Gå til innhold

Anne Brith

MiriamH

Anbefalte innlegg

Står jo ingen merking på innlegget på forsiden. Står helt øverst, med hvit skrift, på et annet bilde.  Skjønner ikke hvorfor hun er så påståelig. (Og nebbete.)

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den hvite skriften på headeren er jo nettopp det - headeren. Stedet hvor det strengt tatt ikke behøver å stå noe om reklame, har aldri sett det hos en annen blogger. I de faktiske reklameinnleggene har hun, så vidt jeg kan se, skrevet at det er en annonse i toppen av innlegget (leser ikke bloggen fast, så sjekket bare et par innlegg kjapt). Blir ikke det litt merkelig å kritisere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ESFP skrev:

AB er livredd for at noen skal pirke i fasaden hun har skapt og holder på å skape. Hun skal være på toppen og hun skal bli beundret. Hun er best, jobber mest, står opp tidligst, er mest positiv, har den yngste kjæresten, skal ha det fineste huset, har de flinkeste barna, har de beste planene, er flinkest på baking, har flest venner, er den beste bloggeren osv. Om noen stiller spørsmål ved eller kritiserer noe av dette, blir hun hysterisk og knekker sammen. Hun blåser det opp, fisker etter sympati og truer med anmeldelse. På den måten får hun mengder med positive tilbakemeldinger og hun kan komme i balanse igjen. 

Minner litt om Donald trump altså. BEst

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ta bloggeren i forsvar, for merkingen er uansett feil i følge retningslinjene, men er det ikke nok at selve innlegget er merket? Det man ser når man går inn på bloggen er jo en slags oversikt (bildene), og når man klikker på bildene kommer man til selve innleggene, som altså er merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Berga skrev:

Ikke for å ta bloggeren i forsvar, for merkingen er uansett feil i følge retningslinjene, men er det ikke nok at selve innlegget er merket? Det man ser når man går inn på bloggen er jo en slags oversikt (bildene), og når man klikker på bildene kommer man til selve innleggene, som altså er merket.

Jeg har for meg at ab pleier å være blant de flinkeste til å merke. Mulig jeg tar feil, men hun er veldig flink til å synliggjøre annonsørene ofte føler jeg. Hennes sponsorer er lette å unngå ift feks CBE

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Takida skrev:

Jeg har for meg at ab pleier å være blant de flinkeste til å merke. Mulig jeg tar feil, men hun er veldig flink til å synliggjøre annonsørene ofte føler jeg. Hennes sponsorer er lette å unngå ift feks CBE

Hun gjør et stort nummer av at det er reklame og merker nesten korrekt, - og vil gjerne innbille oss at sponsfisking også er betalt reklame, så den lille hvite skriften i headeren er helt i tråd med hvordan hun lager bloggen. 

Endret av Berga
Rettet feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kollontaj skrev:

Man skal vite om det er reklame eller ikke før man klikker inn på et innlegg. 

Aha. Det var nytt for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næææh.. dama vet at en slik merking gir vann på mølla her inne.

Ergo mer klikk.

Just saying..

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Berga skrev:

Hun gjør et stort nummer av at det er reklame og merker nesten korrekt, - og vil gjerne innbille oss at sponsfisking også er betalt reklame, så den lille hvite skriften i healeren er helt i tråd med hvordan hun lager bloggen. 

Jepp, nesten er ordet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kollontaj skrev:

Man skal vite om det er reklame eller ikke før man klikker inn på et innlegg. 

:Nikke:   Fra https://www.forbrukertilsynet.no/veiledning-reklame-some#chapter-2

"...Det er ikke lov å få noen til å gå inn på et reklameinnlegg uten at de er oppmerksomme på at det er snakk om reklame.".

Det som ligger på "forsiden" til AB kan regnes som promotering av blogginnlegg. Slik jeg leser veilederen skal blogginnlegg som inneholder reklame være merket slik at man vet at det er reklameinnlegg før man trykker seg videre inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Kollontaj skrev:

Der står det at merkingen skal være blikkfang før eller samtidig som man ser innlegget. Mener ikke å være sær og jeg kan ikke fordra den bloggen, den strider mot alle mine etiske prinsipper, men akkurat det med merkingen er kanskje det eneste hun gjør nesten riktig. Det jeg ikke skjønner er hvorfor hun har satt inn den hvite løkkeskriften med ‘inneholder reklame’ i headeren. Det har jeg ikke settt noen andre gjøre, og lurer på om hun gjør det fordi hun er fryktelig stolt over å være reklamepusher ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Asti skrev:

:Nikke:   Fra https://www.forbrukertilsynet.no/veiledning-reklame-some#chapter-2

"...Det er ikke lov å få noen til å gå inn på et reklameinnlegg uten at de er oppmerksomme på at det er snakk om reklame.".

Det som ligger på "forsiden" til AB kan regnes som promotering av blogginnlegg. Slik jeg leser veilederen skal blogginnlegg som inneholder reklame være merket slik at man vet at det er reklameinnlegg før man trykker seg videre inn. 

Da skjønner jeg den hvite, lille skriften i headeren bedre. Det skal vel oppveie at det ikke står reklame på de bildene som man må klikke på for å se innleggene. 

- jeg er litt tilbakestående i bloggverden. 🙄

Endret av Berga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når man ser på feks bloggen til CBE vil oppsettet være slik at innleggene kommer under hverandre og når man da kommer til et innlegg det står reklame på vet man hva som kommer. Oppsettet på ABs blogg er et annet, der fremviser hun noen innlegg på forsiden som man må klikke på. Disse innleggene er ikke merket med reklame før man kommer inn på selve innlegget. Den hvite, nesten usynlige merkingen øverst på forsiden mener jeg er utilstrekkelig. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det er bloggoppsettet som er problemet? Hvis hun hadde endret til at innleggene stod på rekke og rad nedover, da er alt greit? Jeg synes det blir flisespikkeri jeg da, så lenge innleggene er merket riktig, og det merkes på Facebook, Snapchat (t.o.m. header) osv... Men for all del, pirk i vei, dere som gidder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud jeg ler... den der kommentaren "venninna hennes delte på face" om å trøkke en tulipan inn blant mengden... er jo satirisk. 😂 Men AB bruker det til inspirasjon. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB bruker en forside, det bruker ikke de fleste andre bloggerne (usikker her, for leser ikke mange) og denne forsiden viser innlegg med og uten reklame, reklameinnleggene er ikke merket med reklame før man går inn på dem. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...