Maskopi Skrevet 16. oktober 2018 #14801 Del Skrevet 16. oktober 2018 24 minutter siden, Stjernekikkeren skrev: Jeg likte spesielt godt den totalt motstridende påstanden om hvor smarte og fornuftige barn er, men at man som blogger selv ikke vet når man er stor og påvirker andre. Så når slutter den fornuften da? Når man setter seg ned foran tastaturet? Det forklarer i såfall en del.. Ikke sant 😂 hva hadde det med saken at hun har tre tenåringer forresten? Typisk noen som har lite å komme med. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammabamma Skrevet 16. oktober 2018 #14802 Del Skrevet 16. oktober 2018 Jeg ble så puteflau at jeg klarte veldig lite av innlegget hennes. Hun må jo ha tenkt litt på forhånd og notert seg noen stikkord. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kokuyo Skrevet 16. oktober 2018 #14803 Del Skrevet 16. oktober 2018 26 minutter siden, Stjernekikkeren skrev: Jeg likte spesielt godt den totalt motstridende påstanden om hvor smarte og fornuftige barn er, men at man som blogger selv ikke vet når man er stor og påvirker andre. Så når slutter den fornuften da? Når man setter seg ned foran tastaturet? Det forklarer i såfall en del.. Fornuften forsvinner i det man ser pengene komme inn på konto... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fvonk Skrevet 16. oktober 2018 #14804 Del Skrevet 16. oktober 2018 Fra barne- og likestillingsministerens innledning om at barn og unge er en sårbar gruppe som ikke har like utviklet kritisk sans som voksne og at det derfor kommer et stort ansvar med makten de har, til det denne influenceren valgte å ytre, i denne debatten av alle: "Vi må ikke glemme at barn faktisk også har sunn fornuft." - Anne Brith Davidsen. 😶 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest formula Skrevet 16. oktober 2018 #14805 Del Skrevet 16. oktober 2018 (endret) 19 minutter siden, Mammabamma skrev: Jeg ble så puteflau at jeg klarte veldig lite av innlegget hennes. Hun må jo ha tenkt litt på forhånd og notert seg noen stikkord. Jeg tipper AB hadde sett for seg at flere av bloggerne skulle være kritiske til forslagene, og kanskje forberedt seg deretter. Det som imidlertid skjedde var at flere av de yngre snakket svært godt for seg og forstår hva det dreier seg om. Mens AB som er betydelig eldre, har tenåringsbarn, og (i følge henne selv) har blogget i 10 år, virker nærmest uforstående til hva begrepene kroppspress og helse betyr. Og hun lurer på hvem som egentlig har ansvaret? Skulle det være bloggleserne, og slett ikke bloggeren? Jeg lurer også på om hun visste på forhånd at det ville bli sendt live? Synes hun virket veldig usikker og ubekvem. Av de bloggerne som var der var vel hun den eneste med tenåringsbarn, og burde jo vært den som virkelig omfavnet kommende retningslinjer. Endret 16. oktober 2018 av formula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 16. oktober 2018 #14806 Del Skrevet 16. oktober 2018 Godt sagt, @formula!! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 16. oktober 2018 #14807 Del Skrevet 16. oktober 2018 viktig med en begrepsavklaring før AB kan stille seg bak dette. "Hva er helse?" eh...? 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 16. oktober 2018 #14808 Del Skrevet 16. oktober 2018 Glad det ikke er bananfluer her, jeg satt med åpen munn. ☺️ 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lopploella Skrevet 17. oktober 2018 #14809 Del Skrevet 17. oktober 2018 Det var da virkelig helt utrolig flaut. 🤯 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemoren Skrevet 17. oktober 2018 #14810 Del Skrevet 17. oktober 2018 Jeg er enig, dette er flaut. Når man har blitt invitert til å delta i et panel forventes det at man på forhånd har satt seg inn i, og har en grunnleggende forståelse for, hva som diskuteres. Når hun ber om en begrepsavklaring på helse og kroppspress kommer det tydelig frem at hun ikke har gjort det som er forventet av henne som en profesjonell aktør, forberedt seg. Hadde hun forberedt seg hadde hun visst at helse har en klar definisjon, laget av WHO like etter krigen, og at det er denne definisjonen alle offisielle myndigheter bruker. Nå er det mange år siden jeg pugget den i heimkunnskapen på skolen, og jeg måtte søke den opp for å kunne sitere den ordrett, men definisjonen på god helse er "en tilstand av legemlig, sjelelig og sosial velvære, og ikke bare fravær av sykdom eller lyter". Kroppspress har også en klar definisjon, selv om den ikke er "offisiell", slik definisjonen på helse er. "Kroppspress er opplevelsen av at kroppen skal se ut på helt bestemte måter." Resten av innlegget hennes var så usammenhengende at det var vanskelig å forstå hva hun ville frem til, og hun fremsto som svært uprofesjonell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Malum Skrevet 17. oktober 2018 Populært innlegg #14811 Del Skrevet 17. oktober 2018 At noen av de helt unge jentene ikke fremstår med så mye tyngde når de snakker om temaet er jo ikke annet enn forventet - de har i det minste helt tydelig reflektert en god del. Men når AB, tenåringsmamma midt i livet, åpner munnen og faller igjennom som en tung stein, så blir det veldig pinlig. Det var ikke så lett å få noe ut av det hun sa, både fordi det var usammenhengende og innholdsløst, og fordi jeg ble ørlite distrahert av den nokså ubevegelige overleppa hennes. Essensen: det er kanskje ok å holde på som de gjør, fordi barn og unge tross alt kan tenke selv? 61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
halvehimmelen Skrevet 17. oktober 2018 #14812 Del Skrevet 17. oktober 2018 Jeg synes AB hadde noen gode poeng, men hun gjorde ikke noe god jobb med å formulere seg. Det virket sletts ikke gjennomtenkt, men bare en salig blanding av tanker og meninger som ikke var helt ferdigutviklet. Jeg skjønner hva hun mener med at det kan være vanskelig å vite når man er en influencer. Dersom du starter opp en blogg og har 3 lesere har man vel ikke akkurat blitt en influencer enda (selv om det kan argumenteres for at å påvirke selv 1 person er nok), så hvor går denne grensen? Hvor mange følgere og lesere må man ha før man blir ansett som en influencer? Jeg tror poenget hennes her er å fremme at mange små bloggere ikke helt vet hvilket ansvar de har, for de vet egentlig ikke om de er influencere eller ikke. Det hadde definitivt ikke skadet med en helt klar definisjon eller redegjørelse, for eksempel at man er en influencer i det noen er villig til å betale for å fremme sitt budskap gjennom influencerens kanaler. Når hun stiller spørsmål som "hva er helse" og "hva er kroppspress" tror jeg ikke det er fordi hun er usikker på definisjonen. Jeg tror det hun egentlig etterlyser er klare retningslinjer på hvilke typer innhold som kan bli tolket som kroppspress, og hvilke type innhold som kan omhandle helse. Jeg er helt enig i at det trengs konkrete eksempler og retningslinjer på hva som er greit og ikke greit, for er det noe vi vet, så er det at influencere elsker å stadig finne nye gråsoner. Ellers er jeg enig i at mye var pinlig babbel. Dette med å trekke frem egne unger og sunn fornuft var heller ikke noe sjakktrekk, da det ikke er noe tvil om at man er lett påvirkelig i tenårene og ikke ser de langvarige konsekvensene av ting. Og hvem som har ansvaret... vel, akkurat som at en redaktør har redaktøransvaret i en avis, har vel bloggeren selv redaktøransvar for egen blogg... Ønsker en annonsør å gjøre noe på en litt shady måte er det faktisk opp til byrået og bloggeren å takke nei og backe det opp med regelverket. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TøffeSnåkus Skrevet 17. oktober 2018 #14813 Del Skrevet 17. oktober 2018 Jeg skal ikke forsvare innlegget til AB for jeg kan være tildels enig i at et kunne vært bedre. Bare å si en må definere helse først f eks sier sitt. Men jeg synes likevel det skal være rom for , når en er ny i slike settinger som dette, hvor det blir filmet og topp-politikere er på plass, at en skal få være nervøs og fomle litt. Hun sier det jo selv, at hun ble nervøs. Samtidig burde en som ønsket deltager faktisk gjort seg noen tanker om hva en skal mene for uten en mening om emnet kunne en like greit droppet det. En ting er å ønske debatten velkommen, men det er noe helt annet å faktisk klare så snu den. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjärterdam Skrevet 17. oktober 2018 #14814 Del Skrevet 17. oktober 2018 11 timer siden, Berga skrev: Hvilken bransje hadde hun vært i i ti år? For ti år siden bodde hun i Nord-Norge og drev med kakekonkurs https://www.helg.no/kultur/slutt-pa-festen-for-festkaker-as/s/1-63-4686178 I følge villa perlesukker bloggen skrev hun sitt første blogginnlegg 6 oktober 2010, så ti år er da å legge til to år på sannheten..... 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terteskjell Skrevet 17. oktober 2018 #14815 Del Skrevet 17. oktober 2018 Noen som vet hvorfor hun plutselig skriver innleggene på IG på Engelsk? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
halvehimmelen Skrevet 17. oktober 2018 #14816 Del Skrevet 17. oktober 2018 25 minutter siden, terteskjell skrev: Noen som vet hvorfor hun plutselig skriver innleggene på IG på Engelsk? Hun prøver vel å nå ut til et større publikum. Forundrer meg ikke om hun skal forsøke å selge ekurs eller ebøker til det engelsktalende markedet, mye penger å hente. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terteskjell Skrevet 17. oktober 2018 #14817 Del Skrevet 17. oktober 2018 Må spørre om noe iforhold til merking. AB har jo samarbeid med Slikkepott.no. I hennes innlegg i går så spør en leser om hva hun bruker for å farge kremen oransje. AB svarer at det hun bruker kan hun få kjøpt hos Slikkepott. Skal da innlegget merkes? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viking-girl Skrevet 17. oktober 2018 #14818 Del Skrevet 17. oktober 2018 1 time siden, terteskjell skrev: Må spørre om noe iforhold til merking. AB har jo samarbeid med Slikkepott.no. I hennes innlegg i går så spør en leser om hva hun bruker for å farge kremen oransje. AB svarer at det hun bruker kan hun få kjøpt hos Slikkepott. Skal da innlegget merkes? Ja det skal merkes siden hun reklamerer og jobber for slikkepott.no 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Berga Skrevet 17. oktober 2018 #14819 Del Skrevet 17. oktober 2018 (endret) 2 timer siden, FrkSvår skrev: I følge villa perlesukker bloggen skrev hun sitt første blogginnlegg 6 oktober 2010, så ti år er da å legge til to år på sannheten..... Og hvor finner man dette? Edit: Fant bloggen, den ligger åpen fremdeles og har sine første innlegg i oktober 2010. Jeg lurer dog på hvordan hun knytter hobbyblogging om kaker til fenomenet kroppspress og de siste årenes reklameblogging. Ikke heeeelt samme innhold og problemstilling. Men, hva vet jeg. Åtte år = ti år. Helt greit for meg. Skal bruke samme logikk når jeg skal selge bilen min, bare med motsatt fortegn. Endret 17. oktober 2018 av Berga Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terteskjell Skrevet 17. oktober 2018 #14820 Del Skrevet 17. oktober 2018 8 minutter siden, Viking-girl skrev: Ja det skal merkes siden hun reklamerer og jobber for slikkepott.no Men det er ikke merket.. da burde hun vel godt inn og merket med en gang hun la ut kommentaren 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg