MiniMjau Skrevet 13. desember 2004 #1 Skrevet 13. desember 2004 Noen som har vært i Egypt og kan fortelle meg om egypternes fascinasjon for kulepenner? Har fått tips om å ta med kulepenner for å gi til egyptere en treffer(barn, selgere etc)
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #2 Skrevet 13. desember 2004 Vi fikk også det tipset, men reiste hjem med like mange penner som vi kom med... :oops: Fant ingen som i det hele tatt la merke til kulepennene våre. Men det kan jo hende vi var riktig så uheldig, da.
Gjest Melk Skrevet 13. desember 2004 #3 Skrevet 13. desember 2004 I noen deler av India er det slik. Barna samler på dem, er som russekort. Har hørt om barn som kastet pennen da de oppdaget at den var indiskprodusert og ikke fra utlandet.
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #4 Skrevet 13. desember 2004 Man bør IKKE holde på å dele ut slike "gaver", kulepenner eller annet, når man er på ferie til dårligere stilte land. Det eneste man oppnår er å lære disse barna opp til at tigging lønner seg.. og fanger dem i en "avhengighets" situasjon som ikke er bra for dem. Jeg har i alle fall ikke samvittighet til å gjøre det.. hvor enn behagelig det måtte føles i øyeblikket..
MiniMjau Skrevet 14. desember 2004 Forfatter #5 Skrevet 14. desember 2004 Jeg har bare lest det på diverse Egypt-sider på internett. Tror ikke pennene er ment som u-hjelp akkurat. De har jo penner selv i Egypt, tror det er mer sånn at de samler på penner.
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #6 Skrevet 14. desember 2004 Jeg har bare lest det på diverse Egypt-sider på internett. Tror ikke pennene er ment som u-hjelp akkurat. De har jo penner selv i Egypt, tror det er mer sånn at de samler på penner. Dette har ikke noe med u-hjelp å gjøre Det handler om hvilket forhold disse barna får til turister. Om de ser på turister som en kilde til å skaffe seg ting. Vi kjenner alle til horder av tiggende barn og den slags oppførsel blir understøttet av folk som deler ut ting som penner. Hvor enn uskyldig det virker å dele ut penner til små barn, så er det ikke bra for deres fremtid. De trenger å lære seg hva som er de riktige måtene å skaffe seg det man ønsker.. Selv penner man vil samle på.. Tenk dere om!! Dere har et samfunnsansvar.. også i land dere bare besøker.
Gjest Melk Skrevet 14. desember 2004 #7 Skrevet 14. desember 2004 De trenger å lære seg hva som er de riktige måtene å skaffe seg det man ønsker.. Selv penner man vil samle på.. Hva synes du om russekort? (Ser poenget ditt, men i der jeg var i India samlet barn på penner og de voksne jobbet)
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #8 Skrevet 14. desember 2004 Penner? Ja det lurer jeg på. Jeg har tilbragt lange perioder i Egypt og har mange egyptiske venner. Jeg har aldri hørt at penner er noe stas. Ikke mer stas enn det er her i landet. Selvsagt er de fattige ivrige etter alt som er omsettelig. Det gjelder mye, ikke bare penner. Jeg kjenner forresten to stykker i Tromsø som samler på servietter. Det er derfor å anbefale at dere tar med servietter om dere reiser dit. Folk der synes nemlig det er stas å få servietter.
MiniMjau Skrevet 15. desember 2004 Forfatter #9 Skrevet 15. desember 2004 Nå tar diskusjonen helt av da! Jeg bare las i en reisebok at å f.eks gi en kulepenn til selgeren for å avslutte en god handel ble sett på som en god ting. Jeg mener ikke at jeg skal ned til egypt å overøse barna med gaver og ta fra de lysten til å jobbe og tjene penger på ærlig vis.
Liberta Skrevet 15. desember 2004 #10 Skrevet 15. desember 2004 Slik er det i mange deler av verden. Barn og voksne i Afrika så vel som Asia tigger etter penner i de områdene det er masse turister. Ei merkelig greie, og jeg skulle gjerne tatt han som har vært i hele verden og delt ut penner. Det er veldig lite koselig med slik tigging. Vil heller leke med barna og eventuelt kjøpe noe, enn at de skal stå og tigge. "Schoolpen, madam". "Coin, please!" "Lotion, madam". Ikke trivelig, og en unødvendig greie.
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #11 Skrevet 15. desember 2004 Ikke trivelig, og en unødvendig greie. Nettopp!! Og alle som da gir dem noe er med på å opprettholde denne typen oppførsel. (dersom ingen fikk noe ville jo ingen gidde å mase slik..) Russekort er en helt annen diskusjon. Der er det snakk om en kort fase, kun "plaging" av dem som frivillig har ikledd seg russedress, barn som ikke tigger i noen andre sammenhenger. Konteksten er en helt annen..!
Gjest Melk Skrevet 15. desember 2004 #12 Skrevet 15. desember 2004 Russekort er en helt annen diskusjon. Der er det snakk om en kort fase, kun "plaging" av dem som frivillig har ikledd seg russedress, barn som ikke tigger i noen andre sammenhenger. Konteksten er en helt annen..! Unnskyld meg, men de barna vi ga kulepenner tigget faktisk ikke i andre sammenhenger. De gikk på skolen og lekte slik andre barn gjør.
MiniMjau Skrevet 15. desember 2004 Forfatter #13 Skrevet 15. desember 2004 Enig, det er nok bare en samlegreie.
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #14 Skrevet 16. desember 2004 [unnskyld meg' date= men de barna vi ga kulepenner tigget faktisk ikke i andre sammenhenger. De gikk på skolen og lekte slik andre barn gjør. De tigger altså ikke i andre sammenhenger enn der det er turister.. My point exactly!! De lærer seg å tigge av turister. Å be russ om russekort er helt annerledes for en russ kan når som helst ta av seg russedressen og ikke lengere være "russ". De eksisterer også bare i en svært kort periode av året.. Og de har ikke noe annet enn russekort å by på. Turister er en masse som ufrivillig blir plaget, de finnes til alle årets tider og de kan på ulike vis loppes for reelle verdier om man først er sporet inn på tanken om at turister er en kilde til å skaffe seg ting.. Som sagt så har du et ansvar for både fremtidige turisters opplevelse og disse barnas holdinger i fremtiden (som kan være avgjørende for deres større livsvalg). Å si at dette blir det samme som russekort er naivt og åpenbart latterlig. Ta ansvar! Vær voksen!
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2004 #15 Skrevet 16. desember 2004 Enig' date=' det er nok bare en samlegreie.[/quote'] Men ER det virkelig en samlegreie i Egypt. Jeg lurer veldig på hva jeg ikke har fått med meg. Jeg tror jeg bør sende en mail til mine venner i Kairo og spørre om det er noe som er typisk egyptisk og som jeg ikke har lagt merke til. Hvilken reiseguide er det som skriver om disse pennene? Reisehåndbøker er subjektive. Det har jeg sett flere ganger. Har forfatteren opplevd noen ganger at barn synes kulepennen hans er fin, så skriver han om det som om det skulle være noe som er typisk for Egypt. Jeg har lest en amerikansk reiseguide for Norge. Den er full av lignende stereotypier. Jeg fant ut da at jeg ikke kjenner en eneste typisk nordmann.
Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2004 #16 Skrevet 20. desember 2004 Jeg synes det er direkte arrogant å påstå at "i Egypt samler barn på kulepenner". Hele ideen om at det finnes noe alle barn fra et land samler på er latterlig.. Den slags ville vi ikke funnet på å si om dansker... Så å si slikt om egyptere er direkte nedadlatende. Tigging er tigging.. uansett hvor man bor. Det er ikke en "kulturell sak" (eller "samlegreie" som noen kalte det) noe sted!!!
Gjest Tiagra Skrevet 21. desember 2004 #17 Skrevet 21. desember 2004 Ikke pæng, men pænna deles ut blandt almuen i egyptens land...tigging med andre ord, og siden ble det en turistsport å dele ut penner i Egypt... Snakker om stereotyping. Skal dette være en vits eller? Ikke rart at oss Nordmenn er kjent som Woodentops blant Briter og Amerikanere! Er vi virkelig så teite?
Gjest Anonymous Skrevet 21. desember 2004 #18 Skrevet 21. desember 2004 I en større by i Egypt vil du nok aldri bli spurt etter penn. På landsbygda er det derimot enkelte barn som spør om penner. Opprinnelig ble de brukt av barna på skole. Det er ganske mange fattige mennesker der. Per i dag er det nok en del barn som ikke er så fattige som spør om penner - så man får nesten bare se det an.
Gjest Anonymous Skrevet 23. desember 2004 #19 Skrevet 23. desember 2004 .....vi skal paa ferie nordover til sommeren. Dette med servietter til de innfödte i Tromsö skal vi huske paa. En skikkelig god ide! Og takk for tipset!
Veslejenta Skrevet 23. desember 2004 #20 Skrevet 23. desember 2004 Mormoren min var litt på Lanzarote på 80-tallet, og der ble hun masa på av unger når det gjaldt penner!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå