Gjest Anonymous Skrevet 28. juli 2002 #1 Del Skrevet 28. juli 2002 Hei!! Er det noen her som har hatt planlagt keisersnitt og kan fortelle meg litt om hva som skjer? Skal snart ha det pga. seteleie og vet ikke så mye om keisersnitt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jbkaarud Skrevet 28. juli 2002 #2 Del Skrevet 28. juli 2002 Jeg kan til dels svare på det du spør om da jeg har hatt et "ikke-planlagt" keisersnitt. Da ble jeg lagt i narkose og våknet to timer etterpå. Mens jeg lå til oppvåkning hadde pappaen babyen vår. Da jeg våknet fikk jeg babyen inn til meg og ammet henne. Etter noen timer var jeg oppe og gikk. Det var litt ubehagelig med en gang, men det gikk seg fort til. Jeg var en ekstra dag på sykehuset i forhold til det som er vanlig etter en normal fødsel. Selv om dette er en ganske komplisert operasjon, var det helt problemfritt for meg. Nå har jeg et lite arr etter operasjonen som ligger omtrent i "hårkanten" og det viser i hvert fall ingenting når jeg har på truse eller bikini. Lykke til! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøya*0803 Skrevet 28. juli 2002 #3 Del Skrevet 28. juli 2002 Hei :D Jeg er operasjonssykepleier, og kan jo fortelle i grove trekk hvordan det foregår der jeg jobber. Når det er planlagt går det rolig og fint for seg, og du får da spinalbedøvelse. Denne settes i ryggen med en veldig tynn nål, og du blir da bedøvd fra magen og nedover. Fordelen med spinal er jo at du er våken og kan være med på det som skjer. Når bedøvelsen sitter som den skal, passer de på at du ligger godt på operasjonsbordet før de vasker magen din med sprit og legger en steril dekking over. Nå bruker pappaen å få komme inn og sitte i hodeenden av operasjonsbordet sammen med mor. Så begynner selve operasjonen, og da går det fort. Det raskeste jeg har vært med på er to minutter fra man startet til barnet var ute! Men som regel går det 5-10 minutter. Da står jordmoren klar og får barnet sånn at hun kan pakke det inn i et teppe før mor får det i armkroken. Og vi bruker oftest det vi kaller bikinisnitt, som det jbkaarud forteller om. I mellomtiden har man begynt å lukke såret. Men da bruker man litt tid på det og passer på at det slutter å blø før man lukker huden. Hos oss bruker jordmoren å ta med seg barnet og pappaen til fødeavdelingen mens vi lukker for å vaske, veie og måle barnet. Det er så rørende og fint å få være med på å ta imot en ny verdensborger. Absolutt det artigste jeg gjør i jobben min :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå