Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Boliglånet vårt var høyere i utgangspunktet, dette er ikke et helt nytt lån, månedlige avdrag blir ikke mindre når lånet blir mindre. Om det hadde vært slik hadde det vært fint 😉 

Anonymkode: 9cd2c...3f1

Du svarer ikke hva boliglånsrenta deres er. Er det fordi du ikke vet? Den høres i alle fall veldig høy ut.

En annen ting: 7000(!!) i bom i kvartalet?? Helt sjukt. Jeg og mannen passerer Oslo-bommen nesten hver dag. Likevel havner vi på rundt 4000 i kvartalet. (Har dere ikke avtale med bompengeselskapet?) Og Oslo-bommen er på 34 kr per dags dato. Ikke akkurat rimelig. 

Anonymkode: b4367...7a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Punkt 1. Du sørger for å få tilgang til økonomien, og dere går gjennom den sammen.

2. Dere får en ny verdivurdering på huset, og snakker med banken om refinansiering av huset. Dere har sikkert krav på lavere rente enn dere har idag. Dere kan evt få dere flexilån, da kan dere ta derfra hver gang dere har en utgift på huset, og dere velger selv hvor mye dere vil nedbetale hver mnd. (om dere er innenfor 60% i sikkerhet). Da slipper der eogså å ha penger på sparekonto.

3. Dere baker ditt studielån inn i boliglånet, da får dere ned m¨ånedlige utgifter med flere tusen.

4. Du sjekker opp hvor mye dere virkelig betaler på bom/bil pr mnd.

5. Dere lager et ordentlig budsjett, der dere begge overfører penger hver mnd til en egen utgiftskonto (basert på brøk ift hvor mye dere tjener).

Da vil jeg garantere deg at dere vil ha mange flere tusen pr mnd til annet forbruk.

Anonymkode: 3f24d...a5e

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Punkt 1. Du sørger for å få tilgang til økonomien, og dere går gjennom den sammen.

2. Dere får en ny verdivurdering på huset, og snakker med banken om refinansiering av huset. Dere har sikkert krav på lavere rente enn dere har idag. Dere kan evt få dere flexilån, da kan dere ta derfra hver gang dere har en utgift på huset, og dere velger selv hvor mye dere vil nedbetale hver mnd. (om dere er innenfor 60% i sikkerhet). Da slipper der eogså å ha penger på sparekonto.

3. Dere baker ditt studielån inn i boliglånet, da får dere ned m¨ånedlige utgifter med flere tusen.

4. Du sjekker opp hvor mye dere virkelig betaler på bom/bil pr mnd.

5. Dere lager et ordentlig budsjett, der dere begge overfører penger hver mnd til en egen utgiftskonto (basert på brøk ift hvor mye dere tjener).

Da vil jeg garantere deg at dere vil ha mange flere tusen pr mnd til annet forbruk.

1. enig

2. Idioti. Fleksilån er en god del dyrere enn vanlig boliglån

3 Nei!! Studielånet er det gunstigste lånet man noen gang vil få. Det må aldri bakes inn i noe annet, eller betales ned raskere enn man må. 

4. Dels enig. Ville regnet på en rimelig el-bil, med så store utgifter til drivstoff og bom.

5. Budsjett, ja. Felleskonto, usikker i dette tilfellet. 

Anonymkode: af8a5...6a9

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer ikke hva boliglånsrenta deres er. Er det fordi du ikke vet? Den høres i alle fall veldig høy ut.

En annen ting: 7000(!!) i bom i kvartalet?? Helt sjukt. Jeg og mannen passerer Oslo-bommen nesten hver dag. Likevel havner vi på rundt 4000 i kvartalet. (Har dere ikke avtale med bompengeselskapet?) Og Oslo-bommen er på 34 kr per dags dato. Ikke akkurat rimelig. 

Anonymkode: b4367...7a2

Boliglånsrenta vår er 2.55% har flexilån. 

Ikke mye å gjøre med bommene... sånn er det her vi bor. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det. Ja så dyrt er det å ha familie av denne størrelsen i Norge i dag. Hadde mannen min ikke tjent såpass mye ville vi ikke hatt anledning til å eie hus i det heletatt. Jeg er takknemlig for alt vi har og at det går rundt og vi får til å spare i ni og ne.  Ikke utakknemlig eller misunnelig, har bare vansker for å skjønne hvordan andre har råd til alt det de har råd til.  Mange har så fine flotte hjem der alt eller mye ser helt nytt ut, det er nesten selvfølge at all barn over 12 år har pc til 13000 kr og nyeste mobil modell + pad og dyre sportsbutikk klær...folk drar på ferier til utland, eier hytter båter og flotte dyre biler fine store tv er til og med på kjøkkenet... 

