Gå til innhold

Den store depresjonstråden

dillyduzit

Anbefalte innlegg

SVK skrev (6 timer siden):

Håper fredagens behandling også gikk bra. God helg! 

Gikk bare bra. :) Takk det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 11.31):

Psykologens jobb er vel å hjelpe deg å håndtere bekymringene og problemene annerledes.

Men nei det er ikke lett når man er genuint redd 💔

Anonymkode: fa374...fbd

Takk! 

Anonymkode: 8927c...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har fått veldig fysiske symtpomer ved depresjon? At man ikke tåler aktivitet, stimuli? Og får pem og mageproblemer og fysiske ubehag og sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det noen her som har fått veldig fysiske symtpomer ved depresjon? At man ikke tåler aktivitet, stimuli? Og får pem og mageproblemer og fysiske ubehag og sånn?

Jeg har slitt med mageproblemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 12.14):

Jeg som har posten over. 

Noe annet som irriterer meg er at psykologen kan si ting som: Du må slappe av, du går til behandling hos meg nå. Så du har ingen grunn til å stresse.  Men det er jo ikke som om psykologen kan løse de underliggende problemene i livet mitt. Selv om det kan hjelpe å snakke om f.eks de økonomiske problemene man har, så er det ikke slik at problemene forsvinner når man snakker med psykologen.   

Enda noe som irriterer meg er at hun snakker om at vi har en "spennende oppdagelsesreise foran oss" om utredningen og behandlingene mine. Men jeg går til psykolog fordi jeg har det helt jævlig.  Kanskje diagnosene mine har en akademisk interesse for henne, men jeg er et menneske  og ikke et objekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har slitt med mageproblemer. 

I perioder kan jeg også kjenne det i ryggen.  Vet ikke om det er tilfeldig eller henger sammen med depresjonen. Men mageproblemene kom i hvert fall sammen med depresjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SVK skrev (2 timer siden):

Håper behandlingen i dag gikk bra. God helg! 

Den ble utsatt til tirsdag av diverse grunner. :)

God helg ja. 

Tror dessverre at helgen blir tøff. Har plutselig begynt å slite konstant med angst. De sier det er angst. Selv er jeg redd jeg faller om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (13 minutter siden):

Den ble utsatt til tirsdag av diverse grunner. :)

God helg ja. 

Tror dessverre at helgen blir tøff. Har plutselig begynt å slite konstant med angst. De sier det er angst. Selv er jeg redd jeg faller om. 

Sender deg en klem. :klem:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde psykologtime på fredag og da kom psykologen med en lang liste av ting jeg burde gjøre i perioden til neste psykologtime. Jeg sa rett ut at jeg aldri kommer til å gjøre alt på lista og at jeg kun kommer til å plukke ut den tingen jeg synes er viktigst å jobbe med. Jeg bruker mye energi på å gjøre oppgavene. Jeg vet også med meg selv at om jeg setter meg for høye mål så blir ingenting gjort. 

En del av tingene på listen var også ting jeg absolutt ikke har lyst til å gjøre. 

Jeg sa også til psykologen at det er mye lettere å gi råd enn å følge. dem. Det anerkjente psykologen. Jeg går delvis til psykolog nettopp fordi det er en del ting jeg ikke klarer og som hemmer meg veldig i hverdagen. Hadde jeg klart å gjøre alt psykologen skrev på lista så hadde jeg ikke gått til psykolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde psykologtime i dag og da bjeffet jeg på psykologen. 

Jeg fortalte om hva jeg synes er helt jævlig i livet mitt. Så sier psykologen at hun har hatt det likt, for så å beskrive en mye bedre situasjon enn jeg er i. Da bjeffet jeg og sa at  hun ikke hadde vært i samme situasjon som meg. En viktig forskjell var at hennes situasjon var helt frivillig og hun fikk stoppet den kun ved å si "dette gidder jeg ikke mer", mens min situasjon er ufrivillig og verken jeg eller psykologen vet hvordan jeg skal komme ut av situasjonen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 22.46):

Hadde psykologtime i dag og da bjeffet jeg på psykologen. 

Jeg fortalte om hva jeg synes er helt jævlig i livet mitt. Så sier psykologen at hun har hatt det likt, for så å beskrive en mye bedre situasjon enn jeg er i. Da bjeffet jeg og sa at  hun ikke hadde vært i samme situasjon som meg. En viktig forskjell var at hennes situasjon var helt frivillig og hun fikk stoppet den kun ved å si "dette gidder jeg ikke mer", mens min situasjon er ufrivillig og verken jeg eller psykologen vet hvordan jeg skal komme ut av situasjonen.  

Altså jeg kjenner JEG blir irritert på denne psykologen du har! Så jævlig uprofesjonelt å svare på din frustrasjon med at hun skjønner fordi hun har hatt det likt. Og ting du beskrevet tidligere, blæææææææ! 

Får du noe nytte av det? Jeg håper det virkelig, at det ikke er bare de tingene du nevner. 

Av og til blir jeg skuffa over fagfolk. Har gått til en fysioterapeut nå for traumer (psykomotorisk) og han har sagt så mye tull at jeg bare måtte slutte. Blant annet sa han at jeg burde ha kontakt med familien min (som jeg har brutt med, noe jeg brukte LANG tid og mye krefter på å bestemme som er det sunneste og beste valget i mitt liv). Han sa at "men familie er familie". Jeg synes at selv om det var jeg som var psyk at han var et mindre relasjonelt oppegående og sunt menneske enn meg. Tålte ikke at jeg satt grenser og sa mye rart. Hvordan skal slike folk kunne støtte oss? Det er som det sitatet om at en ikke bør se til mennesker som ikke har et liv en ønsker for råd og støtte. 

Anonymkode: 235ff...713

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså jeg kjenner JEG blir irritert på denne psykologen du har! Så jævlig uprofesjonelt å svare på din frustrasjon med at hun skjønner fordi hun har hatt det likt. Og ting du beskrevet tidligere, blæææææææ! 

Får du noe nytte av det? Jeg håper det virkelig, at det ikke er bare de tingene du nevner. 

Av og til blir jeg skuffa over fagfolk. Har gått til en fysioterapeut nå for traumer (psykomotorisk) og han har sagt så mye tull at jeg bare måtte slutte. Blant annet sa han at jeg burde ha kontakt med familien min (som jeg har brutt med, noe jeg brukte LANG tid og mye krefter på å bestemme som er det sunneste og beste valget i mitt liv). Han sa at "men familie er familie". Jeg synes at selv om det var jeg som var psyk at han var et mindre relasjonelt oppegående og sunt menneske enn meg. Tålte ikke at jeg satt grenser og sa mye rart. Hvordan skal slike folk kunne støtte oss? Det er som det sitatet om at en ikke bør se til mennesker som ikke har et liv en ønsker for råd og støtte. 

Meg du siterte.

Fint at det er flere enn meg som ser at denne psykologen er irriterende. Jeg planlegger faktisk å bytte psykolog. Men akkurat nå holder jeg på med en utredning i tillegg og ønsker å gjøre den ferdig først. Orker ikke starte igjen med ny utredning hos ny psykolog.  Mange av spørsmålene jeg får er ubehagelig å svare på så ønsker ikke gå gjennom det igjen på nytt. Men håper på å bli ferdig med utredningen nå i november og at jeg kan bytte etter det. 

Synes det er svært upassende av en fysioterapeut å blande seg opp i ditt  forhold til familien. Han burde skjønne at du kan ha gode grunner til å ikke ha kontakt med dem.  Dette hadde han ikke noe med å gjøre. 

Har blitt frustrert av mye helsepersonell jeg også. Tror det gjelder spesielt innen psykisk helse. For der er kommer de ofte med råd som ikke har noe faglig bakgrunn. De sier hva magefølelsen deres sier, men den kan jo være helt feil. Han fysioterapeut er godt eksempel på det. 

Virker også som om mange helsepersonell ikke skjønner hvor sårende slike kommentarer kan være.  I tillegg burde de skjønne at de ikke er eksperter på andres liv og folk kan ha svært gode grunner til å ta valgene de tar, uten at de ønsker å utdype hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 14.45):

Meg du siterte.

Fint at det er flere enn meg som ser at denne psykologen er irriterende. Jeg planlegger faktisk å bytte psykolog. Men akkurat nå holder jeg på med en utredning i tillegg og ønsker å gjøre den ferdig først. Orker ikke starte igjen med ny utredning hos ny psykolog.  Mange av spørsmålene jeg får er ubehagelig å svare på så ønsker ikke gå gjennom det igjen på nytt. Men håper på å bli ferdig med utredningen nå i november og at jeg kan bytte etter det. 

Synes det er svært upassende av en fysioterapeut å blande seg opp i ditt  forhold til familien. Han burde skjønne at du kan ha gode grunner til å ikke ha kontakt med dem.  Dette hadde han ikke noe med å gjøre. 

Har blitt frustrert av mye helsepersonell jeg også. Tror det gjelder spesielt innen psykisk helse. For der er kommer de ofte med råd som ikke har noe faglig bakgrunn. De sier hva magefølelsen deres sier, men den kan jo være helt feil. Han fysioterapeut er godt eksempel på det. 

Virker også som om mange helsepersonell ikke skjønner hvor sårende slike kommentarer kan være.  I tillegg burde de skjønne at de ikke er eksperter på andres liv og folk kan ha svært gode grunner til å ta valgene de tar, uten at de ønsker å utdype hvorfor. 

Amen!!! 

Jeg brøt jo kontakten pga akkurat de grunnene som førte til PTSD som var grunnen til at jeg var hos den psykomotorisk fysioterapeuten, så ganske tåpelig å drive å snakke om at "familie er familie". 

Så godt å høre at du planlegger å bytte, håper det ordner seg og finner en som passer deg bedre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har så helseangst at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg 😢! Håper det løser seg snart, og at alle dere andre her inne får lindring for deres plager også ❤️

Anonymkode: bfec4...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har så helseangst at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg 😢! Håper det løser seg snart, og at alle dere andre her inne får lindring for deres plager også ❤️

Har du noen å snakke med? Jeg hadde ALVORLIG helseangst i en periode på omtrent to år. Et sant helvete. Til slutt fant jeg en fantastisk psykolog som hjelp meg mye, og gradvis begynte det å slippe taket, og i dag vil jeg si at jeg ikke lenger har helseangst. Jeg kan få øyeblikker der tankene er på vei tilbake, men de har jeg nå lært meg å håndtere på en mye bedre måte. Jeg er forberedt på at jeg kan få tilbakefall på et tidspunkt, men vil være mye bedre rustet til å håndtere det med de verktøyene jeg har lært meg å bruke.

Anonymkode: 52fa0...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (12 timer siden):

Håper du fikk behandling denne uka og at det gikk bra. God helg!

Ble bare behandling en gang denne uken, men neste uke blir det to ganger. :) God helg ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har du noen å snakke med? Jeg hadde ALVORLIG helseangst i en periode på omtrent to år. Et sant helvete. Til slutt fant jeg en fantastisk psykolog som hjelp meg mye, og gradvis begynte det å slippe taket, og i dag vil jeg si at jeg ikke lenger har helseangst. Jeg kan få øyeblikker der tankene er på vei tilbake, men de har jeg nå lært meg å håndtere på en mye bedre måte. Jeg er forberedt på at jeg kan få tilbakefall på et tidspunkt, men vil være mye bedre rustet til å håndtere det med de verktøyene jeg har lært meg å bruke.

Anonymkode: 52fa0...81b

Jeg fikk angstbehandling på dps ifjor og det hjalp litt. Men, psykologen som jeg snakket med var veldig opptatt av at angst er angst og vi gikk derfor ikke til bunns i selve helseangsten. Det var mest sånn at jeg fikk verktøy for å håndtere angst på generell basis. Problemet mitt er ikke at jeg leser meg til sykdommer og tror at jeg har dem. Hos meg ligger det mer i at jeg får symptomer på ting, som ofte er normalt men som jeg blir livredd for og da begynner den onde sirkelen. Har jeg magesmerter som varer i flere dager f.eks så klarer jeg ikke å bruke disse "angst verktøyene" å komme meg ut av spiralen.

Nå skal jeg til fastlegen i morgen og får da høre med henne om nye henvisninger til andre psykologer. 

Så godt å høre at du har blitt bra ❤️. Gikk du til privat psykolog eller fikk du henvisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...