gangnedsol i elg Skrevet 23. februar 2017 #1 Skrevet 23. februar 2017 Er det noe å bry seg om at det står i kjernejournalen at man har gjennomgått 11 strålebehandlinger i 2010 når man aldri har hverken hatt kreft eller fått strålebehandling? merker at jeg blir irritert over at de ikke har retta opp feilen nå, nesten en måned etter at jeg rapporterte det. Men er det noe å bry seg om egentlig? Så prøvde jeg å sende melding på nytt, men nå var ikke den meldingsfunksjonen tilgjengelig lengre. Nå kunne man kontakte dem på en annen måte, men da måtte man skrive "nettadressen det gjelder", og de ville slettes ikke godkjenne den nettadressen jeg skrev, www.helsenorge.no/kjernejournal , nei den var ugjyldig den. Dermed gikk det ikke an å sende den meldingen. Men hvorfor bryr jeg meg, liksom. Spiller det noen rolle? Ville dere ha brydd dere? 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #2 Skrevet 23. februar 2017 Ja, ville brydd meg fordi hvis du plutselig havner på sykehus i en alvorlig tilstand der du ikke kan gjøre rede for ting, så kan info i kjernejournalen påvirke behandling du får. Dermed er det viktig at det som står der er nogenlunde riktig. De har slengt på et par ekstra sykehusvisitter på meg også, syntes det var pussig at de ikke klarer å holde styr på ting. Anonymkode: e199e...007 7
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #3 Skrevet 23. februar 2017 Hos meg hadde de slengt på 12 innleggelser på psykiatrisk og en allergidiagnose. Prøvde å få fjerna det en stund, men det viste seg å være umulig, så til slutt sperra jeg hele kjernejournalen min. Vil ikke ha den. Anonymkode: 673ae...3f4 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #4 Skrevet 23. februar 2017 Skummelt at dette kan skje og at det er så vanskelig å få rettet opp i det. Anonymkode: d1edb...47d 2
Gjest Walters Mandler Skrevet 23. februar 2017 #5 Skrevet 23. februar 2017 (endret) De leker med folks liv når de er så lemfeldige med det her. Endret 23. februar 2017 av Walters Mandler
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #6 Skrevet 23. februar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skummelt at dette kan skje og at det er så vanskelig å få rettet opp i det. Anonymkode: d1edb...47d Ja, det kan få ganske alvorlige følger. Jeg ble for eksempel innlagt akutt på sykehus pga krampeanfall og ble etter et par dager overført til nevrologisk ved et annet sykehus for videre utredning. Da de så jeg hadde 12 innleggelser på psykiatrisk, avblåste de all utredning etter kun en eneste samtale og konkluderte med somatisering. Så nå er både innleggelsene og en somatiseringsdiagnose videreført til to ulike sykehus og to fastleger (jeg flyttet og måtte bytte). Jeg kommer aldri til å bli kvitt det stempelet igjen. Og imens sitter jeg hjemme med flere krampeanfall ukentlig og ingen sjans til å få noen videre utredning. Anonymkode: 673ae...3f4 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #7 Skrevet 23. februar 2017 Hva hvis en tar dette opp med sin fastlege og får hjelp til korrigering der da? Anonymkode: aec41...63e
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #8 Skrevet 23. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva hvis en tar dette opp med sin fastlege og får hjelp til korrigering der da? Anonymkode: aec41...63e Fastlegen kan ikke fjerne registrerte innleggelser/behandlinger/polikliniske timer som er lagt inn fra spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 673ae...3f4 1
gangnedsol i elg Skrevet 23. februar 2017 Forfatter #9 Skrevet 23. februar 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan få ganske alvorlige følger. Jeg ble for eksempel innlagt akutt på sykehus pga krampeanfall og ble etter et par dager overført til nevrologisk ved et annet sykehus for videre utredning. Da de så jeg hadde 12 innleggelser på psykiatrisk, avblåste de all utredning etter kun en eneste samtale og konkluderte med somatisering. Så nå er både innleggelsene og en somatiseringsdiagnose videreført til to ulike sykehus og to fastleger (jeg flyttet og måtte bytte). Jeg kommer aldri til å bli kvitt det stempelet igjen. Og imens sitter jeg hjemme med flere krampeanfall ukentlig og ingen sjans til å få noen videre utredning. Anonymkode: 673ae...3f4 Det er det verste jeg har hørt. Fytti rakkeren. Noe er råttent in the state..... 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #10 Skrevet 23. februar 2017 Kjernejournalen er din journal og du som skal rette! Dette skal og bør du slette selv. Merkelig at de har klart å gjøre en sånn feil. Anonymkode: 2a5c6...7e6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #11 Skrevet 23. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjernejournalen er din journal og du som skal rette! Dette skal og bør du slette selv. Merkelig at de har klart å gjøre en sånn feil. Anonymkode: 2a5c6...7e6 Sånne feil er det massevis av, det er flere fastleger som har reagert også. Og ja, kjernejournalen er pasientens eiendom, akkurat som en vanlig pasientjournal. Men nei, pasienten kan ikke rette opp eller fjerne slike ting selv. Det må søkes om, og som ts beskriver er ikke det en enkel prosess. Anonymkode: 673ae...3f4 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #12 Skrevet 23. februar 2017 Hmmm... Jeg får opp at jeg kan slette min kjernejournal om jeg vil. Anonymkode: 9a35d...36b 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #13 Skrevet 23. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sånne feil er det massevis av, det er flere fastleger som har reagert også. Og ja, kjernejournalen er pasientens eiendom, akkurat som en vanlig pasientjournal. Men nei, pasienten kan ikke rette opp eller fjerne slike ting selv. Det må søkes om, og som ts beskriver er ikke det en enkel prosess. Anonymkode: 673ae...3f4 En vanlig journal er legens arbeidsnotater og dermed ikke pasientens eiendom, på lik li je med kjernejournalen. Sistnevnte er utelukkende pasientens. Å slette eller rette innhold der, kan fint gjøres selv. Anonymkode: 2a5c6...7e6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #14 Skrevet 23. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmmm... Jeg får opp at jeg kan slette min kjernejournal om jeg vil. Anonymkode: 9a35d...36b Her blir kjernejournalen tilgjengelig fra 1.mars, og jeg får samme beskjed som deg. Anonymkode: 098e8...515
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #15 Skrevet 23. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her blir kjernejournalen tilgjengelig fra 1.mars, og jeg får samme beskjed som deg. Anonymkode: 098e8...515 Så etter 1ste mars så kan jeg ikke reservere meg mot kjernejournal? Anonymkode: 9a35d...36b
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #16 Skrevet 23. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så etter 1ste mars så kan jeg ikke reservere meg mot kjernejournal? Anonymkode: 9a35d...36b Jo, fra den datoen din kjernejournal er tilgjengelig kan du gjøre endringer, slette, reservere deg osv. Anonymkode: 098e8...515 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #17 Skrevet 23. februar 2017 10 timer siden, gangnedsol i elg skrev: Er det noe å bry seg om at det står i kjernejournalen at man har gjennomgått 11 strålebehandlinger i 2010 når man aldri har hverken hatt kreft eller fått strålebehandling? merker at jeg blir irritert over at de ikke har retta opp feilen nå, nesten en måned etter at jeg rapporterte det. Men er det noe å bry seg om egentlig? Så prøvde jeg å sende melding på nytt, men nå var ikke den meldingsfunksjonen tilgjengelig lengre. Nå kunne man kontakte dem på en annen måte, men da måtte man skrive "nettadressen det gjelder", og de ville slettes ikke godkjenne den nettadressen jeg skrev, www.helsenorge.no/kjernejournal , nei den var ugjyldig den. Dermed gikk det ikke an å sende den meldingen. Men hvorfor bryr jeg meg, liksom. Spiller det noen rolle? Ville dere ha brydd dere? Er dette registrert som 11 innleggelser/"besøk" ved sykehus eller noe i den duren da? Ellers står det rett og slett at du har gjennomgått 11 strålebehandlinger, som en faktaopplysning? I min kjernejournal står det bare når jeg var innom sykehuset, og hvilken avdeling(er), men ingenting om årsaken(e). Jeg ville nevnt det for fastlegen, og bedt han ordne opp i det. Hadde ikke giddet å forsøke å finne ut av det rotet selv. Men jeg hadde ønsket at det ble ordnet, poenget med kjernejournal forsvinner vel helt om det som står der er direkte feil? Anonymkode: 8e456...2d6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #18 Skrevet 23. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hmmm... Jeg får opp at jeg kan slette min kjernejournal om jeg vil. Anonymkode: 9a35d...36b Du kan slette kjernejournalen din som helhet (eller rettere sagt sperre den), men du kan ikke slette hva som helst av enkeltopplysninger i kjernejournalen din. Det er to vidt forskjellige ting. Anonymkode: 673ae...3f4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #19 Skrevet 23. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette registrert som 11 innleggelser/"besøk" ved sykehus eller noe i den duren da? Ellers står det rett og slett at du har gjennomgått 11 strålebehandlinger, som en faktaopplysning? I min kjernejournal står det bare når jeg var innom sykehuset, og hvilken avdeling(er), men ingenting om årsaken(e). Jeg ville nevnt det for fastlegen, og bedt han ordne opp i det. Hadde ikke giddet å forsøke å finne ut av det rotet selv. Men jeg hadde ønsket at det ble ordnet, poenget med kjernejournal forsvinner vel helt om det som står der er direkte feil? Anonymkode: 8e456...2d6 Fastlegen kan ikke gjøre noe som helst med det, det må klages inn den formelle veien. Anonymkode: 673ae...3f4 1
Gjest Chroma Skrevet 23. februar 2017 #20 Skrevet 23. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan slette kjernejournalen din som helhet (eller rettere sagt sperre den), men du kan ikke slette hva som helst av enkeltopplysninger i kjernejournalen din. Det er to vidt forskjellige ting. Anonymkode: 673ae...3f4 Men hvis man sperrer den, kan ingen leger gå inn på den og se da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå