AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #1 Skrevet 3. mars 2017 Hei er høytfungerende Aspergers en psykisk lidelse? Har den diagnosen skal søke politihøgskolen men fikk vite at det bryter med dette punktet i de medisinske kravene av de, og at jeg ikke blir innkalt da Psykisk helsekrav og sosial tilpasningPågående psykisk lidelse medfører udyktighet. Både aktuell og tidligere alvorlig sinnslidelse / psykotisk lidelse som schizofreni eller bipolar affektiv lidelse medfører udyktighet. Sykehistorie med annen psykisk lidelse som eksempelvis angstlidelse, depressiv lidelse eller spiseforstyrrelse medfører udyktighet dersom dette vurderes å kunne medføre betydningsfull forhøyet sårbarhet, og / eller at tjenesten ikke kan utføres tilfredsstillende. Alvorlig personlighetsforstyrrelse medfører udyktighet. Misbruk av medikamenter og / eller alkohol medfører udyktighet. Bruk av illegale substanser medfører udyktighet. jeg merker ikke at jeg har aspergers lengre, jeg bruker ikke medisiner, aldri hatt noen psykiske problemer som er listet over Anonymkode: bfa17...a78
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #2 Skrevet 3. mars 2017 Hadde aldri hatt tillit til en politi med asperger. En med asperger bør ikke ha et yrke der h*n har ansvar for andre mennesker. Anonymkode: 9da44...099 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #3 Skrevet 3. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hadde aldri hatt tillit til en politi med asperger. En med asperger bør ikke ha et yrke der h*n har ansvar for andre mennesker. Anonymkode: 9da44...099 Hvorfor ikke? Anonymkode: bfa17...a78
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #4 Skrevet 3. mars 2017 Det blir antatt at når det er så alvorlig at man blir diagnostisert, dvs at det påvirker hverdagen, så er det for alvorlig til å bli politi. Du kan jo alltids få en second opinion på diagnosen,kanskje den kan fjernes? Man skal ikke sette diagnoser på mennesker som klarer seg helt fint, så derfor blir det antatt at du ikke gjør det siden du har en diagnose. Anonymkode: 87933...74a 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #5 Skrevet 3. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det blir antatt at når det er så alvorlig at man blir diagnostisert, dvs at det påvirker hverdagen, så er det for alvorlig til å bli politi. Du kan jo alltids få en second opinion på diagnosen,kanskje den kan fjernes? Man skal ikke sette diagnoser på mennesker som klarer seg helt fint, så derfor blir det antatt at du ikke gjør det siden du har en diagnose. Anonymkode: 87933...74a Jeg fikk diagnosen høyt fungerende autisme for 10 år siden som barn. Jeg mener egentlig ikke jeg har den diagnosen. Jeg lever helt som normalt, bruker ikke medisin eller noe som helst. Føler ikke at jeg skiller meg fra andre mennesker egentlig Anonymkode: bfa17...a78 1
Gjest Hold the door Skrevet 3. mars 2017 #6 Skrevet 3. mars 2017 (endret) - Endret 9. juni 2018 av Hold the door
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #7 Skrevet 3. mars 2017 Hvem er det som har fortalt deg at høytfungerende asperger syndrom gjør deg uegnet for opptak? Aspergers går innunder kapittel F i ICD-10. Kapittel F omfatter psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser. Det er ikke et problem for utdanningsinstitusjonen å argumentere for at dette gjør en uegnet som kandidat, men det er jo viktig at du har førstehåndsinformasjon fra selve høgskolen og ikke noen andre. Anonymkode: 8c39c...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #8 Skrevet 3. mars 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem er det som har fortalt deg at høytfungerende asperger syndrom gjør deg uegnet for opptak? Aspergers går innunder kapittel F i ICD-10. Kapittel F omfatter psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser. Det er ikke et problem for utdanningsinstitusjonen å argumentere for at dette gjør en uegnet som kandidat, men det er jo viktig at du har førstehåndsinformasjon fra selve høgskolen og ikke noen andre. Anonymkode: 8c39c...cbd Skolen har sagt det går under psykisk lidelse, og man ikke kan bli politi med en psykisk lidelse derfor. Anonymkode: bfa17...a78
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #9 Skrevet 3. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skolen har sagt det går under psykisk lidelse, og man ikke kan bli politi med en psykisk lidelse derfor. Anonymkode: bfa17...a78 Da bør du bare legge fra deg denne tanken. Du har jo opprettet en lignende tråd for en stund siden også. Anonymkode: 8c39c...cbd 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #10 Skrevet 3. mars 2017 Diagnosen aspergers kan både være en tilrettelegger men også en begrensning. Det er ikke en psykisk lidelse. Men en nevrologisk utviklingsforstyrrelse. Det er godt mulig du er feildiagnostisert. Få en utredning slik at de kan finne ut av det, og dermed kan fjerne den fra journalen din hvis dette er tilfellet. Anonymkode: 33222...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #11 Skrevet 3. mars 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Diagnosen aspergers kan både være en tilrettelegger men også en begrensning. Det er ikke en psykisk lidelse. Men en nevrologisk utviklingsforstyrrelse. Det er godt mulig du er feildiagnostisert. Få en utredning slik at de kan finne ut av det, og dermed kan fjerne den fra journalen din hvis dette er tilfellet. Anonymkode: 33222...0a4 Hvorfor er dette "godt mulig"? Anonymkode: 8c39c...cbd 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #12 Skrevet 3. mars 2017 Du har opprettet en tråd om dette tidligere, og da løy du for å gagne dine utspill. Utifra din forrige tråd så bør du virkelig droppe å bli politi. Jeg ville forresten ikke følt meg trygg om en (eller flere) politimann hadde asperger eller autisme. Anonymkode: e9e15...cee 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #13 Skrevet 3. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor er dette "godt mulig"? Anonymkode: 8c39c...cbd Aspergers og høytfungerende på autismespekteret blir relativt ofte feildiagnostisert. Hvis man som barn har fått en diagnose som man på ingen måte kjenner seg igjen i som voksen er det gode muligheter for at det faktisk er en feil. Barn er ikke ferdig utviklet, og å dermed diagnostiseres med utviklingsforstyrrelser som peker på varige forskjeller fra normalen, kan i senere tid vise seg å være feil. Det er også en del uenighet i hvordan man skal definere autismespekteret, og variasjoner på diagnosen utifra kjønn er det ikke forsket nok på, eller tatt nok høyde for. Grunnen til at jeg tenker det er godt mulig for TS at han er feildiagnostisert er fordi han selv sier at han ikke tror han har diagnosen, fordi han ikke har noen problemer i det daglige, og ikke kjenner seg noe annerledes enn andre. Hos mennesker med Aspergers er det rapportert svært ofte om følelser av å føle seg utenfor eller annerledes. Hos f.eks meg som har Aspergers, men der ingen aner det, ingen på jobben, ingen jeg noensinne gikk på skole med, ikke en gang familiemedlemmer, så ergo opptrer jeg nokså normalt, selv jeg kjenner meg annerledes. Det å kjenne det sånn er ikke et kriterium for diagnosen, bare veldig vanlig, men utifra det TS sier, tenker jeg at det da er godt mulig han ikke tilfredsstiller kravene til diagnosen hvis han hadde blitt utredet på nytt i dag. Ang. å ha en politimann som har autismespekterforstyrrelse, jeg ser ikke hvordan dette skulle gjøre en mer eller mindre trygg enn med andre? Interessant. Jeg vil anta at det finnes en god del politi der ute allerede med Aspergers. Anonymkode: 33222...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #14 Skrevet 3. mars 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk diagnosen høyt fungerende autisme for 10 år siden som barn. Jeg mener egentlig ikke jeg har den diagnosen. Jeg lever helt som normalt, bruker ikke medisin eller noe som helst. Føler ikke at jeg skiller meg fra andre mennesker egentlig Anonymkode: bfa17...a78 Høytfungerende autisme og asperger er IKKE DET SAMMA! Bare sånn til opplysning 😉 Anonymkode: 9b532...7e2 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #15 Skrevet 3. mars 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aspergers og høytfungerende på autismespekteret blir relativt ofte feildiagnostisert. Hvis man som barn har fått en diagnose som man på ingen måte kjenner seg igjen i som voksen er det gode muligheter for at det faktisk er en feil. Barn er ikke ferdig utviklet, og å dermed diagnostiseres med utviklingsforstyrrelser som peker på varige forskjeller fra normalen, kan i senere tid vise seg å være feil. Det er også en del uenighet i hvordan man skal definere autismespekteret, og variasjoner på diagnosen utifra kjønn er det ikke forsket nok på, eller tatt nok høyde for. Grunnen til at jeg tenker det er godt mulig for TS at han er feildiagnostisert er fordi han selv sier at han ikke tror han har diagnosen, fordi han ikke har noen problemer i det daglige, og ikke kjenner seg noe annerledes enn andre. Hos mennesker med Aspergers er det rapportert svært ofte om følelser av å føle seg utenfor eller annerledes. Hos f.eks meg som har Aspergers, men der ingen aner det, ingen på jobben, ingen jeg noensinne gikk på skole med, ikke en gang familiemedlemmer, så ergo opptrer jeg nokså normalt, selv jeg kjenner meg annerledes. Det å kjenne det sånn er ikke et kriterium for diagnosen, bare veldig vanlig, men utifra det TS sier, tenker jeg at det da er godt mulig han ikke tilfredsstiller kravene til diagnosen hvis han hadde blitt utredet på nytt i dag. Ang. å ha en politimann som har autismespekterforstyrrelse, jeg ser ikke hvordan dette skulle gjøre en mer eller mindre trygg enn med andre? Interessant. Jeg vil anta at det finnes en god del politi der ute allerede med Aspergers. Anonymkode: 33222...0a4 Det kan vel strengt tatt ha en sammenheng med at han ønsker å bli politi og at han vet at dette er diskvalifiserende. Anonymkode: 8c39c...cbd 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #16 Skrevet 3. mars 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høytfungerende autisme og asperger er IKKE DET SAMMA! Bare sånn til opplysning 😉 Anonymkode: 9b532...7e2 Asperger blir da ofte sett på som en høytfungerende form av autisme. Anonymkode: 8c39c...cbd
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #17 Skrevet 3. mars 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har opprettet en tråd om dette tidligere, og da løy du for å gagne dine utspill. Utifra din forrige tråd så bør du virkelig droppe å bli politi. Jeg ville forresten ikke følt meg trygg om en (eller flere) politimann hadde asperger eller autisme. Anonymkode: e9e15...cee Jeg har aldri løget eller noe så vet virkelig ikke hva du snakker om. Da vet du tydeligvis veldig lite om det da hvis du ikke hadde følt deg trygg hvis en politi hadde det Anonymkode: bfa17...a78
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #18 Skrevet 3. mars 2017 Mine foreldre bruker begge ordene så blir forrvirret, de sier aspergers også sier de høytfungerende autisme og. Har sett gjennom hele legejournalen min fra barndom osv. Det eneste som står jeg har er F84,9 og F83 Anonymkode: bfa17...a78
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #19 Skrevet 3. mars 2017 Ì Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri løget eller noe så vet virkelig ikke hva du snakker om. Da vet du tydeligvis veldig lite om det da hvis du ikke hadde følt deg trygg hvis en politi hadde det Anonymkode: bfa17...a78 Jeg ville ikke følt meg trygg jeg heller. Folk som har autismediagnoser har lavere empati enn andre, og i tilllegg har de vanskelkg for å vise sympati ovenfor andre (noe du bør være flink i viss du skal bli purke) Anonymkode: 9b532...7e2 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2017 #20 Skrevet 3. mars 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ì Jeg ville ikke følt meg trygg jeg heller. Folk som har autismediagnoser har lavere empati enn andre, og i tilllegg har de vanskelkg for å vise sympati ovenfor andre (noe du bør være flink i viss du skal bli purke) Anonymkode: 9b532...7e2 Du vet det du kommer nå bygger på gammel forskning? Det at folk med autisme har laver empati stemmer ikke, eller det med sympati Anonymkode: bfa17...a78 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå