Gå til innhold

Avføring på sykehus

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er mulig jeg er svært uvitende som ikke vet dette, men jeg kom bare plutselig til å tenke på det. Når man ligger på sykehus og ikke kan gå på toalettet så får man jo urinkateter for urin, men hva gjøres med avføring? 

Anonymkode: 5a411...423

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig jeg er svært uvitende som ikke vet dette, men jeg kom bare plutselig til å tenke på det. Når man ligger på sykehus og ikke kan gå på toalettet så får man jo urinkateter for urin, men hva gjøres med avføring? 

Anonymkode: 36ad6...dba

Skrevet

Bekken, evt bleie hvis du ikke har kontroll.

Anonymkode: 37eb7...ab7

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bekken, evt bleie hvis du ikke har kontroll.

Anonymkode: 37eb7...ab7

Så feks en bevisstløs person vil ha bleie? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 5a411...423

Du får et bekken opp i senga slik som dette https://www.apotek1.no/wcsstore/ApoProductMaster/media/profil/143a0742-a99d-44d8-8cf5-f3ece2d3d9fb

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så feks en bevisstløs person vil ha bleie? 

Handler vel ikke så mye om "ville, eller ikke ville" i dette stadiet 

Skrevet
1 minutt siden, Perle skrev:

Handler vel ikke så mye om "ville, eller ikke ville" i dette stadiet 

Det var en talemåte. Det var ikke sånn jeg mente det. 

• Liker 9
Skrevet (endret)

Ok?

(Det er særdeles vanskelig å tolke "talemåter" skriftlig)

Endret av Perle
Skrevet

Folk i koma o.l. har på seg bleie, ja.

Anonymkode: 530ae...3ec

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Perle skrev:

Det er særdeles vanskelig å tolke "talemåter" skriftlig. Sorry

Jeg vet det. Det var ikke meningen å dra inn dialekt, men det skjer av og til, selv om jeg prøver å unngå det. 

Skrevet

Bekken, bleie eller hjelp til å komme seg på do. De har rullatorer, rullestoler og sykepleiere som kan ta deg under hver arm. 

Anonymkode: 98f61...fd1

• Liker 1
Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det. Det var ikke meningen å dra inn dialekt, men det skjer av og til, selv om jeg prøver å unngå det. 

Skjønte det nå, da du nevnte dialekt. 

At vil betyr "skal ha/får" og ikke vil som i "å ville"

:smilyblomst:

Endret av Perle
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Perle skrev:

Skjønte det nå, da du nevte dialekt. At vil betyr "skal ha/får" og vil som i, "å ville"

:smilyblomst:

Ja, dialekt er ikke alltid så enkelt. 

Men nå har jeg i alle fall fått svar på det jeg lurte på :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis du får problemer kan det i tillegg hende at du får klystér og blir lagt med kladd og bleie under i senga. 

Anonymkode: 98f61...fd1

Skrevet

Ikke for å ødelegge stemninga, men jeg fikk en "propp med en pose" opp der etter å ha ligget i respirator i tre døgn på intensiven etter en lapratomi. Var dødssyk av en infeksjon vel å merke, og unner ingen det. Intravenøs næring i nesa + store antibiotikadiser satte magen helt ut av spill, samtidig som bevegelse og prøve å "komme seg over" på det mobile toalettet de hadde der tok en halvtime. Og før jeg kom så langt (trengte mer eller mindre heisekran for å bevege meg) var allerede alt på lakenet... 🙈

Det er fryktelig å bli så syk at de helt elementære kroppslige funksjonene ikke er intakt. Samtidig er det det desto mer fantastisk når man får dem tilbake. :) Da forstår man hvor utrolig viktig det er å virkelig verdsette enkle ting i livet. 

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, Vippejenta skrev:

Ikke for å ødelegge stemninga, men jeg fikk en "propp med en pose" opp der etter å ha ligget i respirator i tre døgn på intensiven etter en lapratomi. Var dødssyk av en infeksjon vel å merke, og unner ingen det. Intravenøs næring i nesa + store antibiotikadiser satte magen helt ut av spill, samtidig som bevegelse og prøve å "komme seg over" på det mobile toalettet de hadde der tok en halvtime. Og før jeg kom så langt (trengte mer eller mindre heisekran for å bevege meg) var allerede alt på lakenet... 🙈

Det er fryktelig å bli så syk at de helt elementære kroppslige funksjonene ikke er intakt. Samtidig er det det desto mer fantastisk når man får dem tilbake. :) Da forstår man hvor utrolig viktig det er å virkelig verdsette enkle ting i livet. 

Det er riktig at ved kraftig diaré og bevegelseshemming så kan man sette inn en analsonde. Men det er ikke det vanligste og man må ha diaré for at det skal fungere.

Anonymkode: 6c00a...3d7

Skrevet

Normalt sett ligger man med bleie ja, og lar ting "gå sin gang". Tarmen har et eget nervesystem og fungerer uavhengig av bevissthet :) 

Skrevet

Mulig jeg misforsto deg, men mener du når man har normal urinavgang/avføring men er sengeliggende, eller mener du når man ikke får til å kvitte seg med urin/avføring selv?

Om man kan (og har kontroll på) urinere/ha avføring, men er sengeliggende, så får man bekken for begge deler. Urinkateter brukes ikke med mindre man må, fordi det gir bl.a. økt fare for urinveisinfeksjon.

Om man ikke kan urinere/ha avføring ved egen kontroll, får man gjerne kateter for urin eller medikamentell hjelp for avføring (klyster, avføringstabletter/-dråper, Duphalac) og så bekken etterpå. Har man diare, eller avføring uten å selv greie å stoppe det, blir det gjerne bleie.

Anonymkode: a8664...ea1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...