Athene Skrevet 26. februar 2017 #61 Skrevet 26. februar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok hvis de færreste har råd til oppussing eller ferie hvert år så kan det jo hende jeg ser feil. 😊 Det går ikke inn på meg veldig men, flere av min manns kollegaer snakker hele tiden om fancy ferier på dyre steder og båter og hytter... jeg har ikke peiling på sånt dessverre, selv om det virker som de forventer at jeg skal kunne snakke på "deres nivå". 😛 Anonymkode: 9cd2c...3f1 Slik er det på min arbeidsplass også. Ferier, dyre hus og oppussing. Men - som regel tjener begge i forholdet like mye, mange har møtt hverandre i studietiden eller på jobb. Det er en helt annen situasjon. Dere har en vanlig inntekt for en norsk familie. Samtidig sammenligner du dere med de som tjener mye mer. Det blir feil. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #62 Skrevet 26. februar 2017 Se et par episoder av luksusfellen og omprioriter litt av økonomien. Med en så bra inntekt. Så skulle det være mulig å kutte it noe. For å spare til en fin ferie eller lign. Anonymkode: 10f1c...be8
tirben Skrevet 26. februar 2017 #63 Skrevet 26. februar 2017 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Haner flinkere med penger enn jeg... er vel derfor han har kontrollen. Anonymkode: 9cd2c...3f1 Han tjener 850000 og du 150000. Det betyr ikke at han er flinkere med penger, men at han HAR mer penger! Lettere for han å spare og bruke penger fornuftig når han har penger å bruke. Dere har jo en veldig urettferdig pengefordeling. Krev at dere har felles økonomi og at du får full oversikt over økonomien. Dere har helt klart råd til klær og ferier. Endret 26. februar 2017 av tirben 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #64 Skrevet 26. februar 2017 Du har ikke innsyn i økonomien? Så kanskje du bruker hele din inntekt på hus, barn, mat og hjem, mens han sparer all sin inntekt, for du betaler jo alt? Anonymkode: f3ed3...19f 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #65 Skrevet 26. februar 2017 Dårlig råd er når du ikke har råd til å handle klær for et par tusen i året og ihvertfall ikke til vedlikehold av bolig som drenering, toalett, vinduer e.l Anonymkode: fb3c2...765 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #66 Skrevet 26. februar 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Regner man på det så merker man at pengene går jo... ca tall... 15 000 til lån 6000 til dagligvarer 4000 til bilbruk med bensin, bom og piggdekkavgift 1400 til sport aktiviteter etc 10 000 til å fikse hus per mnd 1600 til buss og tog 2500 til mobil 5 pers 2000 til tenåringen for nødvendige kjøp etc. I tillegg kommer tv lisens, veiavgift, kommunale avgifter, søppeltømming, privat vei making avgifter til lege og tannlege kanskje fysioterapeut.... Man trenger ikke nødvendigvis være i luksusfelle, de blir mye penger bare av vanlige regninger også. Anonymkode: 9cd2c...3f1 Da jeg hadde dårlig råd så hadde jeg ikke penger til alt dette som du ramser opp, selv i dag der jeg tjener en halv million så ville jeg ikke hatt råd til alt dette. Og 10.000 i mnd på å fikse huset? Bor dere i ei rønne fra 40-50 tallet? Anonymkode: fb3c2...765 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #67 Skrevet 26. februar 2017 en dame jeg kjenner, mannen 100 % ufør, hun 50 % ufør. De eier et gammelt hus de driver og pusser opp - og har lagt ut masse der, pluss de reiser til Tyrkia 2 ganger i året. Hvordan har de råd? Forbrukslån........ Anonymkode: bf0e1...0b7 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #68 Skrevet 26. februar 2017 Jeg og mannen min har ikke felles økonomi sånn sett - vi har hver vår lønnskonto og sparekonto, pluss sparekonto til barna. MEN vi har begge innsyn til kontoene. Og vi har felles utgiftskonto. Hver mnd overfører vi - sånn noenlunde rettferdig etter inntekt en viss sum til utgiftskonto som alltid skal være ladet med mer enn vi regner med å ha til regninger, så jeg overfører 14000 (tjener 23-25tusen i mnd pluss barnetrygd utbetalt altså) og han overfører 16000 (tjener 25-27 tusen), han tar seg av bilkostnader, vedlikehold osv fra sin konto og jeg betaler det meste av maten og klær til barna. SFO, kommunale avgifter osv - slike regninger tas fra utgiftskonto. Det jeg har til overs etter å ha betalt mat og klær til barna kan jeg bruke fritt til meg selv. Jeg sparer for tiden ikke fast, men har autotrekk på noen kroner hver gang jeg drar kortet, slik at det hele tiden kommer penger inn på sparekonto. Nå har jeg 53000 og han har vel omtrent det samme. Vi prioriterer å heller betale fortere ned på lånet enn å spare så mye, men har som mål å alltid ha minst 50 tusen hver på sparekonto i tillegg til en god buffer på utgiftskonto. Vi betaler ned 16000 på lånet hver mnd - lånet er på 1.2 mill - men vi betaler mer enn vi må for å få kortere nedbetaling. Vi drar ikke på dyre sydenturer og sånn, men er ikke så glad i varme uansett. Danmarksturer er dyre nok som de er, her koster vi på oss litt hotell og litt feriehus og fornøyelsesparker, så tror ikke det er så mye billigere enn Sydentur når en regner på det. Anonymkode: bf0e1...0b7 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #69 Skrevet 26. februar 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dårlig råd er når du ikke har råd til å handle klær for et par tusen i året og ihvertfall ikke til vedlikehold av bolig som drenering, toalett, vinduer e.l Anonymkode: fb3c2...765 Det er sant. Anonymkode: 9cd2c...3f1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #70 Skrevet 26. februar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg hadde dårlig råd så hadde jeg ikke penger til alt dette som du ramser opp, selv i dag der jeg tjener en halv million så ville jeg ikke hatt råd til alt dette. Og 10.000 i mnd på å fikse huset? Bor dere i ei rønne fra 40-50 tallet? Anonymkode: fb3c2...765 OK hva er det vi har som du ikke har råd til? Er det husfiksinga du tenker på? Jo vi bor i et hus som krever en del vedlikehold. Ville trodd alle hus som er eldre enn 10 år krever en del på vedlikeholdsfronten. Ofte må man ha nye sikringsskap, vinduer, drenering, maling, takrenner, tak, fornying av rør, varmtvannsberedere ... alt går i sin tid... og det koster... Anonymkode: 9cd2c...3f1 1
tirben Skrevet 26. februar 2017 #71 Skrevet 26. februar 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: OK hva er det vi har som du ikke har råd til? Er det husfiksinga du tenker på? Jo vi bor i et hus som krever en del vedlikehold. Ville trodd alle hus som er eldre enn 10 år krever en del på vedlikeholdsfronten. Ofte må man ha nye sikringsskap, vinduer, drenering, maling, takrenner, tak, fornying av rør, varmtvannsberedere ... alt går i sin tid... og det koster... Anonymkode: 9cd2c...3f1 Det forstår jeg godt! Det er vel ikke det at man bruker 10000 fast hver måned, men når man først skal bytte ut vinduer eller sikringsskap, så er man kjapt oppe i store beløp. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #72 Skrevet 26. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: OK hva er det vi har som du ikke har råd til? Er det husfiksinga du tenker på? Jo vi bor i et hus som krever en del vedlikehold. Ville trodd alle hus som er eldre enn 10 år krever en del på vedlikeholdsfronten. Ofte må man ha nye sikringsskap, vinduer, drenering, maling, takrenner, tak, fornying av rør, varmtvannsberedere ... alt går i sin tid... og det koster... Anonymkode: 9cd2c...3f1 Det er jo mer enn det jeg har utbetalt per mnd. Et hus som er mellom 10 og 20 år er det igrunn ikke behov for å bytte ut vinduer, siden de normalt holder lenger enn dette Anonymkode: fb3c2...765 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #73 Skrevet 26. februar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo mer enn det jeg har utbetalt per mnd. Et hus som er mellom 10 og 20 år er det igrunn ikke behov for å bytte ut vinduer, siden de normalt holder lenger enn dette Anonymkode: fb3c2...765 Det er det. Ja så dyrt er det å ha familie av denne størrelsen i Norge i dag. Hadde mannen min ikke tjent såpass mye ville vi ikke hatt anledning til å eie hus i det heletatt. Jeg er takknemlig for alt vi har og at det går rundt og vi får til å spare i ni og ne. Ikke utakknemlig eller misunnelig, har bare vansker for å skjønne hvordan andre har råd til alt det de har råd til. Mange har så fine flotte hjem der alt eller mye ser helt nytt ut, det er nesten selvfølge at all barn over 12 år har pc til 13000 kr og nyeste mobil modell + pad og dyre sportsbutikk klær...folk drar på ferier til utland, eier hytter båter og flotte dyre biler fine store tv er til og med på kjøkkenet... Anonymkode: 9cd2c...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #74 Skrevet 26. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er det. Ja så dyrt er det å ha familie av denne størrelsen i Norge i dag. Hadde mannen min ikke tjent såpass mye ville vi ikke hatt anledning til å eie hus i det heletatt. Jeg er takknemlig for alt vi har og at det går rundt og vi får til å spare i ni og ne. Ikke utakknemlig eller misunnelig, har bare vansker for å skjønne hvordan andre har råd til alt det de har råd til. Mange har så fine flotte hjem der alt eller mye ser helt nytt ut, det er nesten selvfølge at all barn over 12 år har pc til 13000 kr og nyeste mobil modell + pad og dyre sportsbutikk klær...folk drar på ferier til utland, eier hytter båter og flotte dyre biler fine store tv er til og med på kjøkkenet... Anonymkode: 9cd2c...3f1 Jeg er single, men bygget meg et hus for ikke så mange år siden. Det ble jo boliglån som så mange andre har. Hus er det viktigste. Dyre reiser og sånt har jeg ikke brydd meg noe om, hytte og båt har jeg ikke. Og bilen er 12 år gammel og fungerer helt greit. Så det kommer ann på hva en prioriterer. For min del var det huset som var det viktigste, og gjør du mye jobb selv så kan du øke standarden litt. Savner ei dame i hus da, det som mangler nå hehe Anonymkode: fb3c2...765 1
Drakan Skrevet 26. februar 2017 #75 Skrevet 26. februar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Seriøst! Det jeg prøver å poengtere her er at vi ikke er i noe luksusfelle, det er dette et vanlig liv koster. Hadde vi vært i luksusfelle så hadde vi dratt på ferier vi ikke har råd til, hatt kredittkort og forbrukslån, kjøpt oss det vi vil hele tiden av ting vi vil ha, men det gjør vi ikke, ikke stekepanner (dyrt) og sko (dyrt) engsng! Vi har lite sammenlignet med andre! Dette er første året to av barna har nyere mobil modell, ett av barna har laptop til 5000, denne typen ting og reparasjoner på huset har vi betalt rett ut uten å ta mere lån. Ser man på tallene så er det det et vanlig liv koster. Det er derfor jeg sliter med å forstå hvordan andre ( som jeg vet tjener halvparten av det vi gjør, har råd til å kose seg mye mer)... Vi får se om vi finner noe gunstigere tilbud for lån, forsikring og telefon... kanskje det hjelper litt. Av lån har vi til sammen, 2.260 000 det er det. Anonymkode: 9cd2c...3f1 Har sett folk på luksusfellen som ikke hadde råd til reiser og slikt som dere. Ikke engang sko. Tro meg, dere kan endre deres økonomiske situasjon med gjennomgang. Om dere ikke finner ut av det anbefaler jeg en økonomisk rådgiver eller luksusfellen. Det skal ikke koste så mye for et normalt liv. 1
org Skrevet 26. februar 2017 #76 Skrevet 26. februar 2017 På 25.02.2017 den 15.52, AnonymBruker skrev: Vel ikke nå lenger, glemte dette. Vi hadde ikke råd til et nyere hus, så da går det mye på slikt. Jeg har ikke tilgang til økonomien vår, kun min egen konto som det stortsett er lite penger på, så jeg har ikke alltid oversikten. Husket nettopp nå at det har gått en del på reparasjoner og det er derfor vi ikke kan kose oss så mye 😉 Anonymkode: 9cd2c...3f1 Har du ikke tilgang til økonomien? Heh - det ville jeg ha rettet på...
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #77 Skrevet 26. februar 2017 TS, du må nesten sette opp budsjettet deres her slik at vi kan komme med noen realistiske betraktninger og tilbakemeldinger Anonymkode: 736af...375
Perle Skrevet 26. februar 2017 #78 Skrevet 26. februar 2017 (endret) På 2017-02-25 den 15.52, AnonymBruker skrev: Vel ikke nå lenger, glemte dette. Vi hadde ikke råd til et nyere hus, så da går det mye på slikt. Jeg har ikke tilgang til økonomien vår, kun min egen konto som det stortsett er lite penger på, så jeg har ikke alltid oversikten. Husket nettopp nå at det har gått en del på reparasjoner og det er derfor vi ikke kan kose oss så mye 😉 Anonymkode: 9cd2c...3f1 Føler vel at dette er plassen å starte. På 2017-02-25 den 16.02, AnonymBruker skrev: Ja, er litt sånn hjemme også. Mannen styrer med regninger, og jeg handler mat, gaver, klær til ungene osv. Og så klager mannen på at vi har lite penger, og så tenker han ikke over at vi har hatt 3 bursdagsfeiringer og masse kvartalsregninger og frisørtimer og verkstedsregnininger osv.... Anonymkode: 7c8f4...f2a #kvinnefella Endret 26. februar 2017 av Perle
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2017 #79 Skrevet 26. februar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, du må nesten sette opp budsjettet deres her slik at vi kan komme med noen realistiske betraktninger og tilbakemeldinger Anonymkode: 736af...375 Det kan ikke TS gjøre, da hun ikke har tilgang til felles kontoer. Anonymkode: 5f84e...088
*Stjerne*støv* Skrevet 26. februar 2017 #80 Skrevet 26. februar 2017 (endret) Kjenner jeg blir litt provosert, at du omtaler en mil i samlet inntekt som dårlig råd. At du sier at dere ikke kan ta dere råd til en ny stekepanne eller vintersko pga prioritering med den inntekten er bare idiotisk. Når mannen din tjener så pass mye mer en deg. Så må han også bidra økonomisk, om det er ei stekepanne eller noe til barna og større ting. (Du kan ikke dekke alt det med 150.000 for du går utifra at han dekker så mye annet.) Du skriver som om dere skulle ha levd under fattig grensen. Når dere i realiteten har helt ok, over gjennomsnittet god inntekt . At du ikke kan unne deg et plagg eller hva det måtte være "for du har jo fem bukser" fremstår smålig for meg. Hadde forstått det hvis dere faktisk hadde dårlig råd. - Du kan faktisk kjøpe deg en topp til 300kr i ny og ne, BARE for at du syntes den var fin. Med den inntekten uten og måtte tenke på konsekvensene av det (dette er bare et eksempel, håper du tar poenget) Og Mannen din har vel utbetalt en fin sum med feriepenger? Dere trenger ikke å reise på luksusferie selfølgelig , men en ferie har dere absolutt råd til! Mistenker det er et skjult pengesluk her.. ellers er du gift med onkelskrue. Noe jeg personlig aldri hadde orket.. Endret 26. februar 2017 av *Stjerne*støv* Avsnittene blir tullete på mobil. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå