AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #1 Del Skrevet 4. mars 2017 Hvordan kan man bli flinkere til å ha egne meninger, hvis man er lettere dum og har vanskeligheter med å se det større bildet? Anonymkode: 7434a...7a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 4. mars 2017 #2 Del Skrevet 4. mars 2017 Hva med å starte i det små? Mene noe som mindre ting. Ellers er jo det å gjøre research det viktigste for å kunne opparbeide seg en mening. Om det er en spesiell sak du har lyst til å mene noe om, må du rett og slett bare lese om saken fra flere kilder. Jo mer du har å basere deg på, jo lettere blir det å forme en mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2017 #3 Del Skrevet 4. mars 2017 Lese og utvide kunnskap. Se ting fra forskjellige perspektiv og øv på å se hva du mener om saken. Les gjerne flere andres perspektiv om du vil og se hva du synes om det. Anonymkode: 2ce14...a56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 4. mars 2017 #4 Del Skrevet 4. mars 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man bli flinkere til å ha egne meninger, hvis man er lettere dum og har vanskeligheter med å se det større bildet? Anonymkode: 7434a...7a7 definer "lettere dum" og si noe om hva som ligger i "har vanskeligheter med å se det større bildet" først. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 4. mars 2017 #5 Del Skrevet 4. mars 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man bli flinkere til å ha egne meninger, hvis man er lettere dum og har vanskeligheter med å se det større bildet? Anonymkode: 7434a...7a7 For å gjøre deg opp en mening må du først tillegge deg kunnskap og informasjon om emnet. I dagens teknologiske verden er dette en smal sak - når jeg var ung hadde vi biblioteket og avisen. Idag har vi et hav av kunnskap et tastetrykk unna (Google). Jeg har som tommelfingerregel å lese minst 20-40 artikler eller studier om en sak - gjerne fra forskjellige vinkler og synspunkter før jeg danner meg en egen mening rundt saken. Det er ikke alle som har medfødt evne til å reflektere over det store bildet men det kan absolutt trenes opp om du er motivert til det. Det gjelder å sette ting i sammenheng og se koblinger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #6 Del Skrevet 12. mars 2017 Jeg kjenner meg litt i problemstillingen din, Ts. Gjør så godt jeg kan for å lese meg opp på ting, følger med i debatter og meningsutvekslinger mellom folk, men på et eller annet tidspunkt så føler jeg allikevel at jeg kommer til kort. Jeg mister motet til å stå lenge nok for en mening, og spesielt i situasjoner hvor jeg føler at motparten har bedre og sterkere argumenter enn meg selv. Jeg kan lett føle meg stilt til veggs, veldig dum og latterliggjort, og det ene med det andre, og det kan noenganger føre til at jeg lar følelsene ta overhånd. Jeg skjønner ikke hvordan andre klarer å være så "overlegne". Anonymkode: 9f85c...23d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #7 Del Skrevet 12. mars 2017 Slapp av TS, det er ikke slik at alle andre har lest 20-40 vitenskapelige artikler om et emne før de tør ha en mening, veldig mange kan litt om det kan være saklig, en del kan mindre, og en del kan ingenting men oppfører seg som de er verdensmestre likevel. Dessuten er det mange temaer der det ikke gir mening å ha en vitenskapelig tilnærming men kan dreie seg om subjektive meninger osv. Jeg syntes det er ganske viktig å ha en mening om ting og tørre å stå for den, man blir i mange sammenhenger lett overkjørt hvis man ikke har det i dagens samfunn. Anonymkode: 96dea...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noe tilfeldig Skrevet 12. mars 2017 #8 Del Skrevet 12. mars 2017 Det er laaangt bedre å IKKE ha en mening om noe når man har begrenset med kunnskap om tema, enn alle de som absolutt skal ha en mening om noe de kan særdeles lite om! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 12. mars 2017 #9 Del Skrevet 12. mars 2017 (endret) På 4.3.2017 den 13.15, WubWub skrev: For å gjøre deg opp en mening må du først tillegge deg kunnskap og informasjon om emnet. I dagens teknologiske verden er dette en smal sak - når jeg var ung hadde vi biblioteket og avisen. Idag har vi et hav av kunnskap et tastetrykk unna (Google). Det er et par problemer her. At man finner noe på Google betyr ikke at det stemmer. Dessuten har man følgende mekanisme: https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect Det er altså ikke bare å lese i vei om noe. Man må ha evne til å utøve kildekritikk, og man må kjenne til egne begrensninger. Endret 12. mars 2017 av jabx 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 12. mars 2017 #10 Del Skrevet 12. mars 2017 (endret) På 4.3.2017 den 12.44, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man bli flinkere til å ha egne meninger, hvis man er lettere dum og har vanskeligheter med å se det større bildet? Anonymkode: 7434a...7a7 Det er ikke slik at du er smartere enn du selv tror, og at det du opplever er at du ser alle nyansene som kompliserer ting og viser at de ikke nødvendigvis er så enkle som de kan fremstå? Endret 12. mars 2017 av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MajorasMaske Skrevet 12. mars 2017 #11 Del Skrevet 12. mars 2017 På 4.3.2017 den 12.44, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man bli flinkere til å ha egne meninger, hvis man er lettere dum og har vanskeligheter med å se det større bildet? Anonymkode: 7434a...7a7 Husk at hvis du ikke vet noe om et tema så bør du på ingen måte stole på noen som kalles en ekspert i det tema fordi du kan ikke verifisere om det eksperten sier er sant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 12. mars 2017 #12 Del Skrevet 12. mars 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner meg litt i problemstillingen din, Ts. Gjør så godt jeg kan for å lese meg opp på ting, følger med i debatter og meningsutvekslinger mellom folk, men på et eller annet tidspunkt så føler jeg allikevel at jeg kommer til kort. Jeg mister motet til å stå lenge nok for en mening, og spesielt i situasjoner hvor jeg føler at motparten har bedre og sterkere argumenter enn meg selv. Jeg kan lett føle meg stilt til veggs, veldig dum og latterliggjort, og det ene med det andre, og det kan noenganger føre til at jeg lar følelsene ta overhånd. Jeg skjønner ikke hvordan andre klarer å være så "overlegne". Anonymkode: 9f85c...23d Hvilke situasjoner skjer dette i? For meg er ikke meninger en statisk greie som man febrilsk skal holde på koste hva det koste vil. Jeg kan ha meninger om en sak, men om noen kommer og opplyser meg om andre sider ved saken, sterkere argumenter, så vil jeg jo endre eller justere på meningen min deretter? Eller ser jeg for meg helt andre situasjoner enn du gjør her nå? F.eks. om jeg mener vi kan bruke litt mer av oljefondet på grunn av ett eller annet. Så kommer en annen og sier at jeg ikke har tenkt over ditt eller datt, og det er et godt argument, så kanskje vi ikke skal bruke så mye alikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #13 Del Skrevet 12. mars 2017 Du må ha noen egne meninger, helt garantert, selv om du kanskje ikke er så flink til å uttrykke dem. Du vet helt sikkert hvilke tv-programmer du liker å se på, og hvorfor. Eller hvilke bøker du liker å lese, hvilken musikk du liker å høre på ... Jeg er sikker på at du har egne meninger om mangt og meget, og så er det ting som er mindre viktig for deg, som du ikke gidder sette deg inn i, og ha en mening om. Tren deg på å uttrykke de meningene du har, sett deg inn i ting som er viktige for deg, og resten kan du gi blaffen i å ha en mening om. Og så er det viktig å huske på at det finnes ikke noe mer irriterende enn mennesker som har en mening om absolutt alt, og som mener de har en rett til å fortelle andre om denne meningen til alle, og til enhver tid ! For eksempel er jeg kronisk syk. Det betyr at veldig mange mennesker føler de har en rett til å mene noe om hvordan jeg bør leve mitt liv, hva jeg skal spise og ikke spise, hvilke medisiner jeg bør prøve og ikke prøve, hva jeg skal gjøre og ikke gjøre osv. Irriterende! Ha gjerne meninger om alt, men vær selektiv med tanke på når du velger å uttrykke dem. Anonymkode: 2e895...6fa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2017 #14 Del Skrevet 12. mars 2017 11 minutter siden, Duckie skrev: Hvilke situasjoner skjer dette i? For meg er ikke meninger en statisk greie som man febrilsk skal holde på koste hva det koste vil. Jeg kan ha meninger om en sak, men om noen kommer og opplyser meg om andre sider ved saken, sterkere argumenter, så vil jeg jo endre eller justere på meningen min deretter? Eller ser jeg for meg helt andre situasjoner enn du gjør her nå? F.eks. om jeg mener vi kan bruke litt mer av oljefondet på grunn av ett eller annet. Så kommer en annen og sier at jeg ikke har tenkt over ditt eller datt, og det er et godt argument, så kanskje vi ikke skal bruke så mye alikevel. Er enig i at man ikke skal holde på en mening for enhver pris, for det er jo lov å ombestemme seg, men et eksempel hvor jeg kan føle at jeg plutselig føler meg superdum, er kanskje hvor folk sitter og prater om innvandring, og så skal man si om man er for og imot. Nå tar jeg bare et generelt eksempel, da. La oss si at jeg er for, så er motparten imot, og så prøver jeg å argumentere så godt jeg kan for mine meninger, men motparten er så bastant og virker å kunne mer enn meg om visse ting, og plutselig så vet jeg ikke hva mer jeg kan si for å overbevise den andre. Det går ikke så lang tid fra samtalen starter til den går helt i lås for meg. Jeg vet at jeg har lest meg opp på ting, har fulgt med på andres tanker og meninger om noe, og gjort meg opp mine egne tanker om hvor jeg selv står hen, men føler meg så dum når jeg ikke kommer på flere ting å si til mitt/emnet sitt forsvar. Har opplevd det i samtaler med venninner hvor de nesten begynner å snakke over hodet på meg, og så prøver jeg å få inn et ord eller mer, men det går jammen meg ikke lang tid før de sier noe i retur som gjør at jeg sitter der og føler meg sååå himla dum og kunnskapsløs! Det verste er at jeg kan bli sittende stum under resten av samtalen mens jeg irriterer meg over hvor store ord de andre sitter der og bruker, om hvor samfunnsengasjerte de plutselig ser ut til å være mens jeg sitter der og virker til overs. Men dette med innvandringen var kun et eksempel, og jeg er ikke TS Det er ikke sånn at jeg ikke klarer å ha en samtale med andre mennesker, men jeg føler noenganger at jeg burde kunne mer, men uansett hvor mye jeg følger med, så virker det som om jeg kommer til kort i enkelte sammenhenger. Jeg kunne helt klart ikke ha blitt en politiker Anonymkode: 9f85c...23d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jus sanguinis Skrevet 12. mars 2017 #15 Del Skrevet 12. mars 2017 På 04.03.2017 den 12.44, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man bli flinkere til å ha egne meninger, hvis man er lettere dum og har vanskeligheter med å se det større bildet? Anonymkode: 7434a...7a7 Jeg tror at du slettes ikke er dum når du har tanker som dette, snarere tvert i mot. Du bør heller spørre hva som skal få en intelligent person som deg til å skifte mening? Jeg vil si at en person som deg har en mening som bærer vekt fordi du fremstår som en person som er intelligent. Dog, hvis du er redd for å mene noe kan jeg godt fortelle deg hva du skal mene, hvis det er det om å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglekvitter__ Skrevet 12. mars 2017 #16 Del Skrevet 12. mars 2017 På 4.3.2017 den 11.44, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man bli flinkere til å ha egne meninger, hvis man er lettere dum og har vanskeligheter med å se det større bildet? Anonymkode: 7434a...7a7 Kan du spesifisere det litt mer? I forhold til hva da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå