Kittlingur Skrevet 25. februar 2017 #41 Skrevet 25. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet er jo litt hva er det man faktisk trenger. Jeg har slitte vintersko, men før det faktisk er hull i de så kan jeg vel ikke si at jeg trenger vintersko? Jeg eier fire par bukser, men trenger jeg flere? Han betaler jo selvsagt lege og tannlege om jeg trenger det, for det trenger jeg jo. Mn mannen min er også slik, han kjøper seg lite og må tvinges. Poenget med innlegget mitt var egentlig ikke å gå igjennom min personlige økonomi bare at jeg skjønner ikke hvordan folk har råd til at mulig... men har forsåvidt kommet frem til at vi burde ha råd, så vi bruker for mye penger... sannsynligvis på reparasjoner på huset, som dessverre er nødvendige. Anonymkode: 9cd2c...3f1 Men du vet jo ikke hva pengene går til? Dere har mer enn dobbelt mye som meg og mannen min men sliter likevel. Økonomien må planlegges om igjen og du må hjelpe. Slik er det i parforhold. Du må vite hva blir av pengene. Par hjelper hverandre med å redusere utgifter. For eksempel å lete etter bedre strømavtale eller gunstigere mobilpakke. Dere kunne kannskje reise litt hvis du fikk lov å hjelpe til.. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #42 Skrevet 25. februar 2017 Vi har inntekt på 850 000 i året, har to biler, (en bil med 40 000 igjen på lånet) to barn, huslån på 2,2 og studielån på 700000 til sammen. Vi har det trangt, men barna har sparekontoer vi legger av 200kr på til hver i mnd slik så vi får kjøpt sykler og større ting når vi trenger det. Vi får betalt alle regninger hver mnd, og kjøper årskort til en lokal fornøyelsespark slik så ungene har det gøy hele sommeren. Vi har aldri vært i syden, men det er heller ikke et ønske. Når det er sagt, har vi felles økonomi og felles konto som begge lønninger går inn på. Vi har ikke "mine" og "dine" penger, men tar ut lommepenger til oss selv fra felles konto som vi kan bruke på oss selv. (PR i dag 1500kr i mnd) der ligger kafé med venner, nye sko, klær og annet vi har lyst på /trenger. Resten går til regninger. Anonymkode: 5a093...16e
Gjest Blondie65 Skrevet 25. februar 2017 #43 Skrevet 25. februar 2017 Dere har ikke dårlig råd. Du har valgt å sette deg i en situasjon der du ikke får full innsikt i økonomien samt at du driver og lager helt urealistiske sammenligninger med andre. Du vet selv at du har 150.000 i inntekt og det går ikke opp for deg at dette er en av årsakene til at du ikke kan kjøpe klær eller dra til syden som dine venninner med 3 ganger inntekten? Jeg hadde ikke funnet meg i å ikke ha fullt innsyn i felles økonomien. Det synes jeg du kan kreve. Det betyr at hus og annet som dere betaler på og eier felles - om enn med ulik andel - skal du ha innsyn i. Det er forøvrig de færreste som både investerer i et oppussingsobjekt og har råd til dyre sydenturer hvert år. Hvordan vet du at de du sammenligner deg med har helt lik situasjon eller at de ikke bruker kredittkort?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #44 Skrevet 25. februar 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet er jo litt hva er det man faktisk trenger. Jeg har slitte vintersko, men før det faktisk er hull i de så kan jeg vel ikke si at jeg trenger vintersko? Jeg eier fire par bukser, men trenger jeg flere? Han betaler jo selvsagt lege og tannlege om jeg trenger det, for det trenger jeg jo. Mn mannen min er også slik, han kjøper seg lite og må tvinges. Poenget med innlegget mitt var egentlig ikke å gå igjennom min personlige økonomi bare at jeg skjønner ikke hvordan folk har råd til at mulig... men har forsåvidt kommet frem til at vi burde ha råd, så vi bruker for mye penger... sannsynligvis på reparasjoner på huset, som dessverre er nødvendige. Anonymkode: 9cd2c...3f1 Ok, du ødelegger føttene dine med utgåtte vintersko, - inntil det går hull i dem. Du må spørre din mann om penger til lege og tannlege. Akkurat der hadde jeg klikket i vinkel. Det er ditt liv, og når du ikke ønsker bedre innsyn i felles økonomi så får du faktisk bare ha det så godt. Med sko med hull i og å være underlagt ham for å gå til tannlegen. Dette likner aller mest på et skikkelig vinterferieeventyr Anonymkode: 70f3c...e67 7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #45 Skrevet 25. februar 2017 20 minutter siden, Blondie65 skrev: Dere har ikke dårlig råd. Du har valgt å sette deg i en situasjon der du ikke får full innsikt i økonomien samt at du driver og lager helt urealistiske sammenligninger med andre. Du vet selv at du har 150.000 i inntekt og det går ikke opp for deg at dette er en av årsakene til at du ikke kan kjøpe klær eller dra til syden som dine venninner med 3 ganger inntekten? Jeg hadde ikke funnet meg i å ikke ha fullt innsyn i felles økonomien. Det synes jeg du kan kreve. Det betyr at hus og annet som dere betaler på og eier felles - om enn med ulik andel - skal du ha innsyn i. Det er forøvrig de færreste som både investerer i et oppussingsobjekt og har råd til dyre sydenturer hvert år. Hvordan vet du at de du sammenligner deg med har helt lik situasjon eller at de ikke bruker kredittkort? Selvsagt et jeg at min dårlige inntekt er grunnen til at jeg ikke kan kjøpe eller gjøre det jeg vil, det er jo derfor jeg prøver å finne meg bedre jobb, men med vår samlede inntekter ville jeg trodd vi hadde er penger til å kose oss. Det er sant jeg ikke har tilgang til hovedparten av økonomien, men vi sløser ikke, og han jobber mye og bruker lite. Det at vi må fikse huset er den mest sannsynlige årsaken, samt at kommunen tyner penger fra oss via bom. Ok hvis de færreste har råd til oppussing eller ferie hvert år så kan det jo hende jeg ser feil. 😊 Det går ikke inn på meg veldig men, flere av min manns kollegaer snakker hele tiden om fancy ferier på dyre steder og båter og hytter... jeg har ikke peiling på sånt dessverre, selv om det virker som de forventer at jeg skal kunne snakke på "deres nivå". 😛 Anonymkode: 9cd2c...3f1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #46 Skrevet 25. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, du ødelegger føttene dine med utgåtte vintersko, - inntil det går hull i dem. Du må spørre din mann om penger til lege og tannlege. Akkurat der hadde jeg klikket i vinkel. Det er ditt liv, og når du ikke ønsker bedre innsyn i felles økonomi så får du faktisk bare ha det så godt. Med sko med hull i og å være underlagt ham for å gå til tannlegen. Dette likner aller mest på et skikkelig vinterferieeventyr Anonymkode: 70f3c...e67 Haner flinkere med penger enn jeg... er vel derfor han har kontrollen. Anonymkode: 9cd2c...3f1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #47 Skrevet 25. februar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haner flinkere med penger enn jeg... er vel derfor han har kontrollen. Anonymkode: 9cd2c...3f1 Høres ikke ut som han er så flink med penger, når dere har 1 mill i inntekt og likevel har det sånn....... Kanskje du bør jobbe mer da, siden han tjener mest... Meld dere på luksusfellen. Anonymkode: bf0e1...0b7 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #48 Skrevet 25. februar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haner flinkere med penger enn jeg... er vel derfor han har kontrollen. Anonymkode: 9cd2c...3f1 Høres ut som du ønsker å få bedre oversikt og bli flinkere med penger da? Så dere kan få bedre økonomi begge to? Er jo veldig rart om han syns det er noe annet enn positivt. Anonymkode: 11906...ba0
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #49 Skrevet 25. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som du ønsker å få bedre oversikt og bli flinkere med penger da? Så dere kan få bedre økonomi begge to? Er jo veldig rart om han syns det er noe annet enn positivt. Anonymkode: 11906...ba0 Er jo mulig at om han har klart å spare mer den siste tiden, så er han redd jeg skal begynne å mase om å dra på ferie og derfor vil han ikke at jeg skal vite fordi han føler at vi har ikke god økonomi før vi har 500 000 spart, og det kan være det er riktig. Hadde bare vært så deilig å dra på ferie 😊 Anonymkode: 9cd2c...3f1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #50 Skrevet 25. februar 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ikke ut som han er så flink med penger, når dere har 1 mill i inntekt og likevel har det sånn....... Kanskje du bør jobbe mer da, siden han tjener mest... Meld dere på luksusfellen. Anonymkode: bf0e1...0b7 Regner man på det så merker man at pengene går jo... ca tall... 15 000 til lån 6000 til dagligvarer 4000 til bilbruk med bensin, bom og piggdekkavgift 1400 til sport aktiviteter etc 10 000 til å fikse hus per mnd 1600 til buss og tog 2500 til mobil 5 pers 2000 til tenåringen for nødvendige kjøp etc. I tillegg kommer tv lisens, veiavgift, kommunale avgifter, søppeltømming, privat vei making avgifter til lege og tannlege kanskje fysioterapeut.... Man trenger ikke nødvendigvis være i luksusfelle, de blir mye penger bare av vanlige regninger også. Anonymkode: 9cd2c...3f1
tussi680 Skrevet 25. februar 2017 #51 Skrevet 25. februar 2017 (endret) Hehe, husk at mange som har mye inntekt også kan ha mye forbrukerlån som må betales. De bruker av den for å betale regninger mange ganger, så ikke alle har oversikt over mye de bruker selv om inntekt er høy. Det ser fint ut på utsiden ja, men ikke alle er fornuftige og tenker gjennom forbruket de har. Atter andre har god oversikt, dette kan vi andre ikke "se". Endret 25. februar 2017 av tussi680 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #52 Skrevet 25. februar 2017 Har ikke lest alt her, men hva er boliglånsrenta deres ? Man kan få rente helt ned i 1,90 eller 1,99 nå. Hvor mye betaler dere for forsikring? Du burde absolutt få tilgang til mannen din sine konto, slik at du kan få oversikt og planlegge litt. Hvor mye i mobilregning? Diverse andre ting som TV, Internett , blader og lignende. Kaffe og mat ute. På bensinstasjon feks. Mye som kan sløses bort uten at man merker det. Jeg er student (snart ferdig✌️) og samboer jobber. Vi har boliglån på 1,8, billån på 200.000 og røyker og har ett barn. Samboer har utbetalt ca 25.000 og vi klarer oss. Vi renoverer hus også. Du burde få en oversikt og spare der du kan 😄 Ps . Kan ofte virke som alle andre har det mye bedre stilt enn hvordan det faktisk er 😬😄 Anonymkode: c49c0...200 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #53 Skrevet 25. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Regner man på det så merker man at pengene går jo... ca tall... 15 000 til lån 6000 til dagligvarer 4000 til bilbruk med bensin, bom og piggdekkavgift 1400 til sport aktiviteter etc 10 000 til å fikse hus per mnd 1600 til buss og tog 2500 til mobil 5 pers 2000 til tenåringen for nødvendige kjøp etc. I tillegg kommer tv lisens, veiavgift, kommunale avgifter, søppeltømming, privat vei making avgifter til lege og tannlege kanskje fysioterapeut.... Man trenger ikke nødvendigvis være i luksusfelle, de blir mye penger bare av vanlige regninger også. Anonymkode: 9cd2c...3f1 Glemte selvfølgelig forsikring bil og hus årlig ca 10000 og Internett 1600 i kvartalet Netflix er vel 79 i mnd HBO også samt viaplay. Det blir mye penger til slutt bare på et vanlig liv. Anonymkode: 9cd2c...3f1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #54 Skrevet 25. februar 2017 Husk at selv om folk skryter over ferieturer, og du hører det over alt. Så betyr det ikke at ALLE disse gjør dette hvert år. Det kan også hende at disse må ta opp lån om de skal fikse drenering, kjøpe nytt toalett osv. Kanskje de til og med tar opp lån for å få reist på den turen de føler det er forventet at de har råd til. Det er mange som lever etter naboens lommebok! Nekter mannen din innsyn i økonomien? Selv om mannen min tar seg av det økonomiske, så har jeg full tilgang til både felles kontoer og hans brukskonto! Hadde jeg ikke fått lov å se, så hadde jeg lurt på hvorfor. Min første tanke er egentlig at dere har brukt mye penger, og at det nettopp er pga slike ting at dere må tenke nøysomt og ikke dra på ferie hver gang dere har noen tusen på konto. Det er viktig å ha en buffer! Nye vintersko synes jeg virkelig dere kan unne deg. Vet han at skoene dine er så slitte? Jeg må innrømme at jeg ikke har studert mannens vintersko, og regner virkelig med at han kjøper nye selv når det er behov for det uten å tenke at det sikkert ikke er greit fordi jeg ikke sier at nå er det på tide. Anonymkode: 7c8f4...f2a 4
Monstrum Skrevet 25. februar 2017 #55 Skrevet 25. februar 2017 Men i alle dager da kvinne...! Dere har 1 million i samlet inntekt, du har ikke innsyn i økonomien, har "mindre enn 150 000" (som for meg høres ut som mer enn 100) på sparekonto, må be han om penger hvis det er noe, og han mener dere ikke har råd til ny stekepanne?? For meg er det en selvfølge at dere har felles økonomi, og felles innsyn i økonomien. Med mindre det er spesielle grunner til at han må ha kontroll, feks at du har hatt spilleproblemer eller andre problemer med penger tidligere. Du skriver at dere har hatt en del reparasjoner på huset i det siste, så det har gått en del der, men samtidig så virker det som om dette med pengene er noe som har vært ett problem over lengre tid. Og da kan du ikke bare "skylde på" huset, dere er ganske enkelt nødt til å oversikt - sammen. Og hvis det fortsatt er sånn at dere ikke finner penger til ting, da må dere se over hva dere kan spare inn på. Kan dere for eksempel få billilgere forsikringer, lavere rente osv? Nå synes ikke jeg man kan sammenligne seg med alle andre hva gjelder ferier og diverse (husk at mange smører litt tjukt på), men dere burde ikke ha noe problem med å kose dere litt i blant. Hilsen en som har ca 120 000 utbetalt i året, og har stålkontroll på økonomien. 6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #56 Skrevet 26. februar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel ikke nå lenger, glemte dette. Vi hadde ikke råd til et nyere hus, så da går det mye på slikt. Jeg har ikke tilgang til økonomien vår, kun min egen konto som det stortsett er lite penger på, så jeg har ikke alltid oversikten. Husket nettopp nå at det har gått en del på reparasjoner og det er derfor vi ikke kan kose oss så mye 😉 Anonymkode: 9cd2c...3f1 Det første du må ordne, er tilgang til felles kontoer i nettbank. Å ikke ha det er ansvarsfraskrivelse. Ja, dere har brukt en del på huset de siste årene, men ikke mer enn at dere fint skulle klart å kjøpe ny stekepanne, nye vintersko og reist på en skikkelig ferie hvert år. Så dere har minst ett hull som sluker penger. Anonymkode: 5f84e...088
Drakan Skrevet 26. februar 2017 #57 Skrevet 26. februar 2017 Tjener ikke en formue, men klarer å skrape sammen penger til en tur i året ut av landet. Er ikke så dyrt om man kjenner noen i utlandet man kan krasje hos. Når det gjelder lånene deres, kanskje dere burde sjekke økonomien hvor dere kan kutte og ordne litt opp. Luksusfellen kan være et alternativ om dere ikke finner ut av det (for det høres ut som sinnsykt høye lånn når dere ikke har råd til nye sko engang). Prioritering. Jeg er fattig, men klarer å skrape penger, så jeg vil si prioritering har alt å si.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #58 Skrevet 26. februar 2017 4 timer siden, Drakan skrev: Tjener ikke en formue, men klarer å skrape sammen penger til en tur i året ut av landet. Er ikke så dyrt om man kjenner noen i utlandet man kan krasje hos. Når det gjelder lånene deres, kanskje dere burde sjekke økonomien hvor dere kan kutte og ordne litt opp. Luksusfellen kan være et alternativ om dere ikke finner ut av det (for det høres ut som sinnsykt høye lånn når dere ikke har råd til nye sko engang). Prioritering. Jeg er fattig, men klarer å skrape penger, så jeg vil si prioritering har alt å si. Seriøst! Det jeg prøver å poengtere her er at vi ikke er i noe luksusfelle, det er dette et vanlig liv koster. Hadde vi vært i luksusfelle så hadde vi dratt på ferier vi ikke har råd til, hatt kredittkort og forbrukslån, kjøpt oss det vi vil hele tiden av ting vi vil ha, men det gjør vi ikke, ikke stekepanner (dyrt) og sko (dyrt) engsng! Vi har lite sammenlignet med andre! Dette er første året to av barna har nyere mobil modell, ett av barna har laptop til 5000, denne typen ting og reparasjoner på huset har vi betalt rett ut uten å ta mere lån. Ser man på tallene så er det det et vanlig liv koster. Det er derfor jeg sliter med å forstå hvordan andre ( som jeg vet tjener halvparten av det vi gjør, har råd til å kose seg mye mer)... Vi får se om vi finner noe gunstigere tilbud for lån, forsikring og telefon... kanskje det hjelper litt. Av lån har vi til sammen, 2.260 000 det er det. Anonymkode: 9cd2c...3f1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #59 Skrevet 26. februar 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg nødvendigvis har krav til hans penger. Får jo jevnlige rapporter om situasjonen da han klager over at vi har dårlig råd. Han betaler jo også det meste. Jeg betaler kun 5000 av boliglånet mobilregningen til meg og barna og studielånet. Alt får jo selvfølgelig.... Anonymkode: 9cd2c...3f1 Du betaler "kun" 5 000 på et boliglån på under 2 millioner? Da betaler du mer en halvparten. Bare sjekk enhver boliglånskalkulator på nett. For at 5000 skulle vært halvparten måtte renta vært 3,45%, ingen banker ligger så høyt i dag. Sannsynligvis betaler dere 8 -9 000 i måneden, selv med 9 000 i måneden har dere en elendig rente. Anonymkode: af8a5...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #60 Skrevet 26. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du betaler "kun" 5 000 på et boliglån på under 2 millioner? Da betaler du mer en halvparten. Bare sjekk enhver boliglånskalkulator på nett. For at 5000 skulle vært halvparten måtte renta vært 3,45%, ingen banker ligger så høyt i dag. Sannsynligvis betaler dere 8 -9 000 i måneden, selv med 9 000 i måneden har dere en elendig rente. Anonymkode: af8a5...6a9 Boliglånet vårt var høyere i utgangspunktet, dette er ikke et helt nytt lån, månedlige avdrag blir ikke mindre når lånet blir mindre. Om det hadde vært slik hadde det vært fint 😉 Anonymkode: 9cd2c...3f1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå