Gå til innhold

Trodde mannfolk var mindre drama enn kvinner... Så feil kan man ta!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobbet flere år som helsefagarbeider med bare kvinner. Ble til slutt drittlei av baksnakking, utfrysning og generell negativ stemning. Orker ikke kvinnfolkdrama, selv om jeg er kvinne selv. Klarer som regel å holde meg utenfor dramaet, prøver å være positiv, skifte emne og forlate rommet når baksnakking foregår, men jaggu ble jeg lurt inn i det til slutt. Jeg er ganske konfliktsky, høflig og samvittighetsfull, men når kollegaer forteller meg hemmeligheter, eller påstander om andre, pleier jeg bare nikke og smile (driter egentlig i hele greia). Det ender selvfølgelig med at jeg blir dratt inn i dramaet. 

Det ender med at jeg slutter, og får meg jobb som eneste dama i et mannsdominert yrke. Her er det mest eldre menn rundt 40-60 år. Endelig! Tenker jeg.

Dengang ei. Like mye baksnakking og drama. De kommer én etter en inn på kontoret mitt for å slenge dritt. Jeg vet at jeg burde si ifra at jeg ikke vil høre det, men jeg ORKER ikke!!! Hvorfor må jeg det? Kan de ikke la være i det hele tatt?! Blir jo bare mer drama hvis jeg gir beskjed (jeg kjenner de såpass - da bare surmuler de og går bak min rygg istedet) og da er jeg midt oppi det. Jeg vil bare ha det fint på jobb, gjøre jobben min og gå hjem. Snakke om vær og vind. Jeg driter i at en er utro, en annen prater for mye, og en tredje smisker med sjefen.

Driter. I. Det.

Har mer interessante ting å bry meg om.

Anonymkode: 1a30b...ffb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menn er da ikke drama. Hvor får du slikt fra?

I så fall jobber du med noen veldig sære og rare menn. Men de er unntaket fra regelen. Menn sier ting rett ut, driver ikke med baksnakking, syting, klaging, driver ikke med falskspill osv. Menn sier ting bare rett ut. Eller kanskje er det bare deg som er sånn og det påvirker ditt inntrykk av menn fordi du projiserer din egen oppførsel på andre? Du sitter og klager og syter til mennene og så tenker du at fordi de sa "jaja, mhm, jaha", så var det de som klaget og sytet? Kanskje?

Anonymkode: c8623...a43

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I så fall jobber du med noen veldig sære og rare menn. Men de er unntaket fra regelen. Menn sier ting rett ut, driver ikke med baksnakking, syting, klaging, driver ikke med falskspill osv. Menn sier ting bare rett ut. Eller kanskje er det bare deg som er sånn og det påvirker ditt inntrykk av menn fordi du projiserer din egen oppførsel på andre? Du sitter og klager og syter til mennene og så tenker du at fordi de sa "jaja, mhm, jaha", så var det de som klaget og sytet? Kanskje?

Ehhh jo menn driver med akkurat det samme dessverre. Hadde enda folk faktisk hatt vett til å si rett ut hva de mener. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min sier akkurat det samme : masse drama på mannfolkdominerte arbeidsplasser! 

Anonymkode: 0fc16...8ef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en veldig mannsdominert bedrift, og det er akkurat det samme der. Det er en myte at det bare er på arbeidsplasser med kvinner det er sånn. Det har mer med arbeidsmiljøet i bedriften å gjøre. Jeg har også opplevd kvinnedominerte arbeidsplasser som ikke har vært sånn. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæhæh, nemlig. Samme regla. Forskjellene er at når kvinner sladrer vet de at de burde skamme seg, mens mannfolka slår seg på brystet og tror de proklamerer ubestridte sannheter - så lenge personen(e) ikke er tilstede:fnise:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir som når faren min sier at damer er "skravlekjærringer" men de som skravler og sladrer mest er han selv og kompisene...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min erfaring også. Det er omtrent like mye sladder og drama i begge leire. Det brukes litt forskjellige ord og metoder, men det er samme greia og i ca samme omfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ahaha, selv jobber jeg i mannsdominert yrke, og her er de veldig opptatt av sladdrr, baksnakking, falskspill osv

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, menn sier ikke alltid ting rett ut. Jeg gjør mitt beste for å være slik selv (som mann), men om noen dolker meg i ryggen på jobben, så får du dolk i ryggen tilbake.

Så enkelt er det, prøver du å gruse meg så kjører jeg en faens bulldoser over deg ved neste korsvei, det er den sterkestes rett. 

Anonymkode: 886f1...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall jobber du med noen veldig sære og rare menn. Men de er unntaket fra regelen. Menn sier ting rett ut, driver ikke med baksnakking, syting, klaging, driver ikke med falskspill osv. 

Om du tror at menn ikke baksnakker så er det du som blir baksnakket. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn er minst like drama som kvinner, men av en eller annen grunn har det blitt en populær framstilling på kvinner. Bare det å kalle folk som er sånn for "kjerring" sier jo ganske mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Invicta skrev:

Menn er minst like drama som kvinner, men av en eller annen grunn har det blitt en populær framstilling på kvinner. Bare det å kalle folk som er sånn for "kjerring" sier jo ganske mye. 

Hvorfor sier det ganske mye? Kjerring er jo en helt vanlig måte å si dame på. Bare fordi dere på østlandet ikke nødvendigvis bruker det så ofte så betyr det ikke at resten av landet ikke gjør det. Det er ingenting galt i så si eks "jeg og kjerringa dro på langtur i helgen" og dermed så er "hun jævela dama der ødelegger livet mitt!" og "hun jævla kjerringa der ødelegger livet mitt!" det samme uttrykket.

Anonymkode: 6ad3f...504

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier det ganske mye? Kjerring er jo en helt vanlig måte å si dame på. Bare fordi dere på østlandet ikke nødvendigvis bruker det så ofte så betyr det ikke at resten av landet ikke gjør det. Det er ingenting galt i så si eks "jeg og kjerringa dro på langtur i helgen" og dermed så er "hun jævela dama der ødelegger livet mitt!" og "hun jævla kjerringa der ødelegger livet mitt!" det samme uttrykket.

Sitat: "Bare det å kalle folk som er sånn for "kjerring" sier jo ganske mye. " Altså det å kalle folk som er drama for kjerring, både menn og kvinner. 

Hvis du bruker kjerring synonymt med dame og ikke som en negativ betegnelse på en person, uavhengig av kjønn, er det ikke det jeg uttaler meg om her. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor så butthurt? Hahah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Østlandet? På hele østlandet (Oslo pent unntatt) tror jeg kjerring har vært et helt vanlig uttrykk for "voksen dame". Ordet kvinne fantes ikke, det var kvinnfolk eller kjerring i min dialekt. Så når folk de siste 10-20 årene har begynt å bruke ordet kjerring på en nedlatende måte, høres det ille ut i mine øree.

"Hun har blitt skikkelig kvinne!" (negativt tonefall her...)

"Hun oppførte seg som en kvinne!"

.....liksom, eeehh....

Ellers må jeg le når dere sier menn er mindre dramatiske (drama er et substantiv, dramatisk er ordet dere leter etter), mindre baksnakkende og sier ting rett ut. Ja, jeg har jobbet i mannsdominert, kvinnedominert og kjønnsbalansert miljø. Det mannsdominerte var absolutt dårligst, mens det blandede var best, men jobbene var også veldig ulike, så vanskelig å ha en nøytral sammenligning.

Det jeg imidlertid har sett på blandede arbeidsplasser, er f eks at menn er tilbøyelig til å jatte med alle som er i lederposisjoner, generelt mindre flinke til å ta opp ting og gå inn for å forbedre forholdene på vegne av alle. En del menn har en tendens til å være for diplomatiske, snu kappen etter vinden og posisjonere seg selv, mer enn å tenke på fellesskapet og stå for sine meninger. Det gjelder de færreste heldigvis, men er en type oppførsel jeg har sett mest hos menn.

Anonymkode: f0c51...d48

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sier mye lettere at kvinner sladrer og baksnakker enn at menn gjør det, selv når de oppfører seg tilnærmet likt. Når menn baksnakker er det magisk ikke baksnakking i deres øyne. Når de snakker i flere timer er det ikke skravling det er "diskutering" :P

Men ja, både menn og kvinner kan være like ille, miljøet på jobb har mer å si enn om det er kvinner eller menn der. Miljøet påvirkes av holdningene til de som har mest "stødige" personligheter eller hva jeg skal kalle det. Om de mest erfarne og de som tørr ta konfrontasjoner er rettferdige og rimelige, så følger gjerne resten av gjengen med, om det er kvinner eller menn. Om der er noen få dominerende sladrehanker, så påvirker det andre negativt

Anonymkode: e1718...c53

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn har også følelser. De blir misunnelige og frustrerte. Har selv blott mobbet og baksnakket av menn og det var så ille at jeg slutta. 

Nå er jeg voksnen og går skole. I klassen er en en fyr som mobber meg. En fyr ja! 

Anonymkode: c3cde...64e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...