Ja, det er dyrt å ha familie og hus. Men drenering og nytt toalett og nye vinduer er sjeldne utgifter. Nei, det er ikke vanlig at folk har råd til pcer til ungene til 13000,-, nyeste mobilmodell og alt det du nevnte. Noen har det, og noen av dem har ikke råd til det selv om de har det. Noen har noen av tingene, men må dermed gi avkall på andre ting. F.eks. nye vinduer. Han med båt har gjerne ikke råd til PC eller tv på alle rom. Og hun som reiser på dyr ferie, har gjerne ikke dyr bil.

Og 4 bukser? Er det lite da?

Anonymkode: 7c8f4...f2a

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og 4 bukser? Er det lite da?

Anonymkode: 7c8f4...f2a

Jeg aner ikke hvor mange bukser folk vanligvis har 😅 men folk shopper så mye i forhold til meg, så jeg in bilder folk kanskje har 10. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. enig

2. Idioti. Fleksilån er en god del dyrere enn vanlig boliglån

3 Nei!! Studielånet er det gunstigste lånet man noen gang vil få. Det må aldri bakes inn i noe annet, eller betales ned raskere enn man må. 

4. Dels enig. Ville regnet på en rimelig el-bil, med så store utgifter til drivstoff og bom.

5. Budsjett, ja. Felleskonto, usikker i dette tilfellet. 

Anonymkode: af8a5...6a9

Feil, flexilån er ikke en god del dyrere enn vanlig boliglån nei, min rente er helt normal, 0,2% høyere enn vanlig rente.

I tillegg er det er ekstra månedlig gebyr.

MEN jeg slipper å ha sparekonto ved siden av, der renten uansett hadde vært mye lavere enn den er på de pengene jeg har i flexilånet.

Jeg er fri og kan ta ut penger når jeg trenger det (krever litt selvdisiplin).

Verdistigningen på huset har vært mye høyere enn det jeg tar ut av lånet pr år, så jeg går uansett i overskudd.

Nå er vel poenget til TS at hun ønsker å ha mer å rutte med pr mnd, ikke at alt nødvendigvis skal lønne seg over x antall år?

Mange lever ikke så lenge at de blir pensjonister engang, og sparer seg til fant for så å falle død om.

Dette er typisk norsk tankegang, man skal ikke lenger enn til Sverige før man har mye lengre nedbetalingsid på huslån. feks enn i Norge. Der prioriterer de å leve her og nå, istedenfor kanskje en gang i fremtiden, om man lever så lenge.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er alene med en inntekt. Da jeg tjente betydelig mindre enn jeg gjør nå plantet jeg begge beina i luksusfellen: jeg så hva "alle andre" hadde råd til og prøvde å opprettholde deres livsstil. På kreditt selvsagt. Riktignok var jeg godt i gang alt etter en dyr skilsmisse med salg av bolig med restgjeld, men jeg fortsatte "påbygget".

Etter noen år med kredittkort galeien - merk at jeg ALDRI hadde inkassosaker eller purregebyr, jeg betalte det jeg greide og alltid minst minimumsbeløpene på gjelden - fant jeg at ut at man ikke makter å betjene gjeld med mer gjeld. Så da var det noen måneder med nedkjøling av økonomi som måtte til. Etter å ha slitt med dette i mange år fikk jeg kontroll, jeg klarte å skrape sammen akkurat nok kredittverdighet til at kommunen ville bidra til 100 % finansiering av en bolig. Denne har steget i verdi og gitt meg friheten til å refinansiere all gammel gjeld. Boligen er nå steget ytterligere i verdi og skal snart selges. Jeg sitter igjen med mer enn jeg trenger til å finansiere egenkapital i ny bolig, og dette var vanskelig å se for seg f.eks. for 10 år siden.

I hele tiden jeg har vært skilt har jeg imidlertid hatt et mål: jeg SKAL ha en ferieuke i syden i året. Denne sparer jeg til hver måned. Til å begynne med var månedsbeløpet 500 kr, da jeg fikk råd til 1000/mnd ble det to uker i syden. Selv nå sparer jeg til ferien hver måned, fordi det gir meg rom til å gjøre det jeg vil.

Konklusjon: Ikke sammenlign deg med andre. De har ikke 150.000 i inntekt. Du vet ikke om hytten er arvet. Du vet ikke om båten er betalt. Det eneste du oppnår med å sammenligne deg med andre er å bli deprimert. Jeg oppdaget også at den jeg hadde sammenlignet meg mest med er den største luksusfellekandidaten jeg kjenner: alt er kjøpt på kreditt og vedkommende sliter med å betale i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...