Gå til innhold

Bloggeres fokusering på utseende og kropp

Gjest Mallory

Anbefalte innlegg

Gjest Mallory

Dette er en tråd for en generell debatt om bloggeres kommunikasjon om kropp og utseende, og hvilken påvirkning det kan ha på leserne.. 

Finn Skårderud, ekspert på spiseforstyrrelser, skriver at de som bruker/leser kroppsblogger befinner seg på en skala med bokstavelig talt hoppende, mestrende mennesker i den ene enden, og med tung psykiatri i den ene andre. Dette bør nærmest tas for gitt. Kroppsmisnøye blant jenter og kvinner er for tiden et normalfenomen, mens den som er tilfreds med kropp og useende er en statistisk avviker.

Videre skriver han ar de mest populære bloggerne er viktige rollemodeller. Da hadde det jo selvsagt vært ønskelig om de som rollemodeller kunne forsøke å se seg selv utenfra, samt å forsøke å se noen av brukerne innenfra.

Blogging er for mange forsøket på vellykket selvrealisering. Det er ikke all selvrealisering som er like pen å se på. Det gjelder ikke minst om man mister blikket for hvem mottageren kan være. "Jeg skriver det jeg vil, så får de sårbare heller la være å lese."

Jo da, folk må forsøke å ta ansvar for egne liv. Det er likevel ikke så enkelt. Eller hva?

Diskusjon om kropp og utseende til navngitte personer strider mot reglene i Rampelyset, så ikke gjør det.

Edit: Tråden er ment å omhandle utseendefokus generelt, og ikke kun kroppsblogging i streng forstand.

Endret av Mallory
Lagt til en linje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må tenke litt på innlegget ditt før jeg kan bidra med noe, men tusen takk for at du opprettet denne tråden - den er i høyeste grad nødvendig.

Ønsker forøvrig å legge til en artikkel om en rykende fersk studie rundt sammenhengen mellom mors fødselsvekt og barns utvikling av schizofreni - en tankevekker nå når trenden er at gravide skal trene frem til fødsel og helst ikke legge på seg, slik at de ser ut som før de ble gravide rett etter fødsel, og der ulike bloggere er sterke pådrivere for denne farlige trenden.

https://www.nrk.no/livsstil/schizofreni-kobles-til-mors-vekt-1.13402039

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Bra med en generell tråd om temaet.

Det burde for de aller fleste bloggere ikke være noe problem å se hvordan blogglesere kan ha det innvendig. Mange av dem har uttrykt at de selv har fulgt kjendiser og selv har blitt påvirket negativ ved å sammenlikne seg med dem, før de selv ble toppbloggere. Og de forteller om hvordan det er å få negative kommentarer på utseendet på en daglig basis. 

Hvorfor de ikke greier å dra parallellen til hva de selv bidrar med er jo helt uforståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er en viss forskjell på fokus på utseende, og på kropp. 

På den ene siden kan man ikke nekte folk å operere seg, for det er fult lovlig og mennesker skal ha retten til å gjøre som de vil. Jeg kan gå så langt som å si at jeg forstår at flere av toppbloggerne legger seg under kniven fordi de får kontant kritikk av kroppen sin. Det er baksiden av medaljen, og dessverre er det flere som velger et yrke som blogger uten å være sterk nok til å stå imot alt negative som følger med dette. 

Et godt eksempel: http://bloggomtoppbloggere.blogg.no/1487993426_nr_haters_vinner.html

Samtidig så har jeg vanskeligheter med å akseptere at dette har blitt greit å fronte på lik linje med ny kjole fra Nelly.com. Bloggerne (og TvKjendisene) står å strutter med opererte romper, og å ta Restylane i leppene har blitt like vanlig som å gå til frisøren. Ingen snakker om baksiden, og hele fan-klubben (+bloggeren selv) stiller seg bak ytringsfriheten og sier at det ikke er "deres ansvar" at 11 åringer sparer til neseoperasjon.

Det verste jeg har sett er kommentarfeltet til Sraad, hvor barn spør om operasjoner fordi de sparer til dem selv. Det virker som operasjonene er tatt spontant, og det brukes som clickbait. Deretter sprader de rundt med Chanel vesker og strutter med rumpa på bilder, og klart at for lett påvirkelig unge jenter/gutter virker dette som en god ide. 

Jeg syntes egentlig ikke problemet ligger i at de opererer seg, men måten de fronter det på. Måten det blir brukt og fremmet som om dette var det mest naturlige og ufarlige i hele verden, og at alle kan gjøre det. 

Endret av mjauritz
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Cavatina skrev:

Jeg må tenke litt på innlegget ditt før jeg kan bidra med noe, men tusen takk for at du opprettet denne tråden - den er i høyeste grad nødvendig.

Ønsker forøvrig å legge til en artikkel om en rykende fersk studie rundt sammenhengen mellom mors fødselsvekt og barns utvikling av schizofreni - en tankevekker nå når trenden er at gravide skal trene frem til fødsel og helst ikke legge på seg, slik at de ser ut som før de ble gravide rett etter fødsel, og der ulike bloggere er sterke pådrivere for denne farlige trenden.

https://www.nrk.no/livsstil/schizofreni-kobles-til-mors-vekt-1.13402039

Leste akkurat den artikkelen selv. Skremmende lesning og veldig relevant i en bloggverden hvor gravide bloggere har gjort et stort nummer ut av at man nesten ikke kunne se kroppen deres var gravid. Ut over en liten kul på magen da. Poseringer på bilder hvor brystet strekkes opp, armene bak hodet og magen suges inn. Poenget for den gravide bloggeren kan ikke ha vært annet enn å gi inntrykk av at den gravide kroppen var tynnere enn den egentlig var. Ellers hadde bloggeren like gjerne posert rett forfra eller fra siden uden at overkroppen hadde blitt trukket helt opp og magen trukket så langt inn som det gikk an. 

Et særdeles usunt forbilde for andre med andre ord. Ikke bare pga morens helse men også barnets psykiske helse viser det seg. Lurer på hva dagens ungdom, som også leser disse bloggene, lærer om hvordan man faktisk er sunn som gravid. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest orfeus

Norske bloggere forteller villig vekk om hvor ofte de tar botox og deler til og med ut rabatter ...

Botox er en merkelig greie, det er bare å se på familien Kardashians, de går rundt med stive masker og ingen vet om de er glade eller sinte. Nå har forskningen tatt tak i problematikken, og de advarer oss mot å bruke botox. Ikke fordi det er farlig, men fordi vi fratar omgivelsene muligheten til å forstå oss. Babyer/barn blir altså fratatt muligheten til å se variasjonene i foreldrenes ansikt.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/may/22/botox-silences-womens-faces-empathy

http://edition.cnn.com/2012/09/20/living/botox-moms/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mallory

Litt med utgangspunkt i innlegget til @mjauritz og litt som ikke har det som utgangspunkt.

Jeg er ikke sikker på at ekstremutseendefokuserte bloggere først og fremst legger seg under kniven på grunn av kritikk fra andre. Jeg har mer en følelse av at mange av dem i utgangspunktet har et så perfeksjonistisk forhold til egen kropp og utseende at livet uansett hadde vært en evig kamp for å perfeksjonere et allerede helt fint og normalt utgangspunkt. Jeg tror rett og slett ikke noen hadde klart å leve så strengt eller fikset på så mye som enkelte bloggere åpenbart gjør, uten å være styrt av følelser som ligger dypere enn noe som oppstår etter negative kommentarer fra lesere. Ikke dermed sagt at ikke kommentarer kan såre. Spesielt ikke dersom kommentarene pirker i noe bloggeren i utgangspunktet mener er viktig at er på en bestemt måte, det være seg tynne lår, smale hofter, sprettrumpe eller hva det nå er.

Jeg ser for meg at mange bloggere påvirker hverandre negativt i form av at de er konkurrenter og har midler og muligheter (inkludert sponsorer) til å foreta seg en hel masse. Det kan være kirurgi heavy eller light, ymse hudpleieregimer/peelinger/kremer, løshår, fake lashes, fake negler, rumpeinnlegg for sprettrumpe på ellers spikertynne kropper, --- jeg har ikke kunnskap nok til å vite alt man kan gjøre, jeg bare vet at det nesten ikke er grenser for forvandlingsmuligheter. Photoshop og slankende, "forskjønnende" filtre, må jo heller ikke glemmes. 

Det er et problem at utseendebaserte blogger og utseendefokuserte bloggere veldig tydelig bekrefter det jenter/kvinner allerede vet, nemlig at kropp og utseende bør holdes under kontroll. Kroppen kan og må holdes i sjakk med strikt kosthold, superfood til frokost, lunsj og middag, og selvsagt "riktig" trening. Budskapet er at unge jenter og kvinner må være strenge med seg selv, samtidig ser vi jo at dette ikke er noen sak for bloggeren. Her er det bare å bestemme seg, og følge skjema med godt humør og masse energi. Kun for velværets skyld, da. Slett ikke tvangspreget. Og orker man ikke trene, får man heller ringe en kirurg som kan utbedre feilene, evetuelt kan man supplere med kirurgi der trening ikke hjelper.

Det er nok mange mange fler bloggere som ikke forteller om operasjoner enn de som gjør det, tross alt handler kommunikasjonen for en stor del om "naturlig vellykkethet og skjønnhet". Dette er overmennesker som ikke kan noe for det. 

Det er ikke rart mange ender opp med en sterk følelse av å være mislykket. Jo ynge blogglesere, jo mer sårbare og mindre kritiske er de.

Endret av Mallory
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei

Synes Kristin Gjelsvik sier mye fornuftig i denne videoen om akkurat dette med plastiske operasjoner blant bloggere:

http://www.tv2.no/a/8154288/

Samtidig snakker hun litt om dette med bloggerne og ansvarsfraskrivelse. Synes hun har et godt poeng når hun sier noe sånt som at bloggerne ikke kan bestemme seg for at de ikke vil være forbilder, fordi noen av leserne vil se opp til de uansett. Kanskje spesielt unge lesere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onbothsides

Her er den viktigste diskusjonen i hva som er skadelig for både barna/ungdommen som leser bloggen, det er skadelig for bloggeren selv og det verste er all moderniseringen av psykiatri bloggerne får frem. 

Urovekkende å lese at SE knasket (knasker) medisiner skrevet ut til andre for så i ettertid å bruke dette for å skrive innlegg som gir henne mer mynt i kassa. Så vidt jeg har forstått har hun en selvdiagnose (?) på sine tilsynelatende psykologiske problemer.

Sraad tvangsflytter hårlinja i panna pga kommentarer om den. Hun bader i tusenlapper for å provosere, eller kanskje hun bare er veldig umoden. 

Stakkars barn og ungdom i denne tiden hvis de ikke har foreldre som lærer de gode verdier i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, feks foreldre som ikke blogger selv og dermed ikke direkte legitimerer denne usunne geskjeften. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle kler å fylle på leppene ser jeg ...vp bloggen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:forvirra:Vil hun på ferie til Atlantis?

Endret av miagunda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, miagunda skrev:

:forvirra:Vil hun på ferie til Atlantis?

Atlantis er ett resort på Bahamas ;) Ganske godt kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, *Emma* skrev:

Atlantis er ett resort på Bahamas ;) Ganske godt kjent.

Ha ha,så bra jeg begynte å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fokuset visse bloggere har på utseende og kropp syns jeg er skremmende, særlig som mamma til en jente som jeg håper kommer til å holde seg unna slike blogger og lignende...men det er vel ren ønsketenking. Det er jo ikke bare blogger, men SoMe generelt har jo et voldsomt fokus på utseende og kropp. Jeg er glad jeg slapp å vokse opp i disse SoMe-tider. Det må være et frytelig press på jenter (og gutter) om å se sånn-og-sånn ut. Det verste med bloggene er jo normaliseringen av både kirurgi og det å utad virke opptatt av KUN utseende, og heller lite annet. Å gjemme seg bak ytringsfriheten og "det er min kropp, jeg gjør som jeg vil" syns jeg her er helt tullete all den tid alle vet (eller burde vite) at påvirkningskraften er voldsom mot visse aldersgrupper. Jeg syns visse bloggere tar altfor lett på dette, og de burde rett og slett skamme seg!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremei
2 timer siden, Milla29 skrev:

Fokuset visse bloggere har på utseende og kropp syns jeg er skremmende, særlig som mamma til en jente som jeg håper kommer til å holde seg unna slike blogger og lignende...men det er vel ren ønsketenking. Det er jo ikke bare blogger, men SoMe generelt har jo et voldsomt fokus på utseende og kropp. Jeg er glad jeg slapp å vokse opp i disse SoMe-tider. Det må være et frytelig press på jenter (og gutter) om å se sånn-og-sånn ut. Det verste med bloggene er jo normaliseringen av både kirurgi og det å utad virke opptatt av KUN utseende, og heller lite annet. Å gjemme seg bak ytringsfriheten og "det er min kropp, jeg gjør som jeg vil" syns jeg her er helt tullete all den tid alle vet (eller burde vite) at påvirkningskraften er voldsom mot visse aldersgrupper. Jeg syns visse bloggere tar altfor lett på dette, og de burde rett og slett skamme seg!

Er så enig med deg, bloggere som fraskriver seg ansvaret og sier at de gjør hva de vil med sin egen kropp er noe av det tåpeligste jeg ser. Det er greit nok at man gjør hva man vil med sin egen kropp, men å fronte plastiske operasjoner og den perfekte kroppen til barn/unge i en sårbar alder synes jeg blir helt feil. Har sett noen bloggere skrive at de ikke vil være forbilder for unge. Dette er ikke noe man velger selv. Unge kan se opp til deg endten du vil eller ikke. Da får man automatisk et ansvar også. Mange bloggere føler nok et enormt kroppspress selv, er jo en del unge bloggere også. Hva om de kunne snakket om dette kroppspresset og fortelle at de også opplever det, i stedet for å fronte plastiske operasjoner? Hvorfor skal man fikse på utseendet sitt, når det i mange tilfeller ikke løser problemet uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria

det er alt for mye fokus på kropp og utseende blant bloggere og det er ikke bare unge men også voksne bloggere som reklamerer for fylling av lepper og litt av vert. dem fraskriver seg ansvaret som rolle modeller for yngre bloggere. 

jeg godtar at dem fyller leppene sine tar botox og en skjønnhets operasjon men de trenger ikke reklamere om det. 

style connection er en super rolle modell for sine lesere og en tals kvinne for den normaliseringen som er blitt så vanlig. heia syle connection :) 

jeg var en av dem som tok botox og restylane og jeg følte jeg var stygg og jeg ville se opp til idolene mine. jeg leste alt jeg kom over av blogger som blogget om temaet, artikler på nettet og youtube filmer. jeg brøy meg ikke om alder på dem som blogget om dette og samme hva folk sa til meg at jeg var fin nok som jeg var trodde jeg ikke på dem. jeg fikk kcik av og se på bildene dem hadde lagt ut.

i dag har jeg tatt avstand fra sånn og jeg har en unge. jeg vil være et godt forbilde for ungen min når hun blir gamlere. 

det flaueste er når voksne mener at dem som tenker på og ta skjønnhets behandling ikke blir påvrika av dem. dem vet ikke hva dem snakker om for det stemmer ikke. jeg leste og så bilder for og hente informasjon om og ta botox og fyll i leppene og jeg leste og så bilder hvordan folk så ut etter dem hadde lagt inn silikon i puppene og form eg var det blod på tann. 

påvirknings kraften er større enn dem vil innrømme og jeg tror dem er redd for og høre sannheten derfor nekter dem på at dem har så stor påvirknings kraft som dem har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...