Gå til innhold

Lære å synge pent via youtube. Er det mulig?

Alvea

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt et forferdelig sangstemme. Den er så stygg at det gjør vondt å høre meg selv. Hender seg jeg treffer en tone og da får jeg tårer i øynene, haha. Jeg elsker å synge. Det som er så synd er at jeg alltid må mime eller synge veldig lavt i sammenkomster når det er allsang.

Men, kan man lære seg å synge pent?

Jeg tenker at man er født med den stemmen man har. Selve stemmen er vel ikke stygg håper jeg, kun når jeg synger. Det jeg lurer på er om man synger falskt og grusomt om det er mulig å lære seg selv via youtube å synge rent?

Kan en fin sangstemme læres rett og slett? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det å være musikalsk er noe du er født med. Har du det ikke i deg. Så er det ikke noe du kan lære. 

Anonymkode: bbb06...bdb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å være musikalsk er noe du er født med. Har du det ikke i deg. Så er det ikke noe du kan lære. 

Jeg skal ikke bli et musikalsk geni akkurat, det er ikke målet mitt.

Jeg lurer mer på om man kan lære seg å synge rent så det ikke er vondt å høre på. 

Ut i fra det jeg tolker svaret ditt som er at man ikke kan lære seg å synge penere. At det er noe som er medfødt. Hvorfor har man da sangpedagoger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner mange musikere, og det de fleste sier er at stort sett alle kan lære seg å synge helt greit, med målrettet trening. Med unntak av de få som mangler gehør totalt og absolutt. Men dette er få det er snakk om. 

Anonymkode: 1780f...82d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://tonedeaftest.com/

Jeg tok denne testen om den viser at jeg absolutt ikke er tonedøv. Heldigvis. Om den er til å stole på da. 

Har forstått det sånn etter de youtube videoene jeg har sett at jeg hører hva som er fint eller ikke, men stemmebåndet mitt har ikke lært seg å tilpasse tonene. Jeg må trene opp samhandlingen mellom "stemmemuskelene" og hjerne slik at jeg vet hvordan jeg skal tilpasse "stemmemusklene" etter hvilken tone jeg vil ha. 

Men hvordan trener jeg? Finner lite på youtube som virker bra, ser ut som de fleste tar seg betalt for diverse nettkurs. Jeg er villig til å betale litt, men aner ikke hvilket nettkurs det i så fall skulle være. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sant. Svært få er født med spesielle talenter og INGEN er god på noe de aldri har jobbet med. Man kan være født med et visst anlegg og ha lettere for å bli god i noe, men skal man bli veldig god i noe må man jobbe hardt uansett hva man er født med. Dette talent-fjaset har gått alt for langt. Det skaper overmodige sangstjerner med overdrevet tro på egne evner og mangel på evne til å jobbe, og i andre enden av skalaen har man dem som blir fortalt at de ikke kan noe fordi de ikke har talent nok, og som gir opp istedet for å jobbe.
visste du at mange talenter sakker akterut og stagnerer fordi de ikke jobber hardt nok, mens de middels gode kommer seg opp og frem ved å jobbe hardt og målrettet? Det er tilfelle, bare å spørre folk på musikk-konservatorier rundt i landet.

TS, så godt som alle kan bli ganske gode sangere, og du kan absolutt bli bedre til å synge rent og bruke stemmen din riktig ved å jobbe med det. Hvis du bare vil bli litt flinkere til å kontrollere stemmen og øve opp gehøret ditt kan du sikkert finne instruksjonsvideoer på youtube som hjelper deg langt på vei. Men hvis du har lyst til å lære mer om akkurat din stemme og hvordan best mulig utvikle den er det bedre å gå til en sangpedagog som kan gi deg personlig veiledning.

Anonymkode: 4e7f7...e41

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
17 timer siden, Alvea skrev:

Jeg tok denne testen om den viser at jeg absolutt ikke er tonedøv. Heldigvis. Om den er til å stole på da. 

Har forstått det sånn etter de youtube videoene jeg har sett at jeg hører hva som er fint eller ikke, men stemmebåndet mitt har ikke lært seg å tilpasse tonene. Jeg må trene opp samhandlingen mellom "stemmemuskelene" og hjerne slik at jeg vet hvordan jeg skal tilpasse "stemmemusklene" etter hvilken tone jeg vil ha. 

Men hvordan trener jeg? Finner lite på youtube som virker bra, ser ut som de fleste tar seg betalt for diverse nettkurs. Jeg er villig til å betale litt, men aner ikke hvilket nettkurs det i så fall skulle være. 

Hvis du skal betale er det bedre å kontakte en sangpedagog. Det koster en del penger pr time, men med personlig veiledning tar det kortere tid å finne ut hvor utfordringene med akkurat din stemme ligger. Du får mye mer igjen for å gå til sangpedagog enn å lytte til generelle råd på nett. Dersom du har en kulturskole med sangpedagog i nærheten kan du søke. De tar inn voksne også, du blir bare nedprioritert til fordel for barn og unge under 18 år og kan havne på venteliste. Ellers finnes det flere som er selvstendig næringsdrivende sangere som gir sangtimer som ekstrainntekt i tillegg til utøvende praksis. Bare søk rundt og hør om priser. Lykke til :)

Anonymkode: 4e7f7...e41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror nok de aller fleste kan forbedre sangstemmen, men har man et dårlig utgangspunkt så blir man nok ikke Adele uansett hvor man øver. Men det er vel heller ikke målet for deg:) Om man kan gjøre det via tips fra youtube? Tja, skader ikke å prøve? Men ta i så fall en før-etter video av deg selv for å kunne sammenligne bedre:)

Anonymkode: 9d794...d73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmen kan trenes i likhet med kroppen. Når du trener, vil du etterhvert få økt kontroll på den og jo mer du øver, jo bedre blir det. Det vil nok bli raskere bedre om du spanderer noen kroner på en sangpedagog, får tilbakemeldinger underveis og lærer bedre teknikker, men det skal la seg gjøre å øve til YouTube også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Alvea skrev:

jeg får ikke lyden på den siden til å virke....hadde du det problemet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Minlillesky skrev:

jeg får ikke lyden på den siden til å virke....hadde du det problemet???

Lyden virket fint hos meg. 

Anonymkode: b9a30...4fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, March 03, 2017 den 20.16, AnonymBruker skrev:

Alle har ikke popstjernemateriale eller liknende i stemmen sin, og noen er mer musikalske enn andre, men alle kan lære å synge rent! :) 

Endret av Lykkehjerte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...