Purple_Pixiedust Skrevet 18. desember 2025 #4401 Skrevet 18. desember 2025 Har scoret til moderat depresjon. Har tanker det ikke er lov å nevne her, men det er så slitsomt. Også er det så mye jeg må gjøre før jul. Vil bare være i ro jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #4402 Skrevet 18. desember 2025 Blir så nedstemt av å bli avvist. Hvorfor klarer jeg ikke å være glad i meg selv og ikke trenge noen andre. Så slitsomt Anonymkode: 8ae06...17c
SVK Skrevet 18. desember 2025 #4403 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Haha, jepp. Alt blir verre da. Omg, ja, det er faktisk bare 3 dager. Det har vært så innmari mørkt i det siste. Og så sliter jeg med å komme i gang om morgenen, sånn som i dag, har ikke blitt noen tur i dagslys i dag heller. Og nå regner det gigantiske dråper så vet ikke om det blir tur i det hele tatt, men kanskje noe bevegelse på gulvet for å få litt positive hormoner. 🤪 Faktisk angående dagslys, i dag er det det tidligste sola går ned, allerede på lørdag går den ned et minutt senere, det er om morgenen forkortingen fortsetter å skje. Er egentlig litt fascinerende når en setter seg inn i det. Anonymkode: 235ff...713 ♥️ Purple_Pixiedust skrev (5 timer siden): Har scoret til moderat depresjon. Har tanker det ikke er lov å nevne her, men det er så slitsomt. Også er det så mye jeg må gjøre før jul. Vil bare være i ro jeg. ♥️ AnonymBruker skrev (5 timer siden): Blir så nedstemt av å bli avvist. Hvorfor klarer jeg ikke å være glad i meg selv og ikke trenge noen andre. Så slitsomt Anonymkode: 8ae06...17c ♥️
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #4404 Skrevet 18. desember 2025 Jeg har fått diagnosen alvorlig depresjon nå i nov/des - og det startet i sommer. Null tiltakslyst, energi eller "mot" som jeg pleier å si. Selvmordstanker. Har hatt to innleggelser og skal ha en ny rett over jul Har vørt deprimert mange ganger før. Det som skiller denne episoden fra de andre er all den fantastiske hjelpen jeg får i helsevesenet. Både medisinsk og via samtaler. For første gang har jeg et håp om at jeg kan komme styrket ut av dette. Nå som jeg er litt bedre varierer formen stort fra nesten normal aktivitet en kort periode til de mørkeste stunder liggende i fosterstilling i senga med bare dystre tanker. Men denne gangen vet jeg at hjelpen er bare et tastetrykk unna. Jeg er lovet innleggelse om trykket blir for stort hjemme. I tillegg ringer avd meg til faste tider. Jeg skulle ønske at alle ble så godt fulgt opp som det jeg blir nå. Det har absolutt ikke alttid vært sånn - men jeg tenker det er viktig å dele at hjelpen til oss med dårlig psykisk helse faktisk også KAN være skikkelig bra! Anonymkode: 1ad6b...cf0 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #4405 Skrevet 18. desember 2025 dillyduzit skrev (På 22.3.2017 den 22.42): @minister-mio Hadde jeg hatt nok penger så hadde jeg definitivt tatt med isen min og kjørt en tur til deg, så kunne vi ha sett på netflix og bare ledd oss halvt ihjel av dårlige komedier hele natten lang. Selv med sorg, tap og konflikter pluss mer, må du aldri glemme hvor unik du er, for det tror jeg de fleste glemmer ganske så lett. Nå er vi som skriver til deg bare noen personer ute i dette ganske lange landet som fint kunne ha oversett posten din, men heldigvis så finnes det mennesker der ute som bryr seg litt for mye om andre til å kunne la det gå, spesielt når en ligger nede. Vi, selv om du ikke kjenner oss, aldri har sett oss, og mest sannsynligvis aldri kommer til å møte på oss, så bryr vi oss. Vi vil deg bare godt, og vi vil at du skal ha det bra med deg selv. Og det tror jeg også mange i vår situasjon glemmer lett, vi blir ganske så alene, og glemmer at "det er ikke bare meg". Det er så enkelt for meg å si at det blir bedre med tiden, men som jeg nevnte i min post, i realiteten sitter jeg her selv og lurer på når det blir bedre. For å gi deg et perspektiv, jeg har hengt opp håndklær på alle speil i huset så jeg skal kunne slippe å se meg selv i speilet og se hvilken skuffelse jeg er. Nå kan det hende at jeg beveger meg ut på en liten blåbærtur, men mitt lille hjelpe-middel i en ellers tung hverdag er faktisk en sang, parkway drive - writings on the wall / Dedicated. Poenget for meg med sangen er hvordan alt og alle rundt deg prøver å dytte deg ned i gjørma, men likevel så har du en liten fighter i deg som vil bevise for alle rundt deg, at jo, dette skal jeg faen meg komme meg igjennom. Jeg vet egentlig ikke hva jeg kan si for å hjelpe deg, ei har jeg egentlig ikke noen tips, men jeg bare håper at du vet at du ikke er alene, og vi som skriver til deg, vi bryr oss og vil deg kun ditt beste. Jeg skal ikke høres veldig kristen ut her nå, men jeg vil virkelig tro at det er en høyere makt der ute som har en plan for deg, du har enda tilgode å finne ut av hva den planen virkelig er. Helt ærlig så blir jeg lei meg når jeg leser at du har det så vondt, kanskje det er fordi kg for meg er et lite fristed fra alle de negative tankene, men det er nesten så jeg har lyst å si at de som er her inne og kommenterer ofte blir som søstre og brødere. Alt jeg spør av deg er å aldri miste håpet, det lille håpet som jeg vet forsatt finnes inni deg. Har du noe hobbyer som du liker å holde på med? Jeg vet at det kan være vanskelig å sette i gang, men har du noe du liker å gjøre, som du eventuelt kunne ha holdt på med, og fått de negative tankene bort fra? Utrolig godt skrevet. Hvem enn du er. Jeg ønsker deg bare godt. Måtte gud velsigne deg. Anonymkode: b01bd...939
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #4406 Skrevet 18. desember 2025 Purple_Pixiedust skrev (8 timer siden): Har scoret til moderat depresjon. Har tanker det ikke er lov å nevne her, men det er så slitsomt. Også er det så mye jeg må gjøre før jul. Vil bare være i ro jeg. Blir ekstra krasj med forventninger fra sesongen vi er i, og lite kapasitet. Er det noe du kan droppe, eller er det best å gjøre det? AnonymBruker skrev (8 timer siden): Blir så nedstemt av å bli avvist. Hvorfor klarer jeg ikke å være glad i meg selv og ikke trenge noen andre. Så slitsomt Anonymkode: 8ae06...17c Vet ikke om du spør retorisk? For meg var det fordi jeg aldri lærte det som barn, har vært årevis med jobbing på akkurat det der, å bli glad i meg selv. Takler avvisning dårlig. Blir du nedstemt, eller blir det sånn intenst emosjonell smerte? SVK skrev (2 timer siden): ♥️ ♥️ ♥️ Gode deg, takk ❤️ AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har fått diagnosen alvorlig depresjon nå i nov/des - og det startet i sommer. Null tiltakslyst, energi eller "mot" som jeg pleier å si. Selvmordstanker. Har hatt to innleggelser og skal ha en ny rett over jul Har vørt deprimert mange ganger før. Det som skiller denne episoden fra de andre er all den fantastiske hjelpen jeg får i helsevesenet. Både medisinsk og via samtaler. For første gang har jeg et håp om at jeg kan komme styrket ut av dette. Nå som jeg er litt bedre varierer formen stort fra nesten normal aktivitet en kort periode til de mørkeste stunder liggende i fosterstilling i senga med bare dystre tanker. Men denne gangen vet jeg at hjelpen er bare et tastetrykk unna. Jeg er lovet innleggelse om trykket blir for stort hjemme. I tillegg ringer avd meg til faste tider. Jeg skulle ønske at alle ble så godt fulgt opp som det jeg blir nå. Det har absolutt ikke alttid vært sånn - men jeg tenker det er viktig å dele at hjelpen til oss med dårlig psykisk helse faktisk også KAN være skikkelig bra! Anonymkode: 1ad6b...cf0 Åh, så fint at du blir fulgt godt opp, det skulle bare mangle! Anonymkode: 235ff...713 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #4407 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vet ikke om du spør retorisk? For meg var det fordi jeg aldri lærte det som barn, har vært årevis med jobbing på akkurat det der, å bli glad i meg selv. Takler avvisning dårlig. Blir du nedstemt, eller blir det sånn intenst emosjonell smerte? Anonymkode: 235ff...713 Vet ikke hvordan jeg skal forklare det men det er en intens vond følelse at jeg ikke har en mening eller verdi og ikke har noen mening med livet. Det eneste jeg vil er at en skal være glad i meg og ta vare på meg selv emosjonelt. Skjønner at det kommer fra det sårbare ensomme og redde barnet jeg var. Nå er jeg jo voksen Anonymkode: 8ae06...17c 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #4408 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vet ikke hvordan jeg skal forklare det men det er en intens vond følelse at jeg ikke har en mening eller verdi og ikke har noen mening med livet. Det eneste jeg vil er at en skal være glad i meg og ta vare på meg selv emosjonelt. Skjønner at det kommer fra det sårbare ensomme og redde barnet jeg var. Nå er jeg jo voksen Anonymkode: 8ae06...17c Ja, jeg hører deg. Gjenkjennelig. Av og til sånn, og av og til gråter jeg intenst og tenker at jeg er så lei meg at jeg kommer til å dø, og da ringer jeg av og til til kirkens SOS eller no, for det virker så uutholdelig. Jeg er glad du er her. skulle ønske alle vi som manglet den støtten som barn kunne fått det på blå resept så vi fikk en annen sjanse i livet. Anonymkode: 235ff...713
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #4409 Skrevet 19. desember 2025 Herregud så smertefullt det er å være deprimert. Hvordan skal jeg overleve det her? Hvordan skal jeg klare å feire jul om 5 dager? Hele kroppen er i panikkmodus. Så mye vonde tanker og følelser. Blir redd rett og slett Anonymkode: 8e009...62b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #4410 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud så smertefullt det er å være deprimert. Hvordan skal jeg overleve det her? Hvordan skal jeg klare å feire jul om 5 dager? Hele kroppen er i panikkmodus. Så mye vonde tanker og følelser. Blir redd rett og slett Anonymkode: 8e009...62b Trigger julen deg ekstra? Anonymkode: 235ff...713
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #4411 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trigger julen deg ekstra? Anonymkode: 235ff...713 Har nettopp blitt deprimert, eller det har jo ligget å ulmet en stund men blomstret for fullt ganske nylig og jeg føler meg direkte ødelagt. Julen gjør det ikke noe bedre nei. Mistet en av foreldrene mine i fjor og jula ble ganske tøff etter det Anonymkode: 8e009...62b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #4412 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har nettopp blitt deprimert, eller det har jo ligget å ulmet en stund men blomstret for fullt ganske nylig og jeg føler meg direkte ødelagt. Julen gjør det ikke noe bedre nei. Mistet en av foreldrene mine i fjor og jula ble ganske tøff etter det Anonymkode: 8e009...62b Jeg hører deg. Det høres tøft ut. Hvis du ikke har ansvar for barn, går det an å la julen passere litt stillere forbi, hvis det hjelper. Er i alle fall ikke noe poeng i du skal presse deg til noe som bare krasjer helt. Eller kan det å feire være et lysglimt? Anonymkode: 235ff...713
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #4413 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hører deg. Det høres tøft ut. Hvis du ikke har ansvar for barn, går det an å la julen passere litt stillere forbi, hvis det hjelper. Er i alle fall ikke noe poeng i du skal presse deg til noe som bare krasjer helt. Eller kan det å feire være et lysglimt? Anonymkode: 235ff...713 Har barn, familie. Så må bare gjøre det til en fantastisk dag for mine uansett - bare håper formen er bedre enn idag. Vil bare ligge under dyna sånn som jeg er nå. Anonymkode: 8e009...62b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #4414 Skrevet 19. desember 2025 Føler meg fastlåst i en familie jeg ikke kommer meg bort fra. Når jeg vil ha noe å gjøre med ene foreldre, men ikke den andre.. Så lei av å være redd for og irritert på denne personen. Vil bare være i fred. Må komme meg igjennom en mnd til med denne dritten. Blir såå frustrert og sint (på innsiden) Anonymkode: 8ae06...17c 2
SVK Skrevet 24. desember 2025 #4415 Skrevet 24. desember 2025 God jul. Håper alle som har slitt får et bedre 2026 enn 2025 var. Håper alle får en fin jul , men jeg vet at mange synes julen er ekstra tung. ♥️ 4
SVK Skrevet 24. desember 2025 #4417 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 19.12.2025 den 20.11): Føler meg fastlåst i en familie jeg ikke kommer meg bort fra. Når jeg vil ha noe å gjøre med ene foreldre, men ikke den andre.. Så lei av å være redd for og irritert på denne personen. Vil bare være i fred. Må komme meg igjennom en mnd til med denne dritten. Blir såå frustrert og sint (på innsiden) Anonymkode: 8ae06...17c God jul. ♥️ 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #4418 Skrevet 24. desember 2025 Vært alene i hele dag, ekstrem sorg etter mammas død. Livet blir aldri mer det samme, sorgen går ikke over. Anonymkode: c7cbd...d5a 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #4419 Skrevet 24. desember 2025 SVK skrev (6 timer siden): God jul. Håper alle som har slitt får et bedre 2026 enn 2025 var. Håper alle får en fin jul , men jeg vet at mange synes julen er ekstra tung. ♥️ Riktig god Jul også til deg; har skrevet begynnelsen på årets juleeventyr om Pingu og vennene hans; kommer med et nytt innlegg i pingvintråden senere. Men når du skriver at mange synes Julen er ekstra tung; hva mener du om at Mental Helse suspenderer brukere på juleaften fordi de bruker kunstig intelligens ...? Det som kort fortalt skjedde, var at jeg idag morges postet juleeventyret med Pingu fra 2021 i forumet der, noe som kanskje kunne bli en liten oppmuntring. Og siden en lang tekst blir rimelig monoton å lese uten formatering, ville jeg finne ut hva som faktisk er mulig å formatere i en tekst der - noe AI som de også bruker tydeligvis ikke hadde sansen for, og julegaven jeg fikk fra Mental Helse var altså suspendering av kontoen min. Hvis det står slik til med psykisk helse i Norge, er det neimen ikke rart at folk sliter, for respekten for mennesker på samfunnets skyggeside er etter alt å dømme helt fraværende; for ikke mange ukene siden fratok nettopp Mental Helse folk muligheten til å skrive private meldinger, noe mange har gitt uttrykk for at de savner, men responsen på dette er ignoranse; ingen bryr seg. På toppen av det hele kommer altså bruk av AI som grunnlag til å frata folk muligheten til å skrive i forumet; hva om jeg hadde vært en av dem som hadde hatt det virkelig tungt nå i Julen - har Mental Helse overhodet tenkt på konsekvensene av handlingene sine? Nei, folk som sliter i Norge og ikke har tilstrekkelig ressurser til å kunne stå opp for seg selv kommer nederst på rangstigen, og man behandler dem nesten som søppel; når fjorårets selvmordstall blir offentliggjort kommer man med tomme ord om hvor tragisk dette er, men man legger ikke tilstrekkelig innsats i å finne ut hva som faktisk ligger bak disse tallene, som ikke bare er stabile, men også øker, og etter å ha engasjert meg i dette i mange år, er jeg ikke overrasket. Men i alle fall takk for at du er en av dem som bryr seg, og ønsker deg en fortsatt strålende Jul; det samme gjelder alle andre her i forumet som har det vanskelig. - Brian Anonymkode: ecd8e...02c 1
Nowayback Skrevet 24. desember 2025 #4420 Skrevet 24. desember 2025 SVK skrev (25 minutter siden): God jul @Nowayback. ♥️ Takk det samme🙂
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå