Gå til innhold

Forstår meg ikke på venninne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har noen "problemer" med ei venninne jeg har kjent i 7 år. Før var vi veldig nære, snakket om alt og tilbragte en god del tid sammen, men i det siste har ting bare vært helt merkelig. 

Får stadig meldinger om at hun savner meg og at vi må finne på noe, men om jeg kommer med konkrete forslag, så kan hun ikke. Ender alltid opp med å si at hun får gi beskjed når hun kan, for jeg er ikke like travel som henne. Men hun gir aldri beskjed. Og det er i og for seg greit for meg, har ikke et enormt stort behov for å være sosial hele tiden, men hvorfor sier hun sånne ting da? Om hun tydeligvis ikke mener det. Har lite til overs for det når folk sier ting bare for å si det. For å virke interesserte.

Jeg er også fadder på jenta hennes og føler venninna mi hele tiden hinter om at jeg burde være mer engasjert. Sender bilder av jenta med "hei gudmor" o.l. og takker folk på facebook for at de stiller så mye opp for henne (alenemor). Og når jeg tilfeldigvis treffer på henne og datteren på gata er det kommentarer som "det var lenge siden" og "hils på gudbarnet ditt da". Jeg får dårlig samvittighet, men blir samtidig fryktelig irritert fordi jeg jo prøver å avtale ting og sier stadig at jeg er her og det bare er å ringe med hva som helst. Forstår ikke hvorfor hun ville ha meg som fadder om jeg kun skal få se ungen når hun har bursdag.

Vet ikke om jeg orker å prøve mer, men samtidig gnager det fordi jeg er gudmor til denne jenta. Noen som har opplevd lignende? Hva er greia, liksom?

Anonymkode: 924c3...0e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hun er forelder! Det er travelt. Se for deg at ALLE KVELDER er opptatte. Du er opptatt fra klokka 16 og helt frem til 21, HVER DAG. ikke bare det, men frem til du leverer i bhg også. Om hun da jobber eller studerer så er dagene fra 08 til 15 fullpakka. prøv å se det fra hennes synspunkt, for når du får barn, så blir du like busy, og tenker du blir lei deg og veninnene "ikke gidder deg mer" fordi du må bruke så mye tid på barnet ditt.

Hvorfor kan du ikke besøke henne da?

Anonymkode: f0792...6c8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun er forelder! Det er travelt. Se for deg at ALLE KVELDER er opptatte. Du er opptatt fra klokka 16 og helt frem til 21, HVER DAG. ikke bare det, men frem til du leverer i bhg også. Om hun da jobber eller studerer så er dagene fra 08 til 15 fullpakka. prøv å se det fra hennes synspunkt, for når du får barn, så blir du like busy, og tenker du blir lei deg og veninnene "ikke gidder deg mer" fordi du må bruke så mye tid på barnet ditt.

Men da kan jo venninna gi beskjed en dag det passer da, eller sette av en dag. Slik TS foreslår. Men det gidder hun jo ikke, så hva er det meningen at TS skal gjøre da?

Anonymkode: 7d9bf...b4a

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du i det hele tatt lest innlegget?

Jeg har jo sagt utallige ganger at jeg er her om det er noe. At hun bare må ringe. Og når jeg kommer med forslag om å besøke henne, så passer det aldri. Dermed ender det med at jeg ber henne si ifra når det passer. Men så hører jeg aldri noe mer før jeg får en sånn "jeg savner deg" melding. Forstår ikke greia. Og jeg kan ikke akkurat bare stikke på besøk uten å avtale først heller, for hun er, som du sier, travelt opptatt med barnet.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du i det hele tatt lest innlegget?

Jeg har jo sagt utallige ganger at jeg er her om det er noe. At hun bare må ringe. Og når jeg kommer med forslag om å besøke henne, så passer det aldri. Dermed ender det med at jeg ber henne si ifra når det passer. Men så hører jeg aldri noe mer før jeg får en sånn "jeg savner deg" melding. Forstår ikke greia. Og jeg kan ikke akkurat bare stikke på besøk uten å avtale først heller, for hun er, som du sier, travelt opptatt med barnet.

Jeg har også en sånn venninne. Det er ikke på grunn av barnet. Hun har alltid vært sånn, og etter mange skuffelser har jeg flere ganger tenkt at det hadde vært bedre å ikke ha denne venninnen. Men så har jeg ikke så mange, og så kommer de meldingene igjen om hvordan hun savner meg og at vi må finne på noe. Det blir ofte avlyst. Først utsetter hun å bestemme noe konkret, kanskje, vi ser an, osv. Så nærmer det seg og da er det gjerne at hun har glemt at hun hadde en avtale, plutselig er syk, det har dukket opp besøk osv. Ellers har hun kanskje glemt hele avtalen. Nå har jeg begynt å gjøre litt sånn tilbake, prioriterer ikke å treffe henne lenger fordi jeg blir så skuffet når det ikke blir noe av. Man føler seg jo ikke verdt dritten under skoene når man blir behandlet sånn. 

Anonymkode: bb895...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo si det rett ut at, ja, når skal du invitere meg da?? Du kan jo aldri komme når jeg inviterer deg.

Si det slik at, ja jeg savner deg også, men du er jo så opptatt! Jeg har masse tid ledig, så det er bare å invitere meg altså. Det blir opp til deg, det her! Bare å si ifra! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En annen ting er, noen folk er bare drit dårlige på å planlegge. Når man har barn så blir det enda tydeligere. Kjenner noen som er sånn "tar det på sparket folk" og lurer på om vi vil treffest på dagen. Da er vi gjerne et annet sted, og så går det aldri. Det går ikke med barn på slep, om ikke man er begge like dårlig på å finne på ting.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke du foreslå noe da som innbefatter fadderbarnet? Om fadderbarnet ditt er med på noen fritidsaktiviteter eller lignende....spørre om du kan få bli med og se på henne gjøre denne? Eller om hun har avslutning i barnehage/skole...spørre om å få bli med?

Altså ting som du vet fadderbarnet vil elske....så vil nok venninna di finne tid til samvær med deg sammen med fadderbarnet😉

Anonymkode: b22df...5e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun liker bare å virke snill for andre. Det er derfor hun ikke tar noe initiativ  for så å sende en melding som sier at du har skylden for det. Da kan hun være den snille som bare savner deg og du den som ikke gidder. Har en slik venninne selv. Hun tar ALDRI initiativ og kontakter meg aldri. Men hvis det går ca to uker der jeg ikke kontakter henne sender hun plutselig melding "Lever du eller? Hvorfor tar du aldri kontakt?". Hun tar aldri kontakt med meg, så hun gjør dette bare for å virke snill og grei. Da kan hun snakke med andre om hvor snill hun er og hvor dumt det er at jeg ikke tar initiativ. 

Send denne meldingen: 

Jeg har spurt deg så mange ganger om å finne på noe, men du avviser hele tiden. Har sagt det så mange ganger før at du må ta initiativ siden det aldri passer for deg, men når du heller ikke gjør det så er det ikke mye jeg får gjort. Hvis du ikke vil være venner så er det bedre at du sier det enn å alltid avvise meg. 

Da legger du skylden over på henne igjen og da blir hun den som må ta ansvaret :)

Anonymkode: 5282b...7a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får stadig meldinger om at hun savner meg og at vi må finne på noe, men om jeg kommer med konkrete forslag, så kan hun ikke.

Neste gang skriver du noe sånt som at du har foreslått så mye som dere kan finne på sammen, men at du nå har gitt henne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker strever litt med ukonkrete planer.

Inviter henne (og fadderbarnet) på et konkret samvær på en gitt dato til en bestemt tid. Da har hun fått noe konkret å forholde seg til, en konkret avtale.

Alternativt kan du (også) gjøre den andre varianten, der du rett og slett stikker innom på uanmeldt besøk, og om hun selv er opptatt med noe da og ikke vil slippe deg inn, kan du foreslå å ta fadderbarnet med på en liten tur.

Vi mennesker er veldig forskjellige, og har ulik ballast med oss i livet. Noen opplever hendelser i livet som snur opp-ned på perspektiver og prioriteringer, og det kan også påvirke gangsynet ene eller andre veien. Da kan det være nødvendig for andre å ta litt mer styring for å få til et enkelt møte. Vær den som bryr deg! Konkret, og ikke bare med forslag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan jo være at hun faktisk mener det når hun sier at hun savner deg, men at hun rett og slett er travel eller dårlig på å planlegge.. At hun kunne ønske at du tok initiativ til å passe gudbarnet ditt (om du gjør det allerede, så faller jo den grunnen bort- så klart). Det kan hende hun har mistet gangsynet litt og ikke evner å se ting fra din side.

Hva med å finne en dato fram i tid? Eller fortsette å ta kontakt? Med noen med barn blir det rett og slett slik at det er vanskelig å få kabalen til å¨ gå opp og at det dessverre går utover venner, -uten at det nødvendigvis er bevisst. Prat sammen.

Anonymkode: 77e84...69c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det nytter ikke uansett hva jeg foreslår. Spør jeg om jeg skal ta meg en tur på besøk med både dato og klokkeslett, så passer det ikke akkurat da. Hadde det ikke vært for fadderbarnet, hadde jeg gitt opp for lenge siden. Har da andre venner som faktisk tar kontakt. Har en annen venninne som også er alene med barn og hun er det aldri noe problem å planlegge med, selv om hun jobber 100% og vel så det. Er hun for trøtt, så sier hun det rett ut. Hun innlegget handler om kan like fint la være å svare om jeg spør "hva skal du i morgen?". Ser jo at hun har lest det liksom. Ikke kom hun i bursdagen min heller, selv om det var planlagt og hun sa hun skulle komme. Ga ikke beskjed før 3 timer etter vi hadde begynt (selv etter jeg sendte mld. og spurte tidligere på dagen). Så jeg tror og mener jeg har gjort mer enn nok nå, for å være helt ærlig.

Barn eller ei, vil du være venn med noen, så finner du tid mer enn 1 gang i året. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og det er ikke bare meg hun behandler sånn. Flere av de andre vennene hennes har gitt opp allerede. Jeg har jo lurt på om det kan være noe som foregår, noe hun plages med, men det nytter jo ikke når jeg aldri får snakket med henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du prøvd med uanmeldt besøk for å treffe fadderbarnet?

Altså ringe på døren uten å gi varsel i forkant, og spør om du kan få være med fadderbarnet type 30-60 minutter, gjerne på en tur i lokalmiljøet. Du sier ikke noe om hvor gammelt barnet er, det har jo litt betydning for hvilke aktiviteter dere kan gjøre sammen. 

Du må muligens påregne noen bomturer, men er du litt insisterende og tålmodig, så vil du i hvertfall kunne få et fint forhold til fadderbarnet

Og om det er slik at hun urettmessig setter deg i dårlig lys i SoMe for manglende oppfølging av fadderbarn,  så kan du benytte besøkene til å fortelle i samme SoMe at du har vært på besøk, med påpekning av resultatet. Flott besøk/fin tur med barn/ingen hjemme/passet ikke for barnet (ifølge moren, denne gangen heller)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva svaeee hun om du spør samme dag om du kan komme? Kan selvsagt ta noen ganger før det passer. Men da har ikke du noen forventninger. Bare sjekker om du skal ta en tur innom eller om du skal gjøre noe annet. Hvordan er du forresten når du er med henne? Jeg har barn og venner uten barn. De blir gjerne i mange timer og det blir bare stress for man har mye annet å gjøre også. 

Anonymkode: e5d37...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stikk innom dem bare :-) Jeg får spader av planlegging og konkrete planer -jeg kobler bare helt ut da...men elsker når folk bare stikker innom! Eller jeg bare stikker innom. Mye bedre. Ta med deg en pose boller og stikk innom dem :-) og ikke pynt deg eller style deg noe -bare helt uformelt. Og ha på uteklær og spør om gudbarnet ditt vil ut å leke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Snabeltann skrev:

Stikk innom dem bare :-) Jeg får spader av planlegging og konkrete planer -jeg kobler bare helt ut da...men elsker når folk bare stikker innom! Eller jeg bare stikker innom. Mye bedre. Ta med deg en pose boller og stikk innom dem :-) og ikke pynt deg eller style deg noe -bare helt uformelt. Og ha på uteklær og spør om gudbarnet ditt vil ut å leke?

Men nå kan det faktisk hende at enkelte folk er nødt til å planlegge besøk. Hva med å møtes på midten? Må være kjipt å aldri kunne få besøk bare fordi det må planlegges.

Anonymkode: 8cc38...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...