å mose de, men det kan jo bli litt lei av det også i lengden ) - prøver å ikke spise det samme som forrige uke Anonymkode: 24ab3...f25 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2017 #20 Skrevet 23. mars 2017 Vi har laks minst en gang i uken, og mager fisk minst to ganger i uken, samt at vi har rødt kjøtt max 2 ganger i uken. Ellers er vi ikke så rigide på det, men vi prøver å fordele det litt sånn at vi ikke har fire middager med ris på rad for eksempel. Anonymkode: 5c09b...bac
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